winterbanden op stalen velg

A2 gezien op Marktplaats, Autoscout, Mobile.de, etc?
Johan

29 okt 2011, 22:55 0 x

[quote="chipsoer"]Ik heb sinds vandaag ook andere winterbanden op de stalen velgen. Fulda Montero 3 in de maat 165/65 15.

Ik weet niet of ik er nog iemand blij mee kan maken, maar ik heb hier nog 4 st Semperit 175/60 15 winterbanden, dus zonder velg liggen profiel 4 a 5 mm. Mogen voor prikkie weg[/quote]

Waarom deze wijziging als je al winterbanden hebt, als ik vragen mag?
Romulus

30 okt 2011, 21:41 0 x

[quote="Johan"][quote="chipsoer"]Ik heb sinds vandaag ook andere winterbanden op de stalen velgen. Fulda Montero 3 in de maat 165/65 15.

Ik weet niet of ik er nog iemand blij mee kan maken, maar ik heb hier nog 4 st Semperit 175/60 15 winterbanden, dus zonder velg liggen profiel 4 a 5 mm. Mogen voor prikkie weg[/quote]Waarom deze wijziging als je al winterbanden hebt, als ik vragen mag?[/quote]Ik denk dat Eric niet nog een winter wilde rijden met winterbanden met 4 a 5 mm profiel. De 165/65 is wezenlijk beter (en goedkoper) te krijgen dan de 175/60. Of de Semperit dit jaar goed te krijgen is, weet ik niet. Ik wilde deze vorig jaar ook hebben, maar heb moeten uitwijken naar Hankook. Geen spijt van trouwens.
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 okt 2011, 11:27 0 x

Ja Thijs, een goede gedachte. 4 mm is te weinig voor een winterband naar mijn mening, een ander feit is de leeftijd van de banden 2 van de 4 zijn al 8 jaar oud.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

31 okt 2011, 13:13 0 x

M.b.t. de leeftijd van de banden ben ik het wel met je eens (alhoewel dit ook heel sterk afhankelijk is van de wijze waarop ze zijn gebruikt en m.n. hoe zijn ze opgeslagen geweest).

V.w.b. die 4 mm en de conclusie dat dit te weinig is voor een winterband daar heb ik persoonlijk mijn twijfels over!
Natuurlijk weet ik dat alle fabrikanten en officiële instanties (m.n. de branche gebonden) dit verkondigen.
Het gekke is wel dat er altijd allerlei testen gedaan worden waarbij het effect van nieuwe winterbanden t.o.v. nieuwe zomerbanden onder winterse omstandigheden worden vergeleken en natuurlijk komen daar de winterbanden als beste uit!
Maar ik heb nog nooit een test gelezen(of gezien) waarbij het bewijs is(wordt) geleverd dat een winterband met 4 mm profiel niet meer voldoet (b.v. in vergelijking met een zomerband met 4mm of met een nieuwe winterband om het daadwerkelijke verschil aan te tonen!!).
Ik heb de overtuiging dat een winterband met 4mm profiel nog altijd (in de winter) veiliger is dan een zomerband met 4mm(of minder)! En je zult ze de kost moeten geven zij die s' winters gewoon met zomerbanden rijden in Nederland waar 4mm of minder op zit!
(ook voor winterbanden is de wettelijke norm 1.6mm profiel)
Kortom laat je niet te vlug gek maken door de bandenjongens, deze moeten natuurlijk ook verdienen en dan is het niet de bedoeling dat je te lang met dezelfde set banden blijft rijden!

Ik ben mij ervan bewust dat veel kenners hier anders over zullen denken maar nogmaals het is een persoonlijke mening en eenieder mag daar natuurlijk anders over denken.
j.hoeben1

31 okt 2011, 22:39 0 x

[quote="Thck"]M.b.t. de leeftijd van de banden ben ik het wel met je eens (alhoewel dit ook heel sterk afhankelijk is van de wijze waarop ze zijn gebruikt en m.n. hoe zijn ze opgeslagen geweest).
[/quote]
Hoi,
Zelfs de leeftijd van de band daar heb ik ook mijn twijfels over en waarom dat de winterband eerder kwalitatief weg is als de zomerband. Voor mij allemaal verkooppraat en ik trek er mij niets van aan. Van de winterband zegt men dat de rubber zachter is als de zomerband. Maar na 4 jaar is deze niet meer goed omdat de rubber te hard is geworden. Mijn winterbanden zijn nu een jaar of 6 oud heb ze er 2 weken terug weer opgegooid profiel gemeten en hebben nog 7mm. en het vorige jaar deed mijn karretje het er prima mee in de sneeuw dus waarom dit jaar niet!! De zomerbanden (Continentals) die er bij mij nog achter op liggen zijn nog de originele van januari 2004 en er zit nog een kleine 4 mm profiel op. Waarom zou ik dan andere moeten kopen, in mijn ogen allemaal kolder. Ik laat me door dergelijke praat niet omlullen andere te kopen. En ik dacht tot nu toe dat ik al 40 jaar wat banden betreft veilig rij.

Sjors
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

01 nov 2011, 01:49 0 x

Over dit punt van de banden is al eens gediscussieerd, ieder heeft daar zijn eigen mening over. Mijn grootste overweging was de leeftijd, het rubber is naar MIJN mening hard en dat is de reden dat ik voor nieuwe banden gegaan ben.
Rens 79

01 nov 2011, 03:27 0 x

De 1 doet nu eenmaal zijn banden bij een bepaalde leeftijd de deur uit en weer een ander bij
een bepaald aantal mm's profiel,misschien een questie van gevoel (veiligheid)
Zo is de wettelijke minimale eis van banden 1.6 mm en bij mij gaan er andere banden onder bij 3 mm.
Je moet maar eens bij zware regen in die sporen(veroorzaakt door het zware verkeer) terecht komen waar de rechtse rijbaan op snelwegen nogal last van hebben,met een profiel van 1,6 mm.
Ik ga niet zitten wachten tot ze aan de minimale eis van 1,6 mm terecht zijn gekomen,veiligheid
gaat bij mij boven alles.
Johan

01 nov 2011, 08:55 0 x

[quote="chipsoer"]Over dit punt van de banden is al eens gediscussieerd, ieder heeft daar zijn eigen mening over. Mijn grootste overweging was de leeftijd, het rubber is naar MIJN mening hard en dat is de reden dat ik voor nieuwe banden gegaan ben.[/quote]

Je moet doen waar je je lekker bij voelt. Dat heb je gedaan. Tevens ben je voor de maximale veiligheid gegaan, dus wat mij betreft niets dan lof. Ik begreep alleen de wijziging van afmeting niet. Nu wel.

Het valt me op, ook op de weg dat heel veel mensen al vroeg over gegaan zijn op winterbanden t.o.v. voorgaande jaren. Waarschijnlijk hebben de laatste 2 winters best indruk gemaakt. Zelf ben ik wat aan de late kant. Ik moet de velgen nog schoonmaken en poetsen (2 sets), voor ze eronder gaan. De temperatuur daarentegen laat het nog wel even toe en in een uurtje zijn ze gewisseld...
j.hoeben1

01 nov 2011, 09:26 0 x

[quote="Rens 79"]De 1 doet nu eenmaal zijn banden bij een bepaalde leeftijd de deur uit en weer een ander bij
een bepaald aantal mm's profiel,misschien een questie van gevoel (veiligheid)
Zo is de wettelijke minimale eis van banden 1.6 mm en bij mij gaan er andere banden onder bij 3 mm.
Je moet maar eens bij zware regen in die sporen(veroorzaakt door het zware verkeer) terecht komen waar de rechtse rijbaan op snelwegen nogal last van hebben,met een profiel van 1,6 mm.
Ik ga niet zitten wachten tot ze aan de minimale eis van 1,6 mm terecht zijn gekomen,veiligheid
gaat bij mij boven alles.[/quote]

Met jouw redenatie Rens kan ik goed leven ;) . Ik wacht ook nooit tot het minimum van 1.6 mm bereikt is. We hebben op een wagen 1 maand geleden nog nieuwe banden gelegd. Volgens de garage konden we er nog wel een half jaar mee rijden maar mijn zoon ontdekte met regen dat hij wat ging schuiven dus gingen ze er meteen af. Als de band onder de 3mm komt gaan ze er zo wie zo af. Onder de 3 mm merk je dit vooral met regen en omdat we dit hier nogal eens hebben komen er dan andere op. Ook worden alle banden goed gecontroleerd met de wissel op slijtage. Wij hebben in ons huishouden 3 wagens waaronder een VW transporter. Alle wagens hebben ook een set winterbanden. Bij de transporter gaan deze er vanavond op. Misschien ook wat vroeg gezien het weer maar met onze rijstijl geloof ik geen probleem.

Gr. Sjors
lemoi

03 nov 2011, 18:03 0 x

ik had al winterbanden omdat ik in Oostenrijk ben geweest, je weet maar nooit.... was wel koud in de bergen maar nog geen sneeuw gezien...eehh correctie: wel sneeuw gezien maar niet zo hoog gereden ;-)
Plaats reactie