Pagina 1 van 1
Zekering NR.31 sloeg er steeds uit.
Geplaatst: 15 okt 2020, 15:28
door kobus1978
Motormanagement lampje ging gisteren branden. Fout codes OBD-P0403, VAGCOM-P1440. Moest volgens Gerrit de zekeringen checken, bedrading van de egr of de egr-klep was stuk.
Vandaag kwam ik
dit topic op het Duitse forum tegen. Bleek dus idd het verwarmingspijpje/stekker van de karter ontluchting te zijn. Stekker los getrokken en opgelost. Stekker is overigens erg nat, ga ik me van het weekend maar eens over buigen.
Mooi medium het internet!!!
Dus heb je ooit last dat zekering nummer 31 er steeds uit knalt hoop ik dat je hier wat aan hebt.
Re: Zekering NR.31 sloeg er steeds uit.
Geplaatst: 15 okt 2020, 15:55
door aarmarman
Inderdaad een heel mooi medium met de diverse fora.
ik ben ook al jaren lid van problemcar en AMT garageforum, en heb al heel wat storingen aan diverse merken kunnen verhelpen. ik vind het alleen altijd jammer als mensen en probleem posten, maar niet de moeite nemen om de oplossing te melden.
Re: Zekering NR.31 sloeg er steeds uit.
Geplaatst: 15 okt 2020, 19:16
door Peter_Audi_A2
Het stekkertje lostrekken is niet de definitieve oplossing, het verwarmingspijpje zorgt er voor dat de carterontluchting ook bij vorst niet bevriest.
Vertaalde quote uit het Duitse topic:
Bij de oude Polo 6N bevroor de modder vaak in de carterventilatie en bij het starten van de motor ontstond er een mooie "oliebron" die uit de peilstok schoot en gelijkmatig over de parkeerplaats werd verdeeld.
Dus ik verwijder voor de winter altijd de olieafscheider en de ventilatieslang naar de cilinderkop op een 6N en spoel het geheel door met remmenreiniger."
Kort na de introductie van de 1.4 16V in de Golf en Polo zijn in een paar koude winters verschillende motoren kapotgedraaid door dit euvel.
Het kwam vooral voor bij auto's die veel korte ritjes maakten, waarbij de carterontluchting verstopt raakt door een olie/condensvochtmengsel
en bij vorst bevroor.
Als oplossing is toen een verwarmingselement in de carterontluchting toegepast.
Voor zover ik weet zit deze er bij de A2 al standaard in bij de BBY, bij de AUA weet ik het niet zeker. (Edit blijkbaar wel, omdat de A2 van TS er ook een heeft).
Zie ook dit topic op problemcar:
https://problemcar.nl/topic/volkswagen/ ... omp-208174
Wel handig om te weten: als zekering 31 stuk gaat in combinatie met foutmelding is de verwarmde carterontluchting de eerste verdachte ...
Re: Zekering NR.31 sloeg er steeds uit.
Geplaatst: 15 okt 2020, 20:35
door kobus1978
@Peter_Audi_A2 ,
Ik laat het hier ook niet bij zitten hoor. Zoals ik al zei, de stekker is erg nat van de olie. Heb nog niet goed gekeken maar vermoed dat de er olie tussen de rubber slang en het verwarmingspijpje door sijpelt waardoor de stekker nat wordt en sluiting maakt.
Re: Zekering NR.31 sloeg er steeds uit.
Geplaatst: 16 okt 2020, 12:06
door kobus1978
kobus1978 schreef: ↑15 okt 2020, 20:35
@Peter_Audi_A2 ,
Ik laat het hier ook niet bij zitten hoor. Zoals ik al zei, de stekker is erg nat van de olie. Heb nog niet goed gekeken maar vermoed dat de er olie tussen de rubber slang en het verwarmingspijpje door sijpelt waardoor de stekker nat wordt en sluiting maakt.
Heb er net even naar gekeken maar alles is droog rond de stekker dus vraag ik mij af hoe er olie in de stekker kan komen. Vraagstuk voor komende zondag.
Re: Zekering NR.31 sloeg er steeds uit.
Geplaatst: 16 okt 2020, 12:14
door Peter_Audi_A2
kobus1978 schreef: ↑16 okt 2020, 12:06
kobus1978 schreef: ↑15 okt 2020, 20:35
@Peter_Audi_A2 ,
Ik laat het hier ook niet bij zitten hoor. Zoals ik al zei, de stekker is erg nat van de olie. Heb nog niet goed gekeken maar vermoed dat de er olie tussen de rubber slang en het verwarmingspijpje door sijpelt waardoor de stekker nat wordt en sluiting maakt.
Heb er net even naar gekeken maar alles is droog rond de stekker dus vraag ik mij af hoe er olie in de stekker kan komen. Vraagstuk voor komende zondag.
Je ziet bij een oliedruksensor ook wel eens dat deze bij de elektrische aansluiting gaat lekken. Wellicht is bij het pijpje met elektroaansluiting hetzelfde aan de hand?
Re: Zekering NR.31 sloeg er steeds uit.
Geplaatst: 16 okt 2020, 12:19
door kobus1978
Peter_Audi_A2 schreef: ↑16 okt 2020, 12:14
kobus1978 schreef: ↑16 okt 2020, 12:06
kobus1978 schreef: ↑15 okt 2020, 20:35
@Peter_Audi_A2 ,
Ik laat het hier ook niet bij zitten hoor. Zoals ik al zei, de stekker is erg nat van de olie. Heb nog niet goed gekeken maar vermoed dat de er olie tussen de rubber slang en het verwarmingspijpje door sijpelt waardoor de stekker nat wordt en sluiting maakt.
Heb er net even naar gekeken maar alles is droog rond de stekker dus vraag ik mij af hoe er olie in de stekker kan komen. Vraagstuk voor komende zondag.
Je ziet bij een oliedruksensor ook wel eens dat deze bij de elektrische aansluiting gaat lekken. Wellicht is bij het pijpje met elektroaansluiting hetzelfde aan de hand?
Zou eigenlijk niet mogen want halfjaar geleden het pijpje vervangen. Zal het er eens uithalen.
Re: Zekering NR.31 sloeg er steeds uit.
Geplaatst: 16 okt 2020, 12:48
door Peter_Audi_A2
Heb je bij het vervangen van het pijpje ook het carterontluchtinghuis zelf schoongemaakt?
Vind het wel apart dat het pijpje na een half jaar al weer lek zou zijn ...
Re: Zekering NR.31 sloeg er steeds uit.
Geplaatst: 16 okt 2020, 15:32
door eekhoorntje
Ik kreeg vandaag dezelfde storing, even bij Sloperij De Ooievaar in Blokker gekeken....
Ibiza, Fabia en 3x Polo, 4 al stuk en nr 5 zag er relatief schoon en nieuw uit...
Dus een veel voorkomende oorzaak blijkbaar.,
Mocht deze gratis meenemen met de rest.. maar levensduur? Volgende keer zeker een nieuwe.
En als er forum leden over hoog olie verbruik klagen, zeker even deze nakijken!