Advies aankoop A2

Je zoekt een A2 ? Dit is het juiste forum.
Gebruikersavatar
hbjvandenbraak
Berichten: 1
Lid geworden op: 27 jun 2020, 21:54
Locatie: Tilburg
Motortype: (nog) geen Audi A2

27 jun 2020, 22:42 0 x

Hallo liefhebbers van de Audi A2,


Ik ben momenteel op zoek naar een leuke auto voor een marginaal bedrag. Hij moest licht zijn, degelijk en technisch goed onderhouden. Als het kan minder als 180.000 op de teller. Daarnaast moet ik er mee op vakantie kunnen en lange afstanden kunnen rijden.

Mijn oog is gevallen op de A2 en na wat onderzoek blijkt dit toch een verdomd leuke auto te zijn. Maar.... Gezien de leeftijd en wat er allemaal te krijgen is op de markt is waakzaamheid wel geboden.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op deze A2 , een proefrit al afgesproken, wellicht heeft iemand al aan de hand van de advertentie tips en/of zaken die hij opmerkt. Genoeg kennis hier aanwezig! :innocent:

De link naar de advertentie:

http://www.lowbudgetoccasions.nl/3895884/5696/

Wat mij aansprak is de nette staat, de facturen van het onderhoud en de kilometerstand. Aantal eigenaren is 2 dacht ik. Het betreft dus wel een ingevoerde A2. De kleur is wat mij betreft super, ik zie er niet veel met die kleur. Tevens is de koppeling en de bak vervangen zag ik wat volgens mij een goede zaak is. Ik zal ook zeker even met de betreffende garage contact opnemen of ze de auto kennen.

Ik ben zelf werktuigbouwkundige en onderhoud doe ik toch al zoveel als mogelijk zelf aan een auto.

Ik ben op A2 gebied een leek dus hulp is welkom!

Alvast enorm bedankt ,

Met groet,

Harald
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 jun 2020, 23:16 0 x

Hij ziet er mooi uit op de foto’s!
De grote vraag is of de historie voor de import ook aanwezig is. Hij zou daar zo al 4 jaar x 30dkm =120dkm kunnen hebben gelopen. Maar als t originele afgestempelde boekje erbij zit en de facturen dan kun je icm met een NAP er redelijk zeker van zijn dat de km stand klopt.

Dat kun je verder natuurlijk zelf ook bekijken aan slijtagedelen als oa het stuur, pedaalrubbers, handgrepen etc.

Staat je overigens niet blind op km standen. De mijne heeft 285dkm gelopen en is (weer) in prima staat. Vooral belangrijk dus of er geen achterstallig onderhoud is, foutcodes, kale banden, distributieriem aan vervanging toe etc. Dat kan bij elkaar best wat in de papieren lopen.

Ik heb de mijne zelf opgeknapt, maar was toch wel e1000 aan onderdelen kwijt (incl 4 nwe banden).

Succes met de zoektocht!
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 jun 2020, 23:21 0 x

Te veel uitroeptekens!!!!!!!! in die advertentie.........

Bij dergelijke auto's moet je geluk hebben.
Of het gaat goed of je loopt er op leeg.
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 jun 2020, 23:42 0 x

En de velgen zijn 15" en niet zoals geadverteerd 16"!

Prijs is oké. Neem een kijkje in het topic met de aankooptips voordat je de proefrit maakt. En houd idd rekening met nog wat extra kosten na de koop.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
JohnM
Audi A2 clublid
Berichten: 208
Lid geworden op: 29 feb 2016, 15:48
Locatie: s-Gravenhage
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 jun 2020, 00:30 0 x

If it looks too good to be true, it probably is. Caveat emptor. Buyer beware. Ik raad aan dat je dit laat bekijken door: Jan Eenink of door de A2 Doktor in Waalwijk. Measure twice and cut once. Je zou jezelf een heleboel ellende kunnen sparen door deskundige advies te vragen en voor betalen. Veel succes.
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 jun 2020, 00:41 1 x

Met alle respect voor Jan want hij is een eerlijke man maar ik zou daar eerder voor naar de A2 dokter gaan. Hij is in tegenstelling tot Jan een monteur.

Een beetje A2(1.4 benzine) kost bij Jan al gauw 4500 of meer en daar kan ook vanalles mee aan de hand zijn(helaas ervaring mee) ondanks dat Jan heel zorgvuldig is bij inkoop van zijn auto's. Dat is Jan niet persé aan te rekenen maar het blijven auto's van 15 à 20 jaar. De kans dat je een volledig storingsvrije A2 koopt waar je het eerste jaar geen kosten aan hebt is is toch wel gering.

Mocht ik ooit een tweede of andere A2 kopen dan ga ik liever elders voor een goedkopere en reserveer het geld dat ik bespaard heb wel voor de nodige reparaties. In dit specefieke geval wordt er al ruim 1500 bespaart bij aankoop en daar kom je al herstellende en heel eind mee.

Ik zou zeggen laat een aankoopkeuring doen en als die positief is..... Go for it!
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 jun 2020, 07:22 0 x

Wat ik zou doen:

Zoals je zelf al aangeeft bij de garage die het onderhoud/reparaties heeft gedaan na of ze de auto kennen.
Laat de (motor)ecu uitlezen op de km-stand of deze klopt met de stand op de km-teller.
Laat de auto door een onafhankelijke garage keuren, liefst een die bekend is met audi/volkswagen.

Wat mij opvalt:
Het uitrustingsverhaal zou ik maar met een korrel zout nemen:
Mistlampen zitten er niet op, geen 16 inch wielen, Verstelbare lendesteun?, Winterpakket?, Aluminium interieur afwerking?, Exclusive uitvoering?

Wat ik zie is een uitvoering zonder mistlampen en en handbediende ramen achter, wel zie ik de dubbele bodem in de kofferbak.
de wielen zijn de standaard 15 inch lichtmetalen wielen, waarmee de meeste A2's werden afgeleverd.
De radio is aftermarket, kan zo niet zien of deze wel/niet met navigatie is.

Het is jammer dat op de factuur uit 2016 niet de km-stand is te lezen.
Verbaast mij dat de bak al bij een lage km-stand vervangen zou moeten worden.

Jammer dat er nieuwe budget banden zijn gemonteerd.
Ik had graag de oude banden gezien, al was het alleen maar voor controle van het slijtagepatroon van de banden.
Kan namelijk ook info geven over de staat van de wielophanging van de auto.

Een lage km-stand is geen garantie voor een probleemloze auto,
(aantoonbaar) onderhoud en reparaties met factuur met kenteken/km-stand geeft wat dat betreft meer zekerheid.

Houd er rekening mee dat de auto 18 jaar oud is, er kan altijd iets stuk gaan.
Beste is om niet al het beschikbare budget aan de auto te spenderen,
maar een bedrag achter de hand te houden voor (achterstallig) onderhoud en onverwachte reparaties.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

28 jun 2020, 09:12 0 x

Stevige prijs zonder garantie.

en hun werkplaats, ik zie op website poetsen.. en dat hebben ze perfect gedaan.
Dingen als drukgroep of tandriem kosten niet veel, €130,- onderdelen
maar met montage al snel €700 of meer...

Ga hier eerst veel lezen en je weet de zwakke punten proefrit?
Dan ga je niet de brug op, en als dat bij hun mag,
hoe zijn de remschijven, rubbers van Aandrijfas, Fusee en Stuur kogels en
is er zwetende olie?
Ook is de teller terug draaien erg makkelijk en bij uitlezen ECU zie je de echte standen.

Zo heb ik een Taxi Chauffeur ontdekt die maar 15.000 km per jaar reed en na 5 jaren inruilde!
Elk jaar een beurt bij de Dealer en die trapte er ook in.
Hij reed gewoon 60.000 tot 100.000 km en na teller terug zetten en boekje stempelen voor kleine om grote beurt ging deze diesel na 75.000 km als inruil de Showroom in!
Dealer onderhouden maar meneer had veel zelf gedaan.

Bij uitlezen bleek deze Taxi er gewoon 396.000 Km op had zitten dus 319.000 km fraude.
Met nieuwe pedaal rubbers en stuurhoesje en stoelhoezen weggooien was het niet te zien.

Een voertuig met minder dan 10.000 km per jaar?
Die zijn duurder en daarom is teller fraude zeer rendabel.
Een 300.000 km of veel meer is waardeloos, en die juist kopen voor €500,- tot €1500,- afhankelijk van extra luxe en slijtage/schade en die opknappen is leerzaam en leuk, en dan weet je dat er nog €2000,- bij komt als je veel zelf moet doen.

Ook zijn ze slim met foto's maken, dan zie je geen krasjes of spiegelde zo sterk dat zelfs diepe krassen weg vallen.

En Budget, niet alleen hun auto's maar ook vaak de service achteraf!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

28 jun 2020, 09:19 0 x

Bekijk ook eens de rest!
Vrijwel alle onder de 200.000 km en enkeling ietsje meer.
En de BMW 318 Diesel met die KM stand?
Import en mooie en wie gelooft er nog in sprookjes?

Ik verwacht dat bij hun 70% een terug gedraaide teller heeft.
Door alle andere te bekijken weet ik, daar ga ik geen duur LPG voor verspillen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 jun 2020, 10:42 2 x

Zijn er echt mensen die de ECU kunnen uitlezen en de "echte" kilometerstand kunnen zien? Ik was deze maand bij Morris vanwege inbouw cc en die zei dat hij het niet kon. Dat zou alleen bij diesels kunnen ofzo gaf hij aan. Zover ik weet(hier gelezen) is hij een van de meest kundige personen in Nederland op het gebied van VAG electronica.

Ik en topicstarter(en vele anderen) zouden erbij gebaat zijn als we concrete namen en adressen zouden krijgen van mensen die dat zouden kunnen.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gesloten