HowTo: Cruise control inbouwen voor € 25
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik heb wat oude bedrading liggen, waaronder stukjes met de juiste pinnetjes eraan. Die heb ik voor de verlenging gebruikt.
De juiste pinnetjes zijn bij de dealer of AliExpress wel te vinden.
De juiste pinnetjes zijn bij de dealer of AliExpress wel te vinden.
-
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
binnenkort ga ik mijn mistlampen aansluiten, dan moet er een en ander los, en wil dan ook maar gelijk cruise control toevoegen.
nu heb ik een set bij aliexprs besteld maar ziet er wat anders uit als het origineel ( de +- knopjes uiteinde )
iemand die hier weet of deze ongestraft gemonteerd kan worden ?
link ali : https://www.aliexpress.com/item/4000909 ... 1802NUlrIF
tweede vraag : moet dit nog ingeleerd worden na montage ?
nu heb ik een set bij aliexprs besteld maar ziet er wat anders uit als het origineel ( de +- knopjes uiteinde )
iemand die hier weet of deze ongestraft gemonteerd kan worden ?
link ali : https://www.aliexpress.com/item/4000909 ... 1802NUlrIF
tweede vraag : moet dit nog ingeleerd worden na montage ?
- Peter_Maathuis
- Moderator
Deze werkt prima. Ik vind de versie met + en - als tuimelschakelaar op het einde prettiger werken, maar da's een kwestie van smaak.
Hij hoeft niet te worden ingeleerd, maar je moet de cc wel aanmelden mbv VCDS (code van 5 cijfers invoeren, iets van 14183 uit mijn gehegen).
Hij hoeft niet te worden ingeleerd, maar je moet de cc wel aanmelden mbv VCDS (code van 5 cijfers invoeren, iets van 14183 uit mijn gehegen).
- Peter_Maathuis
- Moderator
Deze werkt prima. Ik vind de versie met + en - als tuimelschakelaar op het einde prettiger werken, maar da's een kwestie van smaak.
Hij hoeft niet te worden ingeleerd, maar je moet de cc wel aanmelden mbv VCDS (code van 5 cijfers invoeren).
Zie viewtopic.php?t=6259
Hij hoeft niet te worden ingeleerd, maar je moet de cc wel aanmelden mbv VCDS (code van 5 cijfers invoeren).
Zie viewtopic.php?t=6259
-
- Audi A2 clublid
dank voor jouw info peter,moet gaan lukken dan ! via vcds aanmelden met een 5 cijferige code dus.
ik heb op mijn laptop ook het vcds programma, wat ik gebruik voor fiats ( vag-kll protocol zo uit mn hoofd. ) een keer in verdiepen maar, volgens mij is het exact hetzelfde programma. ik ben allang blij dat hier geen licensie software voor nodig is !
ik heb op mijn laptop ook het vcds programma, wat ik gebruik voor fiats ( vag-kll protocol zo uit mn hoofd. ) een keer in verdiepen maar, volgens mij is het exact hetzelfde programma. ik ben allang blij dat hier geen licensie software voor nodig is !
- Peter_Maathuis
- Moderator
N.B. VCDS in niet hetzelfde als VAG-KLL - misschien dat Chinese VCDS-kloonsoftware met de VAGKLL-kabel werkt, maar origineel (Ross-Tech) VCDS zeker niet.
-
- Audi A2 clublid
Na mijn bericht van 21 februari, waarin ik meldde dat ik op zoek ging naar een vakman voor de installatie, ben ik toch zelf verder gegaan. Een vakman was namelijk op korte termijn niet te vinden. Uiteindelijk is het me gelukt om de kabel te installeren. Vandaag ging ik naar mijn vaste garagist om de cruise control te activeren in de ECU, maar hij blijkt geen VCDS te hebben, maar andere diagnose en instelsoftware, waarmee het niet gelukt is. Daarom nu mijn vraag of er iemand is met VCDS bij wie ik even langs kan komen om te zien of het activeren van de cruise control alsnog lukt? Ik sluit niet uit dat de door mijn aangelegde bedrading niet tip-top is, maar dat moet dan maar blijken.
Mijn leerpuntjes bij het aanleggen van de bedrading: verlengen met 50 cm is echt wel het minimum. Ik heb verlengd met 60 à 70 cm. Alle pinnen van de ECU-stekker waren bezet, ik heb de bestaande draden losgemaakt en afgetaped, maar voor de zekerheid wel laten zitten. Voor de nieuwe draden heb ik lege contactjes hergebruikt uit de stekker
Mijn leerpuntjes bij het aanleggen van de bedrading: verlengen met 50 cm is echt wel het minimum. Ik heb verlengd met 60 à 70 cm. Alle pinnen van de ECU-stekker waren bezet, ik heb de bestaande draden losgemaakt en afgetaped, maar voor de zekerheid wel laten zitten. Voor de nieuwe draden heb ik lege contactjes hergebruikt uit de stekker
-
- Audi A2 clublid
In vervolg op mijn bericht van gisteren kan ik melden dat de cruise control met VCDS geactiveerd is door Martijn van VAG Performance Center in Vorden. Hij was na twee minuten al zover dat er een G verscheen achter het motoridentificatienummer, ten teken dat de 'Geschwindigkeit' was geactiveerd. Maar de cruise control functioneerde niet bij proefrijden. Nader onderzoek wees uit dat de schakelaar, rempedaal en koppelingspedaal herkenbare reacties gaven in VCDS. Toen hebben we de conclusie getrokken dat er toch iets mis moest zijn met de door mij aangelegde bedrading, waar ik inderdaad best moeite mee had gehad. Martijn wist me wel te verzekeren dat als de bedrading verbeterd zou zijn, het zou moeten werken nu het activeren gelukt was.
Daarom vandaag voor de tigste keer de zaak weer opengelegd. Controle op juiste bedrading van schakelaar, check, Controle op voeding, check. Per draad controle op nul-weerstand vanaf schakelaar tot 80-polige stekker, check. Controle op juiste pin voor elke kleur draad, check. Toen heb ik de zaak weer in elkaar gezet en ben een stukje gaan rijden. Wat schets mijn verbazing: het werkt!
Ik kan alleen concluderen dat bij het opnieuw in elkaar zetten de verbinding net iets beter of strakker zat dan in eerste instantie. Laatste leerpunt: controleer minutieus of alle pinnetje tot op de fractie van een millimeter diep genoeg in de 80-polige schakelaar zijn geschoven.
Terugkijkend had ik het niet zelf moeten doen, maar ik ben alsnog heel tevreden dat het gelukt is.
Daarom vandaag voor de tigste keer de zaak weer opengelegd. Controle op juiste bedrading van schakelaar, check, Controle op voeding, check. Per draad controle op nul-weerstand vanaf schakelaar tot 80-polige stekker, check. Controle op juiste pin voor elke kleur draad, check. Toen heb ik de zaak weer in elkaar gezet en ben een stukje gaan rijden. Wat schets mijn verbazing: het werkt!
Ik kan alleen concluderen dat bij het opnieuw in elkaar zetten de verbinding net iets beter of strakker zat dan in eerste instantie. Laatste leerpunt: controleer minutieus of alle pinnetje tot op de fractie van een millimeter diep genoeg in de 80-polige schakelaar zijn geschoven.
Terugkijkend had ik het niet zelf moeten doen, maar ik ben alsnog heel tevreden dat het gelukt is.