Vandaag eindelijk de lang uitgestelde reparatie van de deurvanger uitgevoerd. Als je het klusje vaker hebt gedaan dan kan het wellicht in 20 minuten, ik ben er een uurtje mee zoet geweest.
Wat ik in onze HowTo mis is een lijst met noodzakelijk gereedschap. Ik heb ook gebruik gemaakt van de Wiki van onze Duitse vrinden. Primair: voer deze reparatie alleen uit op een degelijke werkbank met bankschroef, zonder is het geen beginnen aan. Ook is een goede drevelset/splitpendrijverset onmisbaar zodat je de pennen op een verantwoorde manier uit de sparingen kunt slaan. Met name die van de veer is spannend omdat je wil voorkomen dat die los schiet.
Ook vooraf even goed kijken hoe de geleider tussen de rollen zat is ook geen overbodige luxe. Bovendien moet je hem in de uiterste stand terug monteren, anders wordt het plaatsen van de deurvanger aan het portier en chassis een uitdaging.
Dan de maximale uitslag van de deurvanger. Die is redelijk groot, hierdoor ontstaat het probleem dat de deurvanger teveel druk uitoefent op de scharnieren en daardoor de scheuren kunnen ontstaan.
Na een tip van een bestuurslid van de Algemene Audi Club, die tevens schadehersteller is, heb ik de door hem geadviseerde modificatie aangebracht. Dit zijn twee zelfborgende M12 moeren die op en onder het uiteinde van de geleider worden geplaatst en met tyraps worden geborgd.
De uitslag van het portier wordt zo iets beperkt zonder dat het instappen wordt bemoeilijkt. De zelfborgende kunststof ringen aan de binnenkant van de moer zorgen voor extra demping wanneer de deurvanger op de uiterste stand staat.
Modificatie en reparatie zeer geslaagd!
Reparatie deurvanger
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6322
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Seven
- Audi A2 clublid
- Berichten: 144
- Lid geworden op: 26 feb 2013, 14:30
- Locatie: Nijmegen
- Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)
Mooie modificatie! Ik moet ook nog aan de bak!
De maat van de moer lijkt me aan de grote kant, bedoel je misschien M10?
En kan je niet beter de kunstof ring aan de binnenkant zetten, dan dempt hij nog beter?
De maat van de moer lijkt me aan de grote kant, bedoel je misschien M10?
En kan je niet beter de kunstof ring aan de binnenkant zetten, dan dempt hij nog beter?
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6322
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Goed gezien @Seven. Het is sleutel 19, maat M12.
De kunststof ring zit vast in de moer, die kan je er niet uithalen en dempt zo prima.
De kunststof ring zit vast in de moer, die kan je er niet uithalen en dempt zo prima.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- jorge
- Audi A2 clublid
- Berichten: 22
- Lid geworden op: 01 sep 2024, 15:14
- Locatie: Utrecht
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Na bijna 25 jaar is bij mij dan ook de knak te horen.
Nu zag ik dit onderdeel bij autodoc, naar mijn idee is dat een juist onderdeel. Kan iemand dat bevestigen?
https://m.autodoc.nl/metzger/16178646
Kan het kloppen dat dit onderdeel inmiddels dus wel weer meer te verkrijgen is? Ik lees over problemen hieromtrent in reacties van jaren geleden.
Ik ben wel een voorstander van een geheel vervangend onderdeel en dan kan ik het oude onderdeel wel op termijn herstellen.
Nu zag ik dit onderdeel bij autodoc, naar mijn idee is dat een juist onderdeel. Kan iemand dat bevestigen?
https://m.autodoc.nl/metzger/16178646
Kan het kloppen dat dit onderdeel inmiddels dus wel weer meer te verkrijgen is? Ik lees over problemen hieromtrent in reacties van jaren geleden.
Ik ben wel een voorstander van een geheel vervangend onderdeel en dan kan ik het oude onderdeel wel op termijn herstellen.
Audi A2 1.4 benzine 2001 05-GS-LL Orgineel NL | KM 353.000 | Clima | Elect. Ramen | Spacebox | Multibox | Vies interieur is geen interieur
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ja dat klopt het zijn vervangende passende maar niet originele exemplaren.
Maar over de kwaliteit zou anderen na installatie hun ervaringen kunnen delen op dit forum ?
De originele nooit weggooien een knakkende is nog te redden , dus dus zelf tzt reviseren met duitse revisie set .
Succes
Maar over de kwaliteit zou anderen na installatie hun ervaringen kunnen delen op dit forum ?
De originele nooit weggooien een knakkende is nog te redden , dus dus zelf tzt reviseren met duitse revisie set .
Succes
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
518.100.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 292.625.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 300.650 km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 292.625.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 300.650 km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
- Peter_Maathuis
- Moderator
- Berichten: 2669
- Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
- Locatie: Valkenswaard
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik heb er 5 liggen (originele, gebruikte) en die hebben allemaal het nummer 8Z0 837 249. Dat staat als OEM-nummer bij de Metzger-aanbieding, dus ik zou denken dat je ze (weer of nog) nieuw kunt kopen.
Het scharnierpunt aan het uiteinde (zit in het rubber op de deurpost en is op de foto boven aan deze pagina niet zichtbaar) is iets anders: origineel zijn er twee ronde gaten naast elkaar (in de vorm van een open 8) en in de tweede zit een dikke verende ring die speling op de scharnierpen tot op zekere hoogte kan opheffen.
Het scharnierpunt aan het uiteinde (zit in het rubber op de deurpost en is op de foto boven aan deze pagina niet zichtbaar) is iets anders: origineel zijn er twee ronde gaten naast elkaar (in de vorm van een open 8) en in de tweede zit een dikke verende ring die speling op de scharnierpen tot op zekere hoogte kan opheffen.
- Airspeed
- Berichten: 468
- Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
- Locatie: Veenendaal
- Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)
Nog niet eerder meegemaakt, maar recent begaven de originele nieten het in mijn deurdranger!
Dat geeft nog een iets onheilspellender geluid bij openen en sluiten kan ik je vertellen!
Dat geeft nog een iets onheilspellender geluid bij openen en sluiten kan ik je vertellen!
- Bijlagen
-
- IMG_1280.jpeg (3.42 MiB) 707 keer bekeken
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6322
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
De Metzger variant is een stuk minder qua kwaliteit. Beter origineel herstellen middels kit via A2Freun.de of trachten via Audi Dld/Tradition nieuwe te bemachtigen.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16