Storing met BBY [OPGELOST: motor vervangen]

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

24 mar 2022, 21:04 1 x

Het honen van de cilinders met montage van nieuwe zuigers is dan niet het enige, want als het motorblok uit elkaar gaat, doe je logischerwijs ook een koprevisie. ( Kleppen inschuren en nieuwe klepseals) Dan praat je over een bijna complete revisie.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 mar 2022, 21:30 1 x

Ja, maar dat is in deze kwestie toch al nodig.
Ik zou het zelf in ieder geval zeker overwegen en daar houd ik ook al serieus rekening mee, gezien ik sowieso al een koprevisie moet laten doen bij mijn BBY.
Leuk is anders, maar het dient zich nu eenmaal aan en EV-conversie durf ik voorlopig niet aan, als ik dat überhaupt al zou willen.
Maar goed, ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden en als er een nieuw (gebruikt) blok komt hoop ik natuurlijk het allerbeste!
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

25 mar 2022, 08:21 0 x

Een revisie is vooral heel veel Uurloon!

Het gereedschap en vele uren maken 't duurder.
Als je in Oost Europa dat laat uitvoeren is het heel betaalbaar.
Onderdelen zijn daar duurder wegens beperkte transport, ook nog vervoer van blok daar naartoe...

Vaak doen ze meer dan Revisie, zet er zuigers in van een later type...
Een AUA of BBY met BBU blok van Polo?
De in 2007 tot 2011 gemaakte 1390 cc blokken zitten andere betere zuigers in.
In plaats van 5W30 mag je 0W20 olie gebruiken!
Ook de Turbo versie kun je pakken....

Deze blokken met Turbo hebben hoger koppel bij lagere toeren, beetje als Diesels.
Zuiniger, schonere uitstoot Euro 6d en nog geen beruchte ketting erin!
De ECU moet dan ook overgezet en vaak de kabelboom dus 2 auto's daar naartoe?
Jou A2, benzine of diesel maakte nauwelijks uit en een VAG groep wrak compleet met nog onbeschadigede motorblok voorin!

Dan krijg je 110 Kw of 150 Pk of meer!
220 Nm bij 1900/4500 toeren.
De 180 pk/ 130 Kw is ook leuk met 235Nm bij 2000/5000 toeren maar....
Die zijn vaak heel erg misbruikt en dure revisie nodig, meer als de langzamere!

Ook de bakken, vaak de laatste DSG6 met natte platen, minder zuinig als de DSG7 maar voordeliger in onderhoud en langere levensduur...
Maar de DSG4 is mijn voorkeur!
Die kan gewone voordelige ATF olie in en onderhoud is hier ook nog prima te doen.

Niet goedkoopste maar met techniek uit 2007/2009 met laatste 4 bak rij je wel sneller dan Fsi of ATL.... en niet in NL laten keuren!
Duitse registratie en daar Euro 6d op keteken krijgen en later invoeren waarbij ze alles overnemen!
Wel wacht ik 2 jaren wegens hun Tuv keuring...

Een gewone revisie is niet goedkoop en gelijk voor nieuwere 1390 cc motor van vers wrak te kiezen?
De laatste voor de Tsi zooi kwam van 1395cc of nog erger is uitontwikkelde en meest betrouwbare uit de VAG groep.

Ja, ik spoor niet, heb niets eens een OV kaart! :mrgreen:
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

25 mar 2022, 18:02 2 x

Misschien is dit een idee?

Gerade bei #eBayKleinanzeigen gefunden. Wie findest du das?
https://www.ebay-kleinanzeigen.de/s-anz ... nt=app_ios
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

25 mar 2022, 21:46 2 x

Fijn dat jullie zo meezoeken voor een motor. Ik probeer wel wat dichterbij iets te vinden, want ik wil een kandidaat wel eerst zien en keuren. Aan het uiterlijk valt al iets te zien, maar ook aan een kijkje in de uitlaatpoorten. De kleur van de uitlaatkleppen zegt iets over de motorconditie. Daarbij heb ik nu de beschikking over deze endoscoop:
IMG_20220325_213508.jpg
IMG_20220325_213508.jpg (3 MiB) 1608 keer bekeken
Deze geeft een prachtig beeld en je kunt in twee richtingen kijken. De sonde past door een bougiegat, en wellicht valt er ook via de carterstop iets te zien.
Deze neem ik mee wanneer ik op pad ga. Ik neem hem zondag mee naar Hilversum, dus mocht je interesse hebben in een kijkje in je cilinders 😉
Gebruikersavatar
tonimacaroni
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 mar 2022, 19:05
Locatie: Schiedam
Motortype: (nog) geen Audi A2

29 mar 2022, 19:12 0 x

je kan ook even een vraag droppen op 'de onderdelenlijn'

werkt goed!
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

30 mar 2022, 18:08 0 x

eekhoorntje schreef:
18 mar 2022, 07:47
Een Stetoscoop koop je voor £8,99 bij Bol.com.....
Met de 2 meters kabel die maar 179 cm lang was kan die op een USB/OTG geschikte telefoon die de Camera + lampje kan voeden, een matige foto of film maakte deze oude lage resolutie webcam met snoertje......

De haakse spiegel zet ik met plakbandje vast want als die eraf viel, vooral met uithalen kan die blijven haken...

Kost geen drol en je hebt veel lol!
Ook voor de ketting botsing even kappen van mistlampen verwijderd om te kijken of de bumperbalk wel of niet geknikt was.....
Schade bedrijf riep eerst duur demonteren... maar ik keek binnen 1 minuut, en slappe snoer even met ijzerdraad erom verstevigd en Bingo... hogere schade taxatie.

Maar zonder bougie's dus alle 4 eruit kun je een A2 makkelijker in 1e versnelling duwen zodat de motor verdraaide...
Een kleuren filmpje hier plaatsen van gluur eens in de gaten van je BaBY!

Net een Ford TranSHIT gekocht met gelijkwaardig probleem, bleek na demontage van Gloeibougies gewoon gat in zuiger te zijn, rest was goed!
Deze was 28.000 km terug gereviseerd door duur bedrijf!
Deze koste nu vrijwel KG ijzer prijs... en na 4 nieuwe zuigers, 1 kreeg je gewichts verschil + nieuwe veren erbij... perfecte Transit....
Dat die Transhit defect is heeft niet te maken met het wat jij noemt duur bedrijf dat is onzin.
Een gat in de zuiger komt door een defecte verstuiver en niet door een revisie bedrijf.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

31 mar 2022, 08:35 0 x

Als je de Verstuivers niet als set doe maar 1 nieuwe?
Dat is vermoedelijk de oorzaak van gat in zuiger.
Ik zag bij demonteren kop veel half werk, niet alle kleppen gedaan!

Maar ik wist bij aankoop dankzij deze Cam op snoertje wel wat oorzaak was!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

26 apr 2022, 13:25 6 x

Update:

Binnenkort kan ik nieuws melden in dit draadje. Een ruilmotor is gekocht en wordt binnenkort ingebouwd.
IMG_20220425_165500.jpg
IMG_20220425_165500.jpg (3.25 MiB) 1062 keer bekeken
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 apr 2022, 19:48 0 x

Vroeg mij gisteren nog af hoe het ervoor stond, ben benieuwd.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Plaats reactie