Mijn koelvloeistoftemperatuurmeter was nutteloos: meestal bleef hij op 60, soms steeg hij wel eens naar 85 om snel daarna weer uit te vallen. Defecte G2 sensor dus.
Via mijn OBD-dongle en Torque op de smartphone wist ik dat er met de motortemperatuur niets mis was: de G62 gaf na enige opwarmtijd altijd iets rond de 80 graden aan.
Beide sensoren G2 en G62 zitten in één behuizing met 4 aansluitingen.
Een nieuwe sensor kost weinig, maar het vervangen van de sensor (en kennelijk vooral bij de ATL-motor) is een uitdaging: hij is onzichtbaar, onbereikbaar, moet "op de tast" worden vervangen en de clips en O-ringen springen weg en zijn daarna onvindbaar...
Maar het moest er toch een keer van komen, dus vandaag maar eens op zoek gegaan naar de sensor met het fototoestel bij de hand. Op onderstaande foto kijk je tegen de linkerzijkant van het motorblok.
De gele pijl wijst op een 10mm moertje dat een steunplaatje voor bekabeling op zijn plaats houdt. Door bedrading te volgen, kwam ik op het idee dat de sensor achter dat plaatje zit. Na verwijderen van het plaatje krijg je onderstaand uitzicht (flink ingezoomd).
En daar zit ie...
De clip gaat er van onderen (lastig) uit: er zit een slangklem in de weg. Als ie er uit is, kun je de sensor eruit trekken en dan stroomt er wat koelvoeistof uit. Snel de nieuwe erin. Van tevoren de O-ring beetje smeren met bijv. afwasmiddel, dan glijdt de nieuwe sensor er gemakkelijk in. Het koelvloeistofverlies blijft zo beperkt tot een halve liter.
Dan de connector van de oude sensor aansluiten op de nieuwe sensor.
Nu moet de clip er weer van onderen ingeschoven worden om de sensor op zijn plaats te houden. Dat is nog veeeeeeel lastiger dan de clip eruit halen. De sensor heeft de neiging wat scheef te gaan zitten door de kabel die eraan trekt. De clip heeft de neiging weg te springen als ie niet goed zit. Om de clip in de buurt te houden, heb ik daaraan een draadje gemaakt (op de foto zie je dat nog hangen) en zo zat de clip aan mijn pink vast.
Na het nodige geklooi, dacht Ik dat de clip er goed in zat, vulde de koelvloeistof aan, maakte een proefritje en zag de meter op het instrumentenpaneel correct oplopen naar 90 en daar blijven staan. Gelukt!
Maar op mijn telefoon zag ik de temperatuur verder oplopen tot 100 graden, mijn zijruitje begon wat te beslaan en er kwam wat stoom onder de motorkap vandaan... Snel terug naar huis. Motorkap eraf: het koelsysteem blijkt half leeg, vloeistof lekt uit de sensor opening...
Nieuw rondje klooien met de clip. Eerst de motor beetje laten afkoelen en dan met de linkerhand de sensor recht in het gat gedrukt en met de rechterhand de clip van onderen in de sleuf wurmen. Daarbij vooral opletten, dat de onzichtbare kant van de clip ook goed in de sleuf valt.
Nieuwe koelvloeistof gehaald en 2,5 liter bijgevuld terwijl de motor stationair liep. Nu verliep de proefrit geheel volgens plan: de meter op 90 graden en de werkelijke temperatuur niet hoger dan 80 graden. En geen stoom van onder de motorkap...
Temperatuur sensor (G62 en G2) vervangen bij ATL-motor
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2615
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
A2 1.4 AUA 2001 - OSS, leer, stoelverw, RNS-E nav, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, koplampspr, DRL, 6 airbags, cc
A2 1.2TDI 2002 - cc
A2 1.2TDI 2001 - cc, trekhaak
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhaak
BMW i3 42kWh 2019 - full options
A2 1.2TDI 2002 - cc
A2 1.2TDI 2001 - cc, trekhaak
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, trekhaak
BMW i3 42kWh 2019 - full options
- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Mooie how to.
Sensor zit op dezelfde plaats als bij een AMF. Daar was toch al een How to van?
O-ring altijd insmeren met wat afwasmiddel. Deze is zeer kwetsbaar heb ik afgelopen vakantie in België ontdekt. Er sijpelde koelvloeistof langs de o-ring.
Edit: heel het forum doorgespit, maar geen how to kunnen vinden.
Sensor zit op dezelfde plaats als bij een AMF. Daar was toch al een How to van?
O-ring altijd insmeren met wat afwasmiddel. Deze is zeer kwetsbaar heb ik afgelopen vakantie in België ontdekt. Er sijpelde koelvloeistof langs de o-ring.
Edit: heel het forum doorgespit, maar geen how to kunnen vinden.
- BlauweA2
- Berichten: 342
- Lid geworden op: 29 jul 2017, 07:47
- Locatie: Leudal
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Mijn temperatuurmeter geeft de temperatuur dan wel, dan niet aan. Ik wil dus de G2/G62 sensor vervangen.
Nu lees ik links en rechts dat je bij de sensor soms (afhankelijk van het type motor) wat moeilijk bij kan. Toch overweeg ik het zelf te proberen.
Twee vraagjes:
- Waar kan ik deze het beste kopen?
- Heeft iemand deze al eens in een BBY 1.4 benzine motor vervangen?
Bij voorbaat dank voor jullie tips!
Nu lees ik links en rechts dat je bij de sensor soms (afhankelijk van het type motor) wat moeilijk bij kan. Toch overweeg ik het zelf te proberen.
Twee vraagjes:
- Waar kan ik deze het beste kopen?
- Heeft iemand deze al eens in een BBY 1.4 benzine motor vervangen?
Bij voorbaat dank voor jullie tips!
For those with an eye for the finer detail, I salute you.
- Spinazie
- Forum beheerder
- Berichten: 985
- Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
- Locatie: Nijmegen
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Het is wat gerommel, en typisch zo'n klusje wat je de tweede keer in de helft van de tijd kan doen. Ik heb hem alleen in onze diesel vervangen, maar benzine lijkt alleen maar makkelijker te zijn, zie bijlage voor instructies.
Temperatuursensor is voor heel veel wagens hetzelfde, en de locale Brezan heeft deze standaard liggen. Koelvloeistof kun je daar ook halen, maar ook bijvoorbeeld bij de action
Temperatuursensor is voor heel veel wagens hetzelfde, en de locale Brezan heeft deze standaard liggen. Koelvloeistof kun je daar ook halen, maar ook bijvoorbeeld bij de action
- Bijlagen
-
- temp sensor.pdf
- (178.43 KiB) 391 keer gedownload
-
- howto temp sensor.pdf
- (414.6 KiB) 391 keer gedownload
- Spits
- Berichten: 707
- Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
- Locatie: Rotterdam
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Hier ook de sensor vervangen.........Maar het mocht niet baten.
Het is vorige week begonnen met het vervangen van de thermostaat.
Na vervanging van de thermostaat kwam de temperatuur goed opgang, voor ongeveer 3 dagen.
Daarna temp laag, dus dan maar ook de sensor vervangen.
Na vervanging van deze bleef de temp koel. Toch die nieuwe thermostaat naar de ratskidee dacht ik.
Het mooie is dat ik daar gisteren met Luuk (Luukse, Luuske, Luuskse, eh, weet niet precies) op West Chapter Alu & Koffie over sprak.
Hij vroeg of ik de thermostaat wel had vastgeklikt op de kunststof pennetjes van de wateraansluiting/deksel..... Eh, que pennetjes?
Op onderzoek uit dus.
Blijkt dat ik dus de pennetjes helemaal niet heb zien zitten, sterker nog; 1 was er afgebroken, en dat afgebroken stukje is tussen de thermostaat gekomen, die zo dus weer open bleef staan, mea culpa.
Ondertussen weer een nieuwe thermostaat verder, welke gefixeerd is op een alternatieve manier (google is my friend ), en 2,5 liter koelvloeistof zou het nou goed moeten zijn.
@luukske (ah, dat is het) Thanx voor de info!
Vervolgens trek ik aan de olie pijlstok, maak 'm schoon, duw 'm terug, hoor een knak, trek 'm weer terug; kijk er beteuterd bij en slaak een vloek.
Da's weer voor een ander topic, maar je snapt 'm denk ik wel.
Het is vorige week begonnen met het vervangen van de thermostaat.
Na vervanging van de thermostaat kwam de temperatuur goed opgang, voor ongeveer 3 dagen.
Daarna temp laag, dus dan maar ook de sensor vervangen.
Na vervanging van deze bleef de temp koel. Toch die nieuwe thermostaat naar de ratskidee dacht ik.
Het mooie is dat ik daar gisteren met Luuk (Luukse, Luuske, Luuskse, eh, weet niet precies) op West Chapter Alu & Koffie over sprak.
Hij vroeg of ik de thermostaat wel had vastgeklikt op de kunststof pennetjes van de wateraansluiting/deksel..... Eh, que pennetjes?
Op onderzoek uit dus.
Blijkt dat ik dus de pennetjes helemaal niet heb zien zitten, sterker nog; 1 was er afgebroken, en dat afgebroken stukje is tussen de thermostaat gekomen, die zo dus weer open bleef staan, mea culpa.
Ondertussen weer een nieuwe thermostaat verder, welke gefixeerd is op een alternatieve manier (google is my friend ), en 2,5 liter koelvloeistof zou het nou goed moeten zijn.
@luukske (ah, dat is het) Thanx voor de info!
Vervolgens trek ik aan de olie pijlstok, maak 'm schoon, duw 'm terug, hoor een knak, trek 'm weer terug; kijk er beteuterd bij en slaak een vloek.
Da's weer voor een ander topic, maar je snapt 'm denk ik wel.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
- MarcoB
- Audi A2 clublid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 06 jul 2023, 13:03
- Locatie: Hoogeveen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Nog bedankt voor deze goede uitleg!
Ik had een probleem met mijn temperatuur sensor, die viel af en toe weg. Tot ik naar de sleutel meeting wou dit weekend, toen deed de meter het maar af en toe.
Nooit oververhit en als hij het deed dan leek het prima in orde.
Vandaag de sensor vervangen en de meter functioneert weer zoals het hoort
Wel had ik betere voorbereiding moeten treffen voor de koelvloeistof die er uit kwam zetten.
Dat is een tip voor de volgende en een goede les voor mijzelf
Ik had een probleem met mijn temperatuur sensor, die viel af en toe weg. Tot ik naar de sleutel meeting wou dit weekend, toen deed de meter het maar af en toe.
Nooit oververhit en als hij het deed dan leek het prima in orde.
Vandaag de sensor vervangen en de meter functioneert weer zoals het hoort
Wel had ik betere voorbereiding moeten treffen voor de koelvloeistof die er uit kwam zetten.
Dat is een tip voor de volgende en een goede les voor mijzelf
- marcoa2
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 03 nov 2024, 01:42
- Locatie: Gorinchem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
ik neem aan dat deze sensor bij een bby motortype op dezelfde plek zit ongeveer ? en dat touwtje om borgclip redelijk geniaal . heb het wel meer bij de hand bij een klus van ongeveer 10 minuten en alsnog 2 uur duurd wegens zoeken naar net dat ene moertje of clipje of boutje