Snelheidsmeter uitgevallen [Opgelost - baksensor vervangen]

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 okt 2020, 23:25 0 x

Storingsvrij rijden is er helaas niet bij, onderweg naar de lpg man is mijn snelheidsmeter / kilometerteller uitgevallen :confounded:
en de verwarming / airco blijft op standje sauna steken.
Weer nieuwe uitdagingen dus :thumbmin:

Moderator edit: nieuw probleem afgesplitst van probleem gasinstallatie
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 okt 2020, 12:22 0 x

De snelheidsmeter in het instrumentenpaneel krijgt pulsjes van de sensor op de versnellingsbak (later werden de ABS-sensoren daarvoor gebruikt). Vanuit het instrumentenpaneel wordt de snelheid op de infotainment CANbus gezet en die is te controleren op een originele Audi radio (hidden menu). Ook wordt de snelheid doorgegeven aan de ECU (t.b.v. cruise control bijvoorbeeld) en dat is te controleren met VCDS. Als nergens snelheid te zien is, zou ik de sensor als eerste verdenken.

En anders... ik heb nog wel een AUA-instrumentenpaneel liggen als je het paneel wilt / moet vervangen... Ik ben er nu wat mee aan het experimenteren met CAN
VIDEO0105.mp4
(2.36 MiB) 101 keer gedownload
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 okt 2020, 12:42 0 x

dank.
de snelheidsmeter werkt niet, ook de km tellers niet.
de cruise control werkt wel. ik ga hem vanmiddag even aan de vcds hangen kijken of die iets vind.
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

08 okt 2020, 13:50 0 x

Als je de draden moet wisselen, was dit van onder of van bovenaf?

Als vanaf onder is draad versnellingsbak raken niet uitgesloten... en heeft Peter Maathuis gelijk.. de stekker is oud en zwakjes.
Ooit voor nieuwe kachelslang dezelfde storing gekregen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 okt 2020, 14:13 0 x

aarmarman schreef:
08 okt 2020, 12:42
dank.
de snelheidsmeter werkt niet, ook de km tellers niet.
de cruise control werkt wel. ik ga hem vanmiddag even aan de vcds hangen kijken of die iets vind.
De sensor werkt dus goed, de bedrading naar het instrumentenpaneel ook en de CAN-gateway in het instrumentenpaneel zet de snelheid netjes op de drive-CANbus.
Klinkt als probleem in het instrumentenpaneel zelf (module 17 in VCDS)
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 okt 2020, 10:50 0 x

@aarmarman - dit nieuwe probleem afgesplitst zodat de draadjes zuiver blijven.

Succes met oplossen!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 okt 2020, 10:59 0 x

Je kunt de snelheidsmeter zelf tamelijk eenvoudig testen door een blokvormig signaal op pin 28 (tachoeingang, groen/wit) van de blauwe connector te zetten. Hier aangestuurd door een Arduino computertje van minder dan € 10 (programma beschikbaar als je het zelf wilt proberen). De frequentie komt overeen met de snelheid, dus 100 Hz geeft 100 km/u op de snelheidsmeter.
VIDEO0107.mp4
(1.76 MiB) 134 keer gedownload
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 okt 2020, 18:03 1 x

ik heb begrepen (gelezen op het duitse forum) dat er twee snelheidssignalen zijn.
1 komt van de abs sensor en word oa gebruikt door de cruise control.
de ander komt van een snelheidssensor die op de versnellingsbak zit.
Ik verdenk de laatste.
ik heb met vcds gekeken tijdens het rijden, en bij motor-> meetwaardenblokken zie ik de snelheid oplopen.
bij instrumenten -> meetwaardeblokken blijft de snelheid op 0 staan.
ik denk dus dat het niet aan de teller ligt.
een nieuwe sensor is besteld, en komt morgen binnen.
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 okt 2020, 19:02 0 x

Ja, de A2 gebruikt twee manieren om de snelheid te meten, maar niet allebei tegelijk. Vroege auto's, met MK20 ABS-systeem gebruiken de G22 sensor op de versnellingsbak. Latere auto's, met MK60 ABS-systeem, gebruiken de ABS-sensoren op de wielen.

De ABS-sensor-info komt over de drive-CANbus (daarom kent de ECU de snelheid en werkt je cruise control) naar het instrumentenpaneel. Daar wordt de info getoond op de snelheidsmeter en door de CAN-gateway overgezet op de comfort-CANbus (om de deuren bij 15 km/u te kunnen afsluiten) en op de infotainment-CANbus (zodat de radio weet hoe snel je rijdt).

Ik zie in je eerste VCDS-uitdraai dat je MK20 hebt - dus je snelheid komt van de G22 sensor op de bak. Als die defect is, verbaast het mij dat de drive-CANbus wel over snelheidsinformatie beschikt, maar instrumentenpaneel niet (en dus de andere twee CANbussen evenmin.)

Heb je getest of de snelheid op de andere CANbussen staat?
Gebruikersavatar
aarmarman
Berichten: 179
Lid geworden op: 04 mei 2020, 13:31
Locatie: Haarlem
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

09 okt 2020, 22:23 0 x

Ik ga morgen eerst de sensor op de bak vervangen, dan zie ik wel weer verder.
vandaag op de sloop geprobeerd een sensor van de bak te halen, maar alleen het interne deel kwam er uit. daar zit nog een behoorlijk stukje elektronica in, echt een langwerpig printje met een chip en nog wat componenten.
Vogels-LPG | Wählscheiben velgen | CC | Audi symphony | Hypercolor LED binnenverlichting | Bilstein B4 | 2e licht kofferbak | Verwarmde spiegels, | Komfortblinker | Nebelscheinwerfer | Lordose | Multibox
Plaats reactie