Hulp gezocht
Hallo MvdD,
Soms wordt hier op het forum of het Duitse forum ook wel eens een A2 aangeboden.
In andere threads over dit onderwerp is hier wel eens gewaarschuwd voor handelaren in
de regio Apeldoorn/Veluwe. Zeer twijfelachtig naar het schijnt. In Duitsland zijn de prijzen
wel gunstiger en het aanbod groter. Let goed op de onderhouds geschiedenis.
Veel A2's hebben last van vocht in de kofferruimte. Dit is vrij simpel op te lossen en geen
reden om hem niet te kopen. Als je zoals ik niet heel veel km rijdt op jaarbasis dan is een
A2 met wat hoger kilometrage ook een optie. Die van mij had in 6 jaar tijd zo'n 160000 km
gereden en had gedetailleerde geschiedenis. Voordat ik op de 2 ton zit, zijn we al weer wat jaartjes verder. Werkelijk als nieuwe auto. Staat van het interieur zegt ook wat over het gebruik. Maar als je wat meer km's draait zou ik ook een goede met wat minder km's zoeken want de kans is vrij groot dat je de auto niet snel weer zult willen missen. Vraag maar aan Theo.
Ik ben het met Romulus eens dat je gevoel moet kloppen. Net als bij een muziekinstrument; het kan nog zo mooi zijn, gunstige prijs, als je hart geen sprongetje maakt is ie voor iemand anders!
De kunst is om dat "hebbe hebbe hebbe" stemmetje te onderscheiden van dat sprongetje...
Misschien is het met auto's wel net zoals met honden, zoals de dogwhisperer zegt:" Je krijgt niet altijd de hond die je wilt, maar wel altijd de hond die je nodig bent." :lol:
Ik wens je veel succes en wellicht geduld!
Gompie
Edit: nog checklist op Duitse site: http://a2-freun.de/forum/showthread.php?t=40298
Soms wordt hier op het forum of het Duitse forum ook wel eens een A2 aangeboden.
In andere threads over dit onderwerp is hier wel eens gewaarschuwd voor handelaren in
de regio Apeldoorn/Veluwe. Zeer twijfelachtig naar het schijnt. In Duitsland zijn de prijzen
wel gunstiger en het aanbod groter. Let goed op de onderhouds geschiedenis.
Veel A2's hebben last van vocht in de kofferruimte. Dit is vrij simpel op te lossen en geen
reden om hem niet te kopen. Als je zoals ik niet heel veel km rijdt op jaarbasis dan is een
A2 met wat hoger kilometrage ook een optie. Die van mij had in 6 jaar tijd zo'n 160000 km
gereden en had gedetailleerde geschiedenis. Voordat ik op de 2 ton zit, zijn we al weer wat jaartjes verder. Werkelijk als nieuwe auto. Staat van het interieur zegt ook wat over het gebruik. Maar als je wat meer km's draait zou ik ook een goede met wat minder km's zoeken want de kans is vrij groot dat je de auto niet snel weer zult willen missen. Vraag maar aan Theo.
Ik ben het met Romulus eens dat je gevoel moet kloppen. Net als bij een muziekinstrument; het kan nog zo mooi zijn, gunstige prijs, als je hart geen sprongetje maakt is ie voor iemand anders!
De kunst is om dat "hebbe hebbe hebbe" stemmetje te onderscheiden van dat sprongetje...
Misschien is het met auto's wel net zoals met honden, zoals de dogwhisperer zegt:" Je krijgt niet altijd de hond die je wilt, maar wel altijd de hond die je nodig bent." :lol:
Ik wens je veel succes en wellicht geduld!
Gompie
Edit: nog checklist op Duitse site: http://a2-freun.de/forum/showthread.php?t=40298
[quote="MvdD"]Ik ga sowieso in de buurt maar eens kijken naar een A2 voor een proefrit. Tevens wil ik ook een ritje maken in de alternatieven die ik genoemd heb zodat ik wat kan gaan uitsluiten. [/quote]Zeker doen! Uiteindelijk moet je je lekker voelen in het type auto (en exemplaar) dat je aanschaft.
[quote="MvdD"]Fijn dat je even uitlegt waarom ik voor de benzinemotor moet gaan. Zeker de onderhoudskosten spelen hierin voor mij toch wel een belangrijke rol. Ik heb alleen wel vernomen dat de TDI toch wel een tik fijner schijnt te rijden, hoe ervaren jullie dat? Maar aan de andere kant verkeer ik weer niet in een luxepositie om een goede TDI occasion te laten staan. [/quote]Ik heb de A2 TDI zelf niet gereden (wel vroeger 4 jaar Caddy SDI). Ze moeten nogal wat rumoeriger zijn dan de benzine A2 (die is onderin toeren heerlijk stil) maar wel behoorlijk trekken van onderuit. De benzinemotoren zijn meer toerendraaiers en niet bijzonder krachtig onderin, maar ik kan er prima mee uit de voeten (stadsverkeer, file, bergpassen, aanhanger, gaat allemaal prima). Zuinig zijn zowel de benzine- als dieselversies.
[quote="MvdD"]Tevens heb je me wel mijn ogen geopend wat betreft opties etc. Ik kijk nu af en toe iets te verlekkerd hiernaar, maar een goede basis is natuurlijk het belangrijkst als je zoals ik aan de onderkant van de markt zit. Ik hecht eigenlijk het meeste waarde aan een mooie bekleding (Leer of lichte stof) qua interieur. Radio, boxen en cruisecontrol kan ik zelf inbouwen. [/quote]Het is natuurlijk altijd het exemplaar dat je moet aanstaan. Met een goede basis is heel veel mogelijk. Zelfs het interieur vervangen voor de gewenste kleur stof of leer. Eén keer aan auto's geknutseld, voor altijd besmet met het virus, schijnt het... 8-) Naast de dingen die ik eerder aanhaalde, is ook airco niet achteraf in te bouwen, maar vrijwel elke A2 heeft dit. Er is er mij maar een bekend zonder, die van mx-man.
[quote="MvdD"]Ik heb tijd genoeg om te wachten op een mooie occasion, dus dat is geen probleem. BOVAG moet je vaak toch extra voor betalen? En wat is een aankoopkeuring dan precies?[/quote]Bovag-garantie (6 mnd) krijg je als je bij een Bovag-garage een occasion van tenminste 4500 euro koopt. Het kan zijn dat je korting krijgt als je schriftelijk van de garantie afziet. Een aankoopkeuring kan elke garage doen die jij vertrouwt. Het meest bekend is de ANWB: http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop ... uring.html
[quote="MvdD"]Dan rest mij enkel nog deze vraag:
Hoe filter ik de goede occasions eruit? Wat zijn punten waar ik op moet letten in een advertentie? [/quote]Moeilijk te zeggen. Ik zou kiezen voor 'goed onderhouden' (volgens voorschrift) (Duits Scheckheftgepflegt), nooit schade gehad (Unfallfrei), nooit in gerookt (Nichtraucher). Hoe meer (originele, kloppende) boekjes en facturen van onderhoud erbij zijn, hoe beter. Neem de opmerking van Gompie over Apeldoorn, en de Duitse checklist (A2-Freun) zeker mee. Verder wemelt het internet van checklists voor kopen van occasions, zorg dat je daar vertrouwd mee bent. En neem iemand mee die er kijk op heeft.
Als je bij Duitse handelaren wilt gaan kopen met gebruik van garantie, zijn er nog wat dingetjes om op te letten, dat voert voor nu te ver.
[quote="MvdD"]Je zegt dat ik geduldig naar een A2 moet zoeken met lage kilometerstand, maar wat is met mijn budget dus precies ‘laag’? Moet ik hierin ook nog op bouwjaar letten, of is dat ondergeschikt aan de kilometerstand.[/quote]Qua bouwjaar hoef je bij de A2 niets te mijden, ze zijn gemaakt van 2000 t/m 2005 met tussendoor weliswaar enkele updates maar geen facelift of grote technische wijzigingen. Ik heb zelf voor MJ2003 gekozen als compromis tussen budget en doorgevoerde technische verbeteringen (o.a. de Aerotwin wisser). Maar vrijwel al die dingen kun je ook later zelf doen. Een lage km-stand is niet heilig maar vaak wel een goed richtsnoer. De toestand van de auto moet kloppen en vaak is die meer van de kilometers (= gebruik) afhankelijk. Technisch zou ik met elke motor in de A2 aandurven om de 3 ton vol te maken.
[quote="MvdD"]Fijn dat je even uitlegt waarom ik voor de benzinemotor moet gaan. Zeker de onderhoudskosten spelen hierin voor mij toch wel een belangrijke rol. Ik heb alleen wel vernomen dat de TDI toch wel een tik fijner schijnt te rijden, hoe ervaren jullie dat? Maar aan de andere kant verkeer ik weer niet in een luxepositie om een goede TDI occasion te laten staan. [/quote]Ik heb de A2 TDI zelf niet gereden (wel vroeger 4 jaar Caddy SDI). Ze moeten nogal wat rumoeriger zijn dan de benzine A2 (die is onderin toeren heerlijk stil) maar wel behoorlijk trekken van onderuit. De benzinemotoren zijn meer toerendraaiers en niet bijzonder krachtig onderin, maar ik kan er prima mee uit de voeten (stadsverkeer, file, bergpassen, aanhanger, gaat allemaal prima). Zuinig zijn zowel de benzine- als dieselversies.
[quote="MvdD"]Tevens heb je me wel mijn ogen geopend wat betreft opties etc. Ik kijk nu af en toe iets te verlekkerd hiernaar, maar een goede basis is natuurlijk het belangrijkst als je zoals ik aan de onderkant van de markt zit. Ik hecht eigenlijk het meeste waarde aan een mooie bekleding (Leer of lichte stof) qua interieur. Radio, boxen en cruisecontrol kan ik zelf inbouwen. [/quote]Het is natuurlijk altijd het exemplaar dat je moet aanstaan. Met een goede basis is heel veel mogelijk. Zelfs het interieur vervangen voor de gewenste kleur stof of leer. Eén keer aan auto's geknutseld, voor altijd besmet met het virus, schijnt het... 8-) Naast de dingen die ik eerder aanhaalde, is ook airco niet achteraf in te bouwen, maar vrijwel elke A2 heeft dit. Er is er mij maar een bekend zonder, die van mx-man.
[quote="MvdD"]Ik heb tijd genoeg om te wachten op een mooie occasion, dus dat is geen probleem. BOVAG moet je vaak toch extra voor betalen? En wat is een aankoopkeuring dan precies?[/quote]Bovag-garantie (6 mnd) krijg je als je bij een Bovag-garage een occasion van tenminste 4500 euro koopt. Het kan zijn dat je korting krijgt als je schriftelijk van de garantie afziet. Een aankoopkeuring kan elke garage doen die jij vertrouwt. Het meest bekend is de ANWB: http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop ... uring.html
[quote="MvdD"]Dan rest mij enkel nog deze vraag:
Hoe filter ik de goede occasions eruit? Wat zijn punten waar ik op moet letten in een advertentie? [/quote]Moeilijk te zeggen. Ik zou kiezen voor 'goed onderhouden' (volgens voorschrift) (Duits Scheckheftgepflegt), nooit schade gehad (Unfallfrei), nooit in gerookt (Nichtraucher). Hoe meer (originele, kloppende) boekjes en facturen van onderhoud erbij zijn, hoe beter. Neem de opmerking van Gompie over Apeldoorn, en de Duitse checklist (A2-Freun) zeker mee. Verder wemelt het internet van checklists voor kopen van occasions, zorg dat je daar vertrouwd mee bent. En neem iemand mee die er kijk op heeft.
Als je bij Duitse handelaren wilt gaan kopen met gebruik van garantie, zijn er nog wat dingetjes om op te letten, dat voert voor nu te ver.
[quote="MvdD"]Je zegt dat ik geduldig naar een A2 moet zoeken met lage kilometerstand, maar wat is met mijn budget dus precies ‘laag’? Moet ik hierin ook nog op bouwjaar letten, of is dat ondergeschikt aan de kilometerstand.[/quote]Qua bouwjaar hoef je bij de A2 niets te mijden, ze zijn gemaakt van 2000 t/m 2005 met tussendoor weliswaar enkele updates maar geen facelift of grote technische wijzigingen. Ik heb zelf voor MJ2003 gekozen als compromis tussen budget en doorgevoerde technische verbeteringen (o.a. de Aerotwin wisser). Maar vrijwel al die dingen kun je ook later zelf doen. Een lage km-stand is niet heilig maar vaak wel een goed richtsnoer. De toestand van de auto moet kloppen en vaak is die meer van de kilometers (= gebruik) afhankelijk. Technisch zou ik met elke motor in de A2 aandurven om de 3 ton vol te maken.
Er staan toch ook best wel wat A2 occassions te koop op het moment. Ik heb deze zoekopdracht gebruikt destijds:
http://www.gaspedaal.nl/Audi/A2/?pmax=6000&kmax=160000
Ik bekijk deze nog wel eens en dan krijg ik meestal 2 of 3 hits. Op het moment veel meer.
Garantie is wel een lastig ding in NL. Een BOVAG garage hoort je vanaf 4500,- euro standaard garantie te geven, maar veel bedrijven willen dit pas doen vanaf een hoger bedrag. Ze adverteren dan met een meeneemprijs. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met een auto halen bij een dealer of BOVAG garage waarvoor je wat verder moet rijden. M'n A2 heb ik gehaald in Delfzijl met 3 maanden garantie, m'n A3 in 's Gravenzande met 6 maanden garantie. Beide keren niets bij hoeven betalen voor garantie.
Een auto waar de verkoper geen garantie op wil geven na onderhandeling zou ik lekker laten staan. Tenzij het om een auto van een particulier gaat die minstens 1000,- euro van je budget overlaat of zo.
http://www.gaspedaal.nl/Audi/A2/?pmax=6000&kmax=160000
Ik bekijk deze nog wel eens en dan krijg ik meestal 2 of 3 hits. Op het moment veel meer.
Garantie is wel een lastig ding in NL. Een BOVAG garage hoort je vanaf 4500,- euro standaard garantie te geven, maar veel bedrijven willen dit pas doen vanaf een hoger bedrag. Ze adverteren dan met een meeneemprijs. Persoonlijk heb ik goede ervaringen met een auto halen bij een dealer of BOVAG garage waarvoor je wat verder moet rijden. M'n A2 heb ik gehaald in Delfzijl met 3 maanden garantie, m'n A3 in 's Gravenzande met 6 maanden garantie. Beide keren niets bij hoeven betalen voor garantie.
Een auto waar de verkoper geen garantie op wil geven na onderhandeling zou ik lekker laten staan. Tenzij het om een auto van een particulier gaat die minstens 1000,- euro van je budget overlaat of zo.
Iedereen bedankt! Ik had nooit verwacht zo veel en ook zo'n duidelijke respons te krijgen, dit helpt me echt enorm!
Verder tufte ik gisteren in mijn Ibiza de A12 af en besloot ik om de totale km-stand eens weer te geven ipv de ritstand. Tot mijn verbazing zag ik dat ik vanaf september al ca. 15.000 erbij heb gereden. Ik verwacht dus per jaar geen 15.000 tot 20.000 te rijden, maar maar richting 25.000 en misschien zelfs eroverheen met vakanties etc. Dan lijkt diesel me wel opeens een stuk interessanter worden right?
Verder tufte ik gisteren in mijn Ibiza de A12 af en besloot ik om de totale km-stand eens weer te geven ipv de ritstand. Tot mijn verbazing zag ik dat ik vanaf september al ca. 15.000 erbij heb gereden. Ik verwacht dus per jaar geen 15.000 tot 20.000 te rijden, maar maar richting 25.000 en misschien zelfs eroverheen met vakanties etc. Dan lijkt diesel me wel opeens een stuk interessanter worden right?
Allen,
Ik heb zojuist de hele lijst op Mobile.de doorgezocht op basis van de volgende eisen:
- <125.000 km
- Duitsland, maximaal 3,5 uur rijden vanaf Utrecht
- Maximaal €5600. Ga er vanuit dat import totaal €800 kost en dat ik de auto voor €5200 mee kan krijgen.
- Geen schade auto's
Hier kwamen de volgende auto's uit, zouden jullie eens kunnen laten weten wat jullie hiervan vinden. Dan kan ik kijken of dat overeenkomt met de gedachten die ik erbij had.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... 2_c02_4202
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... abNumber=1
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... abNumber=2
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... abNumber=2
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... abNumber=2
Nummer 1 & 2 blinken beide uit qua prijs en zien er volgens mij nog redelijk uit.
Nummer 3 & 4 hebben beide vrijwel geen beschrijving.
Nummer 5 is net iets boven budget, maar staat er zo ontzettend strak bij dat ik dat er wel voor over heb!
Ben benieuwd!
Ik heb zojuist de hele lijst op Mobile.de doorgezocht op basis van de volgende eisen:
- <125.000 km
- Duitsland, maximaal 3,5 uur rijden vanaf Utrecht
- Maximaal €5600. Ga er vanuit dat import totaal €800 kost en dat ik de auto voor €5200 mee kan krijgen.
- Geen schade auto's
Hier kwamen de volgende auto's uit, zouden jullie eens kunnen laten weten wat jullie hiervan vinden. Dan kan ik kijken of dat overeenkomt met de gedachten die ik erbij had.
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... 2_c02_4202
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... abNumber=1
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... abNumber=2
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... abNumber=2
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/detai ... abNumber=2
Nummer 1 & 2 blinken beide uit qua prijs en zien er volgens mij nog redelijk uit.
Nummer 3 & 4 hebben beide vrijwel geen beschrijving.
Nummer 5 is net iets boven budget, maar staat er zo ontzettend strak bij dat ik dat er wel voor over heb!
Ben benieuwd!
Mijn eerste indrukken bij de advertenties;
De eerste: Mooie kleur, maar te goedkoop om waar te zijn, zelfs als dat dak helemaal dicht en vast zit is ie nog te goedkoop naar mijn idee. Staat ook niets over Scheckheft in.
De tweede: In Duitsland betekent 'im Kundenauftrag' dat de handelaar geen garantie wil geven. Er staat ook dat er een motorstoring in zit en dat de motor niet mooi rond loopt ('ruckelt'). Advertentie in Arabisch en Engels: export naar Riga of zo. Laten staan!!!!
De derde: vind ik er niet zo verkeerd uitzien, echter geen enkel detail van de verkoper over de staat van onderhoud, garage-historie, etc. Dat betekent doorvragen! De verkoper heeft ook geen telefoonnummer of mobiel nummer vermeld. Kan een goede zijn, wel oppassen.
De vierde: mooie auto voor zover op deze (niet beste) foto's te zien is. Priveverkoop vanuit het soort garage (bij een apartementgebouw) dat past bij de autobezitter. De auto staat op wintervelgen, vraag of er ook een set zomerwielen bij zit (gebruikelijk in Duitsland!) dan heb je een deel van de prijs weer terug. Eigenlijk zou je moeten proberen een net iets nieuwere auto te vinden, van modeljaar 2002 (nieuwere electronica, minder storingen). Die zijn er vanaf zomer 2001. Te zien aan het Chassisnummer, positie xxxx (ik ben vergeten welke :oops: ) is dan een 2.
De vijfde: Staat er inderdaad netjes bij, eerste eigenaar!, volledige boekjes, kan een goede zijn. Zo te zien werkt het dakje, zomer- en winterbanden erbij. Zomerbanden op lichtmetaal, Modeljaar 2002! Enige nadeel zo te zien is geen climatronic maar daar heb je dat dakje voor. Zie ook dat er een cd-speler in zit, ipv cassette. Als je ergens naar gaat kijken, dan naar deze!
Is een handelaar dus er zit ruimte in de prijs, gewoon direct geld bieden. Papieren die erbij horen: 2x Farhzeugbrief, zorg dat hij ook een COC (EWG in het Duits) erbij levert. Is ook in NL te krijgen maar kost 50 Euro of zo. Overigens staat de Europese typegoedkeuring in Duitsland ook in de Brief. Auto is waarschijnlijk afgemeld en dan kan je hem met de papieren en een koopcontract zo meenemen (op een aanhanger, dat dan weer wel).
Succes!
Als je iemand zoekt die even in het Duits met de verkoper telefoneert, wil ik dat wel doen voor je. Stuur dan even een PM.
Groet, Marc
De eerste: Mooie kleur, maar te goedkoop om waar te zijn, zelfs als dat dak helemaal dicht en vast zit is ie nog te goedkoop naar mijn idee. Staat ook niets over Scheckheft in.
De tweede: In Duitsland betekent 'im Kundenauftrag' dat de handelaar geen garantie wil geven. Er staat ook dat er een motorstoring in zit en dat de motor niet mooi rond loopt ('ruckelt'). Advertentie in Arabisch en Engels: export naar Riga of zo. Laten staan!!!!
De derde: vind ik er niet zo verkeerd uitzien, echter geen enkel detail van de verkoper over de staat van onderhoud, garage-historie, etc. Dat betekent doorvragen! De verkoper heeft ook geen telefoonnummer of mobiel nummer vermeld. Kan een goede zijn, wel oppassen.
De vierde: mooie auto voor zover op deze (niet beste) foto's te zien is. Priveverkoop vanuit het soort garage (bij een apartementgebouw) dat past bij de autobezitter. De auto staat op wintervelgen, vraag of er ook een set zomerwielen bij zit (gebruikelijk in Duitsland!) dan heb je een deel van de prijs weer terug. Eigenlijk zou je moeten proberen een net iets nieuwere auto te vinden, van modeljaar 2002 (nieuwere electronica, minder storingen). Die zijn er vanaf zomer 2001. Te zien aan het Chassisnummer, positie xxxx (ik ben vergeten welke :oops: ) is dan een 2.
De vijfde: Staat er inderdaad netjes bij, eerste eigenaar!, volledige boekjes, kan een goede zijn. Zo te zien werkt het dakje, zomer- en winterbanden erbij. Zomerbanden op lichtmetaal, Modeljaar 2002! Enige nadeel zo te zien is geen climatronic maar daar heb je dat dakje voor. Zie ook dat er een cd-speler in zit, ipv cassette. Als je ergens naar gaat kijken, dan naar deze!
Is een handelaar dus er zit ruimte in de prijs, gewoon direct geld bieden. Papieren die erbij horen: 2x Farhzeugbrief, zorg dat hij ook een COC (EWG in het Duits) erbij levert. Is ook in NL te krijgen maar kost 50 Euro of zo. Overigens staat de Europese typegoedkeuring in Duitsland ook in de Brief. Auto is waarschijnlijk afgemeld en dan kan je hem met de papieren en een koopcontract zo meenemen (op een aanhanger, dat dan weer wel).
Succes!
Als je iemand zoekt die even in het Duits met de verkoper telefoneert, wil ik dat wel doen voor je. Stuur dan even een PM.
Groet, Marc
Bedankt voor je reactie Marc!
De auto die je op de eerste pagina linkte zie ik niet zo zitten vanwege het blauwe interieur. Dat is zo'n beetje het enige interieur waar ik gewoon echt niet in wil zitten
Maar ik moet nog steeds even een proefrit in een A2 maken voordat ik uberhaupt ga onderhandelen met een Duitse verkoper. Hoe kan ik dit het beste doen? Willekeurig een marktplaats advertentie in de buurt opzoeken en een proefrit aanvragen? Is niet netjes, maar wel de makkelijkste optie...
Is het verder nog van belang dat ik hier allemaal wat spoed achter zet omdat Occasion nummer 5 zo interessant is?
De auto die je op de eerste pagina linkte zie ik niet zo zitten vanwege het blauwe interieur. Dat is zo'n beetje het enige interieur waar ik gewoon echt niet in wil zitten

Maar ik moet nog steeds even een proefrit in een A2 maken voordat ik uberhaupt ga onderhandelen met een Duitse verkoper. Hoe kan ik dit het beste doen? Willekeurig een marktplaats advertentie in de buurt opzoeken en een proefrit aanvragen? Is niet netjes, maar wel de makkelijkste optie...
Is het verder nog van belang dat ik hier allemaal wat spoed achter zet omdat Occasion nummer 5 zo interessant is?
- chipsoer
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
- Locatie: Roermond
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Hier wil ik wel effe op reageren, er wordt hier beweerd minder storingen in de electronica vanaf 2002 ? Waar baseer je dat op ?, heb veel op de duitse en engelse site,s gelezen maar dat er minder storingen zijn vanaf 2002 kan ik niet beamen.[quote="MN-NL"]Mijn eerste indrukken bij de advertenties;
De eerste: Mooie kleur, maar te goedkoop om waar te zijn, zelfs als dat dak helemaal dicht en vast zit is ie nog te goedkoop naar mijn idee. Staat ook niets over Scheckheft in.
De tweede: In Duitsland betekent 'im Kundenauftrag' dat de handelaar geen garantie wil geven. Er staat ook dat er een motorstoring in zit en dat de motor niet mooi rond loopt ('ruckelt'). Advertentie in Arabisch en Engels: export naar Riga of zo. Laten staan!!!!
De derde: vind ik er niet zo verkeerd uitzien, echter geen enkel detail van de verkoper over de staat van onderhoud, garage-historie, etc. Dat betekent doorvragen! De verkoper heeft ook geen telefoonnummer of mobiel nummer vermeld. Kan een goede zijn, wel oppassen.
De vierde: mooie auto voor zover op deze (niet beste) foto's te zien is. Priveverkoop vanuit het soort garage (bij een apartementgebouw) dat past bij de autobezitter. De auto staat op wintervelgen, vraag of er ook een set zomerwielen bij zit (gebruikelijk in Duitsland!) dan heb je een deel van de prijs weer terug. Eigenlijk zou je moeten proberen een net iets nieuwere auto te vinden, van modeljaar 2002 (nieuwere electronica, minder storingen). Die zijn er vanaf zomer 2001. Te zien aan het Chassisnummer, positie xxxx (ik ben vergeten welke :oops: ) is dan een 2.
De vijfde: Staat er inderdaad netjes bij, eerste eigenaar!, volledige boekjes, kan een goede zijn. Zo te zien werkt het dakje, zomer- en winterbanden erbij. Zomerbanden op lichtmetaal, Modeljaar 2002! Enige nadeel zo te zien is geen climatronic maar daar heb je dat dakje voor. Zie ook dat er een cd-speler in zit, ipv cassette. Als je ergens naar gaat kijken, dan naar deze!
Is een handelaar dus er zit ruimte in de prijs, gewoon direct geld bieden. Papieren die erbij horen: 2x Farhzeugbrief, zorg dat hij ook een COC (EWG in het Duits) erbij levert. Is ook in NL te krijgen maar kost 50 Euro of zo. Overigens staat de Europese typegoedkeuring in Duitsland ook in de Brief. Auto is waarschijnlijk afgemeld en dan kan je hem met de papieren en een koopcontract zo meenemen (op een aanhanger, dat dan weer wel).
Succes!
Als je iemand zoekt die even in het Duits met de verkoper telefoneert, wil ik dat wel doen voor je. Stuur dan even een PM.
Groet, Marc[/quote]
De eerste: Mooie kleur, maar te goedkoop om waar te zijn, zelfs als dat dak helemaal dicht en vast zit is ie nog te goedkoop naar mijn idee. Staat ook niets over Scheckheft in.
De tweede: In Duitsland betekent 'im Kundenauftrag' dat de handelaar geen garantie wil geven. Er staat ook dat er een motorstoring in zit en dat de motor niet mooi rond loopt ('ruckelt'). Advertentie in Arabisch en Engels: export naar Riga of zo. Laten staan!!!!
De derde: vind ik er niet zo verkeerd uitzien, echter geen enkel detail van de verkoper over de staat van onderhoud, garage-historie, etc. Dat betekent doorvragen! De verkoper heeft ook geen telefoonnummer of mobiel nummer vermeld. Kan een goede zijn, wel oppassen.
De vierde: mooie auto voor zover op deze (niet beste) foto's te zien is. Priveverkoop vanuit het soort garage (bij een apartementgebouw) dat past bij de autobezitter. De auto staat op wintervelgen, vraag of er ook een set zomerwielen bij zit (gebruikelijk in Duitsland!) dan heb je een deel van de prijs weer terug. Eigenlijk zou je moeten proberen een net iets nieuwere auto te vinden, van modeljaar 2002 (nieuwere electronica, minder storingen). Die zijn er vanaf zomer 2001. Te zien aan het Chassisnummer, positie xxxx (ik ben vergeten welke :oops: ) is dan een 2.
De vijfde: Staat er inderdaad netjes bij, eerste eigenaar!, volledige boekjes, kan een goede zijn. Zo te zien werkt het dakje, zomer- en winterbanden erbij. Zomerbanden op lichtmetaal, Modeljaar 2002! Enige nadeel zo te zien is geen climatronic maar daar heb je dat dakje voor. Zie ook dat er een cd-speler in zit, ipv cassette. Als je ergens naar gaat kijken, dan naar deze!
Is een handelaar dus er zit ruimte in de prijs, gewoon direct geld bieden. Papieren die erbij horen: 2x Farhzeugbrief, zorg dat hij ook een COC (EWG in het Duits) erbij levert. Is ook in NL te krijgen maar kost 50 Euro of zo. Overigens staat de Europese typegoedkeuring in Duitsland ook in de Brief. Auto is waarschijnlijk afgemeld en dan kan je hem met de papieren en een koopcontract zo meenemen (op een aanhanger, dat dan weer wel).
Succes!
Als je iemand zoekt die even in het Duits met de verkoper telefoneert, wil ik dat wel doen voor je. Stuur dan even een PM.
Groet, Marc[/quote]
Ik heb inmiddels wel geleerd dat haastige spoed nooit goed is als je een auto koopt. Zorg eerst dat je weet wat je wilt en leer de markt kennen voor dat type auto. Vervolgens weet je wanneer je een goede te pakken hebt als je hem ziet, voelt en ruikt
.
Overhaast kopen levert vrijwel altijd ellende op, en als je snel een goede auto wilt, zonder tijd te investeren, ga dan naar de dealer. Hoofdprijs, maar wel met service om evt. onvolkomenheden op te lossen binnen de aanschafprijs.
Probeer inderdaad eerst eens om een ritje te maken met een A2. Als je laat weten waar je ongeveer woont is er op het forum wellicht wel iemand die je een keer zijn auto laat zien? En anders inderdaad gewoon de marktplaats-optie, of ergens bij een dealer. Je hoeft bij een auto van bijvoorbeeld 2005 niet te vertellen dat je die 10 mille helemaal niet kunt betalen, je kunt na de testrit toch melden dat je hem te duur vindt?
Bij het kopen van auto's die verder weg staan moet je zorgen dat je direct een deal kunt maken naar mijn idee. Heen en weer rijden kost los van de tijd die je besteedt ook geld: Elke auto in Duitsland die je bekijkt kost zeg maar 150 Euro aan km's, brandstof en een bakje koffie onderweg. Dan moet je dus wel snel raak schieten....
Onze A2 heeft overigens exact dat blauwe interieur, en hetzelfde zilver aan de buitenkant. Gekocht in Duitsland, bij een handelaar, met een kras in de lak over 5 panelen omdat iemand met een sleutel erlangs was gelopen. Dan kan je strak onderhandelen met een eigen inschatting voor de spuitkosten. Dec. 2001, aantoonbare 44000 km, wij zijn de 3e eigenaar. Je mag raden wat ik betaald heb, maar het eerste cijfer was geen 5....
Groet, Marc

Overhaast kopen levert vrijwel altijd ellende op, en als je snel een goede auto wilt, zonder tijd te investeren, ga dan naar de dealer. Hoofdprijs, maar wel met service om evt. onvolkomenheden op te lossen binnen de aanschafprijs.
Probeer inderdaad eerst eens om een ritje te maken met een A2. Als je laat weten waar je ongeveer woont is er op het forum wellicht wel iemand die je een keer zijn auto laat zien? En anders inderdaad gewoon de marktplaats-optie, of ergens bij een dealer. Je hoeft bij een auto van bijvoorbeeld 2005 niet te vertellen dat je die 10 mille helemaal niet kunt betalen, je kunt na de testrit toch melden dat je hem te duur vindt?
Bij het kopen van auto's die verder weg staan moet je zorgen dat je direct een deal kunt maken naar mijn idee. Heen en weer rijden kost los van de tijd die je besteedt ook geld: Elke auto in Duitsland die je bekijkt kost zeg maar 150 Euro aan km's, brandstof en een bakje koffie onderweg. Dan moet je dus wel snel raak schieten....
Onze A2 heeft overigens exact dat blauwe interieur, en hetzelfde zilver aan de buitenkant. Gekocht in Duitsland, bij een handelaar, met een kras in de lak over 5 panelen omdat iemand met een sleutel erlangs was gelopen. Dan kan je strak onderhandelen met een eigen inschatting voor de spuitkosten. Dec. 2001, aantoonbare 44000 km, wij zijn de 3e eigenaar. Je mag raden wat ik betaald heb, maar het eerste cijfer was geen 5....
Groet, Marc