De knipperlichthendel kwam van een Audi A6 quattro, maar dat maakt niets uit - dezelfde hendel is in veel VAG-voertuigen toegepast. Als het typenummer maar klopt, zoek bijv. naar 4B0953503H
Bij AliExpress kun je een hendel met kabeltje vinden voor vergelijkbaar geld. Ik had de hendel al in huis en bestelde alleen een kabeltje https://nl.aliexpress.com/item/40003670 ... pt=glo2nld met daaraan de correcte 10-polige connector.
De 10-polige connector heeft als aansluitingen (terug te vinden in bijv. Reparaturanleitung Audi A2 https://www.amazon.com/Audi-2-Band-1257 ... 3716820237):
1 nc
2 75W (blauw)
3 57+ (rood)
4 38L (geel)
5 76A (wit)
6 +12V (zwart, via contact geschakeld)
7 38L (geel)
8 nc
9 nc
10 nc
Ik heb eerst het kabelboompje doorgemeten en vastgesteld dat de aansluitingen klopten. De connectoren aan de draden zijn mannetjes (pennen) terwijl in de 81-polige connector op de ECU vrouwtjes zitten. Ik heb de draden ca 50 cm verlengd met draden die aan een oude ECU-connector zaten en meteen de goede female-connector hebben. Die verlenging (liever te lange draden dan te korte) bleek bij inbouw hard nodig te zijn... Ik gebruik een heel klein schroevendraaiertje (1,5 mm breed, 0,45 mm dik) om pennetjes uit de connector te verwijderen.
De voedingsdraad (zwart, pen 6) gaat naar zekering 31. Ik heb 'm overigens op zekering 29 gezet, door de geschakelde +12V af te tappen bij de OBD-connector.
De overige 4 draden komen aan de grootste connector van de ECU. Bij diesels (AMF en BHC) op positie 14 (geel), 44 (rood), 45 (blauw) en 46 (wit), bij benzine (AUA en BBY) op positie 38 (geel), 57 (rood), 75 (blauw) en 76 (wit).
Bij mij zaten er al draden op de genoemde posities; dat schijnt meer voor te komen. Die verwijder je gewoon.
Procedure:
- maak accukabel (min) los van de accu
- zet stadslicht aan (zodat er geen resterende spanning is)
- verwijder de airbag en het stuur
- verwijder de bekleding van de stuurkolom (5 boutjes kruiskop, 4 aan de voorkant, 1 zit aan de onderkant naast de hendel voor het verstellen van het stuur)
- demonteer de knipperlicht- en ruitenwisserhendels en stuurhoeksensor
- zorg dat de stuurhoeksensor niet verdraait en demonteer hem van de hendels
- vervang de knipperlichthendel door de nieuwe en monteer de nieuwe hendels en stuurhoeksensor
- verwijder de vloermat, zet de stoel in de achterste positie
- verwijder de afdekplaat aan de onderzijde van het dashboard (2 torx-boutjes, trekhendel serviceklep, OBD-plug)
- verwijder de afdekplaat van de middenkolom, bij het gaspedaal zit een verborgen boutje, verder trekken en beetje buigen
- sluit het kabelboompje aan op de knipperlichthendel en leidt de nieuwe draden naar beneden onder de stuurkolom langs naar de middenconsole
- je kunt nu de bekleding van de stuurkolom weer aanbrengen en het stuur en de airbag weer monteren
- verwijder de ondermat of vouw hem dubbel onder de pedalen, verwijder de alumunium deksel
- leidt de 4 draden langs het zwarte plastic kanaal naar het geheime vak
- trek de ECU een paar cm naar voren uit de houder - dat was nog het lastigste van de hele operatie want de ECU zit links en rechts en onder vergrendeld - en maak de grote connector los
- knip de tiewrap om de ingaande kabel door, open de kap, schuif de lila vergrendeling eruit
- monteer de 4 draden op de juiste (!) posities, goed tellen en nog eens tellen
- set de connector weer in elkaar en verbind hem met de ECU
- zet +12 volt (van zekering 31 of 29) op de zwarte draad
- na weer aansluiten van de accu kun je de cruise control aanmelden met VCDS (motor login 11463)
- in meetwaardenblok 066 kun je checken of de cc-schakelaars herkend worden en schakelaars van het koppelings- en rempedaal goed werken
- maak een testritje en schakel de cruise control in bij een snelheid boven 30 km/u, check de werking van + en - knop, check uitschakelen bij bedienen koppeling of rem
- zet het kabelboompje op een aantal plaatsen vast met tiewraps en monteer alles weer terug
Geniet van je € 25 cruise control!