Af fabriek koppelingset maximaal benut 432745 km
- AudiFanSedert1971
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Vandaag bij A2 dokter geweest om de koppeling te vervangen.
2 weken geleden bleek het koppelingspedaal te trillen bij intrappen.
Ja eindelijk was het dan niet zo gek de A2 had Al meer dan dan 432.000 km ters op de klok... af fabriek.
Slippen deed hij ook niet ,er kon nog gewoon gereden worden.
Ik durfde dit met zekerheid te zeggen volgens Audi onderhouds historie onze aankoop A2 d.d juni 2013 bij 160.000 km ters deze nooit was vervangen...
Dus blijkt er daadwerkelijk af fabriek 432.745 km ermee gereden ...
De A2 dokter kon dit ook aflezen vanaf de drukgroep productie datum 26 06 02 en daarbij het audi logo en VW en thuis beter het materiaal te bekijken ook het merk valeo af te lezen..
Dat klopt dus het kenteken is afgegeven rond augustus 2002.
Zoals op de foto te zien de druklager heel wat afgesleten van de vingers van de drukgroep ,leken wel oude schick scheermesjes .
Zo dun en puntjes weggesleten
Op koppelingsplaten kon je nog maar weinig zien van de groefen zien.
Wat schakelde de bak weer veel als boter zeg en pedaaldruk als een veertje zo soepel, na nieuwe olie en koppeling wissel,
Fijn deA2 dokter dit weer netjes hersteld heeft ,zo kunnen wij zorgloos verder met onze A2.
2 weken geleden bleek het koppelingspedaal te trillen bij intrappen.
Ja eindelijk was het dan niet zo gek de A2 had Al meer dan dan 432.000 km ters op de klok... af fabriek.
Slippen deed hij ook niet ,er kon nog gewoon gereden worden.
Ik durfde dit met zekerheid te zeggen volgens Audi onderhouds historie onze aankoop A2 d.d juni 2013 bij 160.000 km ters deze nooit was vervangen...
Dus blijkt er daadwerkelijk af fabriek 432.745 km ermee gereden ...
De A2 dokter kon dit ook aflezen vanaf de drukgroep productie datum 26 06 02 en daarbij het audi logo en VW en thuis beter het materiaal te bekijken ook het merk valeo af te lezen..
Dat klopt dus het kenteken is afgegeven rond augustus 2002.
Zoals op de foto te zien de druklager heel wat afgesleten van de vingers van de drukgroep ,leken wel oude schick scheermesjes .
Zo dun en puntjes weggesleten
Op koppelingsplaten kon je nog maar weinig zien van de groefen zien.
Wat schakelde de bak weer veel als boter zeg en pedaaldruk als een veertje zo soepel, na nieuwe olie en koppeling wissel,
Fijn deA2 dokter dit weer netjes hersteld heeft ,zo kunnen wij zorgloos verder met onze A2.
- Bijlagen
-
- 20210920_170417.jpg (1.96 MiB) 2157 keer bekeken
-
- 20210920_171657.jpg (3.05 MiB) 2157 keer bekeken
-
- 20210920_220253.jpg (2.98 MiB) 2157 keer bekeken
Laatst gewijzigd door AudiFanSedert1971 op 20 sep 2021, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02, 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6174
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Zo! Dat is nog eens een bewijs dat een A2 motorisch lang mee kan!
Ik vermoed dat de vele snelwegkilometers hier in jouw voordeel zijn. Dan wordt er immers minder geschakeld dan B-weg en stadsverkeer. Op naar de volgende stint!
Ik vermoed dat de vele snelwegkilometers hier in jouw voordeel zijn. Dan wordt er immers minder geschakeld dan B-weg en stadsverkeer. Op naar de volgende stint!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- toutdroit
- Audi A2 clublid
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
- Locatie: Utrecht
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Nou zeg , na 432.745 km, goede rijder!
Wel een klein beetje héél erg versleten.
En zo naar Waalwijk gereden en nog aangekomen ook!
"Peace by ignorance" zeggen ze bij onze brexit buren
Wel een klein beetje héél erg versleten.
En zo naar Waalwijk gereden en nog aangekomen ook!
"Peace by ignorance" zeggen ze bij onze brexit buren
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3779
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Koppelingsplaat vind ik nog wel meevallen, nog niet op de klinknagels ...
Drukgroep was wel zo ongeveer op het einde, geen beschadigde gaffel (gezien de slijtsporen op de drukgroep)?
Drukgroep was wel zo ongeveer op het einde, geen beschadigde gaffel (gezien de slijtsporen op de drukgroep)?
- AudiFanSedert1971
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ja dat vond ik dus ook, van die platen.
Ja ik heb wel eens platen gezien jaren 80 dat de popnagels los waren en platen wat bol stonden..
Ook de 4 kleine contra veertjes ,die de torsie krachten van platen compenseren op de as waren licht beschadigd .
Maar niet zo erg dat ze eruit vielen. Wat ik ook wel eens gezien had.
De gaffel (hefboom waar druklager aan vast zit ) was nog intact, het druklager was beschadigd kering en kogelager was wat los .
Dus dat is medeoorzask de vingers afgesleten waren denk door slingerende onbelans defecte druklager.
Ook druklager geleide bus viel best qua slijt sporen ,ook die zijn vaak wat metaal van af.
De plaat was nieuw 11 mm de gebruikte 10 mm maar vast dikker door tussenlaag roest.
Zal de slijtdelen drukgroep meenemen bij aanstaande sleutelmeeting in Hilversum.
Ja de meeste eer gaat naar mijn vrouw marjan ,die dagelijks ermee naar werk gaat (verpleegkundige,zelfs met code rood de weg op gaat met winterbandjes)
Woon-werkverkeer almere amsterdam..
Ja ik heb wel eens platen gezien jaren 80 dat de popnagels los waren en platen wat bol stonden..
Ook de 4 kleine contra veertjes ,die de torsie krachten van platen compenseren op de as waren licht beschadigd .
Maar niet zo erg dat ze eruit vielen. Wat ik ook wel eens gezien had.
De gaffel (hefboom waar druklager aan vast zit ) was nog intact, het druklager was beschadigd kering en kogelager was wat los .
Dus dat is medeoorzask de vingers afgesleten waren denk door slingerende onbelans defecte druklager.
Ook druklager geleide bus viel best qua slijt sporen ,ook die zijn vaak wat metaal van af.
De plaat was nieuw 11 mm de gebruikte 10 mm maar vast dikker door tussenlaag roest.
Zal de slijtdelen drukgroep meenemen bij aanstaande sleutelmeeting in Hilversum.
Ja de meeste eer gaat naar mijn vrouw marjan ,die dagelijks ermee naar werk gaat (verpleegkundige,zelfs met code rood de weg op gaat met winterbandjes)
Woon-werkverkeer almere amsterdam..
- Bijlagen
-
- 20210920_172131.jpg (1.54 MiB) 2107 keer bekeken
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02, 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3779
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Had je de laatste tijd geen last van bijgehouden bij het ingetrapt houden van de koppeling bij draaiende motor?AudiFanSedert1971 schreef: ↑21 sep 2021, 00:25......
De gaffel (hefboom waar druklager aan vast zit ) was nog intact, het druklager was beschadigd kering en kogelager was wat los .
Dus dat is medeoorzask de vingers afgesleten waren denk door slingerende onbelans defecte druklager.
.....
Ja de meeste eer gaat naar mijn vrouw marjan ,die dagelijks ermee naar werk gaat (verpleegkundige,zelfs met code rood de weg op gaat met winterbandjes)
Woon-werkverkeer almere amsterdam..
Kan me voorstellen dat een druklager dat kapot aan het gaan is niet geheel geluidloos meer is ....
Het Lijkt er op dat het druklager vast is gaan zitten en er zo wrijving tussen het druklager en de drukvinger van de drukgroep is ontstaan.
En dan gaat het snel ...
- AudiFanSedert1971
- Berichten: 2314
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
ja mijn vrouw bemerkte het verschil in pedaal 2 weken terug, ze dat netjes aan mij verslag doet na elke rit iets afwijkends opmerkt.
ja dat was zeker 1- 1/2 tank terug (zie autoweek) ik gewoon het aandurfde ermee te rijden ..ook naar de Meern Meeting Audi club Nederland afgelopen zondag zie de foto hij daar te glimmen
En na druklager in handen te hebben en rond draaien ging gewoon.
De druklager draaide nog maar maar liet al kering druklager en een metalen ring dus viel dan pas uit elkaar dus mazzel...
Wij merkten al dat koppeling laat op kwam en bij koude start de koppeling vreemd te bedienen was ,dus motor nog niet gestart..
Vervolgen dan bij warmer motor in het koppelingspedaal bij ingetrapt houden alleen minder trilde maar dan een piepend zingend hoog geluid hoorde bij draaiende motor. Dus die druklager piepte op zijn vingers van de drukgroep.
De platen waren dan inmiddels ook warmer door wrijving (dikker denk ik ) en de koppeling pedaal daardoor minder trilde.
Maar geen resonanties met rijden op de snelweg, of van trillen in stuur via aandrijfassen aan de versnellingsbak .
Gelukkig hebben wij dat weer gehad en weer een ervaring rijker voor mijn vrouw ze het opmerkte ,dus dan van de Audi FSI met proboost genieten ...
Ja ze zei tja hij schiet wel goed de oprit op tijdens invoegen....
ja dat was zeker 1- 1/2 tank terug (zie autoweek) ik gewoon het aandurfde ermee te rijden ..ook naar de Meern Meeting Audi club Nederland afgelopen zondag zie de foto hij daar te glimmen
En na druklager in handen te hebben en rond draaien ging gewoon.
De druklager draaide nog maar maar liet al kering druklager en een metalen ring dus viel dan pas uit elkaar dus mazzel...
Wij merkten al dat koppeling laat op kwam en bij koude start de koppeling vreemd te bedienen was ,dus motor nog niet gestart..
Vervolgen dan bij warmer motor in het koppelingspedaal bij ingetrapt houden alleen minder trilde maar dan een piepend zingend hoog geluid hoorde bij draaiende motor. Dus die druklager piepte op zijn vingers van de drukgroep.
De platen waren dan inmiddels ook warmer door wrijving (dikker denk ik ) en de koppeling pedaal daardoor minder trilde.
Maar geen resonanties met rijden op de snelweg, of van trillen in stuur via aandrijfassen aan de versnellingsbak .
Gelukkig hebben wij dat weer gehad en weer een ervaring rijker voor mijn vrouw ze het opmerkte ,dus dan van de Audi FSI met proboost genieten ...
Ja ze zei tja hij schiet wel goed de oprit op tijdens invoegen....
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02, 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl