HowTo: EGR vervangen

Howto's en handleidingen
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 jul 2022, 12:18 6 x

Let op: lees de ervaringen van Peter Maathuis voor je begint

Gisteren de EGR vervangen van mijn 1.4 benzine, dit omdat naar alle waarschijnlijkheid dit de storingen P0171 (systeem te arm) en P0172 (systeem te rijk) op LPG veroorzaakte. Ik kwam daar achter door een tip van @luukske (A2 Dokter) die voorstelde de stekker van de EGR er eens af te halen en en tijdje zo te rijden en idd, de storingen zoals zojuist vermeld kwamen niet terug.

Het leek mij ook handig om hier een HowTo van te maken met aanvulling van @Peter_Maathuis, bij deze dus een PDF met de HowTo.

EGR Vervangen.pdf
EGR vervangen
(704.56 KiB) 49 keer gedownload

Suc6

PS,

Wil nog even mijn dank betuigen aan @luukske, @Spits & @DED@2 die mij geholpen hebben het raadsel van het filtertje op te lossen.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

28 jul 2022, 17:46 1 x

Mooie how to, goed verhaal en lekker kort👍!

Moet je nog rekening houden met pakkingen? Of zitten die bij de nieuwe?
Moet de EGR nog met VCDS ingeleerd worden of is het plug 🔌 and Play?

Top dat het gelukt is.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 jul 2022, 19:13 3 x

VRAAG: Moet je nog rekening houden met pakkingen of zitten die bij de nieuwe?

ANTWOORD: Pakkingen zaten bij de nieuwe EGR.

VRAAG: Moet de EGR nog met VCDS ingeleerd worden of is het plug 🔌 and Play?

ANTWOORD: Ik heb de EGR niet hoeven in te leren, ga er dus gemakshalve vanuit dat het plug 🔌 and Play is.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
Lucske
Audi A2 clublid
Berichten: 74
Lid geworden op: 02 nov 2021, 10:59
Locatie: Weesp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

29 jul 2022, 20:52 1 x

Mooie howto!

In de 1.6 FSI heeft de EGR een andere plek zo te zien. Iemand daar een ‘beknopte’ howto van? Ik wil die stekker test ook wel eens proberen…
1.6 BAD | kastellrot
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 jul 2022, 22:21 1 x

Dit topic van onze oosterburen kan je misschien helpen.

Hou er wel rekening mee dat het loshalen van de stekker ook een storing zal geven. Het is dus handig als je zelf kan uitlezen of iemand kent die dat voor je kan doen.

Suc6
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 aug 2022, 22:42 2 x

Ik heb vandaag een poging ondernomen de EGR-klep te wisselen en dat ging helemaal fout. De moeren losdraaien lukte bij één draadeind, het andere draadeind ander brak af direct onder de moer :@@

Ik heb de metalen leiding bij het gasklephuis losgemaakt - dat geeft iets meer speelruimte en de leiding van de draadeinden los getrokken. Dat gaat met enige moeite, de metalen leiding heeft wat flexibiliteit.
Ook de oude EGR-klep was nu te verwijderen, maar om de nieuwe vast te kunnen zetten, had ik een langer draadeind aan de afgebroken kant nodig. Dus ik denk: draadeind eindje uitdraaien (of helemaal en dan vervangen), zoals Koos adviseert in zijn pdf.

Als de draadeinden meewerken, is dat een handige truc. Maar mijn draadeind werkte niet mee: twee moeren erop en draaien maar? Geen schijn van kans, ca een slag uitdraaien lukte uiteindelijk met veel moeite.

Mijn idee was: dit kan toch niet de bedoeling zijn en inderdaad, aan de rechterkant (als je voor de auto staat te sleutelen) van het blok, blijkt de EGR bevestiging met twee inbus 6 mm boutjes gemonteerd te zitten. Die gaan zonder grof geweld gewoon los en je houdt dit in je handen:
egr.png
egr.png (359.27 KiB) 880 keer bekeken
Niks tobben met draadeinden en afbrekende moeren. De twee boutjes zijn goed bereikbaar als je de connector van de koelwatertemperatuursensor even loskoppelt. Zo had ik het dus moeten doen!

Nu kan ik het aluminium blokje (036 131 818, hierboven met tekst HOL 15 03) met de draadeinden in de bankschroef klemmen en het onwillige draadeind uitdraaien. Ja, met moeite en na verhitten van het aluminium... Maar dan komt de volgende tegenslag: het draadeind vernielt zijn behuizing bij het uitdraaien... :@@ :@@
036131818.jpg
036131818.jpg (73.33 KiB) 880 keer bekeken
Dus nu op zoek naar aluminium blokje 036 131 818 dat op onderdelenlijn wel wordt aangeboden als deel van een EGR-klep, maar er is ook een slimme sloper die een blokje aluminium probeert te verkopen als EGR-klep!!!
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

27 aug 2022, 07:38 0 x

De 036 131 818, zit volgens Autodoc op meerdere VAG modellen en dan even op sloop een VW, Seat of Skoda zoeken.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 aug 2022, 09:30 1 x

Op onderdelenlijn gevonden, maar € 30 + verzendkosten vind ik wat overdreven. Op eBay wel voor minder, maar daar zie ik maar één draadeind op zitten en ik wil een blokje met beide draadeinden erin...
Misschien handiger om een tweedehands EGR-klep te scoren met 036 131 818 er aan vast...

Voorlopig (?) heb ik aan de kant van de gebroken bevestiging een halve centimeter draad M8 bijgetapt - het draadeinde zat er niet helemaal tot het einde in. Een nieuw draadeind erin gedraaid tot het einde en dat voelt behoorlijk stevig aan (en er hangt geen groot gewicht aan de twee draadeinden...)

Zo ziet de rechterzijde (staand voor de auto) van het motorblok eruit na verwijderen van EGR-bevestigingspunt 036 131 818. Het hitteschild boven het uitlaatspruitstuk is verwijderd. Boven in het midden (donkergroen) de oliedruksensor, rechts (lichtgroen) de koelvloeistoftemperatuursensor.
IMG-3883.jpg
IMG-3883.jpg (2.82 MiB) 827 keer bekeken
Gebruikersavatar
Mark
Berichten: 52
Lid geworden op: 24 jun 2018, 20:52
Locatie: Assen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 sep 2022, 11:03 0 x

Wat jammer Peter.
Bij mij ging het helemaal goed. Misschien ben je die twee kopjes koffie vergeten.
Eerst enkel die moeren beide kanten iets los draaien. Daartussen plenty Kruipolie spuiten en daarna twee kopjes koffie drinken. Tussen door nog eens kruipolie spuiten.
(Daartussen : bedoel ik de pakking ruimte tussen egr en de opzet blok)
Misschien iets warme motor blok kan ook van invloed zijn. (Niet echt heet ! en met handschoenen aan)

Maar het is duidelijk dat dit niet volgens het "werkstatthandbuch' is.

Ik heb de EGR schongemaakt, maar P0401 fout blijft terug te komen. Dat wordt een andere rubriek.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 sep 2022, 13:13 4 x

Na de EGR te hebben vervangen door een nieuwe (merk "Qualite Parties" van Amazon voor € 49) kon ik de basic setting niet goed krijgen (VCDS => motor 01 => basic settings 04 => meetwaardenblok 074 Go! gaf consequent ADP run => ERROR).

In Tsjechië vond ik een nauwelijks gebruikte Pierburg voor € 51 - op maandag besteld en op donderdag bezorgd (!).
De Amazon EGR-klep eruit en de Pierburg erin kostte maar een uurtje en de basic setting was meteen "ADP OK".

De Amazon EGR-klep is retour gezonden...
Plaats reactie