Motor in soep (knappen distr. riem). Wat doen met onze huidige (mooie) A2?

Je A2 verkopen ?
Forumregels
Dit is de plek om jouw A2 te verkopen. De forumregels voor de verkoop staan in het eerste topic van dit forumonderdeel beschreven. Succes met de verkoop van jouw A2!
Johan 3L

19 apr 2017, 20:20 0 x

...en ik ben even zo vrij te vragen of het knappen echt een verrassing is, of dat het "vergeten" onderhoud was?
IbisA2
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 apr 2017, 23:19 0 x

Blij om te zien dat er meerdere ATL motoren beschikbaar zijn, zelfs in Nederland. De garage schat motor wissel in op komtie ... 2-2,5 dag werk. Minimaal EUR 1000,- kosten dus excl. evt. nieuwe nieuwe distr. set. Kan niet beoordelen of dit reëel is. Iemand een idee? Kan altijd proberen elders hulp te zoeken (zoals vroeger bij Koop9).   

Wat betreft optie motor reviseren ... dan moet de huidige motorschade vermoedelijk goed onderzocht worden. Alleen dat kost veel geld als ik goed geïnformeerd ben. Ik ga ermee aan de slag

Wat betreft knappen en verassing: ik heb de auto dit jaar overgenomen, mede OMDAT de riem recentelijk was verwisseld. Ik ga wel contact opnemen met het bedrijf dat de wissel gedaan heeft. Maar kan het breken van een riem ook een andere oorzaak hebben is daarbij natuurlijk de vraag...

Toestand!
IbisA2
Audi A2 clublid

19 apr 2017, 23:22 0 x

Ger964 schreef:
Patrick, prut verhaal. Je verteld dat de riem recent is vervangen.
Is dat wel zo? Zou het een importauto kunnen zijn met een terug gedraaide teller?
Geen aantoonbaar onderhoud gehad? Riemen knappen niet zomaar.

De oplossing zou kunnen zijn de motor te laten reviseren. Kost altijd minder dan een nieuwe A2 en zeker een 90 pk versie. Wellicht is met de garage af te spreken dat jij de onderdelen zoekt en aanlevert. Heb je enkel nog de uren die betaald dienen te worden. Bel eens met een motorrevisie bedrijf om een prijsindicatie te krijgen. 

Succes ermee
Volgens de papieren is riem verwisseld en ik ga die nog eens kritisch bekijken. Terug gedraaide teller is het niet. Ik ben al bijna kampioen van het forum  met 3,5 ton +. Leve de A2!

Maar ik ga revisie uitzoeken.
wil
Motortype: Weet ik niet

20 apr 2017, 12:13 0 x

Stevig balen lijkt mij, hopelijk vind je weer een mooie niet te dure a2 terug.
Voor de nieuwsgierigheid , wat gebeurt er als je distributieriem knapt met 130 km/uur?
Komen dan de motoronderdelen je uitlaat uit bij wijze van spreken?
Peter_Maathuis
Moderator

20 apr 2017, 12:49 0 x

De distributieriem koppelt de krukas met de nokkenas en zorgt ervoor dat de kleppen (bediend door de nokkenas) en de zuigers (op de krukas) gesynchroniseerd bewegen. Een klep mag pas open als de zuiger voldoende is gedaald.
Als de riem knapt, worden de kleppen niet meer bestuurd en een of meer zuigers klappen tegen de klep(pen) die dan toevallig open staan.
Kromme klepstelen als je mazzel hebt, gaten in de kop van de zuiger als je pech hebt. Ingrijpende revisie of ruilmotor (of ruilauto).
A2 BBY 2003 CS - OSS
A2 AUA 2001 - OSS, leer, st.verw, RNS-E, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, kopl.spr, DRL, 6 airbags, cc
A2 ANY 2002 - cc
A2 ANY 2001 - cc, trekhk
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhk
BMW i3 42kWh 2019 - full options
IbisA2
Audi A2 clublid

20 apr 2017, 13:10 0 x

<a rel="nofollow" target="_blank">Peter_Maathuis</a> schreef:
Beetje rondkijken, ook op eBay UK... voor GBP 500 andere motor, ben je altijd voordeliger uit dan een nieuwe A2...
<a rel="nofollow" target="_blank" href="http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-A2-ATL-E ... OSwGIRXYFO~" title="Link: http://www.ebay.co.uk/itm/AUDI-A2-ATL-E ... IRXYFO~</a>

Overigens, er staan er nog zeker 3 meer te koop: zie www.ebay.co.uk en zoek "Audi A2 ATL"

En hier in Nederland (prijs op aanvraag):
<a rel="nofollow" target="_blank" href="https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... d/6831478/" title="Link: https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... 831478/</a>
Peter, de ATL motor van Autodemontagebedrijf Niks heeft 181K gelopen. Ik heb besloten hem te kopen (EUR 700,-.). Hopelijk komt het allemaal goed (:  
IbisA2
Audi A2 clublid

20 apr 2017, 13:15 0 x

Besloten onze A2 toch te houden. Motor gekocht (de tip van Peter_Maathuis). Jan Los gaat de motor volgende week inbouwen (incl, nieuwe ditributieset). De motor kost EUR700 en heeft 181K gelopen. Ik moet de oude motor (359K) inruilen. Echt, het werkt met statiegeld bij deze 'sloper' (NIks Autodemontage). Vandaag wordt de auto al opgehaaId in Woerden. Ik vind het wel spannend allemaal. Ik houd jullie op de hoogte! 
IbisA2
Audi A2 clublid

20 apr 2017, 13:20 0 x

Nog een tip voor wie nog een mooie radio CD zoekt: zag bij Niks Autodemontage o.a. ook een Audi concert radio (<a rel="nofollow" target="_blank" href="https://www.onderdelenlijn.nl/auto-onde ... 035186G</a>). 
IbisA2
Audi A2 clublid

20 apr 2017, 13:26 0 x

wil schreef:
Stevig balen lijkt mij, hopelijk vind je weer een mooie niet te dure a2 terug.
Voor de nieuwsgierigheid , wat gebeurt er als je distributieriem knapt met 130 km/uur?
Komen dan de motoronderdelen je uitlaat uit bij wijze van spreken?
De A2 krijgt een nieuwe motor (: Op hoop van zegen althans.

Als de roem knapt hoor je het ook. Echt een knappend geluid. Motor slaat vervolgens af. Sturen wordt zwaar (!). Langzaam uitrijden dus op vluchtstrook. Riem lag er dus af (liet ANWB zien). Eerlijk gezegd weet ik nog niet eens zeker of de motor helemaal in de soep ligt. Maar geen twijfel als ik alle berichten op internet lees.... 
Ger964
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 apr 2017, 16:48 0 x

Dat heb je vlot geregeld <span>:+1: </span>
Voor ongeveer 2000,- (motor + inbouw) een 180k verser blokje.
Veel goedkoper wordt het niet.
Gesloten