Pagina 1 van 2
Bedrijfstemperatuur fsi
Geplaatst: 15 mei 2021, 09:15
door Paulus
Gisteren mijn eerste rit gemaakt met de fsi gemaakt; de kentekenplaten waren binnen en de verzekering geregeld.

- IMG_20210514_131608.jpg (2.59 MiB) 2587 keer bekeken
Ik heb de gewoonte om meteen aan de slag te gaan met het uitlezen van waardes uit het motormanagement.
Via Torque viel mij op dat de koelvloeistof temperatuur tussen de 103 en 107 graden ligt bij rijden op de snelweg.
De temperatuurmeter staat dan gewoon op 90°.
Voor een 1.4 zou dit niet normaal zijn.
Ik heb al gezocht op het forum maar ik vond alleen een bericht dat de fsi een hogere bedrijfstemperatuur heeft.
Hoe zijn jullie ervaringen?
Is dit normaal of is deze temperatuur toch wel aan de hoge kant?
Overigens loopt de motor zeer goed.
Re: Bedrijfstemperatuur fsi
Geplaatst: 15 mei 2021, 10:11
door jaapje
De gemeten temperatuur is goed. Rond de 103 graden bij normaal rijden. Alleen bij zware belasting gaat de thermostaat op 90 graden afregelen.
Bij het ontwerpen van de FSi motor vonden de Audi constructeurs die hoge temperatuur nodig voor een betere ( zuiniger) verbranding.
In de praktijk is het soms lastig die hoge temperatuur, alle slangen worden zwaar belast en het expansie tankje is niet aangepast aan de hogere werkdruk, een zelfde tankje als de 1.4 benzine.
Dat het temperatuur metertje in het dashboard 90 graden aangeeft is normaal. Daar is al meer over geschreven, een indicatie metertje.
Re: Bedrijfstemperatuur fsi
Geplaatst: 15 mei 2021, 10:15
door jaapje
Re: Bedrijfstemperatuur fsi
Geplaatst: 15 mei 2021, 11:17
door Peter_Audi_A2
In een ander topic een overzicht van het koelsysteem van de FSI gevonden, met dank aan
@Spinazie
Hierin is een extra koelcircuit aangegeven met een eigen thermostaat die op een hogere temperatuur opent.
viewtopic.php?p=91189#p91189
Re: Bedrijfstemperatuur fsi
Geplaatst: 15 mei 2021, 22:11
door Pyro_loe
De hoge temperatuur is ook 1 van de redenen bij de FSI dat de kunststof pijpen het begeven. (De zgn “pipe of death”).
Ik heb mijn ECU door de firma ProBoost laten herprogrammeren, daarbij is ook de koelwatertemperatuurregeling ingesteld dat deze] niet meer boven de 96 graden komt.
Re: Bedrijfstemperatuur fsi
Geplaatst: 15 mei 2021, 22:18
door Pyro_loe
Overigens wat voor auto heb je nu?
In het topic titel staat FSI, Je bent wezen rijden met je FSI.
Maar dan schrijf je 1.4 en in de profiel staat BBY.
De A2 FSI is altijd een 1.6 liter motor en het motortype is BAD
Dus ik ben verbaasd

Re: Bedrijfstemperatuur fsi
Geplaatst: 15 mei 2021, 23:33
door Paulus
Excuus, ja dat is inderdaad verwarrend.
Ik heb tot sinds kort alleen 1.4 benzine gereden, AUA en BBY's.
Vorige week heb ik een 1.6 fsi gekocht en zit nu dus in een soort ontdekkingsmodus wat betreft de techniek van de auto.
Daarom vergeleek ik de BAD motor met een BBY motor en viel de hoge bedrijfstemperatuur op.
Interessant dat je de motor hebt laten herprogrammeren. Het verlagen van de bedrijfstemperatuur heeft als doel het betrouwbaarder maken van het koelsysteem?
Heeft het negatieve bijverschijnselen? Wat heeft het met het verbruik gedaan?
Re: Bedrijfstemperatuur fsi
Geplaatst: 15 mei 2021, 23:47
door jaapje
Proboost heeft op verzoek van een aantal Duitse A2 FSI rijders een “remap” ontwikkeld. Het uitgangspunt was in eerste instantie het uitschakelen van het “Schichtladungsbetrieb” om zodoende meer koppel en trekkracht in het onderste toerengebied te krijgen (1000-1500 rpm). Later zijn daar nog andere leuke dingen bij gekomen.
@Pyro_loe wat heb jij nog meer laten doen?
Re: Bedrijfstemperatuur fsi
Geplaatst: 16 mei 2021, 00:05
door jaapje
Maar
@Paulus laat je niet gek maken door alle verhalen die er over de FSI zijn geschreven, gewoon lekker rijden en genieten, vooral bij de huidige 100km/h kan dat lekker zuinig .
Ik zou je wel aanraden om even de technische staat van de motor door luukske ( A2 dokter) te laten kontroleren .
Voor het geval dat je toch meer wil lezen:
viewtopic.php?t=8100
Re: Bedrijfstemperatuur fsi
Geplaatst: 16 mei 2021, 07:15
door Ger964