Storing met BBY [OPGELOST: motor vervangen]

Discussie over onderhoud, technische problemen, dealers en service
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

02 mei 2022, 21:54 0 x

De door dealers vaak gebruikte dure 0W20 is een ramp.....

5w30 is voorschrift.....maar kies liever 5w40 en voor de oude bakken die zuipen is 10w40 nadat je bij elke koude start eerst 5 km als bejaarde gaat sukkelen!
De 15W40, ook bij de Action is leuk als je binnenkort een nieuwe motor wilde monteren na vele km
.....of nog erger 20W50 voor als jou A2 meer op Trabant 601 lijkt in de binnen spiegel.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

24 mei 2022, 21:22 2 x

Afgelopen weekend heb ik een motorbok op de kop getikt. Vanavond is het gedemonteerde blok aan de bok bevestigd. Ik wil het motorblok uit elkaar halen en de oorzaak van de verminderde compressie achterhalen. Mocht het meevallen, dan overweeg ik nieuwe zuigers te monteren en de kop te laten reviseren. Dan staat er een fris BBY blokje klaar voor de toekomst.
IMG_20220524_205155.jpg
IMG_20220524_205155.jpg (2.36 MiB) 1221 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 mei 2022, 08:03 0 x

Je hebt de oude motor bij de A2 dokter achtergelaten?

Hoe gaat het met de nieuwe motor? Al wat km's kunnen maken?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 mei 2022, 10:50 1 x

Paulus schreef:
01 mei 2022, 20:44
Zijn er trouwens bby rijders die geen of vrijwel geen olieverbruik hebben?
Ja, ik!
Het is nu een jaar geleden dat de A2 voor het laatst een onderhoudsbeurt heeft gehad en er toen frisse 5W30 in is gegooid door de monteur.
Inmiddels een jaar en ruim 17000 km verder en 0 keer hoeven bijvullen.
Toen ik de auto in 2021 kocht zonder standaard onderhoudsbeurt had deze voor het laatst ruim 35000 km geleden een onderhoudsbeurt gehad in Duitsland.
De BBY had toen inmiddels wel ongeveer een half litertje olie opgedronken.
Ik vind dit al met al, gezien de leeftijd van 17 jaar en kilometerstand van inmiddels 227.XXX toch best netjes!
Te bedenken dat dit blokje ook nog eens lange tijd last had van misfires, waarbij dit na 29 maart ineens over was en dit probleem als sneeuw voor de zon lijkt verdwenen.

Gisteren ruitensproeier vloeistof bijgevuld en gelijk olie gepeild. Wat een drama blijft dat peilen toch bij een BBY, maar volgens mij heb ik uiteindelijk wel een betrouwbare juiste waarde gekregen op de peilstok.
3D10C044-0E02-4EA2-912B-E0A106340AFF.jpeg
3D10C044-0E02-4EA2-912B-E0A106340AFF.jpeg (2.32 MiB) 1165 keer bekeken
Gebruikersavatar
Blauwbaard
Audi A2 clublid
Berichten: 435
Lid geworden op: 23 jul 2015, 00:22
Locatie: Winsum
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

25 mei 2022, 12:01 6 x

Statistisch gezien verbruiken de Gele het minst :cool:
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

25 mei 2022, 19:22 1 x

Peter_Audi_A2 schreef:
25 mei 2022, 08:03
Je hebt de oude motor bij de A2 dokter achtergelaten?

Hoe gaat het met de nieuwe motor? Al wat km's kunnen maken?
De oude motor heb ik meegenomen; de A2 dokter heeft er genoeg liggen zei hij. Dit is dus bij mij thuis. Binnenkort ga ik de boel demonteren.

Het nieuwe blok loopt als een zonnetje, inmiddels ruim 1200 km verder. Nog geen olieverbruik, het is nu ook nauwkeuriger te controleren. Die nieuwe peilstok werkt zoveel beter!
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

25 mei 2022, 19:35 1 x

TJT schreef:
25 mei 2022, 10:50
Paulus schreef:
01 mei 2022, 20:44
Zijn er trouwens bby rijders die geen of vrijwel geen olieverbruik hebben?
Ja, ik!
Het is nu een jaar geleden dat de A2 voor het laatst een onderhoudsbeurt heeft gehad en er toen frisse 5W30 in is gegooid door de monteur.
Inmiddels een jaar en ruim 17000 km verder en 0 keer hoeven bijvullen.
Toen ik de auto in 2021 kocht zonder standaard onderhoudsbeurt had deze voor het laatst ruim 35000 km geleden een onderhoudsbeurt gehad in Duitsland.
De BBY had toen inmiddels wel ongeveer een half litertje olie opgedronken.
Ik vind dit al met al, gezien de leeftijd van 17 jaar en kilometerstand van inmiddels 227.XXX toch best netjes!
Zeker netjes! En misschien wel uitzonderlijk bij deze tellerstand.

Wat ik mij trouwens afvraag.... Als een BBY olie verbruikt, wat is dan meestal de oorzaak? Klepseals, zuigerveren of carterventilatie? Het inlaattraject wordt best vies is mij opgevallen.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 mei 2022, 11:29 1 x

Het vervuilen van het inlaattreject heeft vooral m.i. vooral te maken met de uitlaatgasrecirculatie.
Als de uitlaatgassen (on)verbrande olieresten bevatten, zal dit vervuilen sneller gaan.

Een verstopte carterventilatie geeft ook extra olieverbruik door afwijkende carterdruk.
Wordt vooral veroorzaakt door korte (winter)ritjes waarbij de motor nauwelijks op temperatuur komt.

verdroogde/versleten klepstelafdichtingen, zie je vooral als je na het afremmen (gasklep dicht geeft vacuum) weer gas geeft.
Je krijgt dan een meer of minder grote rookpluim achter de auto ...

Ik denk zelf dat de drang naar een laag brandstofverbruik (lees een lage inwendige wrijvingsweerstand) de fabrikant dwingt
tot het doen van concessies wat betreft de afdichting van de zuigerveren. Ook het kantelgedrag van de (korte) zuigers heeft hiermee te maken.

Mijn indruk is dat de huidige motoren steeds slechter bestand zijn tegen korte ritjes (zie je vaak bij gebruik als 2e auto) en uitgesteld/matig onderhoud.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
audiJan
Berichten: 376
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

26 mei 2022, 20:49 0 x

Olie verbruik is nog steeds een probleem bij nieuwe motoren .

Maar goed olie verbruik bij a2 is al zo vaak doorgezaagd en bekend
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

21 jul 2022, 17:57 0 x

Vandaag heb ik van het motorblok wat ik overhield na het vervangen de kop gelicht. Zoals eerder gemeld wil ik dit blok reviseren, mocht dit technisch gezien interessant zijn.
Ik wilde ook graag weten wat de oorzaak is van de lagere compressie van cilinder 4.
Tegen de verwachting in blijkt het een lekke uitlaatklep te zijn :
IMG_20220721_145509.jpg
IMG_20220721_145509.jpg (2.53 MiB) 436 keer bekeken
De lekke klep is anders van kleur; waarschijnlijk is deze door het lekken heter geworden dan de andere kleppen.

Ook een inlaatklep bleek iets te lekken:
IMG_20220721_150253.jpg
IMG_20220721_150253.jpg (3.5 MiB) 436 keer bekeken
De zuiger van cilinder 4 bleek wat geleden te hebben. Maar zuigerveren bleken wel in orde. Bij revisie ga ik vier nieuwe zuigers monteren.
IMG_20220721_154549__01.jpg
IMG_20220721_154549__01.jpg (2.22 MiB) 436 keer bekeken
De andere zijde:
IMG_20220721_154600__01.jpg
IMG_20220721_154600__01.jpg (2.15 MiB) 436 keer bekeken
Plaats reactie