A2 met driepersoons achterbank

Je zoekt een A2 ? Dit is het juiste forum.
MN-NL

04 sep 2011, 20:03 0 x

Je MAG in NL niet rijden met buitenlandse platen, als Nederlands ingezetene. Daar zijn maar heel weinig uitzonderingen op helaas.

Op het kenteken van de verkoper hierheen rijden mag alleen als de verkoper er ook bij zit, of je vraagt een ontheffing aan. Dit zou ik als verkoper overigens nooit doen met een auto die je verkoopt, je blijft immers wel verantwoordelijk....

De juiste weg is een exportkenteken (rode band aan de zijkant) aanvragen in Duitsland. Dat kan van ma t/m vrij meestal, vaak moet je ook op tijd op het Amt zijn. Dat kan full service via een dealer, of je doet het zelf voor ca. de helft van dat geld. Daar kan je dan weer een maand verzekerd mee rijden (waarbij je max. twee weken ontheffing krijgt om met een D-kenteken in NL te rijden).

Een zgn. Ueberfuehrungskennzeichen (gele band) mag je als NL-er niet gebruiken in NL, en daar wordt redelijk fanatiek op gecontroleerd. Een prent is 200 euro.

Wat is dus de handigste weg als je zelf wilt rijden:
- koop van tevoren een verzekeringsbewijs via http://www.deckungskarte-online.com/index.php
Dit wordt bij de overschrijving van de auto geactiveerd en is geldig voor de duur van het kenteken. Looptijd dus op elkaar afstemmen, maandje WA kost 40 Euro en daar komt nog wat porto etc. bij.
- ga met de verkoper naar de Zulassungsstelle en meld de auto af op zijn naam, en aan op je eigen naam, met een exportkenteken. Hier krijg je een kentekennummer toegekend en wordt je verzekeringsbewijs geactiveerd. (overschrijven kost iets van 35 Euro dacht ik)
- laat kentekenplaten maken (kan ter plekke) (35 Euro ongeveer)
- betaal voor een maand wegenbelasting (verplicht - als de verkoper meewerkt kan het van zijn rekening geincasseerd worden, scheelt een tientje) (voor een A2 op benzine: 15 Euro oid)
- plak de platen op je nieuwe auto en rijdt naar huis toe :-)

Voor je in NL de grens over rijdt, vraag je ontheffing aan om op een buitenlands kenteken te rijden via http://www.belastingdienst.nl/variabel/ ... jstelling/
dat kan online.
Nu kan je 2 weken rijden en in die tijd naar de RDW. Zo gauw je BPM aangifte gedaan hebt, heb je aan je verplichting voldaan en kan je theoretisch op je Duitse platen blijven rijden.

Alles bij elkaar aan kosten zo'n 120 Euro maar daar kan je dan een maand mee rijden incl. WA verzekering. Alternatief is met een grotere auto gaan, en een autoambulance eraan hangen.

Rostock is wel een mooie stad trouwens, zeker een weekendje waard :mrgreen: .

Groet, Marc
mvdklip

05 sep 2011, 14:33 0 x

Thanks! Duidelijke uitleg!

Heb trouwens weer een goed gesprek met vrouwlief gehad en moet zeggen dat ze een harde onderhandelaar is. Budget is +/- 5000,- euro in een donkere kleur en perse met OSS! Die in Rostock was dus een goede kandidaat, maar helaas geen reactie van de verkoper en advertentie is inmiddels van de site.
mvdklip

05 sep 2011, 23:41 0 x

We hebben vandaag een koper voor de A2 gehad, maar na lang wikken en wegen zijn we erachter gekomen dat we geen dag zonder A2 kunnen. :lol:

We gaan nu dus over tot verkoop van de A3. Nou maar hopen dat we daar net zo snel een koper voor vinden. Beetje omslachtig allemaal, maar we leren ervan zullen we maar zeggen. Nooit gedacht dat we ons zo aan die A2 zouden gaan hechten. :P

Het goede nieuws: ik kan in ieder geval in een A2 naar de meeting komen!

Edit: later op de avond gaf m'n vrouw zelfs toe een naam gegeven te hebben aan de auto! :lol:
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 sep 2011, 13:17 0 x

Ik herken dit, heb het zelf ook meegemaakt (jammer genoeg toen wel verkocht) en dus weer een aangeschaft.

Dat van die naam is niet zo vreemd, mijn vrouw heeft ook een naam bedacht en daarmme vraagt ze dan als we ergens naar toe gaan welek we die dag gebruiken.

Hier een link naar marktplaats waar een (Nederlandse) A2 5 zits wordt aangeboden van bwj. 2004. http://link.marktplaats.nl/481023266

Theo
mvdklip

06 sep 2011, 21:29 0 x

Thanks. Dat is de (inmiddels welbekende) A2 colourstorm in Hazerswoude. Ik ben tot nu toe nog geen enkele A2 in NL tegengekomen anders dan de A2's die op autotrack staan en ook als vijfzitter aangeduid zijn. Ik wou de link naar autotrack posten, maar die link is een beetje raar en wordt niet helemaal gesnapt door het forum. In ieder geval als je zoekt op autotrack.nl naar een Audi A2 met vijf zitplaatsen, dan staan er momenteel vier te koop in NL waaronder die colourstorm. Deze is nieuw voor me:

http://www.autotrack.nl/tweedehands/audi/a2/8118939

Geen OSS en ook niet de juiste kleur, maar met wat geduld komt er zo waar misschien nog ooit eens een betaalbare vijfzitter langs. ;-)
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 sep 2011, 10:42 0 x

Sinds gisteren staat er 1 op het Duitse forum, 1.4 benzine, delphingrau, oss en 3 zitsbank, zo te lezen met zeer veel opties en op redelijke afstand van de grens.
mvdklip

19 sep 2011, 22:18 0 x

Thanks! Ben even gaan kijken en is inderdaad een A2 met indrukwekkende lijst aan opties. Jammer dat er geen foto's bij staan. Helaas is toch ook de vraagprijs boven mijn budget. Vandaag een koper voor de A3 gehad, maar vooralsnog nog niet verkocht en zelfs als ik hem wel snel verkoop levert ie bij lange na niet voldoende op om deze mooie Duitse A2 van te kunnen kopen. :P
audietje

20 sep 2011, 13:56 0 x

Bij www.audizentrumhalle.de staat een zwarte A2 uit 2005 met 3 zits achterbank
groet
audietje
Romulus

20 sep 2011, 20:52 0 x

Als dat Halle ligt waar ik het verwacht (bij Leipzig) dan ga je niet zomaar even kijken...
Rens 79

20 sep 2011, 21:53 0 x

[quote="audietje"]Bij http://www.audizentrumhalle.de staat een zwarte A2 uit 2005 met 3 zits achterbank
groet
audietje[/quote]

Volgens mij gaat deze het budget van 5000 euro iets te boven.
Tenminste dat is wat ik lees het budget van meneer vd klip
Plaats reactie