Hulp gezocht

Je zoekt een A2 ? Dit is het juiste forum.
Peter

28 mar 2011, 16:49 0 x

Ik zou er met een grote boog omheen lopen. Ik vind de reactie van de verkoper ontwijkend. (mooie smoes om geen rekening van de distributie te hebben en het feit dat dit door een vriend is gedaan, als het al gedaan is, geeft aan dat onderhoud de sluitpost op de begroting is geweest).
Rens 79

28 mar 2011, 21:16 0 x

Ik zou er minimaal een keuring op los laten (ANWB) kost wel een paar centen maar dan weet je wel wat je koopt.
En zo'n OSS is wel mooi hoor maar heb in het nog niet zo verre verleden ook een dakje gehad wat lekte (Hollandia) en daar wordt je niet vrolijk van,kreeg het niet dicht en heb toen die auto daarom verkocht.
Dus ik hoef om die reden nooit meer een dakje wat open kan,maar het is wel heel erg mooi zo'n oss
MvdD

28 mar 2011, 22:22 0 x

Bedankt voor de reactie's. Ik ga een aankoopkeuring zeker overwegen, maar hoe gaat dat in zijn werk? Ik zag dat het bij de ANWB slechts in Den Haag en Utrecht kan, wat betekent dat het dik een uur rijden is.

Overigens moet ik toegeven dat wanneer de riem inderdaad vervangen is, ik dit zie als een meevaller. Maar dat wanneer dit niet het geval is, ik bereid ben deze kosten te accepteren omdat de uitvoering, kleur etc. gewoon erg veel bij mij doen. Ik kan me haast niet voorstellen dat ik in een zilveren uitvoering zonder OOS ga rijden met ook maar half het plezier in vergelijking met deze.

Overigens heb ik de beste man nu een aantal keer gesproken, en hij komt eerlijk en prettig op mij over. Het is nog niet zeker dat hij donderdag zelf aanwezig is, maar mocht hij verhinderd zijn, zorgt hij ervoor dat zijn vader er is om alles met ons af te handelen.

@Peter
Is het niet verklaarbaar dat de verkoper ervoor koos om het zwart te laten repareren gezien het feit dat er toch geen onderhoudsboekjes aanwezig zijn? Weet nog niet hoe ik het zelf precies zou gaan doen, maar zou er zelf in ieder geval minder toe geneigd zijn.
Romulus

29 mar 2011, 12:07 0 x

[quote="MvdD"]@Peter
Is het niet verklaarbaar dat de verkoper ervoor koos om het zwart te laten repareren gezien het feit dat er toch geen onderhoudsboekjes aanwezig zijn? Weet nog niet hoe ik het zelf precies zou gaan doen, maar zou er zelf in ieder geval minder toe geneigd zijn.[/quote]
Verklaarbaar is het allemaal. Ik deel het onderbuikgevoel van Peter al is "met een grote boog omheen lopen" misschien wat sterk uitgedrukt. Als dit voor jou de auto is (motor, kleur, uitrusting), beoordeel hem goed en koop hem dan. Reserveer een bedrag voor onderhoud, en als je het niet (geheel) nodig hebt, valt het mee. Een aankoopkeuring helpt zeker bij een goede inschatting maar is ook geen garantie.

De distributie optisch controleren valt kennelijk niet mee. Bovendien zijn het vaak de rollen en niet de riem zelf die bezwijken. Als er inderdaad een bouwjaar op de riem staat, en dit is nieuwer dan de auto, heb je wel een goede indicatie dat hij vervangen is (compleet? waterpomp?). Bij twijfel geen risico nemen, een ruilmotor is duurder!
j.hoeben1

29 mar 2011, 16:36 0 x

[quote="MvdD"]Bedankt voor de reactie's. Ik ga een aankoopkeuring zeker overwegen, maar hoe gaat dat in zijn werk? Ik zag dat het bij de ANWB slechts in Den Haag en Utrecht kan, wat betekent dat het dik een uur rijden is.

Overigens moet ik toegeven dat wanneer de riem inderdaad vervangen is, ik dit zie als een meevaller. Maar dat wanneer dit niet het geval is, ik bereid ben deze kosten te accepteren omdat de uitvoering, kleur etc. gewoon erg veel bij mij doen. Ik kan me haast niet voorstellen dat ik in een zilveren uitvoering zonder OOS ga rijden met ook maar half het plezier in vergelijking met deze.

Overigens heb ik de beste man nu een aantal keer gesproken, en hij komt eerlijk en prettig op mij over. Het is nog niet zeker dat hij donderdag zelf aanwezig is, maar mocht hij verhinderd zijn, zorgt hij ervoor dat zijn vader er is om alles met ons af te handelen.

@Peter
Is het niet verklaarbaar dat de verkoper ervoor koos om het zwart te laten repareren gezien het feit dat er toch geen onderhoudsboekjes aanwezig zijn? Weet nog niet hoe ik het zelf precies zou gaan doen, maar zou er zelf in ieder geval minder toe geneigd zijn.[/quote]

Hoi,
Ik liet hem staan! Er zal heus wel een A2tje te vinden zijn als je maar geduld hebt. Als er geen ingevuld onderhoudsboekje bij zit of rekeningen van onderhoud zeg ik afblijven en de verkoper niet geloven op zijn mooie blauwe ogen. Of de wagen moet echt goedkoop zijn maar dan stinkt er ook iets. Maar als je zelf monteur bent zou je er voor kunnen gaan, maar ik ging nog niet kijken!!

Sterkte,
Sjors.
MvdD

30 mar 2011, 11:55 0 x

Ik heb zojuist de verkoper aan de lijn gehad en hem verteld dat ik het als probleem zie dat ik geen zekerheden heb qua onderhoud, kilometerstand etc. en dat ik om deze reden een aankoopkeuring aan het overwegen ben. Toen ik hem vroeg of hij hiermee akkoord wilde gaan, gaf hij aan hier geen problemen mee te hebben maar dat hij niet wil opdragen voor de kosten.

Vervolgens heb ik contact opgenomen met de Audi dealer in Nijmegen met de vraag of ik een aankoopkeuring kon laten doen, maar dat ging op korte termijn niet meer lukken. Pas vanaf 11 april. Is het aan te raden deze keuring echt bij de ANWB te laten doen, inclusief rapport etc. of volstaat een keuring op locatie zoals dit bedrijf ook?
http://www.auto-kennis.nl/auto-aankoopkeuring.html

De situatie is verder als volgt. Mijn huidige auto kan ik op het moment dus niet meer mee rijden omdat de kans te groot is dat de koppeling het gaat begeven. Het is echter wel bittere noodzaak dat er op korte termijn een nieuwe auto voor de deur staat omdat dit mijn studie, werk en privéleven steeds meer hindert. De kosten die ik mogelijk in mijn oude auto moet steken, steek ik dus liever in de nieuwe auto.

Om deze reden is Duitsland dus ook eigenlijk geen optie meer helaas.

PS: Is een digitale kilometerstand uberhaupt terug te draaien?
MN-NL

30 mar 2011, 13:03 0 x

- Ja, een digitale km-stand is eenvoudig terug te draaien. Google maar eens op 'correctie km stand' of iets in die richting (en dit is geen advies in die richting trouwens, ik ben voor eerlijkheid).

- bel ook eens met http://www.bbpartners.nl/ die zitten in de buurt van Nijmegen en kunnen wellicht wat betekenen?

Gr. Marc
MvdD

30 mar 2011, 13:20 0 x

Thanks,

Heb je goede ervaringen met BBP omdat je het aanraad? Ik heb ze zojuist even gebeld, maar ze waren druk dus later op de middag meer info.

En geniet ANWB de voorkeur? Zo ja, dan regel ik gewoon dat ik de A2 mee mag nemen voor een proefrit van 3-4 uur. Kan ik meteen uitgebreid alles testen op snelweg etc. en geeft het toch een wat beter beeld over alles.

Wanneer de aankoopkeuring positief is, dan ben ik absoluut al meer gerust gesteld. Zeker wanneer hij ook nog bevalt qua rijden etc.

Die kilometerstand daarentegen, bevalt me niet helemaal. Is er een manier waarop ik hier iets over kan uitsluiten? Misschien aan de hand van het chassisnummer?

Edit: Verkoper vertelde me dat hij wel de Nederlandse APK papieren nog heeft, is dit nog bruikbaar?

Is het verder mogelijk dat de verkoper die Duitse papieren nooit gehad heeft, of heeft hij die sowieso gekregen bij de aankoop?
falcon

30 mar 2011, 15:20 0 x

[quote="MvdD"]Is het verder mogelijk dat de verkoper die Duitse papieren nooit gehad heeft, of heeft hij die sowieso gekregen bij de aankoop?[/quote]
Als hij de auto zelf bij het RDW heeft overgeschreven voor een nederlands kenteken heeft hij de Duitse papieren wel gehad. Het is echter zo dat je de Duitse papieren inlevert bij de RDW, deze worden vernietigd. De verkoper weet waarschijnlijk nog wel van wie hij de auto gekocht heeft zodat je daar navraag zou kunnen doen.
Het is vreemd en jammer dat het onderhoudsboekje niet meer bij de auto aanwezig is want ook daarin staan de vorige bezitters genoteerd. Daarnaast staat daar in ieder geval de beurten in die nog wel uitgevoerd zijn zodat je een indicatie hebt van wat de kilometerstand was tijdens de laatste beurt...
MN-NL

30 mar 2011, 15:29 0 x

- BBP heeft een goede reputatie. Ik heb ze zelf alleen onlangs om een advies gevraagd en dat adequaat en als service gekregen. Verdere actie was daarna niet meer nodig.

- APK rapport is bij import afgegeven door de RDW neem ik aan. Hoort sowieso bij de autopapieren. Hierop staat de KM stand zoals afgelezen bij import vermeld. Dat zegt dus eigenlijk niets, immers als je de km stand terug wil draaien doe je dat voordat je naar de keuring gaat.

- Ik zou zelf bij een tweedehands auto zoveel mogelijk documentatie willen hebben die de historie onderbouwt. Het kan zijn dat de huidige verkoper bij aankoop die papieren niet heeft meegenomen/meegekregen, danwel er niet om gevraagd heeft.
Als hij de auto zelf op kenteken gezet heeft in NL heeft hij altijd de Duitse papieren nodig gehad lijkt me, die worden namelijk ingenomen dan. Van te voren een kopietje maken is wel het minste wat je doet lijkt me, immers de RDW raakt ook wel eens wat kwijt (en daar kan ik een liedje over zingen....).

- Mogelijk dat je aan de hand van het chassisnummer en via een Audi-dealer kan nagaan wanneer, en welke beurten, via het officiele kanaal zijn uitgevoerd. Gezien wat je allemaal vertelt is de kans groot dat je alleen van de eerste paar jaar wat terugvindt.
Als dat al kan bij Audi, dat weet ik niet. Maar de meeste fabrikanten houden zo'n database bij.

- Wellicht dat iemand weet of de werkelijke KM stand (dus niet dat wat in het display wordt aangegeven) nog op meer plaatsen in de auto wordt vastgelegd en dus kan worden uitgelezen. In dat geval is een gang naar iemand met de juiste vaardigheden en apparatuur noodzakelijk. Dat moet zo'n club die de inspectie uitvoert wel weten, of iemand hier op het forum?

Gr. Marc
Plaats reactie