Pagina 1 van 1

Vage motorklachten MAF en MAP

Geplaatst: 04 mar 2019, 21:26
door Blinq#4
Hallo A2...Rrrrs,

Ik heb immiddels begrepen dat MAF en MAP zeer veel vage motorklachten kan veroorzaken.
Omdat het hier om software sturing naar computer gaat zijn de input in vorm van spanning/weerstand zeer kritisch.
Zijn er mensen die voor de MAF van 1.6 benzine de statinair spanning weten...en de MAP spanning bij statinair.
Het blijkt dat verschillende leveranciers van dit onderdeel verschillende resultaten geven...wat dus degelijk problemen oproept!
Graag uw ervaringen.
;)

Re: Veelgestelde vragen

Geplaatst: 04 mar 2019, 23:25
door jaapje
Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die daar een antwoord op kunnen geven. De vraag is ook nog als je het wel weet welke kant je dan moet zoeken, geeft de ecu een te lage/ hoge spanning af of heeft de sensor te veel / te weinig weerstand.
Op het Duitse forum zijn wel een paar A 2 rijders actief met meetwaardes bezig.
Het begint m.i. met iets waarmee je de motorcomputer uit kan lezen, daar is al veel over geschreven op het forum wat er voor mogelijkheden er zijn.
De MAF sensor bij de FSI moet bij stationair lopen met de airco aan ongeveer op 2,25 gram/ sec zitten en dan liefst ook nog een beetje stabiel blijven.
Met de airco uit nog iets minder. ( lager toerental en minder belasting).
Meet je boven de 3,5 gram/ sec dan wordt het tijd om eens een andere MAF sensor te proberen.
Heb je niet iets om uit te lezen dan wil Lukas, de A2Dokter dat ook wel doen toch?

Re: Veelgestelde vragen

Geplaatst: 05 mar 2019, 00:03
door Blinq#4
Hallo Jaapje,

De massawaarde /lucht meten is alleen mogelijk met speciale apperatuur.

Met een multimeter kun je de spanning meten op de stekkers van zowel MAP en MAS.

Dit als indicator kan al veel zeggen of de motor naar behoren reageert.
Bij vervuiling of slecht contact is dit meetbaar.
Bij stationair toerental meet je een bepaalde ..?..spanning die veranderd bij toerentoename.
Bij herhaalde proef moeten dezelfde waardes terugkomen.
Dus...meten is weten.!
Mits de juiste apperatuur..en cijfers.

Re: Veelgestelde vragen

Geplaatst: 10 mar 2019, 16:44
door jaapje
@Blinq#4
Om even terug te komen op het meten en weten,
Het mooiste is natuurlijk een volwaardig VCDS systeem om een foutcode of fout op te zoeken .Er is een lijst van leden die dat systeem hebben.
Maar ook een wat eenvoudiger systeem kan je al veel vertellen.
Helemaal geen speciale apparatuur maar gewoon een handapparaatje van Autel.
4A595143-4E85-4426-AD19-5A928F6F3065.png
4A595143-4E85-4426-AD19-5A928F6F3065.png (1.91 MiB) 3921 keer bekeken
Foto uit de oude doos, nee de MAF waarde is niet veel te hoog, motor draait 2782 omw/ min.

Re: Veelgestelde vragen

Geplaatst: 10 mar 2019, 23:29
door Peter_Maathuis
Voor een eerste inschatting is Torque (lite, gratis) op je smartphone en een ELM327 bluetooth dongle van ca €5 ook heel goed bruikbaar.
Daarna geeft VCDS de details in de meetwaardeblokken en het biedt de mogelijkheid instellingen aan te passen / in te regelen.

Re: Veelgestelde vragen

Geplaatst: 11 mar 2019, 00:11
door jaapje
Peter? Is torque lite er ook in een versie voor een Apple telefoon ? (6).

Re: Veelgestelde vragen

Geplaatst: 11 mar 2019, 12:41
door eekhoorntje
Apple wil voor elke App eerst gekeurd hebben en dat is niet gratis.

Daarom is er minder leverbaar of veel duurder.

Voor de OBD II nog niets gezien, en daarom lopen alle amateur monteurs hier met Android rond.