Storing met BBY [OPGELOST: motor vervangen]

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

24 feb 2022, 20:41 0 x

Wie heeft tips over de volgende storing?
Het betreft een BBY motor met 221400 km op de teller.
De storing is als volgt: De motor loopt na het starten eventjes goed. Dan begint hij te sputteren en het motormanagement lampje begint te knipperen. De gasreactie is dan slecht, soms zo dat je geen snelheid kunt maken. Er wordt niet altijd een foutcode opgeslagen, maar als er een foutcode komt is dat P0304
( cilinder 4 Misfire detected)
Wanneer ik de foutcode wis loopt gaat de motor weer even goed draaien. Evenals ik opnieuw de motor start.
Het volgende is al gedaan:
-Nieuwe MAP sensor ( de oude gaf een foutmelding na het reinigen).
-Gasklephuis gereinigd zonder de stekker los te halen.
-Nieuwe bougies.
-Nieuwe bobines.
-Nieuwe lambda sensor
-Massapunt onder linker koplamp gereinigd.
-Accupolen gereinigd.
-Accu een poosje losgekoppeld.

Wat opgemerkt moet worden is dat de storing er sneller in komt als je met stationair draaiende motor de stoelverwarming en achterruitverwarming aan zet. Kennelijk heeft de boordspanning er mee te maken.

Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft!
Groeten van Paul.
Gebruikersavatar
edje13
Audi A2 clublid
Berichten: 530
Lid geworden op: 13 jan 2014, 09:52
Locatie: Sittard-Geleen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 feb 2022, 21:20 0 x

Accu ?
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

24 feb 2022, 21:26 1 x

Je zult het al vast gedaan hebben, maar al getest met een andere accu?

Anders wellicht verstuivers? Zou je kunnen verwisselen om te kijken of het probleem zich verplaatst naar andere cylinder.

Of het zou in uiterste geval kunnen duiden op een niet goed sluitende klep in de kop, dan zou je de compressie moeten testen.
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

24 feb 2022, 21:53 0 x

De accu heb ik nog niet geprobeerd, mede omdat deze uitstekend presteert. En omdat ik beide A2's nog niet tegelijk hier had. ( om te wisselen) Ik ga het zeker proberen; ik kwam de accu als veroorzaker van storingen regelmatig tegen op het forum.
Ik ben benieuwd! Het zou de eerste keer in mijn monteursleven zijn dat een goede accu storingen veroorzaakt. Maar ik neem alles serieus. Ik laat het jullie weten.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 feb 2022, 22:07 1 x

Paulus schreef:
24 feb 2022, 20:41
.......
De storing is als volgt: De motor loopt na het starten eventjes goed. Dan begint hij te sputteren en het motormanagement lampje begint te knipperen. De gasreactie is dan slecht, soms zo dat je geen snelheid kunt maken. Er wordt niet altijd een foutcode opgeslagen, maar als er een foutcode komt is dat P0304
( cilinder 4 Misfire detected)
.....

Ik hoop dat iemand de gouden tip heeft!
Groeten van Paul.
Is het altijd cilinder 4? Misschien de bedrading/aansluiting naar de penbobine van de betreffende cilinder niet helemaal jofel meer?
Gebruikersavatar
Patrickbby
Berichten: 197
Lid geworden op: 03 jul 2020, 20:20
Locatie: Purmerend
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 feb 2022, 22:39 0 x

Wat spinazie al oppert een defecte injector of klep welke blijft hangen.

Al gaat mijn idee eerder uit naar een injector doordat je meedeelt het probleem eerder te ondervinden bij gebruikers die ingeschakeld worden.

Heb je ook het massapunt van de bobines al proper gemaakt?
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 feb 2022, 22:57 0 x

Dit is dus exact wat ik vorig jaar ervaarde met mijn BBY en heel af en toe nog steeds, helaas.

Bij mij boden nieuwe penbobines en een paar flesjes Wynn’s injector cleaner, 1 flesje per tankbeurt, uiteindelijk uitkomst.
Gasklephuis heb ik eerder vorig jaar al laten reinigen bij garage en er zit sinds vorig jaar april een nieuwe accu in.
Zoals gezegd duikt de storing sporadisch nog wel eens op, maar herstelt zichzelf na opnieuw starten.
Het motorlampje blijft dan nog wel even een aantal kilometer branden (niet knipperen) en gaat dan vanzelf uit.
De foutcode blijft wel opgeslagen en dat is een misfire op cilinder 2, bij mij.
Uiteraard verdwijnt deze wel wanneer je de foutcode wist.
Ik heb dit probleem met A2 Dokter Lukas besproken en hij heeft een compressietest gedaan op alle 4 de cilinders en dit was de uitkomst:
Cilinder 1 - 14,5
Cilinder 2 - 12,0
Cilinder 3 - 14,6
Cilinder 4 - 14,0
Een verschil van 2,5 bar en dat is volgens Lukas een grensgeval. Wanneer het verschil 3 bar of meer zou zijn betekent dit eigenlijk een koprevisie.
Vind ik toch wel een duur grapje, want dat gaat namelijk € 1600 kosten.
Wat tenslotte ook opvalt is dat het bij mij altijd in stationaire toestand gebeurt.
Vlak voordat het misgaat zakt het stationaire toerental en begint te schommelen en niet veel later gaat de motor op 3 cilinders lopen.
Ook lijkt het bij mijn A2 net als die van jou samen te hangen met de boordspanning, want de originele kachelventilator draaide heel zwaar en dat zorgde er op het laatst, vlak voordat de kachelventilator echt was vastgelopen, toch wel vaak voor dat de motor een misfire kreeg. Tenminste, dat leek wel met elkaar samen te hangen want na vervanging lijkt dit in orde.
Ik kreeg die storing dan toevallig laatst weer na een lange tijd en het lijkt nu samen te hangen met de kou. Als het heel koud is buiten, ondanks dat de motor al warm is, lijkt-ie toch gevoeliger te zijn voor een misfire.

Anyway, ik hoop dat je wat hebt aan deze informatie en mijn ervaringen hiermee.
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

25 feb 2022, 07:27 0 x

Als je oude map sensor ineens storing geeft dan zou ik mij toch eens heel goed nakijken of je toch geen lucht lekkage hebt vacuüm leiding inlaatbrug op de lasnaden pakkingen slangen en aansluitingen.
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

25 feb 2022, 08:57 0 x

@@Peter_Audi_A2
Is het altijd cilinder 4? Misschien de bedrading/aansluiting naar de penbobine van de betreffende cilinder niet helemaal jofel meer?

De stekker ziet er gezond uit en ik heb tijdens de storing de kabel voor zover mogelijk bewogen. Daar kwam geen reactie op, wat je wel zou verwachten bij een slecht contact.

@Patrickbby
Heb je ook het massapunt van de bobines al proper gemaakt?

Ja, deze is los geweest en gereinigd.

@TJT
De storingen die wij ondervinden lijken wel heel erg op elkaar. En wat bij jou opvalt is dat cilinder 2 die de misfire geeft ook de cilinder is met een lagere compressie. Dat maakt mij nieuwsgierig wat een compressietest bij de mijne aan gaat geven! Als bij mij cilinder 4 een lagere compressie geeft, zou daar een verband kunnen zijn.
Wat ik wel onverklaarbaar vind aan een klep als oorzaak, is dat de storing er zo plotseling in komt. Een klep gaat immers niet plotseling lekken.; die lekt of hij lekt niet. Maar binnenkort ga ik een compressietest doen.

@audiJan
Als je oude map sensor ineens storing geeft dan zou ik mij toch eens heel goed nakijken of je toch geen lucht lekkage hebt vacum leiding inlaatbrug op de lasnaden pakkingen slangen en aansluitingen.

De oude MAP sensor gaf geen storing, maar wel na het reinigen. Ik denk dat deze al matig was en door het reinigen het laatste zetje heeft gekregen. Die foutmelding blijft na het monteren van een nieuwe weg.
Ik zal kijken of er een luchtlekkage aanwezig is.

Als eerste ga ik nu de accu wisselen. Fijn dat jullie zo meedenken!
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1142
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

25 feb 2022, 09:17 0 x

Stel dat je een geringe hoeveelheid water in de benzine hebt.
Wat zou je dan voor foutcode krijgen?
Ik denk ook hoogstens een “ misfire” op 1 of meerdere cilinders.
Plaats reactie