Ongelood 98

Discussie over brandstof, verbruik en andere vloeistoffen.
arjan

12 jan 2012, 16:50 0 x

Hoi,

Ik tank vaak in Duitsland euro 95 (e10) dat scheelt per liter 0,10 cent. En de auto loopt er probleemloos op. Ik woon dan ook nog geen 2km vanaf de grens.

E10 is een mengsel van 90 procent fossiele brandstof en 10 procent ethanol

Gr. Arjan
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

12 jan 2012, 20:16 0 x

De 1,6 FSI moet in principe gevoed worden met octaan 98! Dit heeft te amken met het feit dat het een directe inspuitmotor is en de verbrandingsdruk hoger ligt.
MN-NL

12 jan 2012, 21:13 0 x

Dat E10 in Duitsland laten de meeste Duitsers links liggen.... het mag dan goedkoper zijn (gesubsidieerd), de uitwerking op de techniek van je auto is nog niet erg te overzien.

Als brandstof in de zin van dat de motor er goed op draait voldoet het spul. Echter, veel met name kunststof delen in de motor zijn op den duur (vaak al sneller dan je verwacht) niet bestand tegen het tamelijk agressieve Ethanol in de E10. En dan heb je wel leuk een paar euro per tankvulling bespaard maar loop je tegen een dikke garagerekening aan voor allerlei onderdelen in het brandstofsysteem die normaal niet eens stuk gaan.

Alleen bij de allernieuwste auto's is in het ontwerp expliciet met E10 rekening gehouden, voor vele auto's vanaf een paar jaar oud wenst de fabrikant niet te garanderen dat de auto E10 bestendig is. De A2 is al meer dan 10 jaar op de markt, toen was E10 nog niet eens bedacht.

Kortom, ik tank geen E10 in Duitsland!

Marc
Romulus

12 jan 2012, 22:09 0 x

[quote="MN-NL"]Kortom, ik tank geen E10 in Duitsland![/quote]Je voorzichtigheid is zeker terecht, Marc. Als er kosten ontstaan door 'verkeerde brandstof' is het gegarandeerd duur. Maar alle A2's zijn door Audi vrijgegeven voor E10, behalve de FSI. Daarmee is te verwachten dat risico's bij de 1.4 benzinemotoren erg gering zullen zijn. En dat de risico's bij de FSI zo groot zijn, dat Audi er niet voor wil instaan...
[quote="Thck"]De 1,6 FSI moet in principe gevoed worden met octaan 98![/quote]Dat klopt, hij is ontworpen voor 98 RON. Maar je mag er ook Euro 95 in tanken, waarbij de pingelsensor waar nodig ingrijpt, waardoor prestaties minder zijn en het verbruik hoger. (Zie o.a. dit AMT-vraag & antwoord.)
Luc17

12 jan 2012, 22:50 0 x

Bij de 1.4 merk ik geen enkel verschil met Euro 95 of een premium benzine. Die wordt dus altijd gevuld met Euro 95.

Bij de 1.6 FSI wel. De motor loopt duidelijk soepeler met premium (bij voorkeur RON 98) benzine. Ik tank dus altijd premium benzine in de 1.6. Overigens is de 1.6 wel iets zuiniger dan de 1.4 (bij ons tenminste).
Verbruik 1.4 rond de 1 op 15 a 16
Verbruik 1.6 rond de 1 op 17 a 18 km

Luc17
Thck

12 jan 2012, 22:55 0 x

[quote="Romulus"][quote="MN-NL"]Kortom, ik tank geen E10 in Duitsland![/quote]Je voorzichtigheid is zeker terecht, Marc. Als er kosten ontstaan door 'verkeerde brandstof' is het gegarandeerd duur. Maar alle A2's zijn door Audi vrijgegeven voor E10, behalve de FSI. Daarmee is te verwachten dat risico's bij de 1.4 benzinemotoren erg gering zullen zijn. En dat de risico's bij de FSI zo groot zijn, dat Audi er niet voor wil instaan...
[quote="Thck"]De 1,6 FSI moet in principe gevoed worden met octaan 98![/quote]Dat klopt, hij is ontworpen voor 98 RON. Maar je mag er ook Euro 95 in tanken, waarbij de pingelsensor waar nodig ingrijpt, waardoor prestaties minder zijn en het verbruik hoger. (Zie o.a. dit AMT-vraag & antwoord.)[/quote]

Dit klopt wel maar het is uiteindelijk niet de bedoeling en het ingrijpen van de "pingelsensor" is een compromis om te voorkomen dat de motor hinderlijk gaat "pingelen". Het is in feite een soort tijdelijk oplossing voor een ongwenste situatie.

Bottum line is dat deze motor is ontworpen om op 98 te draaien en daar ook zijn beste prestaties op levert. Op 95 langdurig rijden kan op den duur schade aan de motor opleveren.
j.hoeben1

13 jan 2012, 10:52 0 x

Volgens mij schrijft het boekje ook 98 voor bij een 1.6 en ben het eens met Theo zijn theorie. Hij zal er echt wel op rijden maar op langere termijn :o :( :? :cry:

Sjors
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

15 mar 2012, 13:11 0 x

Elke motor zal wel draaien op een octaan gehalte waar de motor eigenlijk niet voor bedoelt is. Maar dat zal niet zonder gevolgen zijn. Motoren zonder pingelsensor gaan geheid dan ook pingelen, vooral als er prestaties gevraagd worden. Maar als je tot plm 100 km p/u blijft rijden, en je accellereert niet al te snel, kan het voor een tijdje best. Dus als de nood aan de man is, en je kunt per ongeluk niet anders tanken, dan is een keertje tanken van een benzine met een lager octaangehalte niet erg, maar ik zou er ook weer niet gelijk je gehele tank mee vol gooien, maar ongeveer de hoeveelhied die je nodig hebt om naar de volgende tankplek te gaan, waar de juiste benzine wel voorradig is (zeg tot een kwart tank ongeveer). Mij is het wel eens overkomen (getankt met RON 91, in Duitsland, terwijl het blok eigenlijk op 98 draait), en de motor leeft nog steeds. Maar dan met beleid rijden. :D :D :D
Thck

15 mar 2012, 15:26 0 x

Geheel mee eens.
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

15 mar 2012, 16:46 0 x

Nog een kleine aanvulling misschien.

Ik tank met de Monza(moet eigenlijk op 98 lopen) om en om. Dus als de tank half leeg is, tank ik de ene keer 98 en de andere keer 95. Blijft het octaangehalte in de tank zo rond de 96/97 hangen. En ik merk geen enkel verschil in verbruik of prestatie (Shell V-Power is in Nederland ook maar RON 97). Maar je drukt wel een klein beetje de kosten. En wel altijd onthouden, wat je de vorige keer getankt hebt :D :D :D
Plaats reactie