Pagina 1 van 4

Lekstroom geconstateerd, wat te doen?

Geplaatst: 27 jun 2021, 20:06
door TJT
Nadat de accuspanning van de blauwe AUA van mijn ouders toch wel vrij snel terugliep, met tot gevolg een paar keer niet meer te kunnen starten, toch maar eens op onderzoek gegaan voor ze.
Daarbij viel op dat de accuspanning steeds vrij laag is en de dynamo ook een vrij matige laadspanning geeft.
Zonder verbruikers is 13,80 V haalbaar, maar met verbruikers en de airco erbij kom ik niet boven de 13,50 V, rijdend.
Al vrij snel had ik het vermoeden dat er ook wel eens sprake kon zijn van lekstroom en dat lijkt helaas nu toch wel echt het geval te zijn.
Tenminste, dat denk ik toch wel, als ik kijk naar de waarden op de multimeter.
Ik heb alleen maar de eerste zekering eruit kunnen halen en volgens mij is dat die van de comfort module? 10 A in ieder geval.
De lekstroom halveerde, dus van 0.80 naar 0.40. Verder heb ik nog niet kunnen kijken, want er kwam een fikse regenbui aan.
Nieuwe comfort module is overigens onderweg. Een AF op eBay kunnen scoren voor maar € 41,27 inclusief verzendkosten!
Er zit nu tijdelijk een AH in van Lukas, die natuurlijk wel stroom zou kunnen blijven trekken.
De H, die er eerst in zat, was sowieso al niet goed meer.
Overigens is het deurslot van het linker voorportier onlangs vervangen. Het deurslot van het rechter voorportier moet nog gebeuren, want deze blijft continu op safe staan en herkend ook niet dat het portier opent of sluit en geeft ook een foutcode.
Zou deze mogelijk ook voor ellende kunnen zorgen?
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn kennis verder niet zo heel groot is en ook niet zo goed weet wat nu verder te doen, dus tips zijn zeer welkom!
Welke onderdelen veroorzaken het vaakst lekstroom en zijn eventueel berucht bij de A2?
2AFE6D02-D3CC-4687-B606-8A2AE7DF9AC8.jpeg
2AFE6D02-D3CC-4687-B606-8A2AE7DF9AC8.jpeg (3.31 MiB) 2569 keer bekeken
A4271109-48EF-4369-9391-74CEC21497EE.jpeg
A4271109-48EF-4369-9391-74CEC21497EE.jpeg (3.9 MiB) 2569 keer bekeken
6161D63F-EFE2-4C4D-90B2-999826700E96.jpeg
6161D63F-EFE2-4C4D-90B2-999826700E96.jpeg (3.79 MiB) 2569 keer bekeken

Re: Lekstroom geconstateerd, wat te doen?

Geplaatst: 27 jun 2021, 22:41
door Peter_Audi_A2
Had je dit topic al gevonden? viewtopic.php?f=13&t=9333&hilit=lekstroom

En dit topic? viewtopic.php?f=14&t=9178

Re: Lekstroom geconstateerd, wat te doen?

Geplaatst: 27 jun 2021, 22:42
door Spinazie
Bij een normale werking zou de de A2 na het afsluiten, na een bepaalde tijd in "slaapstand" moeten gaan. En dan zou het stroomverbruik verder moeten afnemen. Het kan zijn dat een defecte comfortmodule/deurslot dit verhinderd.

De laadspanning kan ik geen commentaar op geven aangezien ik niet weet wat normaal is.

Re: Lekstroom geconstateerd, wat te doen?

Geplaatst: 27 jun 2021, 23:58
door TJT
Peter_Audi_A2 schreef:
27 jun 2021, 22:41
Had je dit topic al gevonden? viewtopic.php?f=13&t=9333&hilit=lekstroom

En dit topic? viewtopic.php?f=14&t=9178
Dank.
Ik kreeg deze topics niet gevonden tijdens het zoeken.
Het blijkt nog complexer te zijn dan ik dacht...
Iets waar ik niet bepaald vrolijk van word...
Ik heb de blauwe AUA zelf anderhalf jaar in bezit gehad en dit probleem lijkt zich pas voor te doen sinds afgelopen maart.
Daarvoor zelf nooit startproblemen gehad, op één keer na maar dat was mijn eigen schuld. :mrgreen:
Spinazie schreef:
27 jun 2021, 22:42
Bij een normale werking zou de de A2 na het afsluiten, na een bepaalde tijd in "slaapstand" moeten gaan. En dan zou het stroomverbruik verder moeten afnemen. Het kan zijn dat een defecte comfortmodule/deurslot dit verhinderd.

De laadspanning kan ik geen commentaar op geven aangezien ik niet weet wat normaal is.
Ja, exact.
De A2 heeft eerst een aantal uren aan de lader gestaan, met vergrendelde deuren en achterklep open. Zonder te ontgrendelen heb ik de klem van de minpool ontkoppeld en ben ik gaan meten.
Je zou denken dat de auto dus in volledige rust was op het moment dat ik ben gaan meten.
Gemeten piekspanning was 1.30 A en dit zakte toen naar een stabiele 0.80 A.
Een defecte comfort module en/of deurslot module lijkt mij ook aannemelijk, maar het kan nog zoveel meer zijn... :dizzy:

Wat betreft de laadspanning:
Na onderzoek en navraag bij Lukas, vaste adres garage en KwikFit is gebleken dat 14 V toch wel eigenlijk het gewenste voltage is, dus 13,50 met verbruikers is echt te laag.
Inmiddels gelezen dat dit niet persé aan de dynamo hoeft te liggen maar dit ook een massapunt probleem kan zijn.
Het wordt mij iets te ingewikkeld allemaal... 😅

Re: Lekstroom geconstateerd, wat te doen?

Geplaatst: 28 jun 2021, 15:50
door eekhoorntje
En heb je die accu al gewisseld voor test?

Ik bedoelde dat we door geen misbruik van bestaande te maken die ander onderwerp hadden,
het forum minder vervuilde...
Niets over jou, ga zelf ook vaak de fout in.

Maar een merkloze, is dat bewezen nieuwe of gepoetste gebruikte?
Ik heb sterke vermoedens van goede gebruikte ergens gehaald van schade auto na testen accu.

Ik haalde ook een 77Ah Zilver Varta op de sloop, maar vond de factuur in dashboard kastje!
Maar meestal is een gebruikte na enkele maanden stilstand verrot... en koop liever nieuwe,
deze auto herkende schade auto uit de krant, en had net 2 weken ervoor ook APK gehad.
Dat is leuker plukken dan zomaar een Accu erin zetten.

Re: Lekstroom geconstateerd, wat te doen?

Geplaatst: 28 jun 2021, 18:42
door TJT
Nee, niet gedaan.
In zowel de blauwe als de gele zit dezelfde accu, namelijk een REQUAL 680 AMP 74 AH accu.
Het enige mogelijke verschil zou kunnen zijn dat de accu van de gele echt nieuw is en de accu van de blauwe een gebruikte is...
De originele VARTA in de gele CS vond Jan toch wel snel teruglopen dus heeft hij deze vervangen.
https://www.autopartscenter.be/shop/req ... terij-74ah
36EDB15C-FB80-4906-85D2-A31A52D0BD68.jpeg
36EDB15C-FB80-4906-85D2-A31A52D0BD68.jpeg (3.57 MiB) 2431 keer bekeken
Accu van de blauwe AUA.

Re: Lekstroom geconstateerd, wat te doen?

Geplaatst: 28 jun 2021, 19:04
door Peter_Audi_A2
TJT schreef:
27 jun 2021, 23:58

Wat betreft de laadspanning:
Na onderzoek en navraag bij Lukas, vaste adres garage en KwikFit is gebleken dat 14 V toch wel eigenlijk het gewenste voltage is, dus 13,50 met verbruikers is echt te laag.
Inmiddels gelezen dat dit niet persé aan de dynamo hoeft te liggen maar dit ook een massapunt probleem kan zijn.
Het wordt mij iets te ingewikkeld allemaal... 😅
Ik zou mezelf eerst op de te lage laadspanning door de dynamo focussen, zonder goed bijladen houdt geen enkele accu het vol ...

Er wordt wel eens gezegd dat de grootste kans op storingen is na onderhoud en/of reparatie.
Wat is er aan de auto gebeurt sinds maart? Zijn er (elektrisch) dingen vervangen en/of gerepareerd?
Wat is daarvoor losgehaald?

Re: Lekstroom geconstateerd, wat te doen?

Geplaatst: 28 jun 2021, 19:44
door TJT
Ik heb contact gezocht met een dynamo en startmotor-revisiebedrijf die samenwerkt met de garage waar onze auto’s altijd worden onderhouden.
Deze meneer zei het volgende:
U schrijft dat de dynamo zonder verbruikers 13,8v laad, dit is in principe gewoon goed.
Een dynamo laad normaal tussen de 13,8v en 14,2v
Ik weet niet of er veel korte stukjes (met veel verbruikers aan) worden gereden met de auto? want in dat geval zou daar het probleem wel eens kunnen zitten.
Berichtje met verdere toelichting gestuurd en toen kreeg ik dit als antwoord:
Is de spanning gemeten bij de dynamo of bij de accu?
13,5v betekent namelijk wel dat de dynamo het doet.
Ik wil uiteraard best een dynamo verkopen, maar denk toch dat het probleem ergens anders zit.
0.8a lekstroom is inderdaad teveel.
Kan een slecht massapunt ervoor zorgen dat de laadspanning van de dynamo naar beneden wordt gedrukt en er ook nog eens lekstroom wordt veroorzaakt?

Verder ben ik bij mezelf even te raden gegaan en omdat ik al langere tijd wist dat ik de blauwe weg zou gaan doen, heb ik er eigenlijk sinds november niets meer aan gedaan.
Het enige dat ik voor inruil nog heb gedaan is het vervangen van de tweeters bij beide voorportieren, meer niet.
Laatste onderhoud heeft de auto afgelopen zomer gehad en daarna wat reparaties nog door Lukas laten doen.
Daarna heb ik in oktober de kachelventilator met weerstand vervangen, kentekenverlichting modules vervangen en aftermarket verwarmbare spiegels gemonteerd.
In oktober door Duncan nog een Audi Chorus 2 laten installeren.
Dit alles heeft naar mijn idee niet te maken met deze plotselinge storing.
Het begon ermee dat de comfort module in maart ineens de achterportieren niet meer wilde vergrendelen en de achterklep juist niet meer wilde ontgrendelen. Op een gegeven moment loste deze storing zichzelf na een aantal dagen op en vanaf toen is het eigenlijk misgegaan qua leegtrekken van de accu.

Re: Lekstroom geconstateerd, wat te doen?

Geplaatst: 29 jun 2021, 09:15
door eekhoorntje
Deze nooit van gehoord merk Accu?

Als je een tijdje zonder stroom stond en de lege accu niet gelijk ging laden?

Een lege accu maakt in weekje meer schade dan heel jaar gebruik!
Ik heb een USB plugje voor telefoon laden en houd deze bij.
Na weekje is tot 12.4 volt terug zakken mogelijk en bij de start piekje naar 11.8 volt.
En dan gelijk naar boven de 13.8 tot 14.3 Volt met laden op koude motor en 1200 toeren....

Die simpele metertjes kosten weinig en gevel veel info.
Korte ritjes, lampen aan en dan trek je deze ook leeg!
2 dagen aan de Action/ Dunlop Lader van maar 1A is vaak voldoende om deze weer boven de 12.6 volt te krijgen.
Deze Zwarte Dozen van 74Ah komen uit vele fabrieken, en welke sticker wilde je hebben?
Ook de 0621 is dus geen productie datum helaas....

Ik weet dat een Accu normaal 2 jaren garantie hoorde te hebben, maar na een weekje of langer erg leeg valt hier buiten, een goed geladen accu aan betere testapparaat hangen?
En bij defect, liever een Varta voor €75,- tot €80,- dan deze vaak nog duurder verkochte dubieuze zooi.

https://www.autopartscenter.be/shop/var ... ynamic-e11
dit heb ik erin zitten, ze leveren ook de E11 .....voor iets duurdere prijs...
https://www.mijnautoonderdelen.nl/auto- ... wEQAvD_BwE

Ik hoef geen dure Belg als Leverancier!
Denk dat Eenink een hoge korting kreeg..... als garage of zijn buren!

Re: Lekstroom geconstateerd, wat te doen?

Geplaatst: 29 jun 2021, 10:47
door Patrickbby
TJT schreef:
28 jun 2021, 19:44
Ik heb contact gezocht met een dynamo en startmotor-revisiebedrijf die samenwerkt met de garage waar onze auto’s altijd worden onderhouden.
Deze meneer zei het volgende:
U schrijft dat de dynamo zonder verbruikers 13,8v laad, dit is in principe gewoon goed.
Een dynamo laad normaal tussen de 13,8v en 14,2v
Ik weet niet of er veel korte stukjes (met veel verbruikers aan) worden gereden met de auto? want in dat geval zou daar het probleem wel eens kunnen zitten.
Berichtje met verdere toelichting gestuurd en toen kreeg ik dit als antwoord:
Is de spanning gemeten bij de dynamo of bij de accu?
13,5v betekent namelijk wel dat de dynamo het doet.
Ik wil uiteraard best een dynamo verkopen, maar denk toch dat het probleem ergens anders zit.
0.8a lekstroom is inderdaad teveel.
Kan een slecht massapunt ervoor zorgen dat de laadspanning van de dynamo naar beneden wordt gedrukt en er ook nog eens lekstroom wordt veroorzaakt?

Verder ben ik bij mezelf even te raden gegaan en omdat ik al langere tijd wist dat ik de blauwe weg zou gaan doen, heb ik er eigenlijk sinds november niets meer aan gedaan.
Het enige dat ik voor inruil nog heb gedaan is het vervangen van de tweeters bij beide voorportieren, meer niet.
Laatste onderhoud heeft de auto afgelopen zomer gehad en daarna wat reparaties nog door Lukas laten doen.
Daarna heb ik in oktober de kachelventilator met weerstand vervangen, kentekenverlichting modules vervangen en aftermarket verwarmbare spiegels gemonteerd.
In oktober door Duncan nog een Audi Chorus 2 laten installeren.
Dit alles heeft naar mijn idee niet te maken met deze plotselinge storing.
Het begon ermee dat de comfort module in maart ineens de achterportieren niet meer wilde vergrendelen en de achterklep juist niet meer wilde ontgrendelen. Op een gegeven moment loste deze storing zichzelf na een aantal dagen op en vanaf toen is het eigenlijk misgegaan qua leegtrekken van de accu.
Als de massa kabel geoxideerd is loopt je laad spanning terug, meten doe je of bij de accu al is de zekering kast ook een hele mooie plek.

Bij de dynamo kan de laadspanning 14,5 zijn en bij de accu komt slechte 13 aan.

Massa probleem kan je eventueel uitsluiten door startkabel aan motor te monteren en ergens aan een kaal stuk chassis of zelfs direct naar de - pool van de accu.