HowTo: Vervangen kachelventilator en weerstand

Howto's en handleidingen
Gebruikersavatar
CDJ
Berichten: 10
Lid geworden op: 16 jun 2017, 22:23

30 dec 2017, 18:12 0 x

Mag ik even dit oude, maar voor mij relevante topic naar boven halen?

Ik kreeg gisteren hetzelfde euvel met mijn A2 (1.2 tdi). Geen lucht uit de roosters en met de vorst van gisteren, was dat geen doen. Vandaag de ventilator eruit gehaald. Het vreemde is: ik meet spanning op de stekker van de ventilator: 10 - 12 Volt afhankelijk van hoe hoog ik het blazen zet. Sluit ik de ventilator rechtstreeks aan op de accu van de auto, waar ik overigens ook iets van 12V meet, dan begint de ventilator meteen vollop te draaien. Ventilator lijkt dus niet kapot en blijkbaar krijgt de ventilator ook spanning op de stekker. Maar ventilator op de stekker aangesloten en dan draaien, dat doet ie dus niet.

Waar kan ik het verder in zoeken?

groet, Coen

Edit: oorzaak gevonden. Het was toch de ventilator die net te zwaar liep. Nu provisorisch gefixt met wat olie op strategische plekken zodat ie net wat makkelijker aanloopt.
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 dec 2017, 14:29 0 x

Gefeliciteerd. Ventilatoren hebben vaak een sterkere opstartstroom nodig, zeker als ze wat ouder/vies worden of de smering wegvloeit. Het zou kunnen dat de accu dit wel kon leveren, maar de stekker in de auto zelf niet. Je zou dit kunnen testen door de ventilator een "opstart" tikje te geven en te kijken of hij dan blijft draaien.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 mar 2022, 23:00 6 x

Ik heb me er vandaag bij de sleutelmeeting ook aan gewaagd om de kachelmotor te demonteren. Afgelopen periode had ik wat last van bijgeluiden die ook weer spontaan verdwenen waren, dus het leek me de moeite waard om er eens een blik op te werpen én bovendien kennis op te doen van deze ogenschijnlijk lastige klus.

Slotconclusie: ja, het is een pittige klus. Maar als je eenmaal weet hoe het zit valt het ook wel weer mee.

Hier wat tips, helaas wegens tijdsdruk niet voldoende beeldmateriaal tussendoor geschoten. Hoop dat dit alsnog van pas komt!

1. De torx schroeven maatje 15 zijn ook met een 6-kant dop 5.5 te lossen. Deze kwam in mijn geval goed van pas om de befaamde schroef rechtsboven los te draaien.

Kachelmotor_1.jpg
Kachelmotor_1.jpg (425.95 KiB) 1383 keer bekeken

2. De lengte van het verlengstuk is van belang, is deze te lang en je draait de schroef los, dan kan je met de ratel tegen het dashboard klem komen te zitten. Zie hem dan maar eens los te krijgen of te bedienen ... In mijn geval had ik een kleine ratel met verlengstuk van 80mm, exact genoeg voor de schacht in het frame van het dashboard.

Kachelmotor_2.jpg
Kachelmotor_2.jpg (370.57 KiB) 1383 keer bekeken

3. De schroef hoeft er niet helemaal uit! Dit maakt het een stuk eenvoudiger om de behuizing weer terug te plaatsen en de schroef weer vast te zetten. Daar de schroeven niet magnetisch zijn wordt het anders een grote uitdaging om deze op de dop of torx bit te houden en terug te plaatsen in het gat.

4. De connector op de behuizing zit relatief strak. De connector heeft twee nokjes die geheel ingedrukt moeten worden zodat je deze eruit kunt schuiven. Het heeft dus wat geduld en beleid nodig.

Kachelmotor_4.jpg
Kachelmotor_4.jpg (408.17 KiB) 1383 keer bekeken

5. Als je de motor wilt reinigen, dan kan je deze uit de behuizing nemen door de rubberen nokken aan de buitenkant in te drukken. De motor valt er dan vanzelf uit. De connector van de motor is geklemd in de behuizing. Met een kleine Philips schroevendraaier kan je de nokken aan de zijkant van de connector opzij duwen waardoor je deze eruit kunt trekken. Ook hier is geduld en beleid nodig. Om bij de connector te komen moet je eerst de aders uit de klem duwen zodat je meer ruimte krijgt. Zie in groen omcirkeld.

Kachelmotor_3.jpg
Kachelmotor_3.jpg (534.01 KiB) 1383 keer bekeken
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

07 feb 2024, 10:34 0 x

chipsoer schreef:
26 nov 2015, 13:41
Ik heb vandaag de kachelventilator en weerstand gelijktijdig vervangen. De ventilator is 6 jaar geleden ook al eens vervangen, maar blies niet meer op volle toeren.

Om e.e.a uit te sluiten, alles vervangen. Zoals jullie kunnen zien op de foto's zijn de originele parts van Hella, de VAG merktekens zijn er vanaf gekrast. Voor links sturende A2 rijders met airco zijn het de volgende partsnrs Hella 8EW 009 157-111 voor de ventilator en Hella 5HL 351 321-281 voor de weerstand.

Let op waar je de ventilator koopt, er zit HEEEL veel prijsverschil in. Heb er €77,50 (DL) voor betaald. Weerstand kost bijna overal tussen €45,00-€55,00.

Nuttige (de)montage tips tref je bij A2-freun.de en verderop in dit topic.

Referentietopic inzake de kachelweerstand.


Afbeelding


Afbeelding
Ter info de actuele stand 2-2024: de Hella uitvoering schijnt bij geen van de auto onderdelenleveranciers nog nieuw leverbaar te zijn...
Ik ga zoeken naar een ander merk, Febi-Bilstein wellicht, ik hou jullie op de hoogte.
Misano rode CS FSI, (dood) panoramadak, orig. mistlampen, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, dubbele bodem in kofferbak, 16" velgen, facelift serviceklep
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 feb 2024, 10:46 0 x

Leverancier via Amazon.de zegt 15 op voorraad - https://www.amazon.de/-/en/5HL-351-321- ... C57&sr=8-1

en anders met Mahle ipv Hella erop: https://www.amazon.de/-/en/MAHLE-Blower ... 8VDT&psc=1

maar allebei Behr Premium Line...

En wat vager (geen Behr te zien)
https://www.amazon.de/-/en/0917167/dp/B ... C61&sr=8-2
https://www.amazon.de/-/en/Elparts-7561 ... C58&sr=8-6

Winparts is voordeliger en heeft 'm op voorraad zeggen ze: https://www.winparts.nl/koelsysteem-ver ... DIQAvD_BwE
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

07 feb 2024, 11:35 0 x

Sorry voor de onduidelijkheid Peter: ik bedoelde van beide (ventilator en weerstand) eigenlijk vooral de ventilator die niet meer van Hella leverbaar is.

Winparts (mijn favoriete leverancier) heeft helaas alleen nog een kachelventilator van Hella voor een rechtsgestuurde auto, maar ja, daar hebben we hier niet veel aan. Goede tip was het dus om daar op te letten.
Misano rode CS FSI, (dood) panoramadak, orig. mistlampen, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, dubbele bodem in kofferbak, 16" velgen, facelift serviceklep
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 feb 2024, 11:50 1 x

Ook voor de ventilator kan ik amazon.de (of onderdelenlijn als het geen nieuwe hoeft te zijn) adviseren: https://www.amazon.de/-/en/MAHLE-BEHR-P ... C56&sr=8-2

Behr maakt die spullen en Audi (en Hella en Mahle) zetten hun logo op. Zie foto met Audi, VW, Skoda en Seat logo's, onderdeelnummer 6Q1 819 015 G en "BEHR - Made in Brazil"...
unnamed.jpg
unnamed.jpg (125.78 KiB) 414 keer bekeken
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 feb 2024, 12:20 0 x

Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

08 feb 2024, 13:25 0 x

Verdomd! Goeie vondst!
Helaas heb ik gister al van een ander merk de ventilator en weerstand besteld.. ik wil tenslotte graag snel een normaal werkende clima hebben.

Maar zeer bedankt voor het meekijken/denken! 👍
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 feb 2024, 23:35 0 x

Tip van @koop9:

Bij AUTODOC een goedkoper alternatief! De Thermotec DDS003TT.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Plaats reactie