Hersenspinsel: A2 van handgeschakeld naar automaat?

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 feb 2022, 19:52 3 x

De vrouw is bezig om haar rijbewijs te halen en dan moet zij natuurlijk ook in een A2 rijden! Een diesel behoort niet tot de opties en helaas is er geen automaat die op benzine rijd binnen de A2 vloot. Door omstandigheden is schakelen lastig voor haar dus had ik een hersenspinsel om een automaatbak eronder te plaatsen. Alles is mogelijk zeg ik altijd maar niet tegen elke prijs. Wie weet wat er allemaal mogelijk zou kunnen zijn of niet? Spin dus lekker mee en laten we hier leuk draadje van maken.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

20 feb 2022, 20:46 4 x

Volgens mij zat in de polo 6N en de eerste 9N modellen een 1.4 automaat. Deze is ook te vinden in de Skoda Fabia 6Y . Qua maatvoering zal het passen. Alleen uitvogelen hoe de bakzijde opgehangen kan worden en de natuurlijk de aansturing van de bak. Maar omdat het binnen het VAG concern blijft en binnen dezelfde bouwperiode heb ik goede hoop voor jullie.

Misschien interessant om je daar te oriënteren.

En waarschijnlijk krijg je nog meer ideeen van sommige leden. 👍
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

20 feb 2022, 21:55 1 x

Moderator edit: voorgaande post quoten is onnodig en ongewenst

Aan die model had ik ook zitten denken. Voor nu is het nog een hersenspinsel wat heel goed realiteit kan worden. Eerst maar eens zien wat voor tips er nog meer komen. Thx @DED@2
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 feb 2022, 22:24 2 x

Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

21 feb 2022, 11:48 0 x

De DSG 6 is de mooiste maar wel Canbus nodig, niet zo zuinig als DSG7 maar die is duur met revisie....

Maar om Canbus aansturing met DSG 6 of 7 zal erg veel werk en geld gaan kosten.
De 4 bakken zijn volop leverbaar maar zelf ga ik voor eind vorige eeuw die toenmalige 3 bakken!

Die passen perfect en kosten vrijwel niets, wel nieuwe ATF olie erin en na 10.000 km nogmaals vervuiling die loskomt wegspoelen en ze blijven vrijwel allen heel!

Wel zelf uit een wrak halen, naast de Bak ook gelijk Assen meenemen die vaak nodig zijn wegens afwijkende lengte uit Polo of Fabia, de Golf 3 paste niet!.
Maar ook de pook en verdere aansturing, ga eens online kijken en eventueel heb ik een DVD setje voor Windows XP of Windows 7 beschikbaar... daar vind je alles over VAG groep vanaf 1980....

Wel word een A2 zwaarder maar de 1.4 is net als Gasinbouw, zelfde groep... en die 40 ~50 kg extra zullen onder de 950 kg bljven.
Je hebt wel iets meer dan 1 dag brug in HIlversum nodig voor de ombouw!

Ik vind het heerlijk rijden en met de laatste APK + Stekeblind proef niets over gehoord!
Op papier moet deze herkeurd worden in Lelijkstad voor €57,- en 2 maanden wachttijd!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Rein
Audi A2 clublid
Berichten: 420
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:15
Locatie: Leidschendam-Voorburg
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

21 feb 2022, 19:06 0 x

Interessante gedachte @kobus1978 en geweldig dat je dit idee überhaupt overweegt, heel cool :thumbmin:

Ik kan je geen zinnige tips geven, mijn technisch vernuft gaat simpelweg niet ver genoeg, maar… Het is blijkbaar al eerder gedaan als ik de reactie van @eekhoorntje goed begrijp, misschien dat je gebruik kan maken van zijn ombouwervaring en zijn rijdend voorbeeld? Al was het maar om te kijken of het een haalbaar plan is of niet.
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 feb 2022, 19:37 0 x

eekhoorntje schreef:
21 feb 2022, 11:48
Wel zelf uit een wrak halen, naast de Bak ook gelijk Assen meenemen die vaak nodig zijn wegens afwijkende lengte uit Polo of Fabia, de Golf 3 paste niet! Maar ook de pook en verdere aansturing.
Kan je iets specifieker zijn, bakcodes? En wat bedoel je met verdere aansturing?
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 feb 2022, 20:02 1 x

Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 feb 2022, 21:25 1 x

Misschien handig om ook de startmotor in de gaten te houden - hetzelfde model? Waar zit ie?

Aansturing (vertaald uit eekhoorns naar Nederlands): de bediening van de bak, mechanisch met stangen of kabel.
Dat krijg je volgens mij altijd goed, als de bak erin zit en de voorwielen op de goede plek L en R staan (aslengte)
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

22 feb 2022, 07:17 0 x

Ik denk dat voor jou dit de oplossing is
Het andere kom je nooit aan toe leuk bedacht niemand die het uitvoerd.

https://www.autobedrijfedhemink.nl/click-n-go

Ik heb vroeger zoiets ook al eens ingebouwd en dat werkt goed.
Plaats reactie