Peter, je hebt helemaal gelijk!
De door mij aangedragen ideeën zijn niet op basis van een serieuze diagnose.
Met onze A2 hadden we indertijd een zelfde soort klachten, zij het dat het alleen voorkwam bij een warme motor die iets te snel stop gezet werd.
Zoals bij een stop bij een tankstation bijvoorbeeld.
Na een beetje onderzoek bleek toen dat de normale werk temperatuur van de motor tussen 102en 108 graden lag.( aan de auto gemeten met Dongel)
Het expansie vat is van de 1.4 motor en 1.6 FSI gelijk en het overdruk ventiel in de dop gaat open bij 1,5 bar
Als je nu gaat kijken wanneer de 1,5 bar bereikt wordt….
Dat is bij 111,5 graden Celsius.
Er is dus 11,5–108=3,5 graad Celsius speling !!
.
Kom je nu van de autoweg af en je stopt even ,dan is die temperatuur in het blok zo bereikt en weg is je koelvloeistof
Dit is een onvolkomenheid van het FSI ontwerp.
Bij de 1.4 motor heb je speling genoeg, 21,5 graad
Zodoende kom ik met het ECU advies, de FSI loopt bij 90 graden ook prima.
Erzijn nog veel meer voordelen aan de gechipte ECU maar daar moet Paulus maar wat meer over vertellen.
Ja de ventilator blijft draaien ook zonder contact aan. Maar toch, 3,5 graad speling of wel 0,2 bar aan druk verschil is niet veel. En kan door diverse oorzaken snel overschreden worden.
Koelvloeistof lekkage 1.6 FSI
Ik heb dit probleem met mijn fsi ook gehad en na lang speuren bleek het aan een bijna verstopt slangetje naar het expansie vat te zijn. Vermoedelijk door de hogere temperatuur van het koelwater is het watermondje aan de bovenkant van het vat afgebroken en er toen een nieuw vat gemonteerd echter men had verzuimd het afgebroken gedeelte uit het slangetje te pulken. Dat stukje is gaande de tijd gaan verpulveren en daardoor kon de druk in het vat oplopen met het bekende gevolg.
- eekhoorntje
- Berichten: 3334
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Duitsland
- Motortype: A2 met motorombouw
Naar aanleiding van Jaapje;
Moet je koelvloeistof tot Max vullen?
Ik denk iets boven minimale voldoende is en meer ruimte voor uitzetten.
Ook geen half doen tussen min/max maar 1/4 er boven?
Geen 100 maar 110 graden en het zal meer uitzetten.
1x Fsi gehad die op Max stond... en na niets bijvulllen vlak boven min gehouden.
Slechts 14 maanden gehad, maar geen lekkage meer.
Denk dat hierbij Jaapje juiste oplossing genoemd heeft... niet tot Max vullen!
Moet je koelvloeistof tot Max vullen?
Ik denk iets boven minimale voldoende is en meer ruimte voor uitzetten.
Ook geen half doen tussen min/max maar 1/4 er boven?
Geen 100 maar 110 graden en het zal meer uitzetten.
1x Fsi gehad die op Max stond... en na niets bijvulllen vlak boven min gehouden.
Slechts 14 maanden gehad, maar geen lekkage meer.
Denk dat hierbij Jaapje juiste oplossing genoemd heeft... niet tot Max vullen!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Denk eerder ook afhankelijk de staat koelradiator niet optimaal is na 16 jaren of ouder .
Zo ook de ouderdom heeft invloed werking op de thermostaten onjuiste info aan ecu .
Dit (vervuilde lamellen of vergaande ) heeft o.a gevolg minder koel oppervlakte dus te weinig rendement koelvermogen .
Bij velen zijn lamellen vergaan en vervang die als het kan tzt of zit inwendig vol met vuil of antilekmiddelen die ook werking beinvloed.
Maandelijks gewoon schoonspuiten vooral bij dagen bij winterse zoutstrooi acties.
En oude koelvloeistof verzuurd op den duur na paar jaren .
Dus ook niet eeuwig leven dus vervang koelvloeistof om de 3 a 4 jaren .
Vaak combineren velen dit pas bij distributie set met nieuwe water pomp na 6 jaren ...of langer .
Het zure koelvloeistof tast daardoor ook kunststof y of verbindings stukjes of overige aansluitingen gevolg ze gaan verpulveren (te herkennen zacht en verbleekte grijzige kleur ).
Dit gebeurt ook vast wel bij diesel of overige benzine motoren ,dus ook daar is het best deze kunststof verbindings stukken in de gaten te houden.
Werking aansturing module ventilator, de bedrading of aansluiting kan connector geoxideerd zijn.
Let ook dus op met gemorsde koelvloeistof bij demontage de connectoren tijdens monteren van de koelwater tempsensor met dat vervelende schuif klemmetje.
Deze connector vooral schoon en droog blijft .
Er zijn ook A2 fsi berijders die geen last hebben van de overdruk na stevig rijden zomers in file terecht komt .
Ook met of zonder proboost ecu kunnen er koel problemen ontstaan door andere oorzaken niet gerelateerd aan de hogere bedrijfs temp die fsi standaard heeft.
En iets wat mechanisch defect is of versleten (injectoren of aansturing wervelkleppen ,thermostaten o.a ) kun je niet altijd oplossen met proboost..
In mijn familie er al een 1 fsi al 9 jaren in bezit heeft en ik daar regelmatig ook mee test ritten maak voor check werking motor en heeft geen proboost.
En zelf meer dan jaar vele kmters gereden had zonder proboost en rijdt sinds jaar proboost,maar verleden jaar in winter op standaard ecu .
Ik deze winter nu 1 zonder proboost ga rijden en 1 met.
Het verschil wil constateren in de motor loop koude start en van rijden tijdens die koude omstandigheden het benzineverbruik beter ook kan vergelijken .
Zo ook de ouderdom heeft invloed werking op de thermostaten onjuiste info aan ecu .
Dit (vervuilde lamellen of vergaande ) heeft o.a gevolg minder koel oppervlakte dus te weinig rendement koelvermogen .
Bij velen zijn lamellen vergaan en vervang die als het kan tzt of zit inwendig vol met vuil of antilekmiddelen die ook werking beinvloed.
Maandelijks gewoon schoonspuiten vooral bij dagen bij winterse zoutstrooi acties.
En oude koelvloeistof verzuurd op den duur na paar jaren .
Dus ook niet eeuwig leven dus vervang koelvloeistof om de 3 a 4 jaren .
Vaak combineren velen dit pas bij distributie set met nieuwe water pomp na 6 jaren ...of langer .
Het zure koelvloeistof tast daardoor ook kunststof y of verbindings stukjes of overige aansluitingen gevolg ze gaan verpulveren (te herkennen zacht en verbleekte grijzige kleur ).
Dit gebeurt ook vast wel bij diesel of overige benzine motoren ,dus ook daar is het best deze kunststof verbindings stukken in de gaten te houden.
Werking aansturing module ventilator, de bedrading of aansluiting kan connector geoxideerd zijn.
Let ook dus op met gemorsde koelvloeistof bij demontage de connectoren tijdens monteren van de koelwater tempsensor met dat vervelende schuif klemmetje.
Deze connector vooral schoon en droog blijft .
Er zijn ook A2 fsi berijders die geen last hebben van de overdruk na stevig rijden zomers in file terecht komt .
Ook met of zonder proboost ecu kunnen er koel problemen ontstaan door andere oorzaken niet gerelateerd aan de hogere bedrijfs temp die fsi standaard heeft.
En iets wat mechanisch defect is of versleten (injectoren of aansturing wervelkleppen ,thermostaten o.a ) kun je niet altijd oplossen met proboost..
In mijn familie er al een 1 fsi al 9 jaren in bezit heeft en ik daar regelmatig ook mee test ritten maak voor check werking motor en heeft geen proboost.
En zelf meer dan jaar vele kmters gereden had zonder proboost en rijdt sinds jaar proboost,maar verleden jaar in winter op standaard ecu .
Ik deze winter nu 1 zonder proboost ga rijden en 1 met.
Het verschil wil constateren in de motor loop koude start en van rijden tijdens die koude omstandigheden het benzineverbruik beter ook kan vergelijken .
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02, 513.800.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 291.475.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 298.250km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02, 513.800.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 291.475.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 298.250km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl