Lekstroom geconstateerd, wat te doen?
Geplaatst: 27 jun 2021, 20:06
Nadat de accuspanning van de blauwe AUA van mijn ouders toch wel vrij snel terugliep, met tot gevolg een paar keer niet meer te kunnen starten, toch maar eens op onderzoek gegaan voor ze.
Daarbij viel op dat de accuspanning steeds vrij laag is en de dynamo ook een vrij matige laadspanning geeft.
Zonder verbruikers is 13,80 V haalbaar, maar met verbruikers en de airco erbij kom ik niet boven de 13,50 V, rijdend.
Al vrij snel had ik het vermoeden dat er ook wel eens sprake kon zijn van lekstroom en dat lijkt helaas nu toch wel echt het geval te zijn.
Tenminste, dat denk ik toch wel, als ik kijk naar de waarden op de multimeter.
Ik heb alleen maar de eerste zekering eruit kunnen halen en volgens mij is dat die van de comfort module? 10 A in ieder geval.
De lekstroom halveerde, dus van 0.80 naar 0.40. Verder heb ik nog niet kunnen kijken, want er kwam een fikse regenbui aan.
Nieuwe comfort module is overigens onderweg. Een AF op eBay kunnen scoren voor maar € 41,27 inclusief verzendkosten!
Er zit nu tijdelijk een AH in van Lukas, die natuurlijk wel stroom zou kunnen blijven trekken.
De H, die er eerst in zat, was sowieso al niet goed meer.
Overigens is het deurslot van het linker voorportier onlangs vervangen. Het deurslot van het rechter voorportier moet nog gebeuren, want deze blijft continu op safe staan en herkend ook niet dat het portier opent of sluit en geeft ook een foutcode.
Zou deze mogelijk ook voor ellende kunnen zorgen?
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn kennis verder niet zo heel groot is en ook niet zo goed weet wat nu verder te doen, dus tips zijn zeer welkom!
Welke onderdelen veroorzaken het vaakst lekstroom en zijn eventueel berucht bij de A2?
Daarbij viel op dat de accuspanning steeds vrij laag is en de dynamo ook een vrij matige laadspanning geeft.
Zonder verbruikers is 13,80 V haalbaar, maar met verbruikers en de airco erbij kom ik niet boven de 13,50 V, rijdend.
Al vrij snel had ik het vermoeden dat er ook wel eens sprake kon zijn van lekstroom en dat lijkt helaas nu toch wel echt het geval te zijn.
Tenminste, dat denk ik toch wel, als ik kijk naar de waarden op de multimeter.
Ik heb alleen maar de eerste zekering eruit kunnen halen en volgens mij is dat die van de comfort module? 10 A in ieder geval.
De lekstroom halveerde, dus van 0.80 naar 0.40. Verder heb ik nog niet kunnen kijken, want er kwam een fikse regenbui aan.
Nieuwe comfort module is overigens onderweg. Een AF op eBay kunnen scoren voor maar € 41,27 inclusief verzendkosten!
Er zit nu tijdelijk een AH in van Lukas, die natuurlijk wel stroom zou kunnen blijven trekken.
De H, die er eerst in zat, was sowieso al niet goed meer.
Overigens is het deurslot van het linker voorportier onlangs vervangen. Het deurslot van het rechter voorportier moet nog gebeuren, want deze blijft continu op safe staan en herkend ook niet dat het portier opent of sluit en geeft ook een foutcode.
Zou deze mogelijk ook voor ellende kunnen zorgen?
Ik moet eerlijk zeggen dat mijn kennis verder niet zo heel groot is en ook niet zo goed weet wat nu verder te doen, dus tips zijn zeer welkom!
Welke onderdelen veroorzaken het vaakst lekstroom en zijn eventueel berucht bij de A2?