Castrol GTX olie

A2 gezien op Marktplaats, Autoscout, Mobile.de, etc?
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

14 feb 2012, 11:41 0 x

Hier ben ik het dus voor 200% mee eens.

Theo

Ik heb overigens nog een mooi voorbeeld van het verschil qua smerende eigenschappen tussen een mineraleen een vol synthetische olie.
Afgelopen voorjaar haalde ik mijn motorfiets uit de schuur en besloot voor het seizoen maar even de olie te verversen. Nu is het zo dat de constructie van de motor en koppeling bij een motorfiets anders is dan bij een auto (althans bij bijna alle motorfietsen b.v. BMW is een uitzondering).
De meerdere platen koppleing draait n.l. in de carterolie, dus er zit een heel dun oliefilmpje tussen de platen. Ik heb er een synthtische olie in gedaan (in de veronderstelling dat dit voor mijn motorfiets ook zou voldoen). Echter bij de eerste rit na enkele kilometers een slippende koppeling! Uiteindelijk na veel gedoe weer thuis gekomen en onmiddelijk de olie afgetapt
en na wat zoeken op internet welke olie er precies in moest kwam ik tot de ontdekking dat het hier een minerale olie betrof!!! Dus opnieuw met minerale olie gevuld en wat denk je "koppeling weer helemaal perfect"!
Dit illustreert maar weer eens dat er wel degelijk een verschil in smeereigenschappen zit tussen de minerale olie en de synthetische olie! De synthetische olie was in dit geval te goed qua smerende werking waardoor de "natte" koppeling ging slippen.
De minerale olie is beduidend "stroever" en dus ook goed hier voor een niet slippende koppeling.
Zo zie je maar weer dat olie wel moet smeren maar b.v. in de motorfiets ook nog een heel duidelijke andere functie heeft!

Theo
boogi

18 mar 2012, 01:32 0 x

Weet iemand welke Full Syn 10W40 olie voldoet aan de normen voor de A2?
jmkoole

18 mar 2012, 12:13 0 x

[quote="boogi"]Weet iemand welke Full Syn 10W40 olie voldoet aan de normen voor de A2?[/quote]

Er zijn heel veel merken die deze olie leveren...
Kijk in de handleiding van je auto welk type motorolie er in moet en kijk op de fles bij de olieboer of die code er op staat. Om welke motor (code/type) gaat het? Op www.kroon-oil.com/nl kun je zelf de juiste olie zoeken...
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
jmkoole

18 mar 2012, 12:25 0 x

Nog een voorbeeld van enorme schade door gebruik van de verkeerde 'soort' motorolie...
Een VW Touareg V10 TDI heeft een distributie met tandwielen. Deze tandwielen zijn voorzien van een coating, die de tanden zonder tussenruimte, trillingsvrij op elkaar in laten draaien.
Deze motor heeft speciale motorolie met mild reinigende werking nodig. Stop je er de verkeerde olie is, dan lost de beschermende coating van die tandwielen op, ontstaat er ruimte en 'slaan' de tandwielen van de distributie stuk. Distributie stuk, motor stuk...
Bij JB Autoservice heb ik een keer het resultaat gezien van 'even snel lekker goedkope olie verversen bij Achmed op de hoek'; kosten 18.000 euro voor de montage van een ander (gebruikt) V10 TDI motorblok.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

27 mar 2012, 17:35 0 x

Nou is bovenstaand voorbeeld , het Touareg V10 blok, wel een speciaaltje.

Maar het 1.4 blokje, dat in de A2 ligt, is een modern, doch een gewoon blokje. Komt regelrecht uit het Polo / Lupo / Ibiza / Cordoba. En daar kan gewoon half-syntheet in (bij mij 10W40 van Elf, want dat is het huismerk van mijn garage) als je maar regelmatig ververst. En dat gebeurt bij ons altijd 1 keer per jaar, ongeacht het aantal kilometers en altijd met oliefilter. En het zijn de kosten niet. Onze auto's krijgen bij de jaarlijkse APK altijd een kleine beurt, en het jaar daarop een grote beurt. En daarbij wordt dus ook de olie en het filter ververst / vervangen. Regelmatig verversen betekent ook gelijk, dat het vuil regelmatig wordt afgevoerd. Met die hele lange onderhoudsintervallen blijft het vuil ook veel langer rondgepompt worden en hoopt zich op in het oliefilter.

Bij mijn Opel oldies gebruik ik 15W40 (wordt ook voor geschreven door Opel). De huidige motorolien zijn al veel hoger qua API kwalificatie, dan toen geadviseerd waren (SF). Nu koop je minimaal de SJ kwalitieit.
audietje

29 mar 2012, 18:34 0 x

[quote="jmkoole"][quote="boogi"]Weet iemand welke Full Syn 10W40 olie voldoet aan de normen voor de A2?[/quote]

Er zijn heel veel merken die deze olie leveren...
Kijk in de handleiding van je auto welk type motorolie er in moet en kijk op de fles bij de olieboer of die code er op staat. Om welke motor (code/type) gaat het? Op http://www.kroon-oil.com/nl kun je zelf de juiste olie zoeken...[/quote]

Ik ben al ff op zoek naar full synthetische 10W40 olie maar nog niet tegengekomen. Wel gedeeltelijk synthetische. die hebben ze overal
audietje
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 apr 2012, 16:28 0 x

hehehe, heerlijk onderwerp dit..........

Eigelijk is het heel simpel:
Gebruik de olie die voorgeschreven staat in je instructieboekje.
Daar staat een VW norm, die moet je aanhouden.
De VW norm beschrijft aan welke eigenschappen de olie voor die motor moet voldoen.

Gooi je er een olie in met een andere VW norm kan het verkeerd aflopen.
Afdichtingen gaan lekken, glij (krukas bijv.)lagers gaan kapot door te dunne olie omdat de toegestane speling tussen draaiende delen groter is dan bij een ander type motor die dan met de dunnere afkan.

En dan kunnen er ook nog verschillende VW normen voorgeschreven worden bij:
- Longlife, vindt ik een verkeerde naam, variabele verversing is beter.
- Vaste interval, om de xxxxxxkm verversen.

Je snapt wel dat bij de variable verversing de olie andere eigenschappen moet hebben dan bij vaste intervallen.
Daar moeten verontreinigingen langer zwevend gehouden worden, etc, etc. dus die olie heeft een andere VW norm omdat er andere "dopes" aan de olie is toegevoegd om dit mogelijk te maken.
De verschillende VW normen zegt niets over de smerende eigenschappen, die zijn bij alle bij goed.
Tevens is de vloeibaarheid (viscositeit) van belang, hoewel dat in een gematigd klimaat nauwlijks een rol speelt.

Mijn Passat 2.0TDi is VW507.000 voor variabele intervallen en VW507.000 voor vaste intervallen voorgeschreven.............juist, precies het zelfde.
Daar is dus geen verschil tussen variabel en vast qua voorgeschreven olie.
Ik ververs 1x per jaar, is rond de 15000km, dus een vaste interval.
Rij je veel en langdurig dan kan variabel qua kosten gunstiger uitpakken, die keus heb je dan.

Dus gebruik de juiste olie met de juiste VW norm voor de gekozen toepassing. (vast of variabel)
Kan het eigelijk niet fout gaan.
Welk merk is je eigen keuze, Audi gebruikt standaard Castrol.
Staat de juiste VW norm NIET op de verpakking, NIET gebruiken! wat ze ook achter die verkoopbalie lopen verkondigen.
Ga je gewoon een deur verder.
Thck

23 apr 2012, 22:12 0 x

Ik ben het niet helemaal met Rolf eens! Zijn stelling is tekort door de bocht en ik zou zeggen te gebruiken voor diegene die er helemaal niets vanaf weten, die kunnen dat inderdaad beter doen, maar indien je jezelf een beetje in de oliesoorten en kwaliteitsnormen verdiept kun je heel best iets anders (goedkoper) nemen zonder daarmee in de problemen te komen!

De VW-norm is een norm die VW stelt aan de olie en niet meer dan dat! Daarmee is nog niet gezegd dat andere oliesoorten die eenzelfde kwaliteitsnorm hebben maar toevallig geen VW-norm (vaak om financiële redenen omdat de desbetreffende producent misschien niet aan VW wil betalen om zijn norm op de verpakking te mogen zetten, want zo werkt het dus gewoon)

Ten 1e heeft VAG vermoedelijk een heel duur contract met Castrol omdat bij VW (voorzover ik dit heb kunnen waarnemen) bijna altijd Castrol wordt aangesmeerd, en dat is echt niet de goedkoopste!

Ten 2e, je moet kijken aan welke kwaliteitseisen die door VW voorgeschreven olie moet voldoen en dan kun je met die wetenschap gewoon ook naar andere olieën gaan kijken die aanzienlijk goedkoper kunnen zijn dan de Castrol maar een gelijkwaardige werking en kwaliteit hebben!

V.w.b. de 10w40 en dan "Full Synthetisch", daar heb ik de afgelopen periode eens opgelet, maar ik ben hem nergens als "full syntheet" tegen gekoemn, dus waarschijnlijk is die er niet.

Verder zou ik zeggen kijk maar eens naar de eerdere topics over oliesoorten op it forum, daar is al heel veel over geschreven Rolf.

Theo
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

23 apr 2012, 23:58 0 x

Ik vindt jou eerder kort door de bocht...........hoe kan jij dan zien dat een olie de juiste eisen voldoet als het niet op de verpakking staat?
Zitten de juiste dopes in de olie? of ga je dat eerst zelf analyseren?
Ik zou het er niet ingooien voor die paar euro verschil, is mij het risico niet waard.

Zelfs op HEMA en ALDI olie kom je VW normen tegen, dus dat het duur betaalde contracten aan vast hangen waar ze aan VW geld moeten betalen geloof ik niet, HEMA koop die olie ook van een grote producent.
VW verteld aan olie producenten wat er aan olie aan dopes in moeten zitten en dan is het aan de fabrikant om het wel of niet te fabriceren.
De basis van de olie is allemaal het zelfde, de aanwezige dopes maakt het verschil.

Castrol is het huismerk van VAG, bij Renault is dat Elf en bij Ford Mobil meen ik.
Ja, logisch, als je groot inkoopt scheelt dat munten voor een fabrikant.
Dit zijn puur economische redenen, Castrol is al een oud olie merk met een lange geschiedenis.
Denk eerder dat de tussenhandel er geld aan verdiend, koop Castrol eens in DE of via e-bay of een internet shop, is ie niet veel duurder dan het huismerk van Brezan.

Je kunt dus best ALDI, HEMA of wat voor merk gebruiken als je wilt, zolang die VW norm op de verpakking staat kun je dat veilig gebruiken.
Thck

24 apr 2012, 11:54 0 x

Ik ga niet opnieuw uitleggen hoe je kunt zien aan welke kwaliteit (o.a. mineraal. half syntheet of full synthetisch en de overige kwaliteits aanduidingen), of viscositeit een olie voldoet, al deze informatie kun je op de verpakking lezen en dat staat los van de VW-norm op de verpakking!

Nogmaals ik verwijs naar eerdere informatie die ik hierover reeds uitgebreid in andere topics heb beschreven.

Theo
Plaats reactie