Reservewiel of de zogenaamde thuiskomer voor mijn A2

Je zoekt een A2 ? Dit is het juiste forum.
j.hoeben1

31 mar 2010, 15:24 0 x

[quote="Thck"]Hallo Sjors,

Indien je de velg(met band) alleen gebruikt als reservewiel dan is een adfwijking toelaatbaar aangezien de nadelen die dit met zich meebrengt maar van tijdelijke aard zijn en dus geen verdere gevolgen zullen hebben.

Even nog ter verduidelijking, de ET-waarde is de afstand gemeten vanaf het hart van de velg (axiale lijn in lengterichting door de velg trekken in het midden, dus aan weerszijde gelijk deel van het velgbed) en de aanlegplaats waar de velg tegen de naaf geschroefd wordt.
Hiermee wordt dus bepaald hoever de velg naar buiten c,q, naar binnen steekt (grotere ET-waarde komt de velg verder naar de binnenzijde en uiteraard bij een kleinere ET-waarde komt deze verder naar buiten.
Gezien het feit dat de A2 standaard een kleine ET-waarde heeft (28 bij staalvelg) komt de velg in principe dus bij het gebruik van een velg met grotere ET-waarde meer naar binnen te liggen. Hierdoor is er natuurlijk wel een grens aan de afwijking daar de band(en velg) anders mogelijk aan de binnenzijde onder bepaalde omstandigheden zou kunnen aanlopen.
Zelf heb ik winterbanden op speciaal gekochte lichtmetalen velgen(15 inch 175-60) die een ET-waarde van 35 hebben en dit levert geen problemen op.

Theo[/quote]

Hoi Theo,
Ik had bij een velgenboer eens gekeken naar stalen velgen. Als je een nieuwe stalen velg koopt heb je nodig volgens hun site : http://www.winterbandenvelg.nl/stalen_v ... aar=1#list. Je leest dan dat je voor de 175/60/15 band een velg nodig hebt met een ET waarde van 34. Op mijn stalen wiel voor mijn winterbanden staat met een bandenmaat van 175/60/15 een ET waarde van 28. Dus deze velgenboer geeft dat denk ik verkeerd op. Als ik geen thuiskomer kan vinden zal ik denk ik toch een stalen velg met de bandenmaat wat ik nu heb aanschaffen. Via marktplaats is het niet makkelijk een thuiskomer te vinden wat aan de eisen voor de A2 moet voldoen.

Gr. Sjors
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

31 mar 2010, 17:55 0 x

Hoi Theo,
Ik had bij een velgenboer eens gekeken naar stalen velgen. Als je een nieuwe stalen velg koopt heb je nodig volgens hun site : http://www.winterbandenvelg.nl/stalen_v ... aar=1#list. Je leest dan dat je voor de 175/60/15 band een velg nodig hebt met een ET waarde van 34. Op mijn stalen wiel voor mijn winterbanden staat met een bandenmaat van 175/60/15 een ET waarde van 28. Dus deze velgenboer geeft dat denk ik verkeerd op. Als ik geen thuiskomer kan vinden zal ik denk ik toch een stalen velg met de bandenmaat wat ik nu heb aanschaffen. Via marktplaats is het niet makkelijk een thuiskomer te vinden wat aan de eisen voor de A2 moet voldoen.

Gr. Sjors[/quote]

Hallo Sjors,
De tabel van de "bandenboer" is maar een richtlijn, de ET-waarde heeft n.l. niets met de velgbreedte van doen. De velgbreedte wordt aangegeven in inches (b.v. 5J) waarbij de hoofdletter J staat voor de vorm van de velgrand. Je kunt b.v. een redelijk brede velg hebben b.v. 6J maar toch een ET-waarde van 28.
Maar zoals ik al heb geschreven, tot ET 35 zal geen probleem zijn.
Persoonlijk zou ik als reservewiel (indien je een stalen velg nieuw gaat kopen en een band erbij moet kopen) een 155 breedte band nemen bij 70, kom je qua omtrek iets hoger uit maar heb je wel een smaller bandje achterin liggen.

Theo
j.hoeben1

31 mar 2010, 17:59 0 x

[quote="Thck"]Hoi Theo,

Gr. Sjors[/quote]

Hallo Sjors,
De tabel van de "bandenboer" is maar een richtlijn, de ET-waarde heeft n.l. niets met de velgbreedte van doen. De velgbreedte wordt aangegeven in inches (b.v. 5J) waarbij de hoofdletter J staat voor de vorm van de velgrand. Je kunt b.v. een redelijk brede velg hebben b.v. 6J maar toch een ET-waarde van 28.
Maar zoals ik al heb geschreven, tot ET 35 zal geen probleem zijn.
Persoonlijk zou ik als reservewiel (indien je een stalen velg nieuw gaat kopen en een band erbij moet kopen) een 155 breedte band nemen bij 70, kom je qua omtrek iets hoger uit maar heb je wel een smaller bandje achterin liggen.

Theo[/quote]
Maar gebruik je dan de standaard velg??

Sjors
Thck

31 mar 2010, 18:09 0 x

Kan allebei.

Overigens ik kijk net even op Marktplaats bij "rerservewiel"en zie een thuiskomer staan 5 gaats en 15 Inch, staat alleen niet de steek bij vermeld, iemand uit Linde in Drente.

Helemaal onder op blad één van Marktplaats staat ook een thuiskomer in de aanbieding (Utrecht) voor € 25,-, is echter een 16 Inch diameter maar gezien de breedte/hoogte verhouding (115x90) kom je indien je even rekent bijna gelijk uit als met de originele maarvoering( 175x60x15). de originele heeft een totaaldiameter van 59,1 (15inch= 38,1 cm hierbij 2x (60% van 175) = 21 cm kom je dus op 59,1 cm. Bij het 16 inch wiel met band is dit 61,3 cm (16 inch= 40,6 cm) hierbij (2x 90% van 115)= 20,7 totaal 61,3 cm.
Dit wiel zou dus (mits de steek juist is moet je dan even navragen) ook geschikt zijn als reserve.
Ik zou even een mailtje naar hem/haar doen om wat meer gegevens vragen.

Theo
j.hoeben1

31 mar 2010, 18:35 0 x

[quote="Thck"]Kan allebei.

Overigens ik kijk net even op Marktplaats bij "rerservewiel"en zie een thuiskomer staan 5 gaats en 15 Inch, staat alleen niet de steek bij vermeld, iemand uit Linde in Drente.

Ik zoe even een mailtje naar hem/haar doen om wat meer gegevens vragen.

Theo[/quote]

Heb ik al gedaan maar heb nog geen duidelijke antwoorden van hem gehad. Hij heeft gemeten zoals ik dat bij mijn wiel gedaan heb en hij komt net als ik op die 96 uit. Is dus niet zo zoals het hoort. Ik heb hem nog gevraagd of hij kan zeggen bij wat voor een merk en type wagen hij heeft gehoord. Ik ga er wel van uit dat dit een goeie is. Het is voor mij heen en terug 430 km rijden dus wil ik wel zo veel als mogelijk weten over dat wiel voordat ik daar heen kachel. Kan hem misschien ook over de post laten komen. Maar hij moet zich eerst weer melden.

Groetjes Sjors

Sjors
Thck

31 mar 2010, 18:41 0 x

Op de tweede bladzijde staat een setje van 4 banden voor de Audi A2!!!!
Eén ervan zit maar op een velg de andere drie zijn kennelijk los erbij en zijn ook minder van profiel, is mischien de moeite waard om te beiden heb je in ieder geval een wiel met goede band!

Theo
j.hoeben1

31 mar 2010, 18:50 0 x

[quote="Thck"]Op de tweede bladzijde staat een setje van 4 banden voor de Audi A2!!!!
Eén ervan zit maar op een velg de andere drie zijn kennelijk los erbij en zijn ook minder van profiel, is mischien de moeite waard om te beiden heb je in ieder geval een wiel met goede band!

Theo[/quote]

Ik heb ook daar op gereageerd maar ook tot nu toe zonder resultaat. Reageert ook niet zo. Heb een bod gedaan maar hij wees het af. Ik kan alle banden voor 100 piek hebben, ook dit is voor mij een eind rijden. Kan dan misschien beter een velg kopen en er een een goedkope band op kopen, ben ik ook 100 piek kwijt. Het is tenslotte maar voor een reserve wiel.

Sjors
j.hoeben1

31 mar 2010, 22:48 0 x

[quote="Thck"]Kan allebei.

Theo[/quote]

Hoi Theo,
Heb net dat wiel gekocht van die man uit Linde Drente. Hij stuurt hem op.
Ben wel benieuwd of hij past. In het ergste geval verkoop ik hem door. Heb hem voor 45 piek gekocht incl. verzendkosten, dus daar is wel over heen te komen .

Gr. Sjors
Thck

01 apr 2010, 17:51 0 x

Kun je geen buil mee vallen, laat effe weten of hij de juiste maten heeft.

Theo
j.hoeben1

01 apr 2010, 19:39 0 x

[quote="Thck"]Kun je geen buil mee vallen, laat effe weten of hij de juiste maten heeft.

Theo[/quote]

Doe ik.
Gr. Sjors
Plaats reactie