EGR foutmelding (1.6)

Howto's en handleidingen
Gebruikersavatar
Florian
Audi A2 clublid
Berichten: 68
Lid geworden op: 22 mar 2018, 18:36
Locatie: Nijmegen
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

18 aug 2022, 13:44 1 x

Toen ik mijn A2 FSI net had (gekocht bij Eenink, bijbetaald voor garantie), bleek het brandende oranje lampje een EGR-storing te zijn. Terug naar Eenink, waarna hij werd schoongemaakt. Kort erna weer een brandend lampje, zelfde storing. Weer terug naar Eenink en weer schoongemaakt. Toen dit zich kort erna voor de derde keer voordeed, verving Eenink de EGR. Nooit meer een probleem gehad. Schoonmaken van de EGR hielp bij mij dus niet, of wellicht was het niet goed gedaan?
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 aug 2022, 14:24 1 x

Schoonmaken van gasklephuis en/of EGR-flens doe je eens per 100...200 duizend km. Maar dan bedoel ik: demonteren en alle roet verwijderen totdat je het blanke metaal ziet. Daar ben je wel een uurtje zoet mee...

Er zijn misschien mensen die denken dat met een spuitbusje in de luchtinlaat spuiten aangekoekte roet kan verwijderen en die dat "schoonmaken" noemen. Zo'n "schoonmaak" kun je rustig elke maand doen, maar dat heeft geen (bijvend) effect.

Schoonmaken is nuttig maar lost niet alle problemen op: bij mijn laatste aanwinst bleven na de schoonmaak de controlelampjes (EPC en motor management) uit en hij startte veel beter, maar hij meldt nog wel P0402 (EGR - excessive flow) dus er zal wel een nieuwe EGR-regelklep moeten. De huidige is waarschijnlijk geblokkeerd door een overmaat aan roet.
Gebruikersavatar
Calimero
Audi A2 clublid
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 mei 2021, 13:42
Locatie: Tiel
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

13 jun 2023, 21:41 0 x

Beste Florian , heb je enig idee wat het heeft gekost , zo'n nieuw EGR klep ? die van mij is heeft ook een foutmelding...
Alvast bedankt , mvg Frits (Calimero)
Plaats reactie