HowTo: Mistlampen toevoegen met dagrijverlichting (DRL)

Howto's en handleidingen
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 dec 2013, 00:14 1 x

Uitgangspunt: In deze Howto wordt de installatie van mistlampen behandeld die worden ingezet als dagrijverlichting (DRL) en derhalve geen functie als mistlamp kennen. Indien u reeds mistlampen heeft kan deze Howto niet worden toegepast, daarvoor zijn andere aanpassingen nodig en vereisen een nieuwe Howto.

Voordelen:
- De behuizing van de gekozen DRL unit past exact in de behuizing van de mistlampen. De binnenmaat van de behuizing is exact 90mm.
- Installatie is met enige voorbereiding redelijk eenvoudig.
- De DRL's hebben een dimfunctie die wordt geactiveerd zodra stads- of dimlicht wordt ingeschakeld. Deze combinatie is wettelijk toegestaan en voor APK derhalve geen afkeurpunt. Het voorkomt tevens dat de tegenliggers bij inval van de avond worden verblind door de lampen.

Nadelen:
- De mistlampfunctie kan niet worden gebruikt. Hiervoor is een aanpassing op de kabelboom én een andere lichtschakelaar nodig. Het schakelen van bestaande mistlampen als DRL wordt behandeld in de Howto Inschakelen dagrijverlichting (drl). Indien de dimfunctie van de DRL's niet wenselijk wordt geacht, kan dit topic ook worden gevolgd voor de aansluiting van de primaire signaaldraad.
- Kans op vocht in de behuizing bij koude/vochtige weersomstandigheden. Dit is verklaarbaar omdat de LED's niet zoveel warme produceren als de halogeenlamp waardoor het luchtklimaat in de lamp verandert. Dit heeft echter geen nadelig effect op het licht. Het fenomeen wordt ook toegelicht in deze verklaring van Hella.

Tijdsindicatie: 4 uur (zelf 6 uur bezig geweest ivm onderzoek opties en leercurve bouw auto)

Onderdelen:
- Mistlampen, origineel of after-market
- 4 schroeven, Audi onderdeelnummer N 909 422 01
- 4 klemmen, Audi onderdeelnummer 8D0 807 192
- Grillekappen, Audi onderdeelnummer 8Z0 807 489D 3FZ en 8Z0 807 490D 3FZ
- Dectane DRL type LGX10B

Benodigdheden:
- Torx schroevendraaierset
- Installatiedraad 2 meter
- Kabelbinders
- 3M kit
- Tesa katoentape
- 2 x kabelklemmen of de betere optie met de Innotec Easy Fit Connector

Stap 1: Demontage van motorkap, koplamp en grilledelen
Verwijder de motorkap. Demonteer de rechterkoplamp (van voorzijde auto bezien) door de 2 schroeven bovenop te verwijderen. De connector op de koplamp laat zich niet eenvoudig losmaken, dat heeft mij wat moeite gekost. Steek een platte schroevendraaier in de stekker zodat deze ontgrendeld wordt en trek deze dan los van de unit. Helaas geen fotomateriaal aanwezig.

De grillekapjes worden losgekoppeld door tussen de lamellen door de nokken aan de achterzijde van de grille in te drukken. Gebruik hiervoor een platte schroevendraaier of de vingers indien dun genoeg :-). De schroevendraaier niet tussen grillekapje en bumper gebruiken!!

1. Demontage grillekap.jpg
1. Demontage grillekap.jpg (1.92 MiB) 4077 keer bekeken
Het middenstuk van de grille moet met beleid verwijderd worden. Trek deze aan de bovenkant voorzichtig naar beneden en dan naar voren. Eenmaal aan de bovenzijde los, kan deze geheel naar voren gekanteld en weggenomen worden.

2. Demontage motorkap, grille en koplamp.jpg
2. Demontage motorkap, grille en koplamp.jpg (2.49 MiB) 4077 keer bekeken
Stap 2: Demontage van dashboardpaneel onder stuurhuis
Verwijder eerst de voetsteun door de schroef los te draaien, de steun naar beneden te schuiven en weg te nemen.

Het dashboardpaneel is links en rechts aan de onderkant vastgeschroefd aan de carrosserie. De schroef rechts is direct zichtbaar, maar de schroef links wordt pas zichtbaar door het wegdrukken van de afdekkap. Dat vereist wat kracht, maar vond ik persoonlijk eenvoudiger dan het paneel weg te nemen. Het risico van het vallen van de schroef achter het paneel nam ik op de koop toe.

3. Schroef dashboard links.jpg
3. Schroef dashboard links.jpg (2.31 MiB) 4077 keer bekeken
4. Schroef dashboard rechts.jpg
4. Schroef dashboard rechts.jpg (2.81 MiB) 4077 keer bekeken

Als de schroeven verwijderd zijn, dan kan het paneel aan de bovenkant voorzichtig naar achteren getrokken worden, zodat de nokken uit de klemmen komen. Links van de stuurkolom zijn twee nokken, vlak naast de stuurkolom en onder de lichtschakelaar. Rechts van de stuurkolom is één nok, uiterst rechts.

Stap 3: Verwijderen lichtschakelaar
Volg de instructie uit dit filmpje op YouTube.

Stap 4: Kabelboom maken en aansluiten
De Dectane kit wordt geleverd met een set van 3 losse kabels te weten wit (geschakelde plus), geel (dimdraad) en zwart (massa). Het verdient de aanbeveling om deze kabels met tape als kabelboom op te bouwen, op de foto heb ik deze met zwarte Tesa tape opgebouwd. Fraaier is het gebruik van katoentape zoals dat ook op de fabrieksbekabeling van toepassing is en dan de hele boom in te wikkelen.

5. Kabelboom.jpg
5. Kabelboom.jpg (3.63 MiB) 4077 keer bekeken

Begin met de uiteinden te binden voor de linker mistlamp (vanaf voorzijde auto), zet de kabels op diverse plekken vast en leg deze in de ruimte onder de radiator. Er zitten diverse rubberen flappen in de zwarte bumperstrip waar de kabel achterlangs geleid kan worden. Als de kabels voor de mistlampen naar wens zijn gebundeld, bepaal dan hoe het restant van de kabels het motorcompartiment in zal lopen.

6. Kabelboom links.jpg
6. Kabelboom links.jpg (2.12 MiB) 4077 keer bekeken
7. Kabelboom rechts.jpg
7. Kabelboom rechts.jpg (2.5 MiB) 4077 keer bekeken

De zwarte aardedraad heb ik vastgezet op het bevestigingspunt van het reservoir onder de koplamp.

8. Massa op vloeistofreservoir.jpg
8. Massa op vloeistofreservoir.jpg (726.39 KiB) 4077 keer bekeken

De gele draad is aangesloten op de paars/zwarte signaaldraad (stadslicht) op de stekker van de koplamp.

9. Aftakking stadslicht verbeterd_2.jpg
9. Aftakking stadslicht verbeterd_2.jpg (2.37 MiB) 4077 keer bekeken
9. Aftakking stadslicht verbeterd_3.jpg
9. Aftakking stadslicht verbeterd_3.jpg (2.22 MiB) 4077 keer bekeken
9. Aftakking stadslicht verbeterd_4.jpg
9. Aftakking stadslicht verbeterd_4.jpg (2.79 MiB) 4077 keer bekeken
De witte draad dient op een geschakelde plus aangesloten te worden en de voorkeur geniet om deze af te tappen van de lichtschakelaar. Het eerste deel van de witte draad loopt onder de koplamp door, dan naar boven en langs de kabelboom naar achteren richting het schutbord.

10. Geschakelde plus motorruimte.jpg
10. Geschakelde plus motorruimte.jpg (2.47 MiB) 4077 keer bekeken

Enig struikelblok is het doorvoeren van de kabel door het schutbord langs de bestaande kabelboom. Er bestaat speciaal doorvoergereedschap, maar bij het ontbreken daarvan moet een andere methodiek gebruikt worden.

Met een priem is voorzichtig een gat geprikt onder de kabelboom. De priem is daarvoor ingespoten met WD40 om het doorvoeren eenvoudiger te maken. Eenmaal doorgeprikt is het gat opgerekt met een kruiskop schroevendraaier. Vervolgens is de installatiedraad voorzien van een beetje WD40 en deels doorgevoerd.

11. Doorvoer schutbord motorruimte.jpg
11. Doorvoer schutbord motorruimte.jpg (2.1 MiB) 4077 keer bekeken

Daarna is het dempingsmateriaal rondom de kabelboom aan de interieurzijde opzij gevouwen om toegang te krijgen tot de kabeldoorvoer. De signaaldraad is op de installatiedraad vastgezet en daarna doorgevoerd.

12. Doorvoer geschakelde plus interieur.jpg
12. Doorvoer geschakelde plus interieur.jpg (2.49 MiB) 4077 keer bekeken
13. Doorvoer schutbord achter stuurkolom.jpg
13. Doorvoer schutbord achter stuurkolom.jpg (2.15 MiB) 4077 keer bekeken
14. Geschakelde plus motorruimte doorvoer schutbord.jpg
14. Geschakelde plus motorruimte doorvoer schutbord.jpg (1.36 MiB) 4077 keer bekeken

Nu de signaaldraad is doorgevoerd, kan deze worden aangesloten op de connector van de lichtschakelaar. Zorg ervoor dat de signaaldraad wordt vastgezet langs bestaande kabelboom. Op pin 2 is de geschakelde plus voorzien en betreft de zwart/witte draad. Koppel de witte draad met behulp van de klem vast (dit vreselijke "kotsblokje" later vervangen en gesoldeerd).

15. Aftakking geschakelde plus op lichtschakelaar.jpg
15. Aftakking geschakelde plus op lichtschakelaar.jpg (1.98 MiB) 4077 keer bekeken
Sluit de connector weer aan op de lichtschakelaar, plaats deze terug en draai daarna terug naar de uit (0) stand.

Stap 5: Testen installatie
Nu alles is aangesloten is het raadzaam om de installatie eerst te testen.

Beide DRL's aangesloten, contact aan en zie!

16. Test DRL ongedimd.jpg
16. Test DRL ongedimd.jpg (1.98 MiB) 4077 keer bekeken

Nu de lichtschakelaar op stadslicht en de DRL wordt gedimd:

17. Test gedimd.jpg
17. Test gedimd.jpg (2.51 MiB) 4077 keer bekeken

Werking geverifieerd, we kunnen verder met de inbouw van de mistlampen.

Stap 6: Voorbereiding montage mistlampen
De montageset bestaat uit schroeven en klemmen:

18. Montageset mistlampen.jpg
18. Montageset mistlampen.jpg (2.07 MiB) 4077 keer bekeken

Breng de klemmen aan op de uitsparingen in het bumperchassis:

19. Clips voor mistlampschroeven aangebracht.jpg
19. Clips voor mistlampschroeven aangebracht.jpg (2.01 MiB) 4077 keer bekeken
Stap 7: DRL inbouwen in de mistlampbehuizing
De diameter van de DRL is 90mm en exact hetzelfde als het reflectorhuis van de mistlamp. De reflector zit geborgd met twee klemmen en een stelschroef. Draai de stelschroef helemaal in en maak de reflector los van de klemmen. Gebruik bijv. een brede platte schroevendraaier om de klemmen los te maken. Zodra de klemmen los zijn, kan de stelschroef tot zijn maximum uitgedraaid worden. Borg de schroef aan één zijde en schroef de stelschroef dan los. De reflector kan uitgenomen worden. Helaas is van deze handeling geen beeldmateriaal beschikbaar.

Plaats de DRL in de mistlampbehuizing en zet deze met kabelbinders vast op de klemmen van de behuizing. Breng tevens alvast wat kit aan voor de definitieve borging:

20. DRL in mistlampbehuizing.jpg
20. DRL in mistlampbehuizing.jpg (2.6 MiB) 4077 keer bekeken
Sluit de kabels aan, plaats de mistlampen met DRL in de bumper (let goed op de nok die in de bumper valt!) en schroef ze helemaal vast. Zet contact en stadslichten aan en controleer of het kruis van de DRL's waterpas staat. Indien niet helemaal waterpas, draai dan voorzichtig aan de DRL behuizing totdat het goed staat. Zet contact uit en laat het geheel drogen.
21. Test gemonteerd gedimd.jpg
21. Test gemonteerd gedimd.jpg (2.44 MiB) 4077 keer bekeken
22. Test gemonteerd ongedimd.jpg
22. Test gemonteerd ongedimd.jpg (2.26 MiB) 4077 keer bekeken
Stap 8: De afronding
Terwijl de DRL's drogen in de behuizing, kunnen de losse delen weer teruggezet worden:

- Breng dempingsmateriaal weer in positie rondom kabeldoorvoer
- Zet dashboardpaneel (let goed op de witte nok links achterin!) weer vast met 2 schroeven
- Monteer voetsteun met 1 schroef
- Sluit stekker aan op koplamp en zet deze weer vast met 2 schroeven
- Controleer kabelboom achter bumperchassis, borg deze waar nodig, en zet rooster terug
- Plaats mistlamp grillekappen
- Motorkap

Stap 9: Check, re-check, final-check!
Nu alle componenten zijn vastgezet en de auto weer rijklaar is, nog een laatste controle om vast te stellen of alles in orde is:

DRL ingeschakeld met stads-, dim- en achterlichten uitgeschakeld:

23. DRL definitief ongedimd.jpg
23. DRL definitief ongedimd.jpg (2.36 MiB) 4077 keer bekeken
DRL gedimd met stads-, dim- en achterlichten ingeschakeld:

24. DRL definitief gedimd.jpg
24. DRL definitief gedimd.jpg (2.17 MiB) 4077 keer bekeken
Veel plezier!

En mochten er vragen en/of opmerkingen zijn na het lezen van deze Howto, dan graag een PB. Dan houden we de Howto zuiver en kan ik deze aanvullen/bijwerken daar waar nodig.

Modificatie I - Condens in de lampen opgelost
Naar aanleiding van veel vocht / water in de lampen:

1) Alle aan- -en afvoerpunten dichtgekit

2) Behuizing en DRL lamp goed verwarmd met föhn, daarna in elkaar gezet en direct rondom volledig afgekit met zwarte siliconenkit. Warme lucht koelt af, krimpt en trekt dan het geheel vacuüm. Daarna geen last meer gehad van vocht!

26. Behuizing gekit_1.jpg
26. Behuizing gekit_1.jpg (3.3 MiB) 4076 keer bekeken
27. Behuizing gekit_2.jpg
27. Behuizing gekit_2.jpg (2.68 MiB) 4076 keer bekeken

Modificatie II - Kabelboom volledig ingewikkeld met katoentape
Alhoewel de kabelboom uit het zicht ligt vond ik het vanuit esthetische overwegingen zaak om deze met katoentape in te wikkelen.
Klusje van niet meer dan 30 minuten en het ziet er direct een stuk beter uit:
5. Kabelboom verbeterd_3.jpg
5. Kabelboom verbeterd_3.jpg (2.38 MiB) 4077 keer bekeken
5. Kabelboom verbeterd_4.jpg
5. Kabelboom verbeterd_4.jpg (5.61 MiB) 4077 keer bekeken
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

31 dec 2013, 07:38 0 x

Mooi verslag !!!
dropje
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 okt 2013, 20:13

31 dec 2013, 09:43 0 x

al met al nog een flinke klus. In de lijst met onderdelen schrijf je o.a.: Mistlampen, origineel of after-market.
Mijn dropje heeft al mistlampen. Deze units zou ik dus kunnen gebruiken? passen daar LED lampen in?
Gebruikersavatar
boumy
Berichten: 56
Lid geworden op: 16 jan 2010, 19:22

31 dec 2013, 15:11 0 x

Mooie uitgebreide omschrijving heb je ervan gemaakt. Resultaat ziet er prachtig uit!
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

31 dec 2013, 18:03 0 x

[quote="dropje"]al met al nog een flinke klus. In de lijst met onderdelen schrijf je o.a.: Mistlampen, origineel of after-market.
Mijn dropje heeft al mistlampen. Deze units zou ik dus kunnen gebruiken? passen daar LED lampen in?[/quote]

Ja ,er kunnen H7 led lampen in met lens .
Ik heb ze er ook in zitten en het bekende draadje door gelust als drl verlichting.
En heb nog een set liggen van deze lampen ,die wilde ik als koplampen maar dat gaat niet vanwege slecht beeld .

Afbeelding
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

22 feb 2014, 16:16 0 x

Is dit een duitse of een hollandse eis ?
Bij mijn A2 gaan de drl,s uit wanneer ik het licht aan zet ,is volgens mijn goed.
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

22 feb 2014, 22:05 0 x

Oke duidelijk ,het zit dus goed ;)
HansJan ,je moet je iets veranderen lees ik net .
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

22 feb 2014, 22:59 0 x

Volgens mij had ik dit ook al eens aangekaart. ;)
Mijn drl's gaan uit wanneer de stadslampen aan gaan en uiteraard blijven ze uit als ik de dimlampen ook aan zet.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 feb 2014, 12:18 0 x

Allemaal bedankt voor de informatie, tips en aanvullingen. Ik had de Howto echter graag 'schoon' gehouden en alle relevante informatie, zoals verzocht, via een PB te verwerken. Helaas lukt dat nu niet meer met tot gevolg dat de informatie in de Howto vertroebelt.

Ik ben op dit moment bezig de opmerkingen rondom regelgeving te beoordelen en kom daar in mijn initiele Howto op terug.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
wouterduijndam
Berichten: 264
Lid geworden op: 01 jul 2012, 23:13
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 dec 2014, 14:39 0 x

Hans-Jan, schitterende en duidelijke how-to.
Het enige waar ik echt een opmerking over wil geven is de blauwe skotch blokjes welke hier gebruikt worden.
Onder auto monteurs is bekend dat deze na verloop van tijd slecht contact gaan maken en voor storingen gaan zorgen. In de volksmond noemt men deze dingen ook wel "Kots" blokjes.

Ik had graag gezien dat er gesoldeerd werd, veel mooiere en professionelere afwerking.
Plaats reactie