HowTo: Vervangen kachelventilator en weerstand

Howto's en handleidingen
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

11 jun 2016, 01:28 0 x

Dat laatste dacht ik ook even @AudiFanSedert1971 , maar hij heeft het over dat er bijna geen lucht uit komt en dat heeft niets met de afvulling te maken.

Het kunnen een aantal dingen zijn:
1: Interieurfilter volledig verstopt (@Ron47) Oplossing deze vernieuwen
2: De regelkleppen staan niet goed (@AudiFan Sedert1971) Mogelijke oplossing opnieuw kalibreren (nulstand zetten)
3: De ventilator draai zwaar of de schoepen zijn erg vies. Oplossing vervangen.
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

11 jun 2016, 08:03 0 x

Als de temp niet daalt zou airco ook niet kunnen werken
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
René
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jun 2016, 21:39

27 jun 2016, 19:36 0 x

Bedankt jongens.
het zit zo , ik ben begonnen met het kastje eruit te slopen, om gewoon eerst eens te kijken?
De fan hoor je volgas brullen maar er kom nergens lucht uit alle filters zijn vervangen, dus wat ik denk is dat er een klep dicht staat.
maar waar begin je aan ? En hoe ga ik dat testen ????
Gebruikersavatar
luukske
Berichten: 1336
Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
Locatie: Tilburg
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

27 jun 2016, 20:19 0 x

Blaast hij ook niet door het gat van je luchtfilter nu die los ligt?
René
Berichten: 7
Lid geworden op: 09 jun 2016, 21:39

29 jun 2016, 20:45 0 x

Nee daar blaast hij ook niet, maar je hoort h,m wel brullen?,
Ik denk dat er toch ergens een klep dicht staat 
maar ja hoe kom ik daar achter.
kijk dit is wat hij uit leest ?
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

29 jun 2016, 22:34 0 x

Je vraagt aan ons of je 'm hoort brullen?
Dat weet jij zelf het beste lijkt mij B)

Als ik jou plaatjes afleest zit het in de bedrading, maar je zegt ook dat je de fan hoort brullen.
Je geeft ook aan dat er geen lucht uit de opening van de fan komt, dus blijkbaar zitten de schoepen niet vast aan de as?
Hier heb ik nog nooit van gehoord.

Bij wie heb je de auto uitgelezen? Kun je geen output test doen? Dan worden alle kleppen één voor één aangestuurd. Doe daarna de kalibratie van de kleppen.

Zoek anders iemand die dit voor je kan doen.
Matthijs
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 jul 2016, 12:30

19 jul 2016, 20:15 0 x

Na me hebben in te lezen heb ik vandaag de weerstand vervangen. Deze nieuwe er ingezet + de ventilator terug geplaatst (deze eerst rechtstreeks aangesloten op de accu om te kijken of hij nog deed draaien) . Maar nu blaast hij nog steeds geen lucht. De streepjes springen naar max en vallen dan weer terug. Dan springt hij naar 1 direct daarna weer na nul en zo +/- 10x tot hij weer naar max gaat en weer naar 0... Iemand nog een idee wat het nog kan zijn?
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

21 jul 2016, 03:26 0 x

Gefeliciteerd dat deze lastige klus is gelukt. Heb je eerst gedaan wat ik heb voorgesteld?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 jul 2016, 16:26 0 x

René schreef:
09 jun 2016, 21:58
Ik heb pas een a2 1.4 gekocht , mijn vraag is waarom blaast de kachel maar weinig lucht ? Ik kan hem wel helemaal volgas zetten (clima)
Matthijs schreef:
19 jul 2016, 20:15
Na me hebben in te lezen heb ik vandaag de weerstand vervangen. Deze nieuwe er ingezet + de ventilator terug geplaatst (deze eerst rechtstreeks aangesloten op de accu om te kijken of hij nog deed draaien) . Maar nu blaast hij nog steeds geen lucht. De streepjes springen naar max en vallen dan weer terug. Dan springt hij naar 1 direct daarna weer na nul en zo +/- 10x tot hij weer naar max gaat en weer naar 0... Iemand nog een idee wat het nog kan zijn?
Dit topic begint wel wat rommelig te worden. Maar de systematiek is hetzelfde. In het werkplaatshandboek zie je dat de ventilator direct aan het interieurfilter is gekoppeld.
Haal je interieurfilter eruit (1 minuut werk) en dan zou je een luchtstroom moeten voelen. Als het daar niet waait, zal het verderop in het systeem, waar kleppen de luchtstroom verdelen over de uitstroomopeningen, ook niet waaien.
De recirculatie-functie gebruikt twee kleppen: één voor lucht van buiten en één voor lucht uit het interieur. Als die allebei gesloten zijn, zal er weinig lucht worden verplaatst. Heb je die knop getest?

Pas als het wel waait met het filter eruit, zoek je verder.
De drie overige kleppen kun je testen door goed te luisteren (met ventilator op 0) terwijl je de schakelaars bedient.
Als je niets hoort, zouden de stelmotoren defect kunnen zijn, maar het is niet logisch dat drie stelmotoren op hetzelfde moment besluiten ermee op te houden.
Dat wijst in de richting van de besturing van de stelmotoren (het bedienpaneel); mogelijk geeft het bedienpaneel geen opdracht een of meer kleppen te openen. Als je ergens een goed bedienpaneel kunt lenen, kun je dat uitsluiten en zul je met de stelmotoren aan de gang moeten.

Succes!
A2 1.4 AUA 2001 - OSS, leer, stoelverw, RNS-E nav, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, koplampspr, DRL, 6 airbags
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, RNS-E nav, 5x2-sp 18", afn.trekhaak
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
luukske
Berichten: 1336
Lid geworden op: 06 jun 2012, 02:21
Locatie: Tilburg
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

22 jul 2016, 10:53 0 x

Maar met uitlezen zal hij echt wel wat aangeven als er een klep niet open gaat of niet beweegt, dat dan weer wel.
Plaats reactie