HowTo: Schokdempers en/of veren vervangen V/A

Howto's en handleidingen
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

30 jan 2022, 16:03 0 x

Beetje verwarmen met de föhn / verfafbrander maakt veel plastic delen een stuk coöperatiever
Adrie-1
Audi A2 clublid
Berichten: 138
Lid geworden op: 04 nov 2021, 22:11
Locatie: Eindhoven
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

30 jan 2022, 16:11 0 x

Het goede nieuws; die doppen zijn niet het meest cruciale onderdeel ;)

Als ze blijven zitten en stof een beetje weghouden is het meegenomen.
Wat kan helpen:
- Checken of er rafelrandjes aan de onderkant of aan de nokken aan de binnenkant zitten. Die wegsnijden met een breekmesje oid.
- Voor monteren de contactvlakken van de dop inspuiten met een weinig WD40, dat glijdt makkelijker.
- Doppen moeten er met enige kracht op (maar dat heb je vast al geprobeerd...)
Gebruikersavatar
bertduursma
Audi A2 clublid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 feb 2020, 15:48
Locatie: Voorst
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 jan 2022, 11:18 1 x

Lucas van de A2 Dokter vertelde mij dat je die plastic kappen eerst bovenop de schokbreker zet en dan het geheel van onderaf erin steekt. Het handige hiervan is dat de schokbreker dan gewoon blijft hangen. Kun je op je gemak het toplager vastzetten.
Afijn, zo had ik het dus niet gedaan, en de doppen er van bovenaf opzetten is mij nog niet gelukt. Truc met de föhn ga ik nog proberen.
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 jan 2022, 13:35 1 x

Precies Bert, zo hoort het! Wist ik ook niet totdat de Dokter het uitgelegd had :mrgreen:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
bertduursma
Audi A2 clublid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 feb 2020, 15:48
Locatie: Voorst
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 jan 2022, 14:01 0 x

HansJan schreef:
31 jan 2022, 13:35
Precies Bert, zo hoort het! Wist ik ook niet totdat de Dokter het uitgelegd had :mrgreen:
Waar zouden we zijn zonder de A2 Dokter!
Gebruikersavatar
kobus1978
Audi A2 cluborganisatie
Berichten: 1135
Lid geworden op: 17 jan 2018, 08:57
Locatie: Almere
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 jan 2022, 14:14 0 x

bertduursma schreef:
31 jan 2022, 11:18
Lucas van de A2 Dokter vertelde mij dat je die plastic kappen eerst bovenop de schokbreker zet en dan het geheel van onderaf erin steekt. Het handige hiervan is dat de schokbreker dan gewoon blijft hangen. Kun je op je gemak het toplager vastzetten.
Afijn, zo had ik het dus niet gedaan, en de doppen er van bovenaf opzetten is mij nog niet gelukt. Truc met de föhn ga ik nog proberen.
Dat dacht ik dus ook maar wist het niet zeker meer, maar inderdaad heeft Lucas mij dit ook verteld.
De definitie van een auto of automobiel ('zelfbewegend', namelijk rijtuig zonder trekdier) (automobiel uit Grieks auto- 'zelf' en Latijn mobile 'bewegend') is een zelfstandig voortbewegend, rijdend vervoermiddel.
Gebruikersavatar
Airspeed
Audi A2 clublid
Berichten: 357
Lid geworden op: 14 jul 2014, 15:08
Locatie: Veenendaal
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

25 feb 2022, 21:45 1 x

In dit topic kwam het toplager als zoekfunctie het meeste voor, dus ook maar een kleine bijdrage mijnerzijds: vanavond één kant (links) kunnen vervangen (zonder de veerpoot los te halen uit de fusee) en een foto genomen van oud en de nieuwe:

Het lijkt optisch weinig verschil, maar ja, aan rubber kun je het misschien niet altijd zien of het opgelost of versleten is inwendig?
Afbeelding

De blauwe maakt(e?) best veel klapper/bonk geluid bij het rijden over oneffenheden, dus rechter ook vervangen en dan nog eens testrijden. Stabi verbindingsstangen heb ik al eerder vervangen (want dat is echt een 20min klusje) en dat scheelde al iets, maar denk/hoop dat de toplagers vervangen de complete rust geeft.
Wordt vervolgd dus.
Misano rode CS FSI, (dood) panoramadak, orig. mistlampen, alu trekhaak, PDC, verw. rode stoelbekleding, dubbele bodem in kofferbak, 16" velgen, facelift serviceklep
Gebruikersavatar
bertduursma
Audi A2 clublid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 feb 2020, 15:48
Locatie: Voorst
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 mei 2022, 21:34 2 x

Nadat ik de afgelopen weken schokbrekers, veren, rubbers en toplagers van achter (l+r) en linksvoor heb vervangen was gisteren ook rechtsvoor aan de beurt. Dit is de lastigste kant van de 4 omdat hier ook de aandrijfas los moet.
Geen leuke klus met de auto gewoon op de grond ipv op een hefbrug.
Inmiddels is nr 4 ook gedaan en rijdt de 2003 A2 BBY weer superstrak.
Ik heb Bilstain B4 shocks gemonteerd en de originele specificatie veren. Had ik met onze zilveren A2 al goede ervaringen mee opgedaan.
Bijlagen
20220523_113109.jpg
20220523_113109.jpg (3.74 MiB) 751 keer bekeken
20220523_113055.jpg
20220523_113055.jpg (4.23 MiB) 751 keer bekeken
20220523_113923.jpg
20220523_113923.jpg (3.73 MiB) 751 keer bekeken
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

24 mei 2022, 21:49 0 x

bertduursma schreef:
24 mei 2022, 21:34
Nadat ik de afgelopen weken schokbrekers, veren, rubbers en toplagers van achter (l+r) en linksvoor heb vervangen was gisteren ook rechtsvoor aan de beurt. Dit is de lastigste kant van de 4 omdat hier ook de aandrijfas los moet.
Geen leuke klus met de auto gewoon op de grond ipv op een hefbrug.
Inmiddels is nr 4 ook gedaan en rijdt de 2003 A2 BBY weer superstrak.
Ik heb Bilstain B4 shocks gemonteerd en de originele specificatie veren. Had ik met onze zilveren A2 al goede ervaringen mee opgedaan.
De onderzijde van de veerpoot loskrijgen uit het gietstuk vond ik behoorlijk lastig gaan. Ook als de klembout verwijderd is blijft het klemmen. Had je daar een trucje voor?
Gebruikersavatar
bertduursma
Audi A2 clublid
Berichten: 168
Lid geworden op: 13 feb 2020, 15:48
Locatie: Voorst
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

24 mei 2022, 22:16 1 x

De onderzijde van de veerpoot loskrijgen uit het gietstuk vond ik behoorlijk lastig gaan. Ook als de klembout verwijderd is blijft het klemmen. Had je daar een trucje voor?
Daar bestaat een klein gereedschapje voor, een zgn. spreiden.
Is een dop met 1/2" aansluiting met een rechthoekig uitsteeksel aan de voorkant Het platte gedeelte van het uitsteeksel steek je in de groef van het gietdeel. Dan draai je de dop een kwart slag zodat de spleet breder wordt en het gietstuk niet meer klemt. Zal morgen een foto sturen
Plaats reactie