Gezocht: Audi A2, hulp met zoeken

Je zoekt een A2 ? Dit is het juiste forum.
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 nov 2022, 20:24 3 x

De A2 heeft al vanaf toen hij uit kwam op de wensenlijstje gestaan. Toen nog veel te duur.

Toen hij wat betaalbaarder op de occasionmarkt werd kwam hij niet in aanmerking ivm leaseauto's en behoefte aan meer ruimte.

Maar nu 22 jaar na dato gaat een leaseauto het veld ruimen en hebben we eind dit jaar een nieuwe auto nodig. Het probleem is alleen wel; ze zijn nu behoorlijk op leeftijd geraakt waardoor nette exemplaren moeilijk te vinden te zijn en de wat fraaie exemplaren heel erg duur. We kijken naar benzineversies en bij voorkeur de 1.4 omdat ik begrepen heb dat de 1.6 wat gevoelliger is (klopt dat?)

het gaat om de auto voor mijn vrouw en ze heeft wel 2 eisen;

geen zilverkleur (we schrikken niet van kleur en een colorstorm zou top zijn, maar waarschijnlijk buiten budget)
cruise control

Budget rond de 3000 euro max. Mag wat meer zijn als het een heel mooi exemplaar is die 'af' is, maar liever wat minder omdat ik verwacht dat er nog wel wat aan gedaan moet worden voor de welbekende puntjes op de 'i'.

Kilometerstanden zeker niet boven de 250.000 maar liever nog wat minder omdat we er wel 10.000 mee gaan rijden. Ik heb in het verleden bij een autodealer gewerkt en een technische achtergrond. Kleinere klusjes draai ik mijn hand niet voor om maar kapotte stuurhuizen, forse olielekkage, koppeling, etc. Daar ga ik niet aan beginnen.

Mijn vragen;

- distributieriem; ik lees 90.000,is dat een richtlijn of echt een harde data? Als het gedaan moet worden; met elke kosten moet ik rekening houden? Iemand referenties?
- we kijken met een beperkt budget, ik verwacht geen perfecte auto, maar hoe houd zo'n A2 zich met hogere kilometerstanden?
- cruise control wat mijn vrouw echt heel graag wil maakt de zoektocht lastig, is zoiets makkelijk nadien in te bouwen (is het al deels voorbereid) en zo ja, wat zijn de kosten?
- andere tips, adviezen, of weet iemand er toevallig nog eentje te staan? Heb uiteraard de meeste verkoopsites gezien maar wie weet weet iemand er nog eentje die binnenkort in de verkoop komt

alvast bedankt!

(ik zal mij later voorstellen, en uiteraard delen als ik mijn nieuwe aanwinst heb + wat ik er mee van plan ben wat met name uit technisch weer mooi en origineel maken zal zijn)
- Nog
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Duckman
Audi A2 clublid
Berichten: 294
Lid geworden op: 25 jun 2021, 12:53
Locatie: Zutphen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 nov 2022, 21:52 0 x

Neem je tijd en je vindt ongetwijfeld een mooie!

Cruise control is makkelijk achteraf in te bouwen, hoef je een mooi exemplaar niet voor te laten staan. Even googlen daarop levert je wel een prijs op. Vond ik meevallen maar weet de prijs even niet exact meer.

Kijk ook even in Duitsland! Staan er ook nog genoeg te koop. Mobile.de is de site en hebben ook een app. Invoeren stelt niets voor.

Ik heb mijn (zilveren 😜) a2 nu anderhalf jaar en gekocht met 232.000km en staat nu op ruim 253.000. zonder noemenswaardige problemen.
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

29 nov 2022, 22:27 1 x

Ik heb zelf regelmatig auto's uit duitsland gehaald, paar maand geleden nog. Maar de A2's zijn in duitsland behoorlijk aan de prijs en zelfs een stuk prijziger dan NL exemplaren zo lijkt het. Heb ergens gelezen dat de duitsers er van balen dat er zo veel A2 naar nederland zijn ge-exporteerd ivm ons belastingsysteem (en zelfs een tijdje vrijgesteld van wegenbelasting voor de diesels) en daardoor heel duitsland is leeg geplukt. Na verhouding is het aanbod in NL ook hoger dan in duitsland.

1 januari gaat de leaseauto er uit en zullen dan wel echt een auto moeten hebben. We hebben dus even de tijd maar liefst wil ik wel binnen 4 weken wat anders hebben zodat ik nog tijd heb om hem technisch en optisch strak te krijgen voor 1 januari.

Maar het aanbod valt best tegen, of ze hebben belachelijk hoge km standen , en sommigen staan ook echt voor hele hoge prijzen te koop terwijl het geen bijzondere uitvoeringen of iets zijn.

maar ik zal even kijken voor naderhand cruisecontrol inbouw
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
toutdroit
Audi A2 clublid
Berichten: 462
Lid geworden op: 08 okt 2020, 12:59
Locatie: Utrecht
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 nov 2022, 22:31 0 x

Je hebt "autoscout"; "marktplaats" en zo al bekeken ?
In Nederland: Audi A2 BBY 2005; heel erg sprintblauw
In Gabon: Musso sports 4x4 2006; Korando 4x4 2005
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

29 nov 2022, 22:34 0 x

Deze al gezien? https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/aud ... co-bj-2000

Een van de eerste A2's: geen last van versleten knoppen van de ruitbediening en airco.

Wat me verder opvalt:

- De dakhemel aan de achterzijde hangt los (is een kwaaltje van de A2, vooral als je (te) hard met de ramen open rijd).
- Koplampglas passagierszijde is dof/beslagen.
- De rails voor de dubbele bodem zitten wel in de kofferbak, maar ik zie niet dat er een dubbele bodem bij zit.
- Radio kan ik niet goed zien, lijkt een vroeg type radiocassette te zijn.

Auto ziet zo op het oog netjes uit. Is gezien de woonplaats ook niet ver uit de buurt.

Mijn (bijna) 11 jaar ervaring met de A2: viewtopic.php?f=4&t=1269
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

30 nov 2022, 08:21 2 x

Die in haaksbergen staat op de planning om te bekijken deze week.

Crusiecontrol achteraf inbouw kost ongeveer 200 euro, dat is nog te overzien. Zeker voor mijn vrouw als harde eis. Knopjes zien er netjes uit inderdaad. Hemeltje zag ik ook, daar is nog wel iets aan te repareren. Dat van die bodem had ik nog niet gezien. Top!

Ander voordeel is; de eigenaar van de zaak kan ik van lang geleden, is een oud collega

Ga ze straks even bellen
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

30 nov 2022, 10:24 0 x

Welkom op dit forum Joost - je zult zien dat we het leuk vinden je aan een mooie A2 te helpen.

Inderdaad lijkt het erop dat het aanbod in NL aantrekkelijker is dan in Duitsland - ik kreeg zelfs een potentiële koper uit Duitsland toen ik vorige maand een (zwarte ;) ) A2 (die ik had gekocht om op te knappen) in nette toestand na 3 maanden weer te koop zette. Hij ging overigens naar Amsterdam (zoon van mede-forummer).

Voor € 3.000 moet je best een aardige A2 kunnen vinden, met minder dan 200k km op de teller.
Zoiets? https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi- ... ch-results
Of bij jou om de hoek: https://www.autoscout24.nl/aanbod/audi- ... ch-results
Of een met veel budget om hem naar je zin te maken: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s/aud ... udi-a2-1-4

De 1.4 is zeker minder gevoelig dan de 1.6 en je komt er prima mee van A naar B. Deze motoren draaien probleemloos 300k km (met af en toe wat onderhoud). Kijk maar eens bij ons topic km-standen viewtopic.php?f=7&t=1154&start=680.

Zelf cruise control inbouwen kan voor ca € 25 (hendel en kabelboompje via AliExpress). Zie viewtopic.php?f=17&t=10178 Je bent wel 2 uur van de straat omdat er nogal wat plastic bekleding moet worden verwijderd om de kabelboom netjes weg te werken...

Ook de distributieriemen / multiriem / waterpomp vervangen is wel zelf te doen. Dan ben je wel een halve dag zoet en € 150 armer. Als je het laat doen, moet je al gauw op € 500 rekenen. Beter een A2 uitzoeken die net een nieuwe distributie heeft (zoals die hierboven) :mrgreen:

En als er in de bagageruimte al steunen / rails zitten voor de dubbele bodem, dan is dat een voordeel. De vouwbare bodem vind je gemakkelijk op het www. De steunen en aangepaste wielkastbekleding zijn veel lastiger te vinden.

Verder is vooral de aanwezigheid van onderhoudshistorie interessant, maar dat wist je al.

Succes!
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

30 nov 2022, 10:46 0 x

Top wederom bedankt!

Cruise control zelf inbouwen gaat mij wel lukken zie ik nu. Juist zulke werkzaamheden vind ik ook leuk om dat netjes in te bouwen en ben er ook wel goed in, al zeg ik het zelf. Heb al prefentief zo'n setje besteld bij ali :D

Ik heb zelf een garage onder het huis ( het is altijd even spannend of het past met de helling die nogal stijl is) dus met een beetje geluk past de A2 er in om hem te polijsten en in de wax te zetten. technisch de puntjes op de i te zetten en werkzaamheden zoals crusie inbouwen :thumbmin:

Nu de eis van cruise control niet per se nodig is voor een aan te schaffen occasion word het blikveld ook wat ruimer
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

30 nov 2022, 10:50 1 x

Joostbo schreef:
30 nov 2022, 10:46
...
Nu de eis van cruise control niet per se nodig is voor een aan te schaffen occasion word het blikveld ook wat ruimer
Nu nog de eis "geen zilver" van tafel en dan heb je echt veel meer keuze :mrgreen:
Gebruikersavatar
Joostbo
Berichten: 100
Lid geworden op: 29 nov 2022, 20:09
Locatie: Hengelo
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

30 nov 2022, 11:59 0 x

Staan op ali ook wel spuitbussen :D ...

Geen zilver is een eis van beide; al moet ik zeggen dat een A2 het best goed staat door het design. Maar liever een andere kleur. Zou zelf wel een rode of blauwe colorstorm willen maar die zijn bijna niet te vinden, staat nu wel een blauwe te koop maar vind de prijs ivm kilometerstand en uitrusting niet echt een koopje. Kan altijd eens vragen of er iets met de prijs gedaan kan worden omdat we verder ook geen inruil hebben.

Ik wil het mijzelf ook niet te lastig maken en dat het gewoon een nette auto is , liefst gedocumenteerd, vind ik het aller belangrijkste

Vanavond met mijn vrouwen even actieplan maken welke we gaan bezoeken en welke niet en nog een kritisch naar de foto's kijken. Die in haaksbergen staat dichtbij dus daar wil ik sowieso even langs deze week
Audi A2 - 2000 - 1.4 16V 75PK
Plaats reactie