Doorgeroeste draagarm
- bart.de-waard
- Audi A2 clublid
- Berichten: 190
- Lid geworden op: 17 nov 2017, 21:17
- Locatie: Wormerland
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Interessante video die laat zien wat er met een doorgeroeste draagarm kan gebeuren.
Heren en dames controleer uw draagarmen!
https://youtu.be/ssZ-cgn7CgE
Vanaf 4:30 begint de A2
Heren en dames controleer uw draagarmen!
https://youtu.be/ssZ-cgn7CgE
Vanaf 4:30 begint de A2
1.6 FSI 2003 Ebony black | Nappa Lederen stoelen | werkend OSS | Mistlampen | geperforeerd Sportstuur | Elektrische ramen achter | Climate Control | Cruisecontrol | Gordijnairbag | Concert II | Dubbele vloer | Alarm | Dimmende binnenspiegel | Multibox.
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Goede tip van je om overige forum leden erop te attenderen Bart
Ja zelf bekijk ik onze wagens meerdere keren per jaar op een brug.
De draagarmen die van plaatmateriaal gemaakt zijn blijft veel vuil in hangen.
Zelf heb ik de gegoten versie onder bby maar fsi helaas de mindere type staalplaten draagarmen.
Velen hebben hekel aan auto door wastunnels te gaan .
Ik met onze wagens er wel door ga heeft een reden...het verborgen vuil weg te krijgen...
Zelf heb ik de voorkeur s'winters vooral na pekelactie door wegbeheerders de wasstraat Almere stad vaker te bezoeken...
Je kunt wel met je karcher of tuinslang eronder spuiten maar vele punten kun je net niet bij zonder een brug te hebben...
Het zijn ook punten waar Apk keurders ook moeten letten,maar blijkt vaak snel erover heen gekeken door de snelle jongens.
Daarom altijd met schroeven draaier tikken en draagarm belasten met lepel .
Het is zelfs een eigenaar Auto en na 6 maanden later dan de Apk een gebroken draagarm opleverde.... hij de wagen pas paar maanden had heel verbaasd was....
Nou ik kan je vertellen dat die 6 maanden eerder het al mis moet zijn geweest met ernstige roest
Succes met checken...

Ja zelf bekijk ik onze wagens meerdere keren per jaar op een brug.
De draagarmen die van plaatmateriaal gemaakt zijn blijft veel vuil in hangen.
Zelf heb ik de gegoten versie onder bby maar fsi helaas de mindere type staalplaten draagarmen.
Velen hebben hekel aan auto door wastunnels te gaan .
Ik met onze wagens er wel door ga heeft een reden...het verborgen vuil weg te krijgen...
Zelf heb ik de voorkeur s'winters vooral na pekelactie door wegbeheerders de wasstraat Almere stad vaker te bezoeken...
Je kunt wel met je karcher of tuinslang eronder spuiten maar vele punten kun je net niet bij zonder een brug te hebben...
Het zijn ook punten waar Apk keurders ook moeten letten,maar blijkt vaak snel erover heen gekeken door de snelle jongens.
Daarom altijd met schroeven draaier tikken en draagarm belasten met lepel .
Het is zelfs een eigenaar Auto en na 6 maanden later dan de Apk een gebroken draagarm opleverde.... hij de wagen pas paar maanden had heel verbaasd was....
Nou ik kan je vertellen dat die 6 maanden eerder het al mis moet zijn geweest met ernstige roest
Succes met checken...
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
523.200.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.570.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Helaas bekend hier op 't forum, de eerste hadden gegoten arm die nooit roest kregen maar de latere met blikken armen helaas wel.
Als je reclame maakt, Alu kan nooit roesten mist de TUV deze ook.
Onder zien ze er nog mooi uit maar meestal bovenkant wel roest zichtbaar.
Ik heb zelf alleen zwaar geroeste gezien maar nooit gebroken.
Prima film gevonden...
Als je reclame maakt, Alu kan nooit roesten mist de TUV deze ook.
Onder zien ze er nog mooi uit maar meestal bovenkant wel roest zichtbaar.
Ik heb zelf alleen zwaar geroeste gezien maar nooit gebroken.
Prima film gevonden...
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- stefan74
- Berichten: 748
- Lid geworden op: 07 sep 2013, 21:40
- Locatie: Breda
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Hey, één van mij favoriete youtube kanalen, leuk !
Ik had hem nog niet gezien.
Heb zelf bijna geen last van roest, de draagarmen zien er uit als nieuw: mijn onderkant wordt deels geconserveerd door een dunne film motorolie.
Elk nadeel heeft z'n voordeel als ik een bekende voetballer mag quoten.
Alhoewel ik het idee heb dat het ie een stuk droger is geworden nadat ik de olieafscheider heb vervangen, Dit jaar ook voor het eerst geen aantekening wbt vloeistoffen lekkage op mijn APK document.
Krijg nu toch de neiging om hem morgen even op de bokken te rijden om dan de bovenkanten vd draagarmen even te checken/ bevoelen.
Ik had hem nog niet gezien.
Heb zelf bijna geen last van roest, de draagarmen zien er uit als nieuw: mijn onderkant wordt deels geconserveerd door een dunne film motorolie.
Elk nadeel heeft z'n voordeel als ik een bekende voetballer mag quoten.
Alhoewel ik het idee heb dat het ie een stuk droger is geworden nadat ik de olieafscheider heb vervangen, Dit jaar ook voor het eerst geen aantekening wbt vloeistoffen lekkage op mijn APK document.
Krijg nu toch de neiging om hem morgen even op de bokken te rijden om dan de bovenkanten vd draagarmen even te checken/ bevoelen.
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
- Locatie: Roermond
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Hoi Stefan, ter info, de aua types zijn voorzien van gietijzeren draagarmen. Die hebben dit probleem niet.stefan74 schreef: ↑16 mar 2021, 19:39Hey, één van mij favoriete youtube kanalen, leuk !
Ik had hem nog niet gezien.
Heb zelf bijna geen last van roest, de draagarmen zien er uit als nieuw: mijn onderkant wordt deels geconserveerd door een dunne film motorolie.
Elk nadeel heeft z'n voordeel als ik een bekende voetballer mag quoten.
Alhoewel ik het idee heb dat het ie een stuk droger is geworden nadat ik de olieafscheider heb vervangen, Dit jaar ook voor het eerst geen aantekening wbt vloeistoffen lekkage op mijn APK document.
Krijg nu toch de neiging om hem morgen even op de bokken te rijden om dan de bovenkanten vd draagarmen even te checken/ bevoelen.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=14&t=2254
Wat ik in dit topic al aangaf, het verraderlijke is dat bij de plaatstalen voorste draagarmen de roest van binnenuit komt.
De auto in het filmpje was een jaar geleden nog goedgekeurd door de TÜV ...
De eigenaar had met de A2 nog 180 op de Autobahn gereden, later in de stad merkte hij dat er niet klopte met het onderstel ...
Ik vraag me eerlijk gezegd af of dit niet een zodanig veiligheidsrisico is
dat er een waarschuwing door de fabrikant zou moeten worden opgegeven.
Wat ik in dit topic al aangaf, het verraderlijke is dat bij de plaatstalen voorste draagarmen de roest van binnenuit komt.
De auto in het filmpje was een jaar geleden nog goedgekeurd door de TÜV ...
De eigenaar had met de A2 nog 180 op de Autobahn gereden, later in de stad merkte hij dat er niet klopte met het onderstel ...
Ik vraag me eerlijk gezegd af of dit niet een zodanig veiligheidsrisico is
dat er een waarschuwing door de fabrikant zou moeten worden opgegeven.
- Patrickbby
- Berichten: 208
- Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
- Locatie: Purmerend
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Het is toch ook mogelijk de draagarmen van de aua onder de bby te monteren?
Enige nadeel is dat de fusee kogels geperst zitten in de aua draagarmen.
Vraag me af welke draagarmen identiek zijn vanuit het vag concern lijkt me dat de lupo/polo/ibiza/arosa dezelfde gebruiken? Of zelfs nog bepaalde skoda modellen.
Enige nadeel is dat de fusee kogels geperst zitten in de aua draagarmen.
Vraag me af welke draagarmen identiek zijn vanuit het vag concern lijkt me dat de lupo/polo/ibiza/arosa dezelfde gebruiken? Of zelfs nog bepaalde skoda modellen.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3868
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Klopt, ik heb mijn plaatstalen draagarmen door gebruikte gietstalen laten vervangen.Patrickbby schreef: ↑17 mar 2021, 13:10Het is toch ook mogelijk de draagarmen van de aua onder de bby te monteren?
Enige nadeel is dat de fusee kogels geperst zitten in de aua draagarmen.
Vraag me af welke draagarmen identiek zijn vanuit het vag concern lijkt me dat de lupo/polo/ibiza/arosa dezelfde gebruiken? Of zelfs nog bepaalde skoda modellen.
Ik zie bij de vervangingsdraagarmen op de diverse onderdelensites alleen de A2 als voertuigtype opgegeven.
Ook hebben de originele draagarmen een 8Z (is voor de A2) nummer.
De A2 is relatief smal t.o.v. de andere auto's uit het VAG-concern, kans is groot dat de draagarmen/aandrijfassen om die reden afwijkend zijn ...
- eekhoorntje
- Berichten: 3344
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Belgie
- Motortype: A2 met motorombouw
Elke AUA en de BBY tot begin 2003 in fabriek gemaakt heeft gegoten... later blik....
weet alleen nog niet welke productie maand.
De diesels geld hetzelfde, en eerste Fsi ook gietwerk.. later blik.
Je moet dus productie datum en niet aflever datum weten.
Maar je mag ze door elkaar monteren.
Blik tectyleren zoals Hans Jan adviseerde.
De kogel is met 3 boutjes goedkoop te vervangen.
En de gegoten tijdig de rubbers op de kogel wisselen, 1 boutje los, en nieuwe van €1,38 erop....
Dan blijven de Fusee kogels gewoon 40 jaren heel, elke 8 jaren want dan kraken ze meestal..
De P0L0, Ibiza en Fabia hebben andere armen, dat paste nooit, de aandrijfassen weer wel.
weet alleen nog niet welke productie maand.
De diesels geld hetzelfde, en eerste Fsi ook gietwerk.. later blik.
Je moet dus productie datum en niet aflever datum weten.
Maar je mag ze door elkaar monteren.
Blik tectyleren zoals Hans Jan adviseerde.
De kogel is met 3 boutjes goedkoop te vervangen.
En de gegoten tijdig de rubbers op de kogel wisselen, 1 boutje los, en nieuwe van €1,38 erop....
Dan blijven de Fusee kogels gewoon 40 jaren heel, elke 8 jaren want dan kraken ze meestal..
De P0L0, Ibiza en Fabia hebben andere armen, dat paste nooit, de aandrijfassen weer wel.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...