Groen rijden op bewerkt frituurvet 02-04-2022 HaarlemsDagblad Groen 11

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vriendje
Audi A2 clublid
Berichten: 119
Lid geworden op: 06 feb 2020, 18:32
Locatie: Haarlem
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

06 apr 2022, 13:33 0 x

Groen rijden op bewerkt frituurvet 02-04-2022 HaarlemsDagblad Groen 11

Autorijden op afgewerkt frituurvet, milieuvriendelijker dan op ’gewone’ diesel.
RENEWABLE DIESEL Milieuvriendelijk alternatief voor ’gewone’ diesel alleen nog behoorlijk prijzig
CocaCola en PostNL rijden op afgewerkte frituurolie McDonald’s
Wij zijn het goedkoopste alternatief als je wilt verduurzamen

Dieselrijders zitten in het verdomhoekje. Steeds meer steden sluiten hun centra voor wagens die op deze sterk vervuilende brandstof rijden. Maar er is een alternatief. Vrijwel net zo schoon rijden als elektrisch, en zonder een nieuwe auto te hoeven kopen, dat kan met renewable diesel. Nu al op 120 tankstations in het hele land te krijgen.
Renewable diesel moet niet worden verward met biodiesel. Het is beter. Deze schone brandstof wordt voornamelijk gewonnen uit oud frituurvet en heeft na raffinage precies dezelfde eigenschappen als gewone diesel. Het is 99 procent fossielvrij. Plus: het is beter houdbaar dan biodiesel. Het kan zelfs worden gemengd met gewone diesel, want het spul heeft precies dezelfde chemische eigenschappen.
Tankstation Honswijck langs de A1 bij Muiden biedt als eerste in het land deze ’renewable diesel’, oftewel HVO (Hydro treated Vegetabele Oil) op alle 24 pompen aan. Het aantal tankstations met renewable diesel groeit. HVO klinkt als de ideale brandstof voor de nog lange overgangsfase naar rijden op elektriciteit en waterstof. Enige probleem: renewable diesel is peperduur. Het is zo’n veertig cent per liter duurder dan gewone diesel.
De leverancier is Neste Corporation, een Finse aanbieder van hernieuwbare brandstoffen. Wereldwijd is dit bedrijf actief voor de luchtvaart, scheepvaart en transportsector. Met een gepatenteerd raffinageproces wordt deze minder milieubelastende dieselsoort - met de merknaam Neste MY renewabke diesel - grootschalig op de Nederlandse markt gebracht. Deze hernieuwbare diesel, voor iedereen in Nederland die groen wil rijden, kan nu door alle dieselrijders worden getankt.
Signaal
We ontmoeten Doryan Daamen van Neste bij tankstation Honswijck, waar de premium diesels op alle 24 pompen zijn vervangen door HVO. „Dat onze renewable diesel nu op alle pompen wordt aangeboden bij dit tankstation, is een belangrijk signaal dat wij willen afgeven. Deze brandstof is nu beschikbaar voor iedereen.”
Hoewel elke automobilist de renewable diesel van Neste kan tanken bij Honswijck en een aantal andere tankstations in het land, zullen er vanwege de hoge prijs waarschijnlijk weinig particulieren zijn die dat ook doen. Maar ze zijn er wel.
Daamen: „We richten ons vooral op bedrijven, die met hun hele wagenpark op een duurzame brandstof willen overstappen zonder meteen hun hele vloot te moeten vernieuwen. Maar ook particuliere rijders die nu al premium diesel tanken, zullen naar verwachting deze brandstof gaan tanken.” Er wordt ondanks de hoge prijs voldoende HVO afgenomen: „EG Retail, de uitbater van dit tankstation, wilde ons product meteen op alle pompen hebben. Dat gebeurt alleen als hij een bepaalde minimale afname van deze brandstof verwacht.”
Neste is een Fins bedrijf dat in 1948 is opgericht. Finland had in die tijd geen eigen oliebedrijf of raffinaderij en was grotendeels afhankelijk van andere landen. „Finland was afhankelijk van buitenlandse olie en wilde die afhankelijkheid verminderen. Om er meer evenwicht in te brengen, is toen Neste opgericht. Later werd het omgedoopt tot Neste Oil, en sinds een jaar of zeven heet het weer Neste, om de duurzaamheidsambities van het bedrijf aan te geven. Neste mag in de wereld van oliemaatschappijen misschien niet zo’n grote grote speler zijn, op het onderwerp duurzaamheid scoort het Finse bedrijf zeer hoog.
Stap voor stap
„In 2010 hebben we onze tweede en tevens grootste renewable dieselraffinaderij gestart in Rotterdam. Neste heeft nog steeds een olietak, maar die wordt steeds minder belangrijk. De winstmarge die wij maken, komt nu al voor 94 procent uit de verkoop van ’renewable’ brandstoffen. Maar de omzet komt nog wel voor tweederde uit fossiele olie. Wij vinden het echter niet meer zo interessant om tijd, moeite en mensen in het ouwe spul te steken. Stap voor stap gaan we met renewables verder, maar de wereld is nog wel steeds grotendeels afhankelijk van fossiele brandstoffen en we kunnen nog niet van de ene op de andere dag op de stopknop drukken. ”
Waarom is de prijs van deze herwonnen diesel zo hoog? Daamen: „Het heeft allerlei redenen. Uiteraard hebben wij vele investeringen moeten doen om de technologie te ontwikkelen om deze diesel te maken. Er moesten ook raffinaderijen gebouwd worden. De productiekosten zijn iets hoger in vergelijking met fossiele diesel en de prijs van Neste MY renewable diesel wordt ook beïnvloed door de wereldmarktprijzen van grondstoffen, die de afgelopen jaren om verschillende redenen zijn gestegen. Een raffinaderij voor deze brandstof is enorm kostbaar. In Rotterdam maakt onze raffinaderij jaarlijks anderhalf miljard liter diesel. Het is goed te realiseren dat het overgrote deel van onze winst naar onderzoek naar deze nieuwe brandstoffen gaat. Naar innovatie, ontwikkeling en opschaalbaarheid. Los daarvan zijn we ook een commercieel bedrijf. Al zouden wij in staat zijn om dit goedkoper te doen, zie ik dat niet zo snel gebeuren.”
De markt die Neste aanboort, bestaat dan ook voornamelijk uit grote bedrijven die een duurzaamheidsambitie hebben uitgesproken. De afgewerkte frituurolie van McDonald’s wordt nu gebruikt om de trucks van Coca Cola te laten rijden. Ook PostNL is met het overgrote deel van zijn busjes overgestapt. „Voor veel bedrijven zijn wij het goedkoopste alternatief om te verduurzamen. Elektriciteit en waterstof als brandstof vergt voor bedrijven de aankoop van nieuwe trucks, en dan zijn wij goedkoper. Wij focussen ons vooral op bedrijven en ook op zwaar transport.”
De ambities van Neste houden niet op bij het voorzien van dure, maar schone brandstof aan alles wat op dieselmotoren rijdt over land. „Vooral voor zwaar transport over land, alles waar elektrisch en waterstof geen oplossing biedt.”
Lange tussenstap
,,Ieder jaar komen er nog steeds meer dieseltrucks van de lopende band dan elektrische vrachtwagens. Ons product is te zien als een lange tussenstap. We investeren dan ook niet in brandstoffen voor personenauto’s. Die automobilisten zie je juist weer sneller naar elektriciteit of waterstof overstappen. Wij zeggen dat iedere oplossing om te verduurzamen moet worden aangegrepen. Om de totale fossiele brandstofplas te verduurzamen, heb je alle duurzame oplossingen bij elkaar nodig, en daar is ons product er een van. Hernieuwbare diesel is dus slechts één oplossing, met het voordeel dat het meteen beschikbaar is, hier en nu, zonder dat er aanpassingen aan de motor nodig zijn of dat er geïnvesteerd moet worden in infrastructuur – zoals nieuwe tankstations – of een nieuwe transportvloot.”
Behalve landtransport levert Neste ook hernieuwbare brandstof aan vliegmaatschappijen. De researchafdeling van het bedrijf richt zich nu bovendien op recycling van een ander olieproduct: plastic. „We willen van oud plastic nieuw plastic maken”, legt Daamen de jongste plannen van Neste uit.
Bart Vuijk
Rafinaderijen
Het gebruik van Neste MY Renewable Diesel, voor 100 procent gemaakt van hernieuwbare grondstoffen, kan de uitstoot van broeikasgassen tot 90 procent verminderen (75 procent in de Verenigde Staten) gedurende de levenscyclus van de brandstof in vergelijking tot fossiele diesel. In drie landen heeft Neste een raffinaderij opgezet waar uit vijftien verschillende grondstoffen - vooral horecavetten - renewable diesel wordt gewonnen. Deze raffinaderijen staan in Rotterdam, Finland en Singapore.
Gebruikersavatar
jaapje
Audi A2 clublid
Berichten: 1091
Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
Locatie: Zutphen
Motortype: (nog) geen Audi A2

06 apr 2022, 19:22 1 x

Ja mooi verhaal.
Maar vooral voor taxibedrijven ed als excuus dat er wat aan het milieu gedaan wordt.
En er was al een mooi alternatief, GTL, ( Gas to liquid) wat ook erg schoon is,maar de meeste plaatsen waar je GTL kon tanken worden verdrongen door Neste HVO. Jammer!
Plaats reactie