correcte kilomterstand instellen
Geplaatst: 16 mei 2021, 17:11
Beste lezers,
Ik heb onlangs een blauwe 1.6 FSI overgenomen. 2 manco's :
Koppelingspedaal trilt erg en zit ook nogal bovenin (ontkoppelt direct na intrappen), dus ik denk een versleten koppeling/druklager etc. Niet moeilijk om te laten vervangen bij een A2 specialist.
Wat vervelender is : het oude instrumentenpaneel had een DEF melding, daarom heeft de verkoper er een vervangend instrumentenpaneel, vervangende ECU, en vervangende sleutel bij geleverd, uit het correcte bouwjaar. Werkt op zich prima, immo, AB, tellers, ed werkt goed.
Maar de kilomterstand van het vervangende instrumentenpaneel staat 8000 km lager dan het origineel. Ivm de NAP wil ik dat graag corrigeren, APK is over 6 maanden, en ik rij geen 8000km in 6 maanden. Met VCDS of VagCanPro krijg ik dat niet voor elkaar.
Uiteraard is de vin code ook incorrect, maar dat vind ik niet zo'n probleem.
Is er iemand die weet hoe je een kilometerteller moet aanpassen en daar zelf ook ervaring mee heeft, of een adres van een bedrijf die dat kan doen voor een schappelijk bedrag ?
De oude teller en de oude ecu heb ik nog. De oude teller heb ik laten checken bij KMS in Apeldoorn, die kwam tot de conclusie dat het intrumentenpaneel goed is, heb ik ook foto's van. Dus ik heb met dat resultaat de originele ecu en originele instrumentenpaneel er weer in gezet, maar toch weer de DEF melding. Dus wellicht zit de storing in de ecu.
De eenvoudigste oplossing lijkt mij om de teller van het vervangende instrumentenpaneel op de juiste waarde te zetten. En omhoog zetten zal denk ik minder een probleem zijn dan terugdraaien.
Er zijn wellicht moeilijkere oplossingen, zoals bv de ecu te kopieren, maar de vraag is of dat dan ook het issue oplost, en je daarna niet met 2 defecte setjes zit.
Ik dacht ook nog aan een ouderwetse oplossing : via de speed sensor in de versnellingsbak met een functiegenerator er pulsen op zetten, zodat je fictief met 200km/h dagenlang de tellerstand vooruit kan brengen. Maar volgens mij heeft de 1.6FSI geen sensor in de bak, en wordt het snelheidsignaal van de wielsensoren gemeten, ik weet niet welk wiel.
Voordat ik de auto naar een garage kan brengen, en ook voor de volgende APK, moet dit zijn opgelost, omdat anders een onlogische waarde in het NAP systeem wordt ingevoerd, en ik mijn correcte NAP status verlies. Dus elke hulp is welkom.
Vriendelijke groet
Theo
Ik heb onlangs een blauwe 1.6 FSI overgenomen. 2 manco's :
Koppelingspedaal trilt erg en zit ook nogal bovenin (ontkoppelt direct na intrappen), dus ik denk een versleten koppeling/druklager etc. Niet moeilijk om te laten vervangen bij een A2 specialist.
Wat vervelender is : het oude instrumentenpaneel had een DEF melding, daarom heeft de verkoper er een vervangend instrumentenpaneel, vervangende ECU, en vervangende sleutel bij geleverd, uit het correcte bouwjaar. Werkt op zich prima, immo, AB, tellers, ed werkt goed.
Maar de kilomterstand van het vervangende instrumentenpaneel staat 8000 km lager dan het origineel. Ivm de NAP wil ik dat graag corrigeren, APK is over 6 maanden, en ik rij geen 8000km in 6 maanden. Met VCDS of VagCanPro krijg ik dat niet voor elkaar.
Uiteraard is de vin code ook incorrect, maar dat vind ik niet zo'n probleem.
Is er iemand die weet hoe je een kilometerteller moet aanpassen en daar zelf ook ervaring mee heeft, of een adres van een bedrijf die dat kan doen voor een schappelijk bedrag ?
De oude teller en de oude ecu heb ik nog. De oude teller heb ik laten checken bij KMS in Apeldoorn, die kwam tot de conclusie dat het intrumentenpaneel goed is, heb ik ook foto's van. Dus ik heb met dat resultaat de originele ecu en originele instrumentenpaneel er weer in gezet, maar toch weer de DEF melding. Dus wellicht zit de storing in de ecu.
De eenvoudigste oplossing lijkt mij om de teller van het vervangende instrumentenpaneel op de juiste waarde te zetten. En omhoog zetten zal denk ik minder een probleem zijn dan terugdraaien.
Er zijn wellicht moeilijkere oplossingen, zoals bv de ecu te kopieren, maar de vraag is of dat dan ook het issue oplost, en je daarna niet met 2 defecte setjes zit.
Ik dacht ook nog aan een ouderwetse oplossing : via de speed sensor in de versnellingsbak met een functiegenerator er pulsen op zetten, zodat je fictief met 200km/h dagenlang de tellerstand vooruit kan brengen. Maar volgens mij heeft de 1.6FSI geen sensor in de bak, en wordt het snelheidsignaal van de wielsensoren gemeten, ik weet niet welk wiel.
Voordat ik de auto naar een garage kan brengen, en ook voor de volgende APK, moet dit zijn opgelost, omdat anders een onlogische waarde in het NAP systeem wordt ingevoerd, en ik mijn correcte NAP status verlies. Dus elke hulp is welkom.
Vriendelijke groet
Theo