Op zoek naar een A2 met panoramadak

Je zoekt een A2 ? Dit is het juiste forum.
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mei 2021, 12:57
Locatie: Druten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 mei 2021, 13:21 0 x

Beste Forumleden,

Bij deze zal ik me eerst even voorstellen: Ik ben Hans en ik woon in Druten met mijn vrouw Jackie.

We zijn ons wagenpark aan het verversen.
In plaats van de VW Tiguan TSI komt er een BMW I3 voor de dagelijkse, korte ritten.
De A1 TDI wordt vandaag verkocht vanwege de hoge belasting en het lage aantal km's wat we ermee maken sinds het huiswerken.
Voor die ene keer dat we wat verder weg moeten of een keer met twee auto's tegelijk weg moeten, zou ik er graag een A2 bij hebben.

Ik wil zelf wel eens wat prutsen aan auto's. Techniek red ik wel, maar van plaatwerk weet ik niets. Ik heb ook een gekochte versie van VCDS, zodat ik eens wat uit kan lezen of bij kan programmeren. Zelf bijvoorbeeld de parkeersensoren gemonteerd in de Tiguan en ingevoerd in de auto. Deze worden nu netjes op de radio weergegeven..
In de zomer van 2019 hebben we een Sprinter 4x4 gekocht en zelf omgebouwd naar camper. Leuk voor als er weer festivals komen.

Maar welke A2 moet ik nu kiezen.. Ik moet zeggen dat ik zeer gecharmeerd ben van het panoramadak.

Is er een verschil in betrouwbaarheid of levensduur tussen het AUA en BBY blok?
Heeft één van jullie nog iets in de aanbieding of een gouden tip?
Hoe schaars zijn die OSS revisiesets? Misschien moet ik er gelijk eentje bestellen..

Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 mei 2021, 13:54 1 x

Hoi Hans,

Welkom op het Audi A2 forum.
Ik hoop dat je aan dit forum veel plezier mag beleven.

Ik heb toevallig gisteren een mooie aanbieding voorbij zien komen op marktplaats, vermoedelijk Pro Line uitvoering:
Audi A2 1.4 benzine, 2001, grijs.
Met OSS, leder bekleding, mistlampen voor en originele parkeersensoren.
Origineel NL auto, twee eigenaren gehad waarvan de huidige eigenaar de auto nu in de verkoop doet.
€ 1350,-
https://link.marktplaats.nl/m1710208134 ... ios_tablet

Verder weet ik niet of er echt grote verschillen in kwaliteit en levensduur zijn tussen de AUA en BBY.
Het enige dat ik weet is dat de AUA gebruikmaakt van penbobine en dat dit bij de BBY een ander systeem is. De penbobine schijnt wel wat storingsgevoelig te kunnen zijn, maar ik heb dit in die anderhalf jaar dat ik AUA reed nooit ervaren en ook niet bij anderen terug zien komen op het forum.
Daarnaast schijnt de AUA na een bepaalde leeftijd en kilometers wel een extra slokje olie te lusten.
Bij mijn vorige A2, een AUA, vond ik dit allemaal nog binnen proportie. Na iedere 5000 kilometer moest er een halve tot hele liter 5W30 bijgevuld worden.
Sinds ik gebruik ben gaan maken van 5W40 (wat Audi ook aan mij adviseerde) heb ik die intervallen nog wat kunnen opschroeven.
Hoe dat bij de BBY is weet ik niet, want die heb ik nog maar anderhalve maand, waarbij er gisteren tijdens de grote beurt een oliewissel is gedaan.
Gebruikersavatar
AudiFanSedert1971
Berichten: 2314
Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
Locatie: Almere
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 mei 2021, 15:49 2 x

De Bby heeft juist penbobines en de Aua motoren hebben een centrale bobine .

Dus dat is te zien aan de dikke bougiekabels voor de Aua ipv dunne draden naar de penbobine's dat de Bby motoren hebben .

De levensduur hangt af hoe vorige berijders ermee zijn omgegaan.

Veel stadsritten geeft bij elke type motor vervuiing aan de motor blok delen.
Zoals gasklep of egr klep of zelfs de kleppen en zelfs de olieschraaapveren vervuild zijn.

Vaak is dit aan het olieverbruik te merken.

Als er minder dan 15.000 km gereden wordt, vervang liever jaarlijks olie met oliefilter vlak voor de Apk .

Dus dat is mijn advies dan om de 2 jaren .
LL olie max bi benzine 30.000 km is meer geschikt is voor veel rijders in een jaar.

Ja het is wel handig om dan die oss setjes aan te schaffen ..

Succes met vinden van een Audi A2.
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, :mrgreen: 496.230.km, juli '13 161.500.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 287.625.km ,mrt'20 238.200.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 290.550.km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mei 2021, 12:57
Locatie: Druten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 mei 2021, 18:46 0 x

TJT schreef:
27 mei 2021, 13:54

Ik heb toevallig gisteren een mooie aanbieding voorbij zien komen op marktplaats, vermoedelijk Pro Line uitvoering:
Audi A2 1.4 benzine, 2001, grijs.
Met OSS, leder bekleding, mistlampen voor en originele parkeersensoren.
Origineel NL auto, twee eigenaren gehad waarvan de huidige eigenaar de auto nu in de verkoop doet.
€ 1350,-
Hoi TJT,

Bedankt voor je tip. Ik had vandaag al contact met deze heer en hij heeft hem, helaas voor mij, vanmiddag verkocht.
Dat wordt dus verder zoeken.
Ik heb ook een sterke voorkeur voor een NL auto.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 mei 2021, 18:56 1 x

Begrijpelijk dat deze nu al verkocht is. Het was immers een mooi aanbod.

Ik heb persoonlijk geen voorkeur voor een origineel Nederlands geleverde auto.
Mijn vorige A2 is een import Belg en mijn huidige A2 is een import Duitser. Over beide auto's heb ik geen klachten.
Vaak zijn Duitse auto's ook luxer uitgerust, beter onderhouden en technisch en optisch mooier dan een tweedehands Nederlandse auto.
Op de een of andere manier gaan veel Nederlanders niet zo zuinig om met hun auto...
AudiFanSedert1971 schreef:
27 mei 2021, 15:49
De Bby heeft juist penbobines en de Aua motoren hebben een centrale bobine .

Dus dat is te zien aan de dikke bougiekabels voor de Aua ipv dunne draden naar de penbobine's dat de Bby motoren hebben .
Aha, dan heeft iemand mij dat ooit verkeerd uitgelegd.
Bedankt voor het corrigeren. Weer wat geleerd. :)
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 mei 2021, 19:29 1 x

Maar behalve het soort ontsteking zijn de beide motor types vlgs mij identiek, dus ik zou niet perse de ene of de andere willen hebben.

OSS is leuk (ik heb er ook eentje), maar door de ouderdom wel erg gevoelig…

Ik heb vaak ook wat twijfels bij import, maar dat komt met name doordat vaak de boekjes er niet bij zijn en dan is het bijna onmogelijk om de km.stand een beetje te checken. Op zich geen ramp, wel een risico, zeker als je denkt een auto met weinig km’s te kopen…
Gebruikersavatar
Hansel
Berichten: 30
Lid geworden op: 26 mei 2021, 12:57
Locatie: Druten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

27 mei 2021, 19:39 1 x

Ik ga morgenavond naar deze kijken:

https://link.marktplaats.nl/m1708768813
S-Line uit 2004 met nieuwe distributie etc.

Is deze van een lid van dit forum?
Ik weet niet zeker of ik heel enthousiast wordt van de zwarte strips. Of hoort dit bij de S-Line uitvoering?

Wat originele NL auto betreft: ik vind het altijd mooi als het kenteken past bij de leeftijd van de auto. Anders lijkt het dat hij pas een paar jaar oud is.
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 mei 2021, 20:11 1 x

Hij kwam laatst voorbij in het color storm topic volgens mij. Dit is ws achteraf aangebracht.

Hij heeft overigens wel sport stoelen, dat is wel een fijne optie, de standaard stoelen ondersteunen maar heel matig. Sport stoelen herken je aan de meer opstaande wangen en in de leuning 4 banen ipv 3 bij de standaard stoel.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 mei 2021, 20:27 1 x

Ja deze auto is hier eerder besproken.

Nette km-stand. Mogelijk geen originele Colour Storm (de uitvoering waar de zwarte accenten bij horen). De optiesticker in accubak en serviceboekje geeft uitsluitsel: de lakcode LY7W/L1P9 hoort bij zilverkleurige Colour Storm.
Het is wel een originele S-line: donkere hemel, geperforeerd leder stuur en pook, leder wangen op de sportstoelen (middenbaan stof) met elektrisch verstelbare lendensteun.

Mooie auto zo te zien, relatief nieuwe (A1) rotor velgen, werkend OSS (vaak werkt een OSS niet!). Als ie binnen je budget past, zou ik zeker gaan kijken (en hier laten weten wat je aantrof).
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

27 mei 2021, 21:11 0 x

Klaas is handelaar, heeft 4x A2 staan... ook een voordeliger blauwe dus bekijk ze alle 3 als je geen diesel wilde...
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gesloten