Op zoek naar een A2

Je zoekt een A2 ? Dit is het juiste forum.
autoliefhebber

15 apr 2010, 07:20 0 x

Beste club-leden,

Ook ik ben op zoek naar een goede A2. Liefst een zo zuinig mogelijke. (diesel?)
Waar vind ik een betrouwbare A2, en wie kan dat beoordelen. Ik ben een leek op het gebied van auto's. Ik heb ook niet altijd even goede ervaringen met garagehouders gehad. Is een ANWB keuring een oplossing? Of helpen clubleden elkaar bij het vinden van een "nieuwe" auto?

Ik ben nogal beducht voor een miskoop en de daarmee gepaard gaande (hoge) kosten.
Ik las over een eigenaar die uiteindelijk zijn A2 door alle hoge reparatie-kosten van de hand moest doen. Heel triest natuurlijk.

Een A2 kost hetzelfde of meer als een (kleine) nieuwe auto, en deze auto's krijg je met bijv. 3 jaar garantie. Wat zijn de argumenten van A2 rijders om toch een auto van minstens 5 of 6 jaar en ouder aan te schaffen?? Zijn dat economische motieven of is hier sprake van een hobby, en die dure hobby mag natuurlijk wel geld kosten. Maar voor mij zijn het belangrijkste de ec. motieven.

Ik heb de A2 pas in juli nodig, dus ik heb nog enige maanden de tijd om te zoeken.

Met vriendelijke groeten,

Jos
j.hoeben1

15 apr 2010, 08:21 0 x

Hoi Jos,
Jij gaat voor een diesel, en dat wil zeggen dat deze wagens meestal veel gelopen hebben. Als er een historie bijzit maakt al veel uit. Als je hem in Nederland koopt vraag er dan altijd de autopas bij. Daar kan je al veel aan zien. Laten keuren door de ANWB kan ook maar die kunnen ook niet in de motor kijken. Zij kunnen wel controleren of hij schade heeft gehad. Blijft natuurlijk het punt als zo'n motor bijv. meer dan 2 ton er op heeft zitten hoelang je er dan nog probleemloos mee kan rijden!! Je zal flink moeten zoeken maar het is niet onmogelijk. Ik heb ook een tijdje gezocht en hem ook gevonden. Is wel een 1.4 benzine, weinig op de teller en niet bij de dealer gekocht (was daar veel te duur). Je kan ook over de grens gaan kijken maar ik ben daar huiverig voor, daar heb je denk ik wel meer mogelijkheden. Ik kocht hem bij een Honda dealer, ben na gegaan waar hij in het onderhoud is geweest en heb daar contact mee gezocht. Autopas erbij, km stand klopte en had geen schade gehad. Heb hem zonder garantie gekocht. Heb hem gelijk thuis in een goeie garage een beurt laten geven en zij konden geen punt van aandacht vinden. Waarom je voor een A2 moet kiezen in plaats van een kleine nieuwe auto, dat is een persoonlijke keuze. Maar er is bij mijn weten geen kleine auto wat zo goed rijd als een A2. En echt klein is hij ook niet, daar vergissen veel mensen zich in. Ik heb horen zeggen dat hij groter is dan een golf. Er zijn ook wel wat kleine minpunten zoals de vering die erg stug is en ook de onderdelen als je wat technische problemen krijgt zijn aan de prijs. Ik heb die problemen nog niet gehad. Maar verders is het een zalige auto. Ik heb destijds ook gedacht van koop ik nieuw of een A2. Ik heb voor het laatste gekozen en tot nu toe heb ik er geen seconde spijt van gehad.

Succes bij je keuze,

Sjors.
@lf

15 apr 2010, 09:36 0 x

Beste Jos

Veel A2 rijders kopen de A2 vanwege het bijzondere karakter van de wagen. Daarbij speelt voor een aantal toch ook de zuinigheid een belangrijke rol. De A2 is licht (aluminium) en is praktisch ingedeeld. Er zijn verschillende dieselmodellen 1.2 en 1.4

Koop in elk geval niet in de regio Apeldoorn. Daar zitten veel louche handelaren. Koop je bij een dealer dan heb je al wat meer kans op een goede aankoop. Inzicht in de historie van de auto is daarbij belangrijk.

succes met het vinden van een geschikte en zuinige auto!

Groeten,
@lf
Peter

15 apr 2010, 11:10 0 x

Je kunt over de grens kijken (Duitsland), groter aanbod, betere prijzen. Ook in Duitsland geldt natuurlijk dat je goed moet kijken waar je koopt, bijvoorkeur bij een dealer. Te vermijden: handelaren op de Veluwe, Apeldoorn en omstreken.
Voordelen van kopen in Duitsland: op de papieren staat altijd het aantal vorige eigenaars, eventuele verzekeringsschade staat vermeld, betere uitrusting en Duitsers hechten over het algemeen meer aan goed onderhoud. Succes met je zoektocht !
Romulus

15 apr 2010, 19:51 0 x

Wij hebben onze A2 gekocht omdat we overtuigd zijn van het inventieve van de wagen. Tien jaar geleden bij de introductie was hij zijn tijd ver vooruit en dat is hij in zekere zin nog steeds. Groot van binnen, compact van buiten, solide, stil, veilig, goed uitgerust, licht in gewicht en daardoor zuinig, en met een aantal handige vindingen zoals de achterbank die je binnen 2 minuten in z'n geheel eruit hebt.

Tevens (ook om mijn betere helft te overtuigen en het geweten te sussen ;) ) hebben we onze A2 uitgezocht op lage kosten voor zowel het hebben (MRB, verzekering, afschrijving) als het rijden (brandstof). Onze Golf III Variant was op zowat alle fronten duurder maar van binnen (tussen gaspedaal en hoofdsteun achterbank) niet groter en niet meer bij de tijd zonder ABS, airco etc. Ik heb het even niet over onderhoud omdat ik dat voor onze wagen nog niet kan beoordelen (nog geen twee maanden in bezit) maar in het algemeen is de A2 een goede auto. Er zijn weinig (serieuze) structurele problemen, al kun je altijd pech hebben zoals Kleinbakkie (de thread die je aanhaalt).

Tenslotte: Ik heb niets met nieuwe auto's. Het kopen daarvan vind ik zoiets als geld verbranden omdat je vaak veel betaalt voor image en heel veel afschrijft. Zuiver beschouwd is er maar weinig wat een nieuwe auto feitelijk kan toevoegen aan een kwaliteitsoccasion als een A2.

O ja, als je veel kilometers maakt is de diesel voordeliger. Ik zou persoonlijk niet uit zuiver economische motieven voor de door jou alvast ingevulde 1.2 (3L) spaarversie gaan maar voor een normale 1.4 (55 of 66 kW). Deze zijn heus ook zuinig en de 3L is in zekere zin een rijdend prototype. Er zitten veel constructies (m.n. de versnellingsbak + bediening) die, als ze stuk gaan, zeer prijzig zijn. En er kan geen (echte) trekhaak onder. Maar de 1.2 is dan wel weer de enige A2 waarin je niet hoeft te schakelen.
Of je gaat voor de 1.4 benzine op LPG, ook niet duur per km.

Met de hierboven gegeven tips kun je al een heel eind komen. Let op de garanties die verschillende aanbieders geven en de gevolgen voor de prijs. Wij kregen 6 maanden Bovag-garantie; ik geloof dat serieuze zaken er binnen die tijd wel uitkomen.

Succes, Thijs
Johan

15 apr 2010, 23:03 0 x

In mijn ogen is het heel simpel;

Ga je voor een economische reden; ga nieuw rijden met drie jaar garantie.

Ben je een beetje gek en een liefhebber; neem een A2.

Bovenstaande klopt. Het zijn goede auto's maar er kan ook wel eens wat aan mankeren, wat behoorlijk in de kosten kan lopen. Mijn reden is dat ik al 9 jaar audi rijd, mijn garage alleen maar in audi's doet en dat mijn vrouw helemaal weg was van het model en de binnenruimte! Op de achterbank is de ruimte echt verbazend!

En ach... het is haar auto, dus wat heb ik nog in te brengen?
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 apr 2010, 02:23 0 x

Ik heb mijn A2 4 jaar geleden gekocht vanwege het feit dat deze wagen destijds ver vooruit was in de tijd, redelijk zuinig en ik graag in een wagen rond rij waarvan er geen 10 van in mijn straat staan. Er zijn schijnbaar mensen die 2000 euro meer betalen dan de werkelijke waarde voor een 1.2 diesel, alleen om het feit dat ze belastingvrij zijn. Nu moeten ze mij eens vertellen waar het voordeel dan zit. Bovendien is deze A2 uitvoering zeer storingsgevoelig voor wat betreft de automatische versnellingsbak. Mocht je niet veel km maken, ga voor een benzine uitvoering 1.4
friese hengst

16 apr 2010, 12:43 0 x

ik heb mijn a2 door inruil van mijn mercedes 300 gd klasse gekregen.
ik rij er nu een maand of 8 mee.
elke dag 60 km naar mijn werk.
ik betaal 60 euro wegenbelasting voor dit wagentje.
het is een lust om in te rijden, zuinig in gebruik en ruim van binnen.
tot nu toe geen gebreken met de a2.
Donckerwolke

16 apr 2010, 21:04 0 x

Ben wel benieuwd welke alternatieven de huidige A2 bezitters nog meer overwogen hebben. Natuurlijk is het een unieke auto maar er kunnen andere gedachten door het hoofd zijn gegaan?
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

16 apr 2010, 21:52 0 x

Hallo Jos,

Ik zie dat er al heel veel gereageerd is en de meeste zaken al genoemd zijn. Zelf rijd ik al vanaf begin jaren 70 in de Audi (begoonen met DKW) en heb er dus al diversen gehad. In 1e instantie heb ik toen de A4 uitkwam gezworen geen andere Audi meer te kopen (en daar bedoel ik mee alleen nog A4,s!) en heb dat even volgehouden tot de A2 uitkwam! kon er toen geen kopen omdat ik net een jaar een andere A4 had. Maar uiteindelijk in 2006 (januari) een van de laatste A2en gekocht (bij de A4 want die wilde ik nog niet kwijt). De A2 beviel zo goed dat ik toch op een gegeven moment de A4 heb verkocht. Toch na twee jaar weer voor een A4 gekozen (weet nu nog niet waarom ik de move gemaakt heb). Echter iedere keer als ik een A2 zag rijden werd deze helemaal nagekeken door mij (en mijn echtgenote die inmiddels ook helemaal om was).
Het moest er dus wel van komen en toch weer een A2 (erbij) gekocht (wel van 2001 maar heel goed onderhouden en heel weinig kilometers (je kent dat wel, van een oud echtpaar die bijna nooit ermee reden) maar in dit geval echt, kwam op mijn pad en kon deze niet laten staan!
Het frapante is dat ik dus nu een keuze kan maken of ik ga met de A4 (model met facelift grille en 2ltr motor) of ik ga met de A2 (1.4 benzine) en als puntje bij paaltje komt betrap ik mijzelf erop dat ik eigenlijk het liefste met de A2 weg ga (ondanks inderdaad de wat stugge vering zeker t.o.v. de A4). Ik beleef echt rijplezier in deze auto en met de A4 ga ik gewoon op een heel comfortabele wijze van A naar B! (en daar zit het verschil in! de keuze, het is een kwestie van gevoel en beleven).
Indien je niet persè een diesel nodig hebt dan zou ik zeker gaan voor de 1.4 benzine. Is zeer zuinig en ook weinig houderschapsbelasting.
Mijdt inderdaad Apeldoorn en omgeving (Vaassen,Almelo) want daar zijn de handelaren echt niet
pluis!!!!(m.n. de Sleutelbloemstraat in Apeldoorn uit je navi halen!!!)
Ik kijk met regelmaat op Marktplaats (even zoeken op Audi en A2) en zie best wel redelijk aanbod, maar dan indien mogelijk bij de vakgarage of particulier kan ook maar dan zeker het onderhoudsboekje goed controleren. Scheelt uiteraard wel in de prijs. Dealers zijn er veel te duur mee, die vragen vlug twee tot 3000 euro meer dan elders.
Je kunt inderdaad voor weinig meer een nieuwe auto kopen maar zeker niet de kwaliteit en met de rijeigenschappen van een gebruikte A2!!!

Succes,

Theo
Plaats reactie