EGR P0401 ervaring

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
mx-man
Berichten: 408
Lid geworden op: 26 mei 2010, 21:09
Locatie: Westland
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

28 dec 2021, 09:28 0 x

Ik vermoed dat je je gasklep opnieuw moet inleren verwacht ik.
Gebruikersavatar
edje13
Audi A2 clublid
Berichten: 530
Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
Locatie: Sittard-Geleen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 dec 2021, 09:32 0 x

Heb je ook de pakkingen vernieuwd/ vervangen?
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 dec 2021, 11:06 0 x

bjmeengs schreef:
28 dec 2021, 08:52

Ik gebruik wel eens bovenstaande reinigingsmiddel voor een benzinemotor.
Gevarenaanduidingen (CLP):
- H225 Licht ontvlambare vloeistof en damp.
- H304 Kan dodelijk zijn als de stof bij inslikken in de luchtwegen terechtkomt.
- H319 Veroorzaakt ernstige oogirritatie.
- H373 Kan schade aan organen (centraal zenuwstelsel) veroorzaken bij langdurigeof herhaalde blootstelling.
- H412 Schadelijk voor in het water levende organismen, met langdurige gevolgen.
Beter voor de A2 dan voor ons :mrgreen:

Wat zijn je ervaringen met dit middel ?
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
bjmeengs
Audi A2 clublid
Berichten: 441
Lid geworden op: 28 mei 2016, 14:18
Locatie: Hof van Twente
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 dec 2021, 12:03 0 x

Ervaring is goed. E10 versmeert de motor ook meer. Als je 1 of 2 x per jaar zo’n flacon op een volle tank benzine doet, dan is dat in mijn geval voldoende. Geen wisselend toerental. Mijn ervaring was dat bij schoonmaken EGR en het pijpje, de motor eigenlijk weer zijn balans moet vinden hierin.
Bij mij is dat naar een paar weken , naar gebruik motorreiniger , beter geworden.
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mei 2021, 12:57
Locatie: Druten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 dec 2021, 14:09 0 x

Bedankt voor de tips!
mx-man schreef:
28 dec 2021, 09:28
Ik vermoed dat je je gasklep opnieuw moet inleren verwacht ik.
Ik verwacht dat ik dit heb gedaan d.m.v.:
Measuring Blocks 60 (Throttle valve) -> Basic settings
-wachten op ADP OK
-terug naar Measuring blocks

Measuring Blocks 74 (EGR) -> Basic settings
-wachten op ADP OK
-terug naar Measuring Blocks

Nu lees ik op het Duitse Forum dat ik ook een 'Werksreset' Kanaal 00 uit moet voeren. Zou dit kunnen helpen? Misschien vanavond even testen.
edje13 schreef:
28 dec 2021, 09:32
Heb je ook de pakkingen vernieuwd/ vervangen?
Nee, nog niet. Ik wilde eerst de boel een keer goed schoonmaken en de pakkingen zagen er goed uit. Maar ik zal binnenkort een setje pakkingen bestellen.

@bjmeengs : Als de inspuitventielen vervuild zouden zijn, zou hij toch niet van het een op het andere moment dit gedrag moeten vertonen?
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mei 2021, 12:57
Locatie: Druten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 jan 2022, 19:23 0 x

Bij deze een update:

Ik heb de pakkingen rond het gasklephuis besteld. Voor de zekerheid ook een nieuwe MAP sensor.
Gisteravond alles gemonteerd en vandaag getest.

Het probleem blijft bestaan:
-wanneer ik gas geef of de auto uit laat rollen, loopt de motor netjes
-wanneer ik 50 / 60km/h in de 4 of 70 / 80 km/h in de 5 wil blijven rijden en een klein beetje gas geef (of de cruise control aan zet) schokt de motor als een dolle.

Ik heb het volgende gedaan:
-Gasklephuis + blokje eronder gereinigd
-Werksreset gedaan.
-Gasklep en EGR klep opnieuw ingeleerd
-storingsmeldingen gereset

Er zit geen enkele storingsmelding meer in.

Wat kan ik nog doen? Of moet hij gewoon na verloop van tijd alles ingeleerd hebben bij verschillende toerentallen / belastingen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mei 2021, 12:57
Locatie: Druten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

12 jan 2022, 19:50 0 x

Zojuist nog een helder moment gehad..
Kan het ook aan de slang liggen die met een slangenklem aan het blokje onder het gasklephuis zit?
Kan deze poreus zijn of beschadigd tijdens het loshalen / vastmaken?
Ik heb eigenlijk niet opgelet waar deze vanaf komt..
Heeft deze nog een speciale vorm of kan ik hier gewoon een brandstofslang voor gebruiken? 10mm?

Lijkt me een logische plaats voor een vacuüm lek.
Gebruikersavatar
Oscar
Audi A2 clublid
Berichten: 85
Lid geworden op: 14 okt 2019, 23:47
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

12 jan 2022, 22:22 0 x

Hansel schreef:
27 dec 2021, 21:58
Hallo Mark,
Is het nog gelukt om één en ander weer goed te krijgen?
Ik heb zelf enkele maanden geleden de EGR klep vervangen, wat niet veel effect heeft gehad. Motor storingslampje komt na resetten terug zodra de motor op temperatuur is. En steeds dezelfde melding EGR doorlaat te klein.
Gisteren het gasklephuis inclusief het blokje er onder van de motor af geschroefd en alles met Dasty schoongemaakt. Het gat, waar de EGR leiding in terecht komt was zo goed als dicht. Alles weer netjes in elkaar gezet.
Met VCDS de gasklep en EGR klep weer netjes geïnitialiseerd.
Geen storingslampje meer, hoera!
Alleen schokt de motor nu als een dolle wanneer ik bijvoorbeeld 50 rijd in de 4. Het lijkt erop dat hij in deellast moeite heeft met de schoongemaakte gasklep of de werking van de EGR klep. Ik zie dan ook de wijzer van de toerenteller variëren.
Wanneer ik 100 rijd heb ik nergens last van. Ook wanneer ik het had helemaal los laat geen problemen. Alleen problemen bij een klein beetje gas.

Wie heeft een gouden tip wat ik nog kan proberen? Alvast bedankt, Hans
Volgens mij ervaring komt dit door dat de pakking niet is vervangen of de gasklep niet goed vast valse lucht.
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mei 2021, 12:57
Locatie: Druten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 jan 2022, 14:59 0 x

Eindelijk! Hij loopt weer als een zonnetje.

Afgelopen donderdag 's avonds de slang naar het actief koolfilter losgemaakt. Was ook niets aan te zien.
Bleven er nog twee mogelijke oorzaken over:
-tijdens het schoonmaken kan er een beetje Dasty in het gasklephuis zijn gekomen, tussen de potentiometers zou dit een slechte terugmelding hebben gegeven met als gevolg een nerveuze gasklep.
-er kan iets met de nieuwe EGR klep zijn.

Omdat ik geen reserve gasklephuis heb, durfde ik deze niet open te maken. Daarom ten einde raad de originele EGR klep terug gezet.
EGR klep opnieuw ingeleerd en een stukje gaan rijden.

De auto rijdt weer zoals het hoort. Lekker rustig zonder schokken.

Gelukkig ook nog steeds geen enkele foutmelding en readyness op allemaal 0.

Nog eens goed naar de oude en nieuwe EGR klep gekeken en alleen de laatste letter is anders.
Origineel: Pierburg 036 131 503 R
Nieuw: VIKA 036 131 503 T

Zou dit probleem door de laatste letter komen? Of is VIKA gewoon een slecht merk?
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

15 jan 2022, 15:29 0 x

Een dikke afknapper nadat alles wat nodig was vernieuwd is. Ik ben, vanwege veiligheidsoverwegingen :mrgreen:, niet nieuwschierig naar je taalgebruik van dat moment.
Gelukkig rijdt hij weer. :thumbmin:
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Plaats reactie