Versnellingspook springt niet terug in vrij

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Plaats reactie
Gaakeer
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

14 aug 2021, 15:52 1 x

Beste forum leden,

Na het vervangen van de zuigers en koppelingsplaten , elders te vinden op het forum, nu het volgende: komende uit de een en twee komt de versnellingspook niet volledig terug in neutraal. Dit maakt het het schakelen naar z'n 3 en 4 soms een puzzel.

Wat is er al gedaan?
- Verschillende keren al de procedure uitgevoerd voor het afstellen van de kabels.
- de verschillende draaiende elementen bovenop versnellingsbak gesmeerd
- de plastic busjes uitgebouwd bovenop versnellingsbak vorken
- versnellingspook volledig bloot gelegd na midden tunnel elementen te hebben verwijderd. Niets bijzonders gevonden.
- kabels lopen soepel
- uit 5 schakelen naar 3 of 4 springt de pook wel terug in neutraal.

Nu de vraag. Is dit het resultaat van een versleten veer bij de versnellingspook? Mochten jullie adviezen hebben ik houd mij aanbevolen.
eekhoorntje
Motortype: A2 met motorombouw

14 aug 2021, 18:45 0 x

Pookje.... oud vet!

Ik had ooit dit zelfde probleem met 5e versnelling, R,1& 2 gingen goed.
Was hoopte vervuilde en hard geworden vet.
Schoonmaken en nieuwe smeren.
Alleen smeren zal niet helpen.

Was enkele jaren terug nog flinke klus, alle kabels weer goed zetten waar ook ik aan ging draaien!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gaakeer

14 aug 2021, 19:34 0 x

Dank voor de reactie ik zal een poging wagen. Geen gevalletje oude veer? Nog andere mogelijkheden die ik over het hoofd heb gezien?
Spinazie
Audi A2 clublid

14 aug 2021, 21:41 1 x

Disclaimer: de kennis die ik heb van het verstellingsmechanisme is vooral gebaseerd op de diesel, dus wellicht niet van toepassing. Ik heb toen veel gehad aan het filmpje van dieselgeek over het afstellen van het mechanisme: https://www.youtube.com/watch?v=sheTKD0 ... geekdotcom

Bij de diesels is het zo dat het terugspringen van de pook puur gebeurd door de spanning van het versnellingsbakmechanisme op de bak zelf. Als de kabels niet aan de versnellingsbakmechanisme vast zitten kun je de pook alle kanten op roeren zonder weerstand als het goed is.

Dus de "schakel"-route is versnellingsbakmechanisme -> kabels -> mechanisme pook zelf. Als een van deze stroef loopt kun je dus een niet terugspringende pook krijgen. Stapsgewijs kun je deze nalopen.

Kabels lopen soepel gaf je aan, en pook zelf ook met de kabels los? Het versnellingsbak mechanisme kun je controleren door te kijken of het mechanisme op de bak zelf (zonder kabels er aan vast) soepel omhoog komt en naar beneden gaat, in het filmpje te zien na 5:30. Zo niet; er zit in de toren ook een veer die stuk zou kunnen gaan.

Als je geen duidelijke defecten tegenkomt dan ligt het wellicht toch aan het afstellen; dan zou je kunnen experimenteren door handmatig de kabels wat strakker/losser kunnen zetten en kijken wat voor effect dit heeft.

Nogmaals, dit is van toepassing bij de diesels en wellicht zit het bij jou dus anders.

Edit: nog een link naar de workshopmanual, daar staan een aantal procedures voor afstellen, verwijderen, installeren etc beschreven.
Gaakeer

15 aug 2021, 14:33 1 x

Nogmaals dank heren voor jullie reacties. Nu je het zegt kan ik mij herinneren dat de schakel toren niet automatisch terug springt of weerstand biedt bij het naar beneden drukken. Zou het toch de veer van de schakel toren zijn? Ik houd jullie op de hoogte en zal proberen een aantal foto's te maken.
Gaakeer

16 aug 2021, 18:26 2 x

https://a2-freun.de/forum/forums/topic/ ... lstellung/

Een goede beschrijving op het forum van onze buren.
Plaats reactie