Reservewiel of de zogenaamde thuiskomer voor mijn A2

Je zoekt een A2 ? Dit is het juiste forum.
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

26 mar 2010, 18:22 0 x

70 staat voor de hoogte in opgepompte toestand !!!! en 155 is toch de daadwerkelijke breedte.
j.hoeben1

27 mar 2010, 20:59 0 x

[quote="j.hoeben1"][quote="Thck"]Hallo Sjors,
Ik heb er een via Marktplaats gekocht (thuiskomer) maat 155-70-15 steek 100 5 gats.
Tijdje iedere dag gekeken en gezocht op "Auto diversen" dan "banden en velgen" en als zoekwoord "reservewiel" .
Past heel mooi onder de dubbele laadvloer.

Succes,

Theo[/quote]
Hoi Theo,
Ik heb er een gevonden. De maat is 15-70 R15 90M. Ik snap alleen niets van de maat. Volgens mij is die niet goed of wat denk jij. Is wel 5 gats.
Sjors[/quote]

Hoi Theo of iemand die er ook verstand van heeft.
Ik heb vandaag een berichtje gehad over die thuiskomer. Hij schrijft, De steek van de gaten is inderdaad 100. Hij heeft 5 gaten en de maat is T115/70 R15 en het merk is Continental. Dit wiel is officieel van een Volkswagen. Wie weet of hij op een A2 past. Als dat is kan ik hem kopen en hem op laten sturen.

Sjors.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

28 mar 2010, 17:46 0 x

Hoi Sjors,

De maten die je nu noemt komen overeen met de thuiskomer die ik in mijn A2 heb liggen( in mijn eerdere reactie in deze topic heb ik gesproken over 155, maar dat is dus niet juist) en die ik ook vooraf fysiek even gemonteerd heb (om niet een keer onderweg verrast te worden).
Dus aangenomen dat het naafgat ook 57 mm is (VW/Audi) en de maten daadwerkelijk zo zijn als jij hebt doorgekregen dan moet deze passen.

Kopen dus zou ik zeggen.

Theo
j.hoeben1

28 mar 2010, 20:02 0 x

[quote="Thck"]Hoi Sjors,

De maten die je nu noemt komen overeen met de thuiskomer die ik in mijn A2 heb liggen( in mijn eerdere reactie in deze topic heb ik gesproken over 155, maar dat is dus niet juist) en die ik ook vooraf fysiek even gemonteerd heb (om niet een keer onderweg verrast te worden).
Dus aangenomen dat het naafgat ook 57 mm is (VW/Audi) en de maten daadwerkelijk zo zijn als jij hebt doorgekregen dan moet deze passen.

Kopen dus zou ik zeggen.

Theo[/quote]

Wiel is al weg, pech, volgende ronde beter.
Sjors
j.hoeben1

29 mar 2010, 16:28 0 x

[quote="Thck"]Hallo Sjors,
Ik heb er een via Marktplaats gekocht (thuiskomer) maat 155-70-15 steek 100 5 gats.
Tijdje iedere dag gekeken en gezocht op "Auto diversen" dan "banden en velgen" en als zoekwoord "reservewiel" .
Past heel mooi onder de dubbele laadvloer.

Succes,

Theo[/quote]

Hoi Theo,
Ik heb zelf eens van een velg de steek gemeten maar die is geen 100 maar 96 en dat is ook niet van gat tot gat maar overdwars als je begrijpt. Als je van een gat tot het volgende gat meet is de maat zelfs maar 59.

Groetjes Sjors
Thck

29 mar 2010, 22:13 0 x

Hallo Sjors,

Hierbij de steekwijzer kun je precies zien hoe je moet meten.
De maat is echt 100mm.

Theo

http://www.fznederland.com//?/steekwijzer/
j.hoeben1

29 mar 2010, 23:26 0 x

Hierbij de steekwijzer kun je precies zien hoe je moet meten.
De maat is echt 100mm.

Theo

http://www.fznederland.com//?/steekwijzer/[/quote]

Oké Theo,
Ik denk dat veel mensen dit of deze manier niet weten. Is volgens mij ook niet makkelijk te meten. Ik heb het gemeten van gat tot gat en denk dat dit de meeste doen. Maar goed ik zal daar rekening mee houden. Bedankt voor de uitleg.

Nog een vraag. meestal zijn het velgen van een VW die je vindt op het internet. Maar daar is de ET waarde nooit van wat we voor een A2 moeten hebben. Kun je dan zo'n velg wel gebruiken.

Groetjes,
Sjors
Thck

30 mar 2010, 21:07 0 x

Hallo Sjors,
De ET-waarde wordt zelfs heel vaak niet benoemd (mede omdat aanbieders dit ook niet weten) maar is een van de belangrijkste maten van de velg!
De basis (metalen) velg van de A2 heeft een ET-waarde van 28. Hier kan in geringe mate van worden afgeweken maar niet al teveel.
Lager zul je de waarde waarschijnlijk niet tegenkomen, dus gaat het om velgen met hogere ET-waardes. Een afwijking tot max. 35 moet kunnen (zonder dat hier problemen gaan ontstaan), maar hoger zou ik zeker niet gaan.

Succes met de verder zoektocht.

Theo
j.hoeben1

30 mar 2010, 22:22 0 x

De ET-waarde wordt zelfs heel vaak niet benoemd (mede omdat aanbieders dit ook niet weten) maar is een van de belangrijkste maten van de velg!
De basis (metalen) velg van de A2 heeft een ET-waarde van 28. Hier kan in geringe mate van worden afgeweken maar niet al teveel.
Lager zul je de waarde waarschijnlijk niet tegenkomen, dus gaat het om velgen met hogere ET-waardes. Een afwijking tot max. 35 moet kunnen (zonder dat hier problemen gaan ontstaan), maar hoger zou ik zeker niet gaan.

Succes met de verder zoektocht.

Theo[/quote]

Hoi Theo,
Men kan van die ET-waarde denk ik afwijken omdat zo'n thuiskomer ook een stuk smaller is waardoor dit niet zo'n voorname maat is, denk ik??

Gr. Sjors
Thck

31 mar 2010, 14:52 0 x

Hallo Sjors,

Indien je de velg(met band) alleen gebruikt als reservewiel dan is een adfwijking toelaatbaar aangezien de nadelen die dit met zich meebrengt maar van tijdelijke aard zijn en dus geen verdere gevolgen zullen hebben.

Even nog ter verduidelijking, de ET-waarde is de afstand gemeten vanaf het hart van de velg (axiale lijn in lengterichting door de velg trekken in het midden, dus aan weerszijde gelijk deel van het velgbed) en de aanlegplaats waar de velg tegen de naaf geschroefd wordt.
Hiermee wordt dus bepaald hoever de velg naar buiten c,q, naar binnen steekt (grotere ET-waarde komt de velg verder naar de binnenzijde en uiteraard bij een kleinere ET-waarde komt deze verder naar buiten.
Gezien het feit dat de A2 standaard een kleine ET-waarde heeft (28 bij staalvelg) komt de velg in principe dus bij het gebruik van een velg met grotere ET-waarde meer naar binnen te liggen. Hierdoor is er natuurlijk wel een grens aan de afwijking daar de band(en velg) anders mogelijk aan de binnenzijde onder bepaalde omstandigheden zou kunnen aanlopen.
Zelf heb ik winterbanden op speciaal gekochte lichtmetalen velgen(15 inch 175-60) die een ET-waarde van 35 hebben en dit levert geen problemen op.

Theo
Plaats reactie