HowTo: Schokdempers en/of veren vervangen V/A
Geplaatst: 06 aug 2019, 00:33
HowTo: Veren en schokbrekers achteras vervangen
Alvorens ik begin wil ik zeggen dat dit mijn manier is en dat er vast nog andere manieren zijn. Dit is een impressie van hoe dit te doen.
Heb je de beschikking over een brug, gebruik die dan. Anders, zeker de voorwielen zodat de A2 niet naar voren kan rollen (In versnelling en leg iets voor de voorwielen). Zet dan de auto op bokken, links en rechts op de krikpunten en zorg er voor dat beide wielen van de vloer komen voor max. speling op de achteras. Verwijder vervolgens het wiel aan de zijde waar je als eerste de veer en/of de schokbreker wil gaan vervangen.
Veer verwijderen
Verwijder de bout (dop 16) die de schokbreker verbind met de achteras (zie foto). Zet wel even een krik onder de schokbreker (zie foto), als je de bout verwijderd hebt kun je de krik weer verwijderen.
Nu kun je de veer verwijderen. Ik had bij het verwijderen geen veerspanners nodig, bij het plaatsen wel i.v.m. zwaardere veren, zorg dus dat je ze bij de hand hebt. Plaats vervolgen een nieuw purrubber (zie foto).
Nu kun je de veer terug plaatsen (juiste zijde naar boven) met een nieuw rubber/veerhouder aan de bovenzijde van de veer (zie foto).
Veer is nu geplaatst.
Schokbreker vervangen
Verwijder de wielkast, hier heb je torx 20 voor nodig. Nu je bij de bouten (dop 16) kunt waarmee het veerlager aan de carrosserie bevestigd zitten (zie foto) kan je deze los draaien, hierna kun je de schokbreker verwijderen.
Schuif nu de stofkap over schokbreker, vervolgens bevestig je het veerlager en dan druk je de stofkap in het veerlager (zie foto. Excuses voor incomplete foto, op plek van pijl moet stofkap zitten)
Plaats de schokbreker in omgekeerde volgorde terug onder de auto en gebruik hier nieuwe bouten en moeren. Om de bout die de achteras met schokbreker verbind weer terug te plaatsen kunt je een krik gebruiken om gaten van as en schokbreker in lijn te krijgen.
Aandraai momenten
Schokbreker aan achteras = 55 nm
Schokbreker aan carrosserie = 30 nm + 90°
En nu maar sleutelen, veel plezier @kobus1978!
Alvorens ik begin wil ik zeggen dat dit mijn manier is en dat er vast nog andere manieren zijn. Dit is een impressie van hoe dit te doen.
Heb je de beschikking over een brug, gebruik die dan. Anders, zeker de voorwielen zodat de A2 niet naar voren kan rollen (In versnelling en leg iets voor de voorwielen). Zet dan de auto op bokken, links en rechts op de krikpunten en zorg er voor dat beide wielen van de vloer komen voor max. speling op de achteras. Verwijder vervolgens het wiel aan de zijde waar je als eerste de veer en/of de schokbreker wil gaan vervangen.
Veer verwijderen
Verwijder de bout (dop 16) die de schokbreker verbind met de achteras (zie foto). Zet wel even een krik onder de schokbreker (zie foto), als je de bout verwijderd hebt kun je de krik weer verwijderen.
Nu kun je de veer verwijderen. Ik had bij het verwijderen geen veerspanners nodig, bij het plaatsen wel i.v.m. zwaardere veren, zorg dus dat je ze bij de hand hebt. Plaats vervolgen een nieuw purrubber (zie foto).
Nu kun je de veer terug plaatsen (juiste zijde naar boven) met een nieuw rubber/veerhouder aan de bovenzijde van de veer (zie foto).
Veer is nu geplaatst.
Schokbreker vervangen
Verwijder de wielkast, hier heb je torx 20 voor nodig. Nu je bij de bouten (dop 16) kunt waarmee het veerlager aan de carrosserie bevestigd zitten (zie foto) kan je deze los draaien, hierna kun je de schokbreker verwijderen.
Schuif nu de stofkap over schokbreker, vervolgens bevestig je het veerlager en dan druk je de stofkap in het veerlager (zie foto. Excuses voor incomplete foto, op plek van pijl moet stofkap zitten)
Plaats de schokbreker in omgekeerde volgorde terug onder de auto en gebruik hier nieuwe bouten en moeren. Om de bout die de achteras met schokbreker verbind weer terug te plaatsen kunt je een krik gebruiken om gaten van as en schokbreker in lijn te krijgen.
Aandraai momenten
Schokbreker aan achteras = 55 nm
Schokbreker aan carrosserie = 30 nm + 90°
En nu maar sleutelen, veel plezier @kobus1978!