Bijna brand in de auto !
- gerspee
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ben even onder motorkap en doe wat koelvloeistof bijvullen en start even de auto daarna om op te warmen . Maak dus foutje en stond in de versnelling en op de handrem en trap dus niet de koppeling in zo half in de auto . Slaat kort aan en af door de handrem en grote rook uit de startmotor dus snel accupool los en contact uit natuurlijk gelijk hiervoor .
Bleef roken en stonk naar bekabeling cq bedrading startmotor . Brandweer is voor checken langs gekomen en startmotor stopte met roken na paar minuten en koelde af . Met brandweer getest met aangesloten accu maar accu straal leeg binnen die paar seconden dus ben die nu aan het laden . Startmotor draaide wel heel moeizaam dus zou misschien nog werken ?
Vraag dus waar loopt de + kabel precies vanaf de startmotor langs naar de accu ? Wil deze checken op verbrande isolatie voordat ik de accu erop op ga zetten om te kijken of de startmotor het overleefd heeft ?
En komt volgens mij dat startrelais bleef hangen en de accu verbonden bleef op de startmotor terwijl de motor gestopt was door de handrem erop ?
Bleef roken en stonk naar bekabeling cq bedrading startmotor . Brandweer is voor checken langs gekomen en startmotor stopte met roken na paar minuten en koelde af . Met brandweer getest met aangesloten accu maar accu straal leeg binnen die paar seconden dus ben die nu aan het laden . Startmotor draaide wel heel moeizaam dus zou misschien nog werken ?
Vraag dus waar loopt de + kabel precies vanaf de startmotor langs naar de accu ? Wil deze checken op verbrande isolatie voordat ik de accu erop op ga zetten om te kijken of de startmotor het overleefd heeft ?
En komt volgens mij dat startrelais bleef hangen en de accu verbonden bleef op de startmotor terwijl de motor gestopt was door de handrem erop ?
- gerspee
Accu geladen maar startmotor trekt teveel stroom nu (accu vol zakt met starten beneden de 9 volt ) dus is redelijk verbrand denk ik op de wikkelingen . Draait met veel moeite beetje rond nog .
Dus is deze makkelijk te vervangen ? Wat is de beste methode en moet er meer los dan alleen de afdekplaat en kabels + en de aansturingsplug ? En de twee bouten natuurlijk .
Dus op deze manier of zit er nog wat meer in de weg ?
Dus is deze makkelijk te vervangen ? Wat is de beste methode en moet er meer los dan alleen de afdekplaat en kabels + en de aansturingsplug ? En de twee bouten natuurlijk .
Dus op deze manier of zit er nog wat meer in de weg ?
- Peter_Maathuis
- Moderator
De +-kabel van de accu naar startmotor loopt langs de linker drempel van de auto naar voren. Als je die kabel niet vertrouwd, kun je altijd met een startkabel buitenom gaan. Maar dat lijkt niet het probleem te zijn.
Om de startmotor te verwijderen moet er wel het een en ander gedemonteerd worden. Eerst de accu min-pool loskoppelen.
Ik zou het koelsysteem laten leeglopen en wat slangen verwijderen, de kabels van de pook naar de bak opzij leggen en dan moet je er redelijk bij kunnen komen.
Om de startmotor te verwijderen moet er wel het een en ander gedemonteerd worden. Eerst de accu min-pool loskoppelen.
Ik zou het koelsysteem laten leeglopen en wat slangen verwijderen, de kabels van de pook naar de bak opzij leggen en dan moet je er redelijk bij kunnen komen.
- gerspee
Bedankt voor de tips en ga vanmiddag eerst maar even de auto wat hoger zetten en de onderplaat eraf halen . Moet het even in etappes doen want ben niet zo fit helaas en de nieuwe startmotor komt morgen pas . En ben al wat ouder en bijna met pensioen dus wat minder soepel en de straat is koud .
- Bijlagen
-
- WhatsApp Image 2024-02-25 at 14.43.41.jpeg (72.12 KiB) 1200 keer bekeken
- Peter_Maathuis
- Moderator
Ja, de onderplaat moet er toch af om bij de onderste bout van de startmotor te komen. Ik heb oprijsteunen om de neus een eindje van de grond te tillen; handiger dan tweemaal krikken en assteunen plaatsen.
Op straat liggen is bij de huidige temperaturen niet zo prettig. Ik leg meestal eerst een groot stuk karton neer en daarop een (oud) kussen van een tuinstoel.
Op straat liggen is bij de huidige temperaturen niet zo prettig. Ik leg meestal eerst een groot stuk karton neer en daarop een (oud) kussen van een tuinstoel.
- gerspee
Was koud op een deken en was mijn oprij bokjes kwijt dus 2 keer krikken en steunen eronder . Meeste is nu los incl de koelleidingen en uit de weg en alleen bovenste bout zit nog vast maar kan er niet echt bij met een dop + de sleutel door die bediening van de bak . En kan de bout er wel uit zo ?
- Bijlagen
-
- 2024_02_26_14_38_IMG_8452 (Middel).JPG (196.56 KiB) 1133 keer bekeken
-
- 2024_02_26_14_37_IMG_8451 (Middel).JPG (237.3 KiB) 1133 keer bekeken
- Peter_Maathuis
- Moderator
Je moet de bakbediening ook even aan de kant leggen. Het simpelst is clipje eraf en schakelkabels losmaken. Dan moertje op de verticale as die de bak ingaat eraf en draaigeval ervan tillen.
- gerspee
Eindelijk eraf en nieuwe is onderweg . even gedemonteerd en zie de schade . Denk zelf dat er al een probleem inzat tijdens starten in de versnelling en dit voldoende was voor de dood ervan . Tandwiel loopt ook erg zwaar als het motordeel verwijderd is dus misschien trok die hier al te veel stroom met starten ?
- Bijlagen
-
- 2024_02_27_12_14_IMG_8468 (Middel).JPG (219.42 KiB) 918 keer bekeken
-
- 2024_02_27_12_11_IMG_8466 (Middel).JPG (127.84 KiB) 918 keer bekeken
-
- 2024_02_27_12_11_IMG_8465 (Middel).JPG (131.74 KiB) 918 keer bekeken
-
- 2024_02_27_12_11_IMG_8464 (Middel).JPG (172.5 KiB) 918 keer bekeken
- gerspee
En denk oorzaak koolborstel slijtage en collector vuil . Dus net op het verkeerde moment doodgegaan en sluiting gemaakt denk ik . Denk dat het wijs is de tweedehandse die komt ook eerst maar de koolborstels vervangen ? Heb namelijk geen idee hoe die nog zijn ondanks de verkoop als goed werkende startmotor
- Bijlagen
-
- 2024_02_27_17_41_IMG_8473 (Middel).JPG (322.65 KiB) 866 keer bekeken
-
- 2024_02_27_17_42_IMG_8475 (Middel).JPG (253.78 KiB) 866 keer bekeken
-
- 2024_02_27_17_42_IMG_8476 (Middel).JPG (278.21 KiB) 866 keer bekeken