Dynamo vervangen: prijsopgaaf € 650,-
Vorige week heb ik twee keer met een lege accu gestaan, vandaag kwam de diagnose:
Dynamo is kapot en laadt de accu niet meer op.
Vervangen zou zo'n € 650,- moeten gaan kosten:
€ 450,- voor een nieuwe dynamo
€ 20,- voor een nieuw riempje
en natuurlijk het in en uit elkaar halen van de auto.
Een optie zou zijn om de dynamo te laten reviseren, dat zou volgens de monteur +/- € 50,- schelen in de prijs van de dynamo, maar dan is de rest van de dynamo nog steeds oud.
Verder lees ik van andere Thijs dat ie voor € 115,- er een nieuw in heeft laten zetten.
Word ik ontzettend afgezet, zijn de prijzen enorm gestegen of was er bij Thijs iets anders aan de hand dan bij mij?
Thijs
Dynamo is kapot en laadt de accu niet meer op.
Vervangen zou zo'n € 650,- moeten gaan kosten:
€ 450,- voor een nieuwe dynamo
€ 20,- voor een nieuw riempje
en natuurlijk het in en uit elkaar halen van de auto.
Een optie zou zijn om de dynamo te laten reviseren, dat zou volgens de monteur +/- € 50,- schelen in de prijs van de dynamo, maar dan is de rest van de dynamo nog steeds oud.
Verder lees ik van andere Thijs dat ie voor € 115,- er een nieuw in heeft laten zetten.
Word ik ontzettend afgezet, zijn de prijzen enorm gestegen of was er bij Thijs iets anders aan de hand dan bij mij?
Thijs
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Mijn gevoel zegt mij dat jij toch wel wordt afgezet!
Ik zou zelf nooit voor een nieuwe gaan, een gereviseerde is net zo goed maar veel goedkoper (zeker meer verschil dan die € 50,-). Het huis van de dynamo slijt niet.
Overigens is het meestal niet de dynamo zelf maar de ingebouwde spanningsregelaar.
Mij lijkt dat je even een second opinion moet vragen bij een dynamo/startmotor revisiebedrijf of Bosch-station.
Theo
Ik zou zelf nooit voor een nieuwe gaan, een gereviseerde is net zo goed maar veel goedkoper (zeker meer verschil dan die € 50,-). Het huis van de dynamo slijt niet.
Overigens is het meestal niet de dynamo zelf maar de ingebouwde spanningsregelaar.
Mij lijkt dat je even een second opinion moet vragen bij een dynamo/startmotor revisiebedrijf of Bosch-station.
Theo
- mx-man
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
voor 115 euro heb ik er 1-tje laten komen van de sloop, had even niet heel veel geld op de plank zeg maar. Maar ik moet zeggen hij doet het nog steeds, en ik denk dat hij het nog wel even uithoud
( hoop ik ) k heb hem er wel zelf ingezet dat scheelt natuurlijk ook.
ps: dynamo's zijn erg duur... kwam ik ook achter dus vandaar de keuze die ik heb gemaakt

ps: dynamo's zijn erg duur... kwam ik ook achter dus vandaar de keuze die ik heb gemaakt

Ik heb onlangs de dynamo laten reviseren door een onafhankelijk autobedrijf. De prijsopgave voor een nieuwe was daar ook circa € 650,-. :o
Ik heb de rekening nog niet ontvangen dus die info kan ik je nog niet geven. De gereviseerde doet het tot nu toe prima.
Ik heb de rekening nog niet ontvangen dus die info kan ik je nog niet geven. De gereviseerde doet het tot nu toe prima.

Wauw. Dank jullie wel voor de snelle reacties. Als ik het goed begrijp zorgt de spanningsregelaar voor een constante stroom richting de accu, als deze stuk is, is er geen stroom meer richting de accu, waardoor de accu niet meer oplaadt. Als ik verder lees op internet zou dit zelfs kunnen resulteren in een auto die niet meer verder rijdt, omdat er geen stroom meer rond loopt (de accu heeft te weinig stroom om de spanningsregelaar z'n werk te laten doen). Maar ik weet niet zeker of dit laatste opgaat.
Ik weet ook niet of dit helemaal bij de symptonen past:
Zaterdag lange rit. Zondag geen probleem met starten, kort ritje, nog een kort ritje, daarna niet meer starten. Starten met startkabels werkt wel, auto rijdt goed (kort ritje). Pas zaterdag weer opnieuw rijden. Starten gaat moeizaam maar na een paar pogingen toch gelukt, kort ritje. Daarna weer moeten starten met startkabels.
Omdat de spanningsregelaar onderdeel is van de dynamo, moet het geheel gerepareerd/vervangen worden.
Dan heb ik drie opties:
1. Nieuwe dynamo à € 650,-
2. Dynamo laten reviseren, dit kan via de dealer (=/- € 600,-) of ergens anders.
3. Een gereviseerde dynamo laten plaatsen. Dit laatste zal ergens anders moeten gebeuren.
Gereviseerde dynamo's zie ik op internet voor rond de € 200,- (http://www.winparts.nl/835) alleen heb ik dan nog een bedrijf nodig die dat inbouwt.
Morgen eerst eens even twee Bosch werkplaatsen bellen en advies vragen.
Bedankt alvast voor het advies, ik houd jullie op de hoogte.
Ik weet ook niet of dit helemaal bij de symptonen past:
Zaterdag lange rit. Zondag geen probleem met starten, kort ritje, nog een kort ritje, daarna niet meer starten. Starten met startkabels werkt wel, auto rijdt goed (kort ritje). Pas zaterdag weer opnieuw rijden. Starten gaat moeizaam maar na een paar pogingen toch gelukt, kort ritje. Daarna weer moeten starten met startkabels.
Omdat de spanningsregelaar onderdeel is van de dynamo, moet het geheel gerepareerd/vervangen worden.
Dan heb ik drie opties:
1. Nieuwe dynamo à € 650,-
2. Dynamo laten reviseren, dit kan via de dealer (=/- € 600,-) of ergens anders.
3. Een gereviseerde dynamo laten plaatsen. Dit laatste zal ergens anders moeten gebeuren.
Gereviseerde dynamo's zie ik op internet voor rond de € 200,- (http://www.winparts.nl/835) alleen heb ik dan nog een bedrijf nodig die dat inbouwt.
Morgen eerst eens even twee Bosch werkplaatsen bellen en advies vragen.
Bedankt alvast voor het advies, ik houd jullie op de hoogte.
Kijk eens op de duitse ebay
www.ebay.de/itm/Lichtmaschine-LIMA-Gene ... 230f363581
Dan heb je nieuwe voor ca. € 250 incl. verzendkosten
succes pier
www.ebay.de/itm/Lichtmaschine-LIMA-Gene ... 230f363581
Dan heb je nieuwe voor ca. € 250 incl. verzendkosten
succes pier
Hoi QQleQ,
Ik vind het nogal een zak met geld wat die garage vraagt :cry: . Is dat bij de dealer :evil: :!: Wat heeft dat karretje van jouw eigenlijk gelopen. Ik zou het sowieso interessant vinden als we met z'n alle ook de km stand vermelden als men een flinke onkostenpost heeft. Men kan dan inschatten welke kosten er bij een bepaalde km stand aan zitten te komen of is dat .....koek wat ik nu zeg :roll: .
Gr. Sjors
Ik vind het nogal een zak met geld wat die garage vraagt :cry: . Is dat bij de dealer :evil: :!: Wat heeft dat karretje van jouw eigenlijk gelopen. Ik zou het sowieso interessant vinden als we met z'n alle ook de km stand vermelden als men een flinke onkostenpost heeft. Men kan dan inschatten welke kosten er bij een bepaalde km stand aan zitten te komen of is dat .....koek wat ik nu zeg :roll: .
Gr. Sjors
Kan voor nog minder hoor:
http://www4.kfzteile24-shop.de/100350-a ... teile.html
vanaf € 136 komt nog een € 10 verzenden bij plus terugsturen van de oude.
Ik zou wel voor de Bosch gaan trouwens en dan praat je inderdaad over die € 250 (en een nieuwe is inderdaad duuuuuuur).
Bij de Ebay verkoper staat geen merk.....
Als het inderdaad alleen de regelaar is kan je die vaak los vervangen. Zit wel in de dynamo ingebouwd, maar kost een zes tientjes (plus opsturen):
http://www4.kfzteile24-shop.de/100351-a ... teile.html
Aan een dynamo gaat in de regel kapot:
- de koolborstels (slijtdeel - simpel te vervangen);
- de regelaar (stuk = stuk, vervangen zie boven ;-))
- de lagers -> vaak omdat de riem te strak gespannen is. Dan ben je aan een komplete revisie toe.
Als je weet wat de storing is en je durft het aan, kan je zelf repareren. In het andere geval: zelf de dynamo uitbouwen en bij een revisiebedrijf laten testen. Vervolgens alleen laten maken wat kapot is en je hebt een goede kans dat je voor weinig weer rijdt.
Eentje van de sloop kan ook een goede deal zijn (en de gok waard?). Realiseer je dat veel vw's, skoda's, seat's etc. met dezelfde dynamo rijden, dat kan nog veel schelen...
Succes, Marc
http://www4.kfzteile24-shop.de/100350-a ... teile.html
vanaf € 136 komt nog een € 10 verzenden bij plus terugsturen van de oude.
Ik zou wel voor de Bosch gaan trouwens en dan praat je inderdaad over die € 250 (en een nieuwe is inderdaad duuuuuuur).
Bij de Ebay verkoper staat geen merk.....
Als het inderdaad alleen de regelaar is kan je die vaak los vervangen. Zit wel in de dynamo ingebouwd, maar kost een zes tientjes (plus opsturen):
http://www4.kfzteile24-shop.de/100351-a ... teile.html
Aan een dynamo gaat in de regel kapot:
- de koolborstels (slijtdeel - simpel te vervangen);
- de regelaar (stuk = stuk, vervangen zie boven ;-))
- de lagers -> vaak omdat de riem te strak gespannen is. Dan ben je aan een komplete revisie toe.
Als je weet wat de storing is en je durft het aan, kan je zelf repareren. In het andere geval: zelf de dynamo uitbouwen en bij een revisiebedrijf laten testen. Vervolgens alleen laten maken wat kapot is en je hebt een goede kans dat je voor weinig weer rijdt.
Eentje van de sloop kan ook een goede deal zijn (en de gok waard?). Realiseer je dat veel vw's, skoda's, seat's etc. met dezelfde dynamo rijden, dat kan nog veel schelen...
Succes, Marc
Hij staat nu bij de dealer, dus weet het niet precies, maar ik geloof ongeveer 140.000. Ik kan er ook erg naast zitten.
Hij is van 2004, we hebben hem via ING lease als ex-lease auto gekocht in 2007.
Sinds we hem hebben hebben we 'm bij de lokale Audi/VW dealer in onderhoud.
Bij de A2 heb ik altijd het idee dat het een beetje vreemde auto is en het dus handig is als er mensen naar kijken die er verstand van zouden moeten hebben. Ook de Audi garantie heb ik altijd wel aantrekkelijk gevonden, maar na een behoorlijke reparatie tijdens de laatste APK begin ik bij nu weer een prijzige ingreep behoorlijk te twijfelen.
Hij is van 2004, we hebben hem via ING lease als ex-lease auto gekocht in 2007.
Sinds we hem hebben hebben we 'm bij de lokale Audi/VW dealer in onderhoud.
Bij de A2 heb ik altijd het idee dat het een beetje vreemde auto is en het dus handig is als er mensen naar kijken die er verstand van zouden moeten hebben. Ook de Audi garantie heb ik altijd wel aantrekkelijk gevonden, maar na een behoorlijke reparatie tijdens de laatste APK begin ik bij nu weer een prijzige ingreep behoorlijk te twijfelen.
Er zit een hele normale 1.4 van VAG onder de motorkap hoor, dus het reguliere onderhoud is eigenlijk niet speciaal.
Ik heb het idee dat de gemiddelde Audidealer (en zijn monteurs) weinig ervaring met de A2 (meer)hebben, het zijn er domweg te weinig in NL en inmiddels zijn ze vaak niet meer in regulier onderhoud bij de dealer. Dan ben je veel beter af bij een vakgarage die eerst nadenkt en met gevoel en ervaring aan de slag gaat. Het is in ieder geval geen rocket science hoor, zolang je geen schadereparatie aan de alu koets hoeft te doen!
Gr. Marc
Ik heb het idee dat de gemiddelde Audidealer (en zijn monteurs) weinig ervaring met de A2 (meer)hebben, het zijn er domweg te weinig in NL en inmiddels zijn ze vaak niet meer in regulier onderhoud bij de dealer. Dan ben je veel beter af bij een vakgarage die eerst nadenkt en met gevoel en ervaring aan de slag gaat. Het is in ieder geval geen rocket science hoor, zolang je geen schadereparatie aan de alu koets hoeft te doen!
Gr. Marc