Inschakelen dagrijverlichting (drl)

Howto's en handleidingen
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

22 nov 2013, 16:15 0 x

Wat heb je nodig:
Afbeelding
Steekzekeringhouder voorzien van 15A zekering. Mag ook alleen installatiedraad.
Afbeelding
Haarspeld om mini-lock los te krijgen.

Afbeelding
Twee nieuwe mini-locks.
Kniptang en striptang

Aan de slag:

1) Duw de knop van je verlichtingsschakelaar in en draai hem naar rechts, zodat deze tussen de 0 en stadslampen stand staat.
Afbeelding
2) Vervolgens kun je de hele schakelaar-unit uit het dashboard schuiven.
3) Trek de grote stekker die aan de lichtschakelaar zit los.
Afbeelding
4) Met behulp van de haarspeld de mini-lock van pin 8 (mistlampen voor) losmaken (let op, dit vergt geduld!)
5) Knip de draad van pin 8 los van de oude mini-lock en strip deze. Gestripte draad van pin 8 samen met een zijde van de zekeringhouder in de nieuwe mini-locks plaatsen. De andere zijde van de zekeringhouder in de andere mini-lock en met de zekeringhouder een brug vormen tussen pin 3 en pin 8.
Afbeelding
6) Plaats verlichtingsschakelaar terug in het dashboard en zet de knop terug op stand 0.
7) Zet je A2 op contact en je drl gaat automatisch aan en gaat uit wanneer je de knop van de verlichtingsschakelaar van stand 0 draait.
Afbeelding

Je hebt nu je drl via de mistlampen, maar je kunt ook je dimlichten gebruiken voor drl.
Mocht je dit willen, maar dan gebruik van pin 7 i.p.v. pin 8.

Succes!
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

29 nov 2013, 01:28 0 x

Veel plezier met bovenstaande optie!
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

29 nov 2013, 09:49 0 x

Keurige uitleg gekkie en erg duidelijk .
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 nov 2013, 11:44 0 x

Helder, eenvoudig en netjes gedaan. Chapeau!

Er zijn alleen een tweetal plaatjes bovenaan niet meer aanwezig waardoor deze niet weergegeven worden. Even herstellen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Ben_3L
Berichten: 193
Lid geworden op: 30 dec 2011, 13:09

29 nov 2013, 14:12 0 x

Mooie uitleg! Had ik die maar zo gehad toen ik mijn A2 nog had ;)

Overweging voor de mensen die dit gaan doen: ik zou wel aanbevelen om niet de originele halogeenverlichting in de mistlampen te laten zitten wanneer je ze als DRL wenst te gebruiken. Ik stoor me op de weg altijd aan mensen die het verschil tussen mistverlichting en dagrijverlichting niet snappen. Een lamp in de mistlampbehuizing monteren met een wat lagere lichtopbrengst dan een mistlamp is denk ik een goed idee.
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

29 nov 2013, 15:16 0 x

[quote="Ben_3L"]Mooie uitleg! Had ik die maar zo gehad toen ik mijn A2 nog had ;)

Overweging voor de mensen die dit gaan doen: ik zou wel aanbevelen om niet de originele halogeenverlichting in de mistlampen te laten zitten wanneer je ze als DRL wenst te gebruiken. Ik stoor me op de weg altijd aan mensen die het verschil tussen mistverlichting en dagrijverlichting niet snappen. Een lamp in de mistlampbehuizing monteren met een wat lagere lichtopbrengst dan een mistlamp is denk ik een goed idee.[/quote]

Er zit wel wat in je aanbeveling, maar met een zonnige dag moet je de lampen ook goed kunnen zien.
Daarom zijn de drl's vaak ook tussen de 5000 en 6500K, dit is veel witter licht en valt daarom meer op.
Ik kan mij niet voorstellen dat je van drl's meer last hebt dan de gemiddelde dimverlichting.
Gebruikersavatar
Johan 3L
Berichten: 1203
Lid geworden op: 21 aug 2011, 23:26

29 nov 2013, 16:59 0 x

[quote="Ben_3L"].... Ik stoor me op de weg altijd aan mensen die het verschil tussen mistverlichting en dagrijverlichting niet snappen.....[/quote]
Of mensen die vergeten de normale verlichting aan te doen als het nog donker is.
a. Die hebben achter geen licht aan en
b. Die felle LED-verlichting aan de voorkant is in het donker soms erg fel en verblindend.

Gelukkig komt er weer een nieuwe wet die ook dit weer automatisch moet maken....
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

30 nov 2013, 00:57 0 x

Het inschakelen van de dimlichten met pin 7 is wel een handige optie. Scheelt weer slijtage aan de softlack
van de lichtschakelaar.

Wordt de complete verlichting (achterlichten/kentekenverlichting/dashboard) dan ook ingeschakeld?
Anders heb je waarschijnlijk geen erg in dat bij invallende schemer de achterlichten het niet doen ... :?

Mistlampen als DRL gebruiken zou ik niet doen.
Officieel mogen deze alleen bij mist (zicht minder dan 200m) gevoerd worden, politie kan je er een bekeuring voor
geven.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

30 nov 2013, 02:35 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]Het inschakelen van de dimlichten met pin 7 is wel een handige optie. Scheelt weer slijtage aan de softlack
van de lichtschakelaar.

Wordt de complete verlichting (achterlichten/kentekenverlichting/dashboard) dan ook ingeschakeld?
Anders heb je waarschijnlijk geen erg in dat bij invallende schemer de achterlichten het niet doen ... :?

Mistlampen als DRL gebruiken zou ik niet doen.
Officieel mogen deze alleen bij mist (zicht minder dan 200m) gevoerd worden, politie kan je er een bekeuring voor
geven.[/quote]

Pin 7....
http://www.a2-freun.de/wiki/index.php/Tagfahrlicht

Met pin 7 branden niet de achterlichten, met pin 6 wel. ;)

Betekenis nummers op lichtschakelaar (mede door koop9) Bedankt koop9! :D

1 geschakelde + (via contactslot), voor dimlicht
2 geschakelde + (via contactslot), voor mistlampen voor en achter
3 dagrijlampen
4 grootlichtschakelaar/koplamp hoogteverstelling/koplampsproeiers
5 deze wordt niet gebruikt, ook niet bij origineel dagrijlicht, geen idee wat ze hiermee doen....
6 schakelt bij origineel dagrijlicht de stads-,achter- en kentekenlichten aan
7 dimlicht
8 mistlampen voor
9 mistlamp achter
10 aarde/massa -pool voor de verlichtingslampjes en controlelampjes mistlampen in schakelaar
11 zelfde als 5
12 zit er niet op (volgens schema... ik heb dit niet visueel gecontroleerd)
13 parkeerlichten links
14 parkeerlichten rechts
15 continue + plus voor stads- achter- en kentekenlicht
16 kentekenverlichting/dashboardkastje
17 stadslicht plus voor de verlichtingslampjes en controlelampjes mistlampen in schakelaar

"Mistlampen als DRL gebruiken zou ik niet doen.
Officieel mogen deze alleen bij mist (zicht minder dan 200m) gevoerd worden, politie kan je er een bekeuring voor
geven."


Heb je wel gelijk in.
Volgens mij staat er zelfs op het glas van de mistlamp een F van "fog", maar in de praktijk zullen ze daar niet voor bekeuren. Belangrijk is dat de drl's niet gelijktijdig branden met dimlampen of zelfs stadslampen.
Ik durf mijn A2 met deze optie gerust aan te bieden aan de APK-keurmeester.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

30 nov 2013, 09:02 0 x

Bedankt voor de aanvulling met betrekking tot het schakelen van dimlicht/achterlicht.
Kan handig zijn voor degene die de verlichting altijd vergeten aan te doen ...

[quote="Audi-gekkie"]
Heb je wel gelijk in.
Volgens mij staat er zelfs op het glas van de mistlamp een F van "fog", maar in de praktijk zullen ze daar niet voor bekeuren. Belangrijk is dat de drl's niet gelijktijdig branden met dimlampen of zelfs stadslampen.
Ik durf mijn A2 met deze optie gerust aan te bieden aan de APK-keurmeester.
[/quote]

Volgens dit artikel van Autoweek worden de mistlampen voor niet gecontroleerd op lichtbeeld tijdens de APK, daar zit het
probleem niet, de politie controleert het bij gebruik op de weg op mogelijke verblinding:

http://www.autoweek.nl/apkvraag.php?id=6
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie