verbruik

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Audi_gekkie

13 mei 2013, 01:11 0 x

[quote="YellowFellow"]
Die van mij: 1:19.4, gecorrigeerd naar tellerafwijking (+6%): 1:18.25
Die van mijn vrouw: 1:19.8, gecorrigeerd naar tellerafwijking (+6%): 1:18.6[/quote]

Ik weet niet wat voor bandhoogte jij gebruikt en hoeveel inch je velg is, maar een fabrieksafwijking van 4,99% is echt maximaal. Bijv. 185/50/16 > 195/55/16. Met een hoger percentage lopen de banden aan.

Als ik jou verbruikscijfers zie durf ik mij Tweety niet te gaan chippen, wat ik dit jaar wel van plan was.
Ik rijd voornamelijk op 80km wegen en de kleinste afstand die ik met een enkele rit doe is 37km.u
Ik rijd nooit in de stad en sta nooit in de file. Ook rijd ik de eerste kilometers nooit boven de 80km/p.u.
Op de snelwegen rijd ik 100km/p.u. alleen wanneer ik vrachtwagens inhaal en ik merk dat er verkeer achter mij zit geef ik iets gas bij om de medeweggebruiker niet te sarren. ;)
Volgens mij had ik vorig jaar op vakantie met volle bepakking en 4 personen een verbruik van 1:19.6 waarbij ik 120 en 130km/p.u. heb gereden.
Ik vind een verbruik van onder de 1:20 teveel voor een 1.4TDI, daarvoor moest ik bij mijn Audi 90 TD (1.6 diesel) mijn best voor doen. ;)
Staat de ontsteking van jullie beide A2's wel goed?

[quote="Peter_Audi_A2"]@Yellow Fellow
Audi-gekkie geeft aan dat hij de tank in een dag leeggereden heeft, weet niet hoeveel km dat is ...[/quote]

Hahaha, het is maar net hoe je het leest.
Nee ruim 1100km op één dag wordt mij teveel. :lol:
YellowFellow

13 mei 2013, 01:51 0 x

[quote="Audi-Gekkie"]Ik weet niet wat voor bandhoogte jij gebruikt en hoeveel inch je velg is, maar een fabrieksafwijking van 4,99% is echt maximaal.[/quote]
Ik reken niet met banden maat, maar met GPS. 106 KM/H op mijn teller is 100 KM/H op de GPS. Dus de kilometer teller geeft 6% meer kilometers aan dan ik daadwerkelijk gereden heb. Of anders, ik kom in werkelijkheid 6% minder ver op een liter dan mijn kilometerteller aangeeft.

[quote="Audi-Gekkie"]Als ik jou verbruikscijfers zie durf ik mij Tweety niet te gaan chippen[/quote]
Chippen doet zowel in theorie als in praktijk helemaal niks met je brandstofverbruik. Ik haalde zelfs met supersmalle winterbandjes op ruim 600 KM alléén snelweg maar 1:22 gemiddeld, en dat was vóór het chippen.

[quote="Audi-Gekkie"]Staat de ontsteking van jullie beide A2's wel goed?[/quote]
Inspuiting bedoel je ;) Ja die staat goed. Bij wisselen van de distributie zelf weer terug op 0.0° gezet.

[quote="Audi-Gekkie"]Ik rijd voornamelijk op 80km wegen en de kleinste afstand die ik met een enkele rit doe is 37km.
Op de snelwegen rijd ik 100km/p.u. alleen wanneer ik vrachtwagens inhaal en ik merk dat er verkeer achter mij zit geef ik iets gas bij om de medeweggebruiker niet te sarren. ;) [/quote]
Ah, kijk. Hier zit de crux dus inderdaad; jij rijdt alleen lange afstanden. Dat is niet echt representatief als gemiddelde. Meer een duurtest-scenario. De kleinste afstand die ik doe is 600 meter; naar de supermarkt. Overige ritjes zijn een paar kilometers naar de stad op en neer, parkeergarage in/uit, stoplicht etc. Woonwerk is 17KM heen en 17KM terug, waarvan de 17KM 's morgens in de regel 1 lange file is en de motor pas warm is als ik bij mijn werk ben. Snelwegen zijn bij mij altijd 120 of 130 op de teller als ik het red door de drukte.

[quote="Audi-Gekkie"]Volgens mij had ik vorig jaar op vakantie met volle bepakking en 4 personen een verbruik van 1:19.6 waarbij ik 120 en 130km/p.u. heb gereden.[/quote]
Dit herken ik wel. Vorig jaar rond deze tijd heb ik een ritje Bad Tölz gedaan, en op de heenweg had ik een gemiddeld verbruik van rond de 1:16.5. Mijn streefsnelheid was toen 140/150, maar heb ook hele stukken 200+ op de teller gehad. Met 205 banden. Destijds verbaasde ik me er nog over dat het verbruik nog best meeviel gezien de rijsnelheid.

In dit licht bezien doet jouw A2 het helemaal niet zoveel beter dan die van ons, maar haal je je winst uit lange constante ritten op lage snelheid. Dat daar toch zo'n 30% tot 40% verschil in zit t.o.v. gemiddeld (randstedelijk) verbruik is op zich ook wel een mooie constatering.

Misschien moeten wij eens een weekje wisselen van auto, dat zou het écht bevestigen ;)
Audi_gekkie

14 mei 2013, 00:40 0 x

[quote="YellowFellow"]
Misschien moeten wij eens een weekje wisselen van auto, dat zou het écht bevestigen ;) [/quote]
Het is dat we ver van elkaar afwonen, maar anders... :lol:
Plaats reactie