nieuwe auto; 1.2 tdi of 1.4 benzine?

Je zoekt een A2 ? Dit is het juiste forum.
emiel10

10 dec 2012, 01:01 0 x

[quote="marcwileena2"][quote="MN-NL"]http://www.marktplaats.nl/verkopers/13591778.html

Die dus[/quote]

Dank voor de link, de enige 1.4 die hij nu heeft kost wel 6650,- , ik zal hem binnenkort eens bellen.

Ik las ergens ook goede verhalen over j Welling, kan alleen geen reviews over zijn garage vinden.[/quote]

5000 is zeker haalbaar. Kijk maar even in mijn voorstel topic. Ook via jan geregeld. 122000km veel leuke opties en bevalt tot op de dag van vandaag prima.

Ik zou contact met hem opnemen en dan hoor je het vanzelf.hij zoekt voor je en de beslissing maak je pas als de auto in nl is en je een proefrit hebt kunnen maken...
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

10 dec 2012, 09:20 0 x

Zeer zeker in jouw situatie zou ik gewoon gaan voor de 1.4 benzine. Die doet, als je de rechtervoet een beerje in bedwang houdt, zeker 1 op 18 tot 19 zelfs. Maar met een fellere rijstijl, blijf je nog steeds lekker zuinig (1 op 15 a 16 zeker). En voor de houderschapsbelasting hoef je het ook niet te laten. Karretje is voor de rest gewoon snel zat, en als je er eentje neemt met de AUA motor, de eerste generatie dus (tot en met 2003 dacht ik), dan heb je ook niet die relatief gevoelige penbobines die later wel in het BBY blokje kwamen.

De diesels hebben die nare gerobotiseerde versnellingsbak, en hebben nog eigenschappen die speciefiek zijn voor de diesel (vooral de 1.2), die in mijn ogen sowieso nadelig zijn (in mijn beleving althans). Kleine, smalle wielen en nog meer van die zaken, alleen maar om het karretje zo zuinig en licht mogelijk te houden.

Je moet voor rond de 5000 a 6000 Eurie een goed exemplaar kunnen scoren, en met een acceptabel kilometrage op de slofjes (rond de 150 DKm). Alleen je zul misschien een beetje geduld moeten hebben (ik ben zelf er ook zo'n maand of 4 echt met zoeken bezig geweest), maar er komt er geheid eentje bovendrijven.

Voor de rest gewoon kijken naar de gebruikelijke zaken bij een eventuele kandidaat. Zoals de algehele staat van de auto (gewoon door de kleine gebruiksspoortjes heenkijken, te mooie auto's zijn in mijn ogen ook vaak verdacht, op een enkele uitzondering na), of er onderhoudsboekjes bij zitten (is geen garantie voor een goede auto, maar geeft wel een indicatie, net zoals NAP registratie), wanneer distributie plus spanrollen zijn vervangen (zo rond de ton moeten ze wel vervangen zijn), de laatste grote beurt, enz, enz.

Het OSS (Open Sky Systeem, dus het 2-delige schuifdak) is echt een zwak van de A2, als deze die optie heeft. Ik heb alle versie met een OSS laten staan. Dure reperaties als het kapot is.

Voor de rest kent de motor in mijn beleving maar 1 echt zwakke schakel, en dat is de beruchte G2/62 koeltemperatuur sensor. Die gaat nog wel eens kapot, maar is zelf goed te vervangen. En sommige exemplaren hebben wel eens een verhoogd olieverbruik, maar sommige mensen vinden een literje op de 3000 Km al schrikbarend (Audi houdt zelf zelfs een verbruik van 1 liter op de 1000 Km aan).

Voor de rest is een 1.4 qua techniek (dus aandrijflijn plus remmen) een heel conventionele auto. De techniek komt gewoon uit de VAG schappen, en is ook gebruikt in andere modellen van VW en SEAT. Het bijzondere van de A2 zit in zijn koetswerk (aluminium) en het concept, dat achter het model zit. De auto is dus goed te laten onderhouden door een goed universeel garagebedrijf.

Voor de rest een erg fijn rijdende kar, die aan de binnenkant veel groter is dan dat de auto vanaf de buitenkant lijkt. En waar je echt verliefd op kan worden.
Drenthe

10 dec 2012, 10:52 0 x

Het OSS Open Sky System wat Rinus zegt is een bekende kwaal van de A2.
Mocht je dat graag willen (net als ik) kijk dan evt. naar een jong wagen,waar een coulance regeling op zit mbt het dak. Audi houdt een termijn van 10 jaar aan meende ik.
Of wees er zeker van dat het dak een keer vervangen is door een nieuw, en verbeterd, exemplaar.. dan zit je goed, letterlijk en figuurlijk 8-)
erikvb

11 dec 2012, 23:40 0 x

[quote="Rinus"]
De diesels hebben die nare gerobotiseerde versnellingsbak, en hebben nog eigenschappen die speciefiek zijn voor de diesel (vooral de 1.2), die in mijn ogen sowieso nadelig zijn (in mijn beleving althans). Kleine, smalle wielen en nog meer van die zaken, alleen maar om het karretje zo zuinig en licht mogelijk te houden.
[/quote]

Waar heeft de 1.2 dit nu toch weer aan verdiend? "nare versnellingsbak", "dingen die hem alleen maar licht en zuinig maken"

Beetje jammer. Ik ben het ermee eens dat voor 7000 km de 1.4 benzine de beste keus is, maar een beetje meer respect voor het technische hoogstandje dat de 1.2 is mag wel. Het is toch wel bijzonder dat er meer dan 10 jaar later nog geen auto in serieproductie is die zo efficient is. Misschien dat de UP! 0,8 TDI het uiteindelijk gaat lukken, de Polo Bluemotion zeker niet.

Bij voorbaat dank
blijmetA2

12 dec 2012, 00:01 0 x

technisch inderdaad een hoogstandje en het zal wel even duren voordat conventionele auto's zuiniger / efficienter worden.
Voor mij toch een 1.4 benzine om verschillende redenen (ben geen voorstander van smalle bandjes en meer features voor minder geld is ook wel interessant) Misschien extreem voorzichtig maar als een forumlid zijn auto aanbied; is dat dan automatisch veilig? Zoals eerder gezegd heb ik een nare bmw ervaring gehad en ik hoop nu echt een auto voor vele jaren te kopen. Ik hoop zondag een proefrit (testrit) te maken met een a2 want ik heb nog nooit een a2 gereden, het is allemaal gevoel en ik hoop dat de praktijk klopt bij mijn inschatting dat de a2 een betrouwbare auto is.
advanced

12 dec 2012, 11:49 0 x

[quote="marcwileena2"]technisch inderdaad een hoogstandje en het zal wel even duren voordat conventionele auto's zuiniger / efficienter worden.
Voor mij toch een 1.4 benzine om verschillende redenen (ben geen voorstander van smalle bandjes en meer features voor minder geld is ook wel interessant) Misschien extreem voorzichtig maar als een forumlid zijn auto aanbied; is dat dan automatisch veilig? Zoals eerder gezegd heb ik een nare bmw ervaring gehad en ik hoop nu echt een auto voor vele jaren te kopen. Ik hoop zondag een proefrit (testrit) te maken met een a2 want ik heb nog nooit een a2 gereden, het is allemaal gevoel en ik hoop dat de praktijk klopt bij mijn inschatting dat de a2 een betrouwbare auto is.[/quote]

Houd er rekening mee dat de A2 geen hoogvlieger is met zijn 75 PK (1.4 versie) Het kopen van een forum lid is per niet per definitie garantie voor een goede A2. Er zitten natuurlijk een hoop liefhebbers tussen die zelf sleutelen. Zo als bij alle auto's controleer het onderhoudsboekje en vraag naar de facturen waaruit blijkt dat de reparaties die zijn uitgevoerd volgens de verkoper ook onderbouwd zijn met de aanwezige rekeningen.
Ik heb zelf wel een 1.4 benzine met opensky, omdat de verkoper facturen kon overleggen waaruit bleek dat de gevoelige delen vervangen zijn door de verbeterde versie.

Ik bewaar zelf al mijn rekeningen per auto in een map, Je zou kunnen vragen om een aankoopkeuring te laten uitvoeren. Zijn de genoemde zaken (onderhoudsboekje en/of facturen) niet aanwezig, zou ik de auto gewoon laten staan, er staan genoeg A2's te koop.

Probeer eens in een 1.6 versie te rijden, of in een andere 1.4 juist om een goede indruk te krijgen van de verschillen. Je schreef ook dat je geen binding hebt met een bepaald merk. In het segment van de A2 zitten bijvb ook de suzuki wagon + en meer van dat soort zak Japanners . Een A2 is een Audi (in tegenstelling dat veel mensen het een wannabe Audi vinden) Audi's zijn toch over het algemeen wat duurder in onderhoud.

Als je geen haast hebt, kan je bij de grote VAG dealers/garages aangeven dat je een A2 zoekt (met opgave van het type/bouwjaar/uitvoering/kleur die je zoekt) Vaak gaan deze naar de handel of naar het buitenland. Vaak doen ze vooraf een inspectie en weet je wat er nog aan moet gebeuren. Misschien is dit een idee.
" Alleen wrijving geeft glans"
vRees

12 dec 2012, 13:21 0 x

Ik vind de 1.4 benzine alles meevallen, toen ik nog zoekende was naar een zuinige auto waar je niet al te veel wegenbelasting voor betaalt, had ik ook mijn bedenkingen bij de 75 pk. Toen ik voor het eerst in een A2 1.4 reed vond ik het niet veel onder doen voor de Golf 2.0 die ik had, het scheelt dan ook wel de nodige kilo's, maar ook de pk's.
Gompie

12 dec 2012, 20:01 0 x

Hoi Marc,
Als je lid bent van de ANWB dan kun je een auto ook laten keuren. Dan weet je veel
meer en als de verkoper het niet wil dan weet je gelijk dat je beter verder kunt zoeken.
De keuringskosten kunnen zichzelf terugverdienen. Wordt niet te snel verliefd op een auto,
er zijn er genoeg. Heb mijn eigen raad niet gevolgd; werd verliefd, niet laten keuren en geen
garantie genomen. Tot op heden geen spijt maar wel al wat kosten gehad na de garantie die ik
niet had. :mrgreen: Ik rijd ook zo'n 7000km op jaarbasis en daarom was voor mij een hele lage
km-stand niet prioriteit no 1. Gekocht met 160.000 op teller en als je hem ziet en erin rijdt
dan zou het ook 25.000km en 1 jaar oud kunnen zijn. Soms moet je er wat in investeren, maar de
auto zelf gaat heel lang mee. De smile op je gezicht is ook moeilijk in geld uit te drukken! :P
Maar als je niet echt een liefhebber bent en alleen om economische redenen eentje wilt dan zou ik verder
zoeken naar iets Japans b.v. Audi kan soms Au zijn.... Gesodemieter met de achterbank,
lekkage in de kofferbak b.v., het hoort er een beetje bij vroeg of laat. ;)
Groeten, Gompie
Rinus

13 dec 2012, 09:55 0 x

Ik vind een beetje investeren in een "nieuwe" gebruikte auto helemaal niet vreemd. dat doe ik altijd. Hoe mooi en goed ze ook zijn, ongeacht geregistreerde onderhoudshistorie, er is altijd een soort van achterstallig onderhoud. De meeste mensen onderhouden hun auto's toch niet zo goed, als dat ik dat laat doen. Ik laat ook altijd veel preventief onderhoud doen. Ik gooi er meestal wel zo'n 500 tot 800 Euro tegenaan. Zodat ik zeker weet, dat de kar goed is. Dan is dat voor mij namelijk MIJN startpunt van de (onderhouds) historie.

Ik laat de auto altijd geheel nakijken door MIJN garage (ongeacht, of de auto een "afleverbeurtje" heeft gekregen, want dat stelt meestal niet zoveel voor), en dan krijgt deze ook een echte grote beurt, met alle filters, riemen, alle vloeistoffen, enz. En dan weet ik zeker, dat de auto er weer voor een jaar of 2 tegen kan (onvoorziene zaken daargelaten natuurlijk).

Ik vind altijd, dast heel veel mensen vallen over (soms kleine) visuele zaken, zoals een krasje of een klein deukje, maar veel vaker niet stilstaan bij de techniek. En dat is juist het stuk, dat ik erg belangrijk vind. Aandrijflijn en remmen moeten goed zijn. Aan de visuele aspecten kun je later wat doen (en vaak zelf, als je een beetje handig bent).
Rinus

13 dec 2012, 11:06 0 x

[quote="erikvb"][quote="Rinus"]
[/quote]

Waar heeft de 1.2 dit nu toch weer aan verdiend? "nare versnellingsbak", "dingen die hem alleen maar licht en zuinig maken"

Beetje jammer. Ik ben het ermee eens dat voor 7000 km de 1.4 benzine de beste keus is, maar een beetje meer respect voor het technische hoogstandje dat de 1.2 is mag wel. Het is toch wel bijzonder dat er meer dan 10 jaar later nog geen auto in serieproductie is die zo efficient is. Misschien dat de UP! 0,8 TDI het uiteindelijk gaat lukken, de Polo Bluemotion zeker niet.

Bij voorbaat dank[/quote]

Oh, ik zeg niet, dat ik geen respect er voor heb. Maar vooruitstrevende techniek heeft vaak als achterkant van de medaille, dat het ook vaak (op den duur) onderhoudsgevoelig blijkt te zijn.
Plaats reactie