Pagina 1 van 2
Klepstoters 1.6 fsi
Geplaatst: 09 jun 2021, 15:55
door mx-man
Hallo,
Nu ik inmiddels een aantal maanden rond rij met de auto merk ik dat er bij een warme start, niet direct na het uitzetten (+/- 10 min nadat de motor uit staat) de klepstoters hun duk hebben verloren. Na het starten duurt het een aantal seconden voordat de olie druk terug is en het diesel geluid weer weg is. Tijdens het aanslaan lijkt het net of ik in de diesel ben gestapt.
Zijn de klep stoters eenvoudig te vervangen? Of moet hiervoor de nokkenas eraf? Ik hoor graag of iemand hier ervaring mee heeft.
Re: Klepstoters 1.6 fsi
Geplaatst: 10 jun 2021, 00:35
door jaapje
Nee ,dat is wat anders..
De FSI heeft in tegenstelling tot de 1.4 benzine een verstelbare nokkenas voor de inlaatkleppen. De nokkenas kan tot 40 graden versteld worden.
Bij het starten met koude motor heeft de verstelling eerst nog geen oliedruk.
Je kan het rauwe starten een beetje voorkomen door de motor als hij warm is niet direct uit te zetten maar een minuut of iets langer stationair laten lopen. De nokkenas gaat dan alvast in de“late” stand staan.
Helpt het niet, dan zou ik me er maar geen zorgen over maken want het is een bekend FSI verschijnsel.
Re: Klepstoters 1.6 fsi
Geplaatst: 10 jun 2021, 07:45
door AudiFanSedert1971
Hier wat meer info over de Fsi motoren vw Audi met uitleg
"Schichtlademodus"
Met fsi is mogelijk de timing inspuiting.en hoeveelheid.te beïnvloeden .met software van de ecu.
Ook de uitleg wervelkleppen..
Zie de bron
https://www.kfztech.de/kfztechnik/motor/otto/fsi.htm
Hier over uitleg nokkenas verstelling,maar waar dat staat de 1.6 fsi bad dat heeft kon ik nog niet vinden.
Bron :
- nwv.pdf
- (740.46 KiB) 104 keer gedownload
https://www.google.com/url?sa=t&source= ... kLEJxWsd6j
Re: Klepstoters 1.6 fsi
Geplaatst: 10 jun 2021, 09:12
door AudiFanSedert1971
Het is wel een document van een verstelbare nokkenasis van andere wagen.
maar bij de fsi zit er op de bovenzijde kleppendeksel aan linkerzijde 1 electrische module 03C906455A om deze verstelling mogelijk te maken.
Re: Klepstoters 1.6 fsi
Geplaatst: 15 jun 2021, 23:14
door Paulus
Het bekende rauwe geluid bij de start ken ik van meerdere oudere auto's. Mijn eerste auto, een Passat van 1973 had het bijvoorbeeld ook. Meestal hoor je het geluid zolang het smeersysteem nog niet op druk is.
Ga maar na, na het monteren van een nieuw oliefilter hoor je het ook, niet alleen bij de FSI motoren.
Het nieuwe oliefilter moet zich vullen en dan is er even minder oliedruk.
Mijn theorie is dat het smeersysteem bij stilstand langzaam leeg loopt. Doordat de oliepomp inwendige slijtage ktijgt. Het zou zomaar kunnen dat het monteren van een nieuwe oliepomp het probleem oplost.
FSI's met lage tellerstanden hebben waarschijnlijk het probleem niet. Ik kan mij niet voorstellen dat nieuwe auto's dit geluid maakten.
Heeft iemand ervaring met het monteren van een nieuwe oliepomp?
Re: Klepstoters 1.6 fsi
Geplaatst: 15 jun 2021, 23:27
door jaapje
Als de motor verder goed loopt en oliedruk heeft....
Waarom zou je dan honderden euro’s uitgeven om 3 sekonden ratelen bij koude start te willen voorkomen?
De meeste FSI’s zijn nu bijna 20 jaar een beetje imperfectie hoort daar bij!
Re: Klepstoters 1.6 fsi
Geplaatst: 16 jun 2021, 06:07
door eekhoorntje
@Paulus
De leeggelopen Olie filters, mensen die dagelijks veel rijden hebben er nooit last van....
Maar koop een olie filter met klepje tegen leeglopen!
Die terugslag klep wil ik er voor paar centen extra altijd in hebben!
https://www.autodoc.nl/mann-filter/963592
https://www.autodoc.nl/kamoka/7831829
https://www.autodoc.nl/maxgear/9394747
https://www.autodoc.nl/jp-group/8172865
Het is een goedkoop flut klepje met veertje en dat is voldoende!
Re: Klepstoters 1.6 fsi
Geplaatst: 16 jun 2021, 09:56
door Paulus
jaapje schreef: ↑15 jun 2021, 23:27
Als de motor verder goed loopt en oliedruk heeft....
Waarom zou je dan honderden euro’s uitgeven om 3 sekonden ratelen bij koude start te willen voorkomen?
De meeste FSI’s zijn nu bijna 20 jaar een beetje imperfectie hoort daar bij!
Ik zou er ook geen dure montage voor over hebben. Het geluid kan technisch gezien geen kwaad, maar leuk is het wel als we weten hoe het op te lossen is!
Er zijn motortypes waarbij de oliepomp relatief makkelijk te vervangen is. Door bijvoorbeeld alleen de carterpan te verwijderen. Ik weet niet hoe dit bij de FSI motor is. Maar stel dat we dit weten en je auto gaat toch voor een reparatie waarbij het motorblok los gaat... Dan is mee vervangen wellicht een idee. Dan weet je zeker dat je optimale oliedruk hebt.
Re: Klepstoters 1.6 fsi
Geplaatst: 16 jun 2021, 09:58
door Paulus
Goed idee!
Kijk, dit soort tips maakt het forum (nog) waardevoller!
Ik ga het zeker proberen!
Re: Klepstoters 1.6 fsi
Geplaatst: 16 jun 2021, 10:23
door Spinazie
Bij mijn andere auto zit in het oliefilterhuis standaard een terugslagklep; als deze defect gaat hoor je de klepstoters ook wat langer tikken schijnbaar omdat de olie uit het bovenste gedeelte van het blok teruglekt bij een tijdje stilstaan.
Volgens mij kent de Audi A2 niet zo'n standaard klep en kan ik me goed voorstellen dat de oliepomp niet meer 100% afdicht. Ik ben benieuwd wat voor effect het plaatsen van een filter met ingebouwde terugslagklep heeft; voor die paar euro is het best de moeite waard het te proberen.