[quote="koop9"]en als je dan toch die korte stukjes rijd blaas dan voor de winter je carterontluchting slang door met perslucht om de witte sludge uit de slang en het potje te blazen, doe dit met de olie vuldop er af ander gaat het niet.
je blaast de sludge dan wel de olie in maar dit verdampt wel weer bij een langere rit die je wel af en toe even moet maken.
snelweg en geen stads km´s dan wel te verstaan anders heeft het geen zin. liefst lakker gas geven en langere tijd 120 of meer. (dat laatste heb ik niet gezegd.. :lol: )
als de olie rond de 90 tot 100 graden word dan verdampt het vocht uit de olie, dit lukt onder de +/-10 graden niet als je onder de 10 km rijd per rit want je hebt de kachel aan en ondanks dat de meter 90 graden aangeeft voor de koelvloeistof blijft de olie onder de 90 graden en verdampt het vocht niet goed.
zeker bij de 1400 benzine is dit van belang.
maar de witte sludge gaat nagenoeg niet vanzelf weg uit de slang en het potje achterop het blok.
er stranden jaarlijks nog steeds polo en golfs met een zelfde motor door bevroren carterontluchting of bevroren oliepomp aanzuigbuis door vocht in de motor.
als je mazzel hebt alleen lekkage maar kost meestal een motorblok......
advies; ververs vlak voor de winter je olie, rijd hem goed warm en dan de stop er uit, dan gaat ook het evt aanwezige vocht mee eruit.
nog even reclame maken...., forté heeft wel goede middelen om in de brandstof te doen om het systeem te reinigen en ook voor olie hebben ze middelen.
ik had het er ook nooit zo op die lap middeltjes want anders zou audi zelf ook wel dit adviseren (ze hebben wel wat maar dat word niet actief gepromoot, maar ja in die heimat rijden ze wel langere stukken en op de snelweg geeft men daar gewoon gas en brand de boel wel schoon, maar in NL hebben we erg veel last van vervuiling door te korte stukjes rijden en ook ¨het nieuwe rijden¨ is hier debet aan, lekker zuinig maar met vreselijke vervuiling in de motor tot gevolg.[/quote]
@Koop9, heeft de A2 met 1.4 16v het zelfde probleem met de bevroren carterontluchting of zit hiervoor een modificatie op de motor?
5 in 1 olie stabilisator
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
dat weet ik niet zo uit mijn hoofd.
volgens mij heb ik op mijne geen verwarmde carteronluchtings slang en dat hoort bij die set om bevriezen te voorkomen.
nou is de mijne al iets ouder dus kan zijn dat het (nog) niet opzit.
ik ga het wel een keer uitzoeken, nu eerst even vakantie!
volgens mij heb ik op mijne geen verwarmde carteronluchtings slang en dat hoort bij die set om bevriezen te voorkomen.
ik ga het wel een keer uitzoeken, nu eerst even vakantie!
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="koop9"]dat weet ik niet zo uit mijn hoofd.
ik ga het wel een keer uitzoeken, nu eerst even vakantie![/quote]
@Koop9, dan wacht ik dat wel even af, bij deze een goede vakantie gewenst.
Ontopic voor de topicstarter: zijn er nog ervaringen met 5 in 1 oliestabilisator + of -?
Dit vond ik zelf op het internet: http://skepdic.com/slick50.html
ik ga het wel een keer uitzoeken, nu eerst even vakantie![/quote]
@Koop9, dan wacht ik dat wel even af, bij deze een goede vakantie gewenst.
Ontopic voor de topicstarter: zijn er nog ervaringen met 5 in 1 oliestabilisator + of -?
Dit vond ik zelf op het internet: http://skepdic.com/slick50.html
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot