Audi A2 Achterklep vervangen

Howto's en handleidingen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ImmeM
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 feb 2022, 15:55
Locatie: Nijmegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 feb 2022, 16:14 7 x

De achterruit van onze Audi A2 uit 2001 was in duizend stukjes gesprongen, dus er moest een nieuwe achterruit komen. Als je dit bij CarGlass laat doen kost dat zomaar €900 als ze al aan de onderdelen kunnen komen. Dus ik heb een 2e hands complete achterklep gescoord voor €50. Op internet kon ik niets vinden hoe je de achterklep kan demonteren. Dus ik ben begonnen on de kleding van de achterklep te verwijderen (gelukkig kun je daar wel informatie over vinden op internet). Daarna foto's gemaakt hoe de bekabeling loopt en gestart om de bekabeling voorzichtig te verwijderen in de hoop dat ik deze ook (heel) door doorvoeren van de achterklep kan verwijderen. En dat lukt! De stekkertjes en kabeltjes passen allemaal goed door de doorvoeren links en rechts boven van de achterklep. Zodat je deze oorspronkelijke bekabeling weer kan gebruiken in je 'nieuwe' achterklep.
Van de donor auto de achterklep verwijderd, bekledingen en de oude bekabeling. Daarna (met 2 extra handen hulp) de nieuwe klep geplaatst (4x T45) en de gasdrukveren gemonteerd. De achterklep voorzichtig gesloten om de uitlijning te bekijken. Na aanpassen van de uitlijning de oorspronkelijke kabel weer door de doorvoeren geplaatst met de oorspronkelijke clips. Dit gaat erg eenvoudig, je kan er goed bij! De stekkers aangesloten (dan kan niet missen) en gecheckt of alle onderdelen (slot, remlicht, kenteken verlichting) het doen. Het slot heb ik uiteindelijk nog van mijn oude klep op de nieuwe klep geplaatst. Alles werkte prima, dus de kleding weer met de clips vastgedrukt in de oorspronkelijke positie. Alles bij elkaar een klusje van ca 4 uur.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 feb 2022, 19:12 0 x

Tel uit je winst!

Wellicht kun je nog onderdelen van je oude achterklep bewaren als reserve onderdelen, zoals 3e remlicht, microswitch, bekleding of eventueel los doorverkopen.

Is het trouwens bekend hoe de achterruit is stukgegaan?

P.S: Als je een benzine A2 hebt uit 2001 dan moet dat haast wel een AUA zijn en geen BBY.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 feb 2022, 19:27 0 x

Goed bezig (geweest) en een leuke binnenkomer.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar een foto van het resultaat en van de oude achterklep ...
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 feb 2022, 20:12 0 x

Ik gok op een wasstraat :cool:
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

03 feb 2022, 20:36 0 x

Leuk welkom van iemand die geen hulp vraagt !

Hopelijk zien we je vaker, draden trekken is hele klus en slot goed afstellen ook.
Moet er zelf ook een wisselen wegens Ketting botsing....
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie