Brandstofverbruik 1.4 TDI diesel 75 pk

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
dnadave

21 nov 2013, 10:19 0 x

Ah, een topic over verbruik, leuk!
Ook met de 1.4tdi kan je best zuinig rijden, maar de 1.2 blijft natuurlijk heer en meester

Rijstijl:
- misschien rij je wel te vaak zuinig en is je turbo asje stroef geworden , je inlaat traject vuil (door de egr) of je kat verstopt. Ga dus eventjes lekker los in duitsland en rij een paar uurtjes volgas. Je zal merken dat je auto daarna weer even frisser is
- door lagere temperaturen en herfst en winterweer ga je altijd onzuiniger presteren

Onderhoud:
- demonteer je inlaatspruitstuk en haal alle blubberprut van je egr weg
- laat je nokkenastiming uitlezen. Deze moet onder de 0, liefst rond de -1.1 staan als je zuinig wilt rijden.
- schone lucht en oliefilters

Aanpassingen die je kan doen:
- banden op 3 bar of hoger is zeker een aanrader
- egr dichtmaken
- katalysatoren verwijderen
- de dunste motorolie die is toegestaan voor de 1.4tdi , is 5w30 toegestaan?
- kan je de versnellingsbak aanpassen en een langere 5 monteren?

Optimaal
- koop een audi a2 1.2tdi
Mc.Didi

21 nov 2013, 13:58 0 x

Ik kom nog even terug op mijn "bangelijk" verbruik van 1/15... wat door de meerderheid hier als onmogelijk wordt beschouwd... dus zoek ik een uitleg ...

Ik las in dit draadje dat iemand een compensatie maakte gerelateerd aan de bandenmaat...

Maakt mijn bandenmaat dan mogelijks enig verschil... en zo ja hoe berekent men dan die compensatie ?

Ik lig op dit ogenblik met volgende banden : Continental PremiumContact 185/50R16 81V

Ben in blijde verwachting dat die bandenmaat misschien een foute berekening creëert...

Groetjes,
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 nov 2013, 18:59 0 x

[quote="Mc.Didi"]Ik kom nog even terug op mijn "bangelijk" verbruik van 1/15... wat door de meerderheid hier als onmogelijk wordt beschouwd... dus zoek ik een uitleg ...

Ik las in dit draadje dat iemand een compensatie maakte gerelateerd aan de bandenmaat...

Maakt mijn bandenmaat dan mogelijks enig verschil... en zo ja hoe berekent men dan die compensatie ?

Ik lig op dit ogenblik met volgende banden : Continental PremiumContact 185/50R16 81V

Ben in blijde verwachting dat die bandenmaat misschien een foute berekening creëert...

Groetjes,[/quote]

De bandenmaat die je opgeeft is een af-fabrieksmaat (op mijn A2 heb ik dezelfde maat als zomerbanden in gebruik).
Dus daar zit de afwijking niet in ... ;)
Denk trouwens niet dat de auto door een afwijkende maat ineens van 1:15 naar 1:22 gaat.

Degene die heel hard rijdt/optrekt, is meestal niet degene die heel zuinig rijdt.
Is de auto getuned? Wellicht is daar nog wat winst te behalen ... 8-)
En anders toch maar de rijstijl iets aanpassen ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
CvP
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 nov 2013, 20:34 0 x

Brandstofverbruik/zuiniger rijden leeft dus onder meer mensen. Da's mooi!

Het levert in ieder geval een aantal reacties op waar ik in ieder geval mee verder kan.

@ Audi-gekkie: Er lijkt wel een kern van waarheid te zitten in wat je zegt dat het met de nieuwe auto te maken heeft. Ik weet idd dat we in het begin "schrokken" van de reactie van de motor op het gaspedaal (we kwamen uit een Renault Megane, 1.4 dus dat ging allemaal niet zo hard). Ben me er overigens niet zo van bewust dat ik nu dankbaar gebruik maak van dat motorvermogen maar klaarblijkelijk wel. Wordt dus weer tijd voor een ander wagentje :-) Any suggestions?
Of toch maar weer een A2 maar dan de 3L uitvoering? Qua verbruik wel aanlokkelijk maar ik gebruik teveel een aanhangwagen en aangezien het onze enige auto is....

@ dnadave: Kijk da's mooi! een aantal concrete suggesties. Had al een keer met een afgekoppelde EGR vacuumslang gereden maar dat maakte niet noemenswaardig verschil.
De timing van de kleppen staat nog op het programma, heb al een keer laten checken en weet dat hij afwijkt. Staat op 2 (of was het -2??). -1,1 is een goed voorstel. Evenals de banden naar 3 bar. Inlaattraject reinigen ook maar eens oppakken. Is daar niet een middeltje voor?

Het punt is dat ik van 1 bepaalde maatregel een hoop verwacht maar gezien jullie reacties en verbruik blijk ik het niet eens zo gek te doen en zal het meer een kwestie zijn van 1/2 procentje hier en procentje daar.

Om te beginnen m'n rechtervoet op een anorexia dieet :-) en vooral heel rustig wegrijden en nog eerder opschakelen.

@ Mc.Didi: Met al die uitrusting en dat houtwerk.... dan mag je al blij zijn met 1 op 15 :lol: Nee hoor, ben jaloers op de hout accenten. Lijkt me heel mooi.
Maar de afwijking door de bandenmaat ga je niet redden naar de 1 op 22 :(
Zoals je ziet scheelt het bij mij een paar procenten. Je kunt het berekenen op http://www.johandevries.nl/bandenmaten (heb ik verder geen connectie mee). Dat levert verschil tussen 2 bandenmaten. Maarja, wie zegt dat de eerste band wel correct was?? Wat ik daarnaast heb gedaan is van een lange afstand de opgegeven km's door een routeplanner vergeleken met de afgelegde weg van mijn km teller. Succes en ik hoor graag wat bij jouw de afwijking (van je km-teller...) is.

In ieder geval tot zover hartelijk dank voor de reacties en ik zal jullie op de hoogte houden. Hoor ook graag of jullie hier nog zaken van oppakken.
Audi_gekkie

21 nov 2013, 20:59 0 x

[quote="dnadave"]
- de dunste motorolie die is toegestaan voor de 1.4tdi , is 5w30 toegestaan?[/quote]

Dit is zelfs voorgeschreven door Audi.
Wilko
Motortype: BHC (1.4 TDI 75pk)

23 nov 2013, 17:21 0 x

Het meeste is al genoemd maar toch samenvattend:
- een 155x65/15 band zal substantieel meer verbruiken dan een 175/65x15 omdat de 175 fors hoger is. 3 cm diameter verschil is meer dan 5% omtrek verschil.
- harde banden schelen ook veel
- rechter voet !! het noodzakelijk vermogen is evenredig met derde macht van de snelheid
ofwel vermogen voor 120 = vermogen voor 80 x 1,5 x 1,5 x 1,5 = vermogen voor 80 x 3,3!!!!!!!
Nu is het bijzondere dat de motor bij 80 kmu zo onderbelast wordt dat hij relatief onzuinig loopt, anders gezegd, bij hogere belastingen gaat de motor veel efficiënter werken wat een behoorlijke compensatie oplevert.

Ik heb bij 80 al 1:28 gemeten , terwijl 100 km/u 1:23 opleverde, dat was dus slechts 20% meerverbruik (in plaats van 333%. Zo doorredenerend zou je dan bij 120 kmu rond de 1:19 rijden.

En inderdaad, zelfs zonder de chiptuhning, die het overigens heel leuk deed, is het stadsverbruyik nniet meer dan 1:16-18 als je fors doorrrijdt. En aangezien de auto wat overheld in bochten en een beetje onderstuur heeft, duurt het even voordat je haarfijn de grenzen aanvoelt. Pas na een maand off 2 ga je echt doorrijden en wordt het een sport om de A2 veel snellere autos met handigheid toch voor te blijven
Audi_gekkie

24 nov 2013, 23:13 0 x

[quote="Wilko"]Het meeste is al genoemd maar toch samenvattend:
- een 155x65/15 band zal substantieel meer verbruiken dan een 175/65x15 omdat de 175 fors hoger is. 3 cm diameter verschil is meer dan 5% omtrek verschil. [/quote]

De maat 175 heeft niets te maken met de hoogte van de band.
We heeft de combinatie 175/65 te maken met de hoogte van de band en dus ook met de diameter van het geheel.
De maat 175 zal over het algemeen wel een hoger verbruik geven dan een 155 band, omdat de 175 band breder is.
Cassie69

25 nov 2013, 01:07 0 x

Hallo.

Even over de bandenspanning.

Als de banden spanning veel te hoog is,dan is de wegligging veel minder.
Het stuitert meer en minder grip in de bochten.
Het weg gedrag word er anders door.
Gewoon de aanbevolen hoeveelheid bar in doen wat is aangegeven.(+0,2 is rendabel)
Let wel op met hoeveel mensen of gewicht je in de auto zit en pas daar de spanning op aan.

Over het verbruik.

Met mijn A2 reed ik een klein jaar geleden +- 1 op 16.
Vond het een behoorlijk verbruik en ben even wat rond aan het vragen wat het kon zijn.
Het meeste wat ik te horen kreeg is dat de verstuivers wel eens verstopt konden zitten.
Ze adviseerde mij om Wynn's Diesel+Plus+Treatment bij een volle tank te doen.
Heb gelijk 2 flesjes gekocht en er gelijk 1 bij ingedaan bij een volle tank.
Kon het na 1 lege tank nog niet echt wat van merken,maar naar de volgende tank beurt wel.
Het verbruik ging van +- 1 op 16 naar 1 op 18.
Naar nog een paar volle tanks nog eens een half flesje er bij in gegooid en is mij verbruik naar 1 op 20 gegaan.
Hij start nu beter,rookt veel minder en het verbruikt is veel minder.

Misschien hebben jullie er wat aan.

Groeten Cas.
Pieter454

27 nov 2013, 00:52 0 x

Wij verbruiken ook ongeveer 1 liter op 22 kilometer.
Het vraagt enige aandacht, cruise aan waar mogelijk, banden op spanning, airco niet onnodig aan etc.
Het verbruik is in de afgelopen 6 jaar dat wij de auto hebben erg constant gebleken.
En iedere keer na het tanken de calculator er weer even bijpakken, ik kan het niet laten, blijft toch leuk om dergelijke cijfers te zien!
joris1980
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

27 nov 2013, 14:20 0 x

Ik rij nu sinds 2009 met mn a2 1,4tdi, wel na 1 maand gechipt naar 100pk.
Gemiddelde verbuik 1:20,70 :D Dit is over 134.000km.
Hoe het verbruik sinds begin bij, is idd beetje verslavend :lol:
Het onzuinigste wat ik hen gereden is 1:18,10 het zuinigste 1:25,26.

Ik merk wel dat hoe langer ik de auto heb, hoe zuiniger ik gemiddeld ga rijden :s hock: .
Zal vast komen doordat je steeds beter gaat rijden, ken de auto door&door (nu kmstand 314.000 :) ).

We gaan jaarlijks naar Spanje met de A2, dan zo'n 4500km in 3weken, verbruik dan rond 1:19/20 (wel vaak airco aan & snelweg 130-140km/u).

Groet, Joris1980
Plaats reactie