Permanente stroomaansluiting onder de motorkap
-
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik heb een aantal keren sporen van marters onder de motorkap aangetroffen en mijn buurman had al een reparatie van honderden euro's vanwege doorgeknaagde kabels en leidingen. Ik wil daarom maatregelen nemen en heb een ultrasoon afschrikapparaatje gekocht om onder de motorkap te monteren. In de Ford van mijn vrouw kon ik dat makkelijk aansluiten, omdat daar de accu onder de motorkap zit. Bij de A2 is dat wat lastiger. Ik doe graag een beroep op de ervaren sleutelaars onder ons, om mij een suggestie te doen op welk stroompunt in of in de buurt van het motorruim ik het apparaatje aan zou kunnen sluiten.
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Ik denk dat er dan toch een draadje uit de zekeringkast moet komen, maar dat weet @DED@2 vast wel te vertellen
Zelf heb ik een marterverschrikker op batterijen omdat ik niet met een lege accu wil komen te staan.
Wat ook goed helpt is een doosje met vers hondenhaar, daar houden ze ook niet van. En sommige mensen hangen toiletblokjes op maar dat heeft wel een nadeel, ze lossen bij vochtig weer op.
Zelf heb ik een marterverschrikker op batterijen omdat ik niet met een lege accu wil komen te staan.
Wat ook goed helpt is een doosje met vers hondenhaar, daar houden ze ook niet van. En sommige mensen hangen toiletblokjes op maar dat heeft wel een nadeel, ze lossen bij vochtig weer op.
-
- Audi A2 clublid
Ik had het afgelopen jaar inderdaad toiletblokjes in het motorruim, maar sindsdien heb ik toch nog martersporen gevonden in de vorm van haren en vogelveertjes op een kluitje bovenop het motorblok. Die toiletblokjes helpen dus niet. En inderdaad, bij vochtig weer wordt het een vieze smurrie.
-
- Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)
Ik heb ook op al mijn autos marterverjagers moeten plaatsen. Zowel met een ultrasone riedel als met flitslicht.
Ik heb een punt opgezocht waar spanning op staat als de auto stilstaat en dat spanningloos is als hij rijdt. Gewoon een tijdje zoeken met een voltmeter.
In een dure auto heb ik ook nog van die stripjes met hoogspanning bevestigd. Zit standaard bij een marter verdrijf setje.
Zijn echt ramp beesten.
Ik heb een punt opgezocht waar spanning op staat als de auto stilstaat en dat spanningloos is als hij rijdt. Gewoon een tijdje zoeken met een voltmeter.
In een dure auto heb ik ook nog van die stripjes met hoogspanning bevestigd. Zit standaard bij een marter verdrijf setje.
Zijn echt ramp beesten.
- DED@2
- Audi A2 clublid
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Ik zou het advies van @r@Ron47 volgen. Idd wanneer de motor loopt geen spanning en spanning bij motor uit. Ik zou dit niet 123 weten. Moet dan ook met de multimeter gaan zoeken. Er is vast wel een punt te vinden. En anders een punt met permanente 12V met schakelaartje ertussen plaatsen. 

Audi A2 ATL ‘04 - Akoya Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Silver CS Pimped
Audi A2 BBY ‘03 - Kristallblau under construction
Audi A2 AUA ‘01 - Ebonyschwarz Pimped
- toutdroit
- Audi A2 clublid
Het zou zelfs helemaal automatisch kunnen als je de marterverjager via een licht gestuurd relay laat lopen zoals bijvoorbeeld :DED@2 schreef: ↑23 jan 2022, 21:22Ik zou het advies van @r@Ron47 volgen. Idd wanneer de motor loopt geen spanning en spanning bij motor uit. Ik zou dit niet 123 weten. Moet dan ook met de multimeter gaan zoeken. Er is vast wel een punt te vinden. En anders een punt met permanente 12V met schakelaartje ertussen plaatsen.![]()
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... -recommend
Zoiets zou bevestigt kunnen worden tegen het zwart plastik "gaas" net voor de achterrand van de motorkap onder de voorruit. Daar waar de ruitenwisser arm niet komt.
Gewoon niet onder een straatlantaarn parkeren

In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
In Gabon: Was Musso sports 4x4 2006, nu Toyota Raf 4 hybrid inclusief owners manual van 220 paginas (help!) ; Korando 4x4 2005
- eekhoorntje
- Motortype: A2 met motorombouw
Er loopt 1 hele dikke kabel van de Accu naar de Startmotor....
Die boutje los en aftappen en via Relais schakelen.
Wel "Fout" aansluiten op geschakelde stroompunt en bij stroom uitval dus motor uit zal deze dan ingeschakeld worden.
Afhankelijk welke Diesel of Benzine je hebt even online zoeken welke kabel de
Permanente + naar de Startmotor is.
Let op!
De meeste Marter verjagers zijn ramp voor Katten & Honden, hoge tonen en als je Baby of kleine kind met betere oren die nog niet verpest zijn... die horen die Piep ook helaas.
Die boutje los en aftappen en via Relais schakelen.
Wel "Fout" aansluiten op geschakelde stroompunt en bij stroom uitval dus motor uit zal deze dan ingeschakeld worden.
Afhankelijk welke Diesel of Benzine je hebt even online zoeken welke kabel de
Permanente + naar de Startmotor is.
Let op!
De meeste Marter verjagers zijn ramp voor Katten & Honden, hoge tonen en als je Baby of kleine kind met betere oren die nog niet verpest zijn... die horen die Piep ook helaas.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
-
- Audi A2 clublid
Mijn apparaatje gaat vanzelf uit als de auto rijdt en op het apparaat zit ook een schakelaar om hem uit te zetten, bijvoorbeeld als je de auto op een gunstige plek langdurig parkeert. Dus ik kan prima een draad gebruiken waar permanent spanning op staat. Maar misschien moet ik daarvoor naar de zekeringskast. Ik wacht nog even op suggesties en anders ga ik op een niet al te koude dag maar gewoon beginnen.
-
- Audi A2 clublid
Dat is een suggestie waar ik wat mee kan.eekhoorntje schreef: ↑24 jan 2022, 12:11Er loopt 1 hele dikke kabel van de Accu naar de Startmotor....
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Detectie op motor draaien is kennelijk mechanisch (zolang het werkt). Slimmer ware reageren op hoge boordspanning: uit bij 13 Volt of meer, dan draait de generator (en dus waarschijnlijk ook de motor).
Maar in de "specificatie" zie ik alleen dat ie uitgaat bij lage accuspanning, bij 9,2 Volt en dat is uiteraard volstrekt nutteloos want dan kun je allang niet meer starten.
Maar wat is het bezwaar als ie aan is terwijl de motor draait?
Maar in de "specificatie" zie ik alleen dat ie uitgaat bij lage accuspanning, bij 9,2 Volt en dat is uiteraard volstrekt nutteloos want dan kun je allang niet meer starten.
Maar wat is het bezwaar als ie aan is terwijl de motor draait?